Spørgsmål

SMS fra Tyskland vil ikke vise tyske bogstaver

Jeg har en Huawei P9 lite telefon med Android 7.0 Når jeg modtager sms’er fra en tysk mobil vises alle tyske bogstaver (ä, ö og β) OG danske bogstaver (ø,ø og å) som “?“ i den sms jeg modtager. Jeg har installeret både dansk og tysk tastatur og sprog på min telefon og har ingen problemer med at skriver sms’er til den tyske modtager (både med danske og tyske bogstaver) - mine sms’er bliver modtaget korrekt af den tyske modtager (både danske og tyske bogstaver). Har nogen en idé om, hvordan jeg løser dette noget irriterende problem? 

13 Kommentarer

Omdømme 5
Badge +7

Hej PB51

Kunne se, du manglede et svar - det laver vi lige om på.

Har du prøvet at genstarte telefonen? Og har du evt. en anden telefon, du kan teste med? Det er simpelthen for at finde ud af, om det kan være noget på telefonen, der er årsagen.

Stefan, YouSee Forum Team

Hej Stefan,

Tak for tilbagemeldingen. Ja, jeg har prøvet at genstarte OG jeg har prøvet gendanne fabriksindstillinger samt prøvet at installere Googles “Besked App” i stedet for telefonens indbyggede app, men alt sammen uden resultat. Jeg har desuden været i kontakt med Huawei’s tekniske support og gennemgået alle mulige fejlkilder på selve telefonen  uden resultat. Sagen er, at det drejer sig om to identiske telefoner købt næsten samtidig i DK af mig. Den ene er udstyret med et tysk Vodafone abonnement/sim og bruges af min kone når hun rejser i Tyskland. Den anden telefon (min) har et YouSee abonnement/sim. Alle tegn modtages korrekt på den “tyske” telefon blot ikke på min “danske”, så både jeg og Huawei’s teknikker hælder til den opfattelse, at problemet ligger hos enten YouSee eller Vodafone. Jeg har desværre ikke en anden telefon, men jeg vil prøve med venner/naboer.

Hej igen Stefan,

Vi har nu prøvet at sende sms fra den “tyske” telefon til forskellige danske telefoner. Resultater var at alle tegn og bogstaver (danske og tyske) går fint igennem til alle telefoner der IKKE har YouSee/TDC abonnement. Dvs, Telia, 3 og Telenor fungere men de telefoner der havde YouSee oplevede samme problem som mig med ??? i stedet for danske og tyske bogstaver. Kan mit sim-kort være defekt? Ligger problemet hos YouSee? Kan du hjælpe videre?

Hej PB51 og Stefan,

er der fundet en løsning på problemet, da jeg pt oplever fuldstændig det samme…

Mvh

Kim

Desværre Kim. Jeg har ikke fundet nogen løsning og har opgivet YouSee. Træt af at blive sendt fra Herodes til Pilatus 😠

Omdømme 6
Badge +5

Desværre Kim. Jeg har ikke fundet nogen løsning og har opgivet YouSee. Træt af at blive sendt fra Herodes til Pilatus 😠

:slight_smile: Er din ordbog slået til, så kan du prøve at slå den fra. i avancerede indstillinger. Sprog og input. og som tastatur vælger du standardtastatur. Huawei Swype. Måske er det brugbart.

God dag- 

Omdømme 7
Badge +6

Et tip er at prøve at hente appen SwiftKey. I den kan man hente tastaturer ned på forskellige sprog til sin telefon og derved følger naturligvis også eks. de specielle Tyske bogstaver med når man vælger at at hente det Tyske tastatur ned til sin telefon.

Jaaa, jeg ved den er fra Microsoft, men man kan være tvunget til at gå til “fjenden” i et forsøg på at få løst et ret dumt teknisk problem at man har, men mange Android brugere har faktisk downloadet den her app til at få løst sprogproblemer på deres egne telefoner.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.touchtype.swiftkey

Omdømme 6
Badge +5

Et tip er at prøve at hente appen SwiftKey. I den kan man hente tastaturer ned på forskellige sprog til sin telefon og derved følger naturligvis også eks. de specielle Tyske bogstaver med når man vælger at at hente det Tyske tastatur ned til sin telefon.

Jaaa, jeg ved den er fra Microsoft, men man kan være tvunget til at gå til “fjenden” i et forsøg på at få løst et ret dumt teknisk problem at man har, men mange Android brugere har faktisk downloadet den her app til at få løst sprogproblemer på deres egne telefoner.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.touchtype.swiftkey

:slight_smile: Nemlig Persen M, Er også et fint tastatur.

Omdømme 7
Badge +6

Har opdaget at en bruger på Google Play skriver at Tysk ikke er en del af SwiftKey, så derfor:

Hvis man vil prøve sig af med et andet, så findes der også Google’s Gboard.

Den ser også ud til at komme med flere forskellige sprogvalg, som der tilsyneladende bliver tilføjet til telefonen når appen installeres.

App: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.inputmethod.latin

Bruger vejledningen angående sprog settings:

https://support.google.com/gboard/answer/7068494?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=en

Omdømme 6
Badge +5

:slight_smile: Google’s Gboard, er en mulighed i forvejen som tastatur hos mig.

Muligvis det er indbygget, idet telefonen er Android blot et gæt. 

Ellers må der ses i manualen til telefonen.  omkring opsætning osv.  

Tak for input, men jeg har desværre prøvet det hele uden resultat. 

Omdømme 6
Badge +5

Tak for input, men jeg har desværre prøvet det hele uden resultat. 

Når ok PB51, måske der dukker. flere forslag op herinde.  

Omdømme 7
Badge +6

Jeg har også gravet godt og grundigt på nettet og det ser ikke engang ud til at man bare kunne downloade en decideret sprogpakke til sin Android enhed og så på den måde få adgang til flere sprog uden dikkedarer på sin Android telefon eller tablet.

De er mere vilde med at man skal downloade deciderede ordbog apps til enhederne og så opdatere dem med diverse sprogpakker i stedet for.

Men jeg har da læst at Google Translate appen gerne vil have adgang til SMS også, så jeg ved ikke om det er noget der så måske kan rette op på det og så vise de Tyske ord korrekt, efter man har downloadet en Tysk sprogpakke til den app.

Besvar