Gigabredbånd hos YouSee


Omdømme 6
Badge +6
I de seneste uger har vi flere steder i landet rullet det såkaldte "Gigabredbånd" ud til flere byer.

Gigabredbånd er en hastighed på hele 1.000 Mbit/s, og vi er de første i verdenen som ombygger hele vores net til Gigabredbånd med Docsis 3.1-teknologien, som er både hurtigere og mere driftsikker end den tidligere teknologi.

Udrulningen vil ske løbende frem til udgangen af 2017, hvor vi forventer at kunne levere hastigheden til YouSee-kunder på coax-nettet. Når vi udruller i din by sender vi dig et brev, så du ved hvornår hastigheden bliver tilgængelig for dig.

Vi har samlet en række spørgsmål og svar, som forhåbentlig kan hjælpe dig - ellers skriv en kommentar nedenunder :)

Hvad er Gigabredbånd?

Gigabredbånd er superhurtigt bredbånd med hastigheder op til 1 Gbit/s. Kunderne vil opleve en markant forbedret stabilitet. I forbindelse med opgraderingen indbygges nye overvågningsalarmer, der gør det muligt at fejlrette før kunden opdager det.

Hvad skal jeg bruge så høje hastigheder til?

Den høje hastighed skal bruges i hjemmet særligt med mange brugere på bredbånd og hos mindre erhvervsdrivende. Som kunde vil man kunne mærke forskel ved download af større filer, samt opleve en mere stabil bredbåndsforbindelse på Wifi.

Kan jeg købe 1 Gbit nu som produkt – og hvad koster det?

Nej lige nu er det kun en teknologisk udrulning. Der kommer en produktlancering senere – forventet i efteråret 2016. Til den tid kender vi også de specifikke priser.

Kan man allerede nu skrive sig op til produktet så man kan bestille det den dag det bliver tilgængeligt?

Nej ikke på nuværende tidspunkt da vi stadig er i pilotfasen, men vi informere pr. brev, når vi lancerer det i dit område.

Får alle kunderne adgang til 1Gbit?

Det er kun kunder på YouSees coaxnet der kan få adgang til 1 Gbit.

Skal du skifte udstyr for at få Gigabredbånd?

Ja for at få mest muligt ud af den høje hastighed.

/Nikolaj


119 Kommentarer

Omdømme 2
Badge +4
I skriver, at kunderne skal have nyt antenneudstyr for at kunne få den nye høje hastighed. Kan I give nogle detaljer?

Er det blot for at udskifte antennevægdåsen med en LTE-beskyttet model? Eller skal der også et nyt skillefilter på som deler på nogle andre frekvenser? Kablet fra boligens indgangspunkt til bygningens YouSee-skab skal vel ikke skiftes?

Hvad med os som stadig venter på 500 Mbit, og får at vide at vi vil få det inden årets udgang? Er planerne om 500 Mbit-opgraderingen droppet til fordel for 1000 Mbit, eller vil det blive gjort i to etaper - først 500, så 1000?

Omdømme 3

Hej Laksen

 

Det er rigtigt at man skal have et nyt modem, som kan køre denne hastighed, men resten af dine installationer, skulle kunne trække dette.

 

Vi ruller stadig 500 Mbit ud, men oven i det så kommer det andet så også.

Hvem står øverst på ombygningslisten - de områder, som endnu ikke har fået 500 Mbit? Eller er der ingen sammenhæng? :-)

Geografisk opgraderingsplan:

https://twitter.com/IHS_TVIntel/status/748177209622466560

Omdømme 2
Badge +4
Logan skrev:
Hvem står øverst på ombygningslisten - de områder, som endnu ikke har fået 500 Mbit? Eller er der ingen sammenhæng? :-)

Jeg kunne også godt tænke mig et svar på ovenstående.

Jeg bor i Rungsted, hvor vi har fået at vide at vi vil få 500 Mbit til nytår. Det betyder vel ikke at vi skal vente helt til nytår 2018 før vi kan få 1000 Mbit? :)

laksen skrev:
Jeg kunne også godt tænke mig et svar på ovenstående.Jeg bor i Rungsted, hvor vi har fået at vide at vi vil få 500 Mbit til nytår. Det betyder vel ikke at vi skal vente helt til nytår 2018 før vi kan få 1000 Mbit? :)

Det gamle udstyr skal jo skrottes, så hvis I kun får 500 og ikke 1000, så står I nok ikke allerøverst, skulle man tro :-)

Det kan også være, at sammenhængen er mindre, når ombygningen bliver spredt så meget ud.

Omdømme 6
Badge +6
Hej Logan og laksen,

Beklager det lidt sene svar.

