PAS PÅ! De nye roaming regler gælder ikke for opkald fra Danmark til et andet EU-land.

Omdømme 3
Det er lidt plat at man kalder det roaming frit i hele EU, når man ikke kan ringe fra Danmark til et andet EU-land, uden at skulle betale tillægs takst pr. minut. Men tager man f.eks. til Sverige eller Tyskland kan man ringe lige så ”tosset” man vil, til alle EU-lande inkl. Danmark - Underligt!

40 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +4
Hej HugoT
Lige for at definere Roaming. Roaming kaldes det kun hvis man ikke er på ens hjemme netværk. Hvis du tilslutter en Yousee mobil til alle andre net, også i DK, som ikke er Yousee, så er det roaming. Hvis du er på dit eget netværk (Yousee i dette tilfælde) er det IKKE Roaming. Så derfor gælder EU reglen omkring roaming priser IKKE. Her gælder de takster du har aftalt med Yousee i dit abbonement. Altså også priser for kald til udlandet. på Yousee net bestemmer Yousee over Yousee kunder, også priser. Men hvis f.eks. en tysker går på Yousee net, så er det Roaming.

Venlig Hilsen

Brian
Omdømme 3
Nu taler vi jo om at der nu bliver frit roaming i EU mellem landene,
men altså ikke hvis du ringer til en EU-land fra Danmark - det er det der virker lidt underligt og som min debat lyder på!

Men okay jeg bor i nærheden af Øresund, så vil jeg ringe til et EU-land skal jeg så bare hoppe på det svenske mobilnet - så er der penge at spare .-)
Omdømme 3
EU ville åbne de elektroniske grænser for EU-borgere samt virksomheder så kommunikationen kunne flyde frit. Det er den så til dels også - Dog med et ekstra pris tillæg, hvis der skal kommunikeres fra Danmark til EU. Og det skal brugerne være opmærksomme på!
Omdømme 3
Gives frit?! Du betaler ekstra for at roaming åbnes i EU - Og betaler så også ekstra for at ring til EU. Og nogle kunder kommer aldrig til at bruge denne funktionalitet. Ja! du kan bede kunderne om at tænke sig om, men gennemskuelighed er altid godt 🙂
Omdømme 3
Gives frit?! Du betaler ekstra for at roaming åbnes i EU - Og betaler så også ekstra for at ring til EU. Og nogle kunder kommer aldrig til at bruge denne funktionalitet. Ja! du kan bede kunderne om at tænke sig om, men gennemskuelighed er altid godt :-)

Kunder der aldrig rejser ud af landet har mulighed for at vælge et billigere produkt, der kun gælder i Danmark, Yousee kommer også med det, iflg facebook.

Det bliver godt med sådan et produkt, bare mærkeligt at dette ikke er tilbudt fra starten af med de nye priser, som man kan se på YouSee´s hjemmeside.
Omdømme 3
Hej HugoT
Lige for at definere Roaming. Roaming kaldes det kun hvis man ikke er på ens hjemme netværk. Hvis du tilslutter en Yousee mobil til alle andre net, også i DK, som ikke er Yousee, så er det roaming. Hvis du er på dit eget netværk (Yousee i dette tilfælde) er det IKKE Roaming. Så derfor gælder EU reglen omkring roaming priser IKKE. Her gælder de takster du har aftalt med Yousee i dit abbonement. Altså også priser for kald til udlandet. på Yousee net bestemmer Yousee over Yousee kunder, også priser. Men hvis f.eks. en tysker går på Yousee net, så er det Roaming.

Venlig Hilsen

Brian

Tak for info omkring ordet Roaming .-)
Jeg må som jeg skrev tidligere bare gå på det svenske mobilnet, når jeg ønsker at ringe til et andet EU-land (der er penge at spare) 🙂
Omdømme 7
Badge +6
Ja Roaming er afskaffet, men når du er i DK med et DK abonement, så Romaer man jo ikke. Så derfor.

Afskaffet i et stærkt begrænset omfang that is. Var det 100% afskaffet, så galdt det 365 dage om året og ikke kun i de 30 dage om året der kun vil gives.
Det lykkedes ikke E.U politikerne at få roaming totalt afskaffet i E.U

Men hvis Yousee vitterlig kommer sådan et billigere abo, hvor man kun kan anvende ens mobil i Danmark, så hopper jeg klart over på det, for så meget opholder jeg mig ikke i udlandet alligevel, for det er kun et par enkelte dage om året og jeg kommer skutte længere end til Flensborg.
Omdømme 7
Badge +5
Der er også nogle banlan lande, f.eks. Albanien, som jeg har været i
Omdømme 7
Badge +5
Gives frit?! Du betaler ekstra for at roaming åbnes i EU - Og betaler så også ekstra for at ring til EU. Og nogle kunder kommer aldrig til at bruge denne funktionalitet. Ja! du kan bede kunderne om at tænke sig om, men gennemskuelighed er altid godt :-)

Kunder der aldrig rejser ud af landet har mulighed for at vælge et billigere produkt, der kun gælder i Danmark, Yousee kommer også med det, iflg facebook.

Jeg har desværre kommet med en forkert udmelding,men nu er der en ny udmelding på facebook.

Men nu melder man ud

"Vi vurderer løbende om efterspørgslen på mobilabonnementer uden roaming er attraktiv. Om det kommer i fremtiden, vil jeg ikke afvise, men som det er lige nu, så er det ikke noget, som vi har planer om at tilbyde."