Jeg har forhørt mig hos en kollega som fortæller, at der ikke er en sådan sammenhæng. Så I skal ikke være bange for at komme "bagerst i køen" til Gigabredbånd, selvom vi udruller 500 Mbit/s i dit område :)

God weekend.

Vh

Nikolaj

Hej.

Gælder den høje hastighed både for download og upload?

Høj hastighed for upload giver mening hvis man anvender lagerplads i "skyen" til sine data, navnlig hvis der forekommer hyppige ændringer og/eller det drejer sig om store filer.

Omdømme 7
Badge +9
I Lejre, hvor man starter med Giga bredbånd har man 500 mbit upload. Det er desværre nok kun i perioden, hvor "forsøget" kører. Yousee har vist "politisk" bestemt, at vi som kunder ikke kan adminstre mere end 60 mbit upload :( Det er ikke gået op for Yousee at nogen af os er begyndt at bruge skyen eller som mig flytter store filer frem og tilbage til min arbejdsplads (pt. er jeg nødt til at bruge en ekstern harddisk, men håber Yousee vil blive hurtigere og mere symetrisk i fremtiden.

Op-hastigheden bliver 500. Godt nok har de skrevet på facebook, at det bliver 60 i starten, men de 500 skal nok komme.

Omdømme 7
Badge +9
Bare de 500 op ikke venter for længe på sig. Læste på gigabit.dk, at de vil begynde at levere 5000 /5000 til 499 om måneden. 

Et par videoer

https://www.youtube.com/watch?v=NLioQFCDi2c

http://www-file.huawei.com/~/media/CNBG/Videos/Solutions/UBB/hw-docsis20150630.mp4

Tak for oplysningerne, men.... SUK!

Får alle kunderne adgang til 1Gbit?

Det er kun kunder på YouSees coaxnet der kan få adgang til 1 Gbit.

Har i tænkt jer og blive ved med at sjofle os med Fibernet? Jeg har ventet 3 år på at komme tilbage til noget der minder om den 100/100 løsning jeg havde inden i købte af Dong og troede at nu skete der noget indtil jeg læste dit svar. Hvad præcist kan jeg som fibernet kunde med en 50/10 forbindelse forvente af forbedringer i 2016/2017? Skal jeg virkelig ud og købe Coax udstyr og gå tilbage til den indstallation jeg havde da jeg købte mit hus for 20 år siden? Synes godt nok det hele er ved at være en kæmpe farce, men dejligt at se i bruger en masse resourcer på at merge YouSee og TDC i stedet for en kunde som mig, der ligger mere end 600 kroner i jeres butik måned efter måned.

Omdømme 7
Badge +9
Mon ikke der bliver lukket op for højere hastigheder på fiber, når vi andre efterhånden får det på coax. Før lå det hos TDC, og de syntes sikkert, at fiber skulle have det lige så dårligt som DSL :(

Kan man anmode om at komme på 3.1-nettet uden at bestille gigabit? Vi skal jo alligevel derover alle sammen på et tidspunkt...
Så blev det september. Nu sker det. Min teori var, at der kom en nyhed fra Yousee i dag. Nå. 🙂
Omdømme 6
Badge +6
Hej Logan,

Jeg er lidt bagud - hvilken nyhed havde du forventet? 🙂

Det er lidt for tidligt at sige, om man kan anmode om at komme på 3.1-nettet uden at bestille gigabredbånd - jeg kan lige vende tilbage når vi ved mere.
Jeg er lidt bagud - hvilken nyhed havde du forventet? 🙂 Hvornår de første kunder kan bestille gigabit og hvad prisen bliver skråstreg nogle detaljer om jeres ombygningsplan.
Omdømme 7
Badge +9
Noget tyder på, at første router med 3.1 hos Yousee bliver Sagemcom F@st 3890. Den skulle (i følge rygter) komme ud til kunder i løbet af efterår 2016.
Omdømme 6
Badge +6
Hej Logan,

Vi har påbegyndt den teknologiske udrulning, men du må desværre vente lidt endnu med pris og specifikationer :)

Jeg lover at vende tilbage, så snart jeg hører mere.

Vh
Nikolaj
Jeg har hørt et rygte om starten af december...
Omdømme 3
Badge +3
Jeg har hørt et rygte om starten af december...
Håber at rygtet er sandt at man kan opgradere til 1 Gbit i starten af december.
Omdømme 7
Badge +1
Hvis man er i en forening, så skal man også lige sikre sig, at udstyret er opgraderet. Som jeg har forstået, så skal alt udskiftes, undtagen antennekablet, incl antenne stikdåsen.
Det bliver kun en lille håndfuld kunder, som kan få gigabit fra starten af. Ombygningen af deres net fortsætter hele næste år.
Omdømme 7
Badge +1
Logan, en ting er nettet, en anden ting er, hvis vi taler foreninger, og foreningens netværk er up to date

Besvar