Beklager
Omdømme 3
Ja! det har jeg set - men efter hvad jeg kan se vil det f.eks. så koste 25 kr. ekstra for bare 2 timers tale fra Danmark til et EU-land. SÅ begynder det da at blive dyrt. Og ikke meget roaming frit i det .-)
Omdømme 3
Hos YouSee har alle abonementer "Roaming i 36 lande i Europa" men læser du det med småt kan du se at du skal betale tillægs takst for at ringe fra Danmark til et EU-land.
Omdømme 3
Se f.eks. her:
https://kundeservice.yousee.dk/abonnement/roaming-europa

Se under "Spørgsmål og svar"
og derefter vælg "Gælder opkald fra Danmark til udlandet?".
Omdømme 3
Til Radiomanden
Hvor ser du alle de mange abonementer i brug hvor der er inkluderet udlandsopkald?
Jeg kan kun se 4 på YouSee's hjemmeside.

Og i dem kan man IKKE ringe frit fra Danmark til andre EU-lande!
Omdømme 3
Til Radiomanden
Okay! Så er vi altså tilbage til start punktet:
"PAS PÅ! De nye roaming regler gælder ikke for opkald fra Danmark til et andet EU-land" .-)
Omdømme 3
Til Radiomanden:
Roaming eller udlandsopkald - "små sko, små sko" .-)

Til Vismand:
Når man læser debatten om frit roaming i diverse medier eller ser priser på abonnementer på f.eks. YouSee's hjemmeside, kan man godt få den opfattelse at det også er frit at ringe fra Danmark til alle EU-lande - med mindre at man husker at læse det med småt.
Derfor er denne overskrift IKKE misvisende - da det er vigtig at se sig for, så man ikke tror at nu kan man bare ringe løs til alle EU-lande (og tro mig det er der mange der tror). Men fedt Vismand at du er så skarp at du allerede havde regnet den ud 🙂
Omdømme 7
Badge +7
Afskaffelsen af Roaming er en service til EU borgere når de besøger andre EU !andre, det er jo ikke en frigivelse af telefoni på tværs af grænserne for de fastboende i de enkelte lande. Det kan da gøres, men det er da så til helt andre priser.
Omdømme 7
Badge +5
Afskaffelsen af Roaming er en service til EU borgere når de besøger andre EU !andre, det er jo ikke en frigivelse af telefoni på tværs af grænserne for de fastboende i de enkelte lande. Det kan da gøres, men det er da så til helt andre priser.

Ja, så er det en selvstændig ekstra tillægsprodukt, det danske teleselskab tilbyder, når vi taler om at ringe fra Danmark til f.eks. Tyskland
Omdømme 7
Badge +5
Til Radiomanden:
Roaming eller udlandsopkald - "små sko, små sko" .-)

Til Vismand:
Når man læser debatten om frit roaming i diverse medier eller ser priser på abonnementer på f.eks. YouSee's hjemmeside, kan man godt få den opfattelse at det også er frit at ringe fra Danmark til alle EU-lande - med mindre at man husker at læse det med småt.
Derfor er denne overskrift IKKE misvisende - da det er vigtig at se sig for, så man ikke tror at nu kan man bare ringe løs til alle EU-lande (og tro mig det er der mange der tror). Men fedt Vismand at du er så skarp at du allerede havde regnet den ud :-)

Her kan man læse, hvad man forstår ved roaming, nemlig at man bevæger sig fra sit eget teleselskabs netværk´s dæknings område til et fremmed teleselskabs netværks dækning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Roaming
Omdømme 7
Badge +7
Det er tilladt at tænke sig lidt om, at det jo ikke hænger sammen, hvis det hele bare blev givet frit.
Omdømme 7
Badge +5

Omdømme 7
Badge +5
Ja, det kan man spørge sig selv om.

Man må da ikke håbe for Yousee, at for mange vælger et andet mobilselskab inden
Omdømme 7
Badge +5
Ja Roaming er afskaffet, men når du er i DK med et DK abonement, så Romaer man jo ikke. Så derfor.

Afskaffet i et stærkt begrænset omfang that is. Var det 100% afskaffet, så galdt det 365 dage om året og ikke kun i de 30 dage om året der kun vil gives.
Det lykkedes ikke E.U politikerne at få roaming totalt afskaffet i E.U

Hvem rejser også 365 dage om året

Og igen, hvis nogen i givet fald misbruger det, så er der kun dig og mig til at betale
Omdømme 7
Badge +7
Der er nok heller ikke mange der er væk 30 dage om året.
Omdømme 7
Badge +5
Og i de 30 dage er der nok nogle der ikke er lande der tilhører EU/EØS-landene, men i andre, som f.eks. Tyrkiet, Egypten

EU-lande
Belgien
Bulgarien
Cypern (den græske del)
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland, herunder den græske del af Cypern
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene (Holland)
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Storbritannien (UK og Nordirland)
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig

EØS-lande
EU-landene
Island
Lichtenstein
Norge
Omdømme 7
Badge +7
Dertil kan så ligges Kanarie øerne, Martinique, Guadalupe, Reunion, og andre oversøiske områder fra Frankrig Spanien og Portugal, hvor det ligeledes gælder som inden for EU.

Besvar