Sådan laver du mobil hotspot (Internet-deling)

Omdømme 7
Badge +7
På de fleste telefoner er det muligt at lave et mobilt-hotspot også kaldet internetdeling. Denne funktion kan være nyttig, hvis du ikke har adgang til en fast internet-forbindelse der hvor du befinder dig.

Internet-deling virker sådan, at din telefon f.eks. kan lave et WiFi-netværk, hvor det er dataen på dit mobilabonnement som der bruges. Du kan f.eks. logge på dette fra en computer, tablet eller anden telefon.

Nedenfor vil jeg vise dig, hvordan du slår internetdeling til på en iPhone eller Android telefon via Wi-Fi.

OBS: Når du laver mobilt hotspot, så bruger du mobildata fra den enhed du gennemfører denne opsætning på.

1. Gå i Indstillinger

2. På din Apple-enhed vælger du Mobilnetværk og på Android vælger du Forbindelse.

3. På din Apple-enhed vælger du internetdeling til. På din Android enheder vælger du Mobilt hotspot.

4. Slå hotspot til og lav en kode til dit hotspot.

5. Dit hotspot er nu oprettet og der kan logges på det ved at søge efter det under trådløse netværk fra den enhed, som du vil oprette forbindelse fra.

Har du input, erfaringer, oplever du udfordringer med internetdeling/hotspot eller har du blot spørgsmål, så er du meget velkommen til at skrive her i tråden 🙂

21 Kommentarer

hej

Jeg ved god at dette er en gammel artikel - men stadig valid🙂

jeg  er for nylig blev mobilkunde efter mange år som bredbånd og TV kunde.

jeg erfarer nu at min laptop mister konstant WiFi forbindelse efter et (variabelt) stykke tid.

det er ret irriterende da jeg arbejder hjemmefra (uden bredbånd forbindelse når er i sommerhuset) og er tvunget til at logge på på alle systemer hver gang det sker.

er der noget som ligger i YouSee mobil abonnement som kan give det problem eller andet som dette forum har kendskab til?

er i gang med at tale med vores it afdeling også, da det kunne selvfølgelig være noget de har lavet om på vores arbejdscomputere .

mvh

Gaspare

Omdømme 7
Badge +7

Hvad er styrken på det Wi-Fi signal der modtages på PCen. Hvor god er 4G forbindelsen. Bruges der 2,4 eller 5 Ghz.

Styrken må være temmelig god: laptoppen og iPhone er ved siden af hinanden.

angående 2,4 eller 5Ghz: jeg ved faktisk ikke hvad min iPhone xs Max leverer når den bruges som “hotspot” 

skal hilse og sige at det har virket fint da jeg var mobilkunde hos Oister - men jeg ved godt at det kan være då mange andre ting som kan have indflydelse på det. 
det jeg fisker efter er om der er nogle forbrugs begrænsninger eller nogle tekniske ting jeg skal være obs. 

har allerede forsøgt at nulstille mine netværk indstillinger på iPhone og slettet (glemt) min iPhones WiFi fra laptoppen - uden succes

vh

Gaspare 

Omdømme 7
Badge +7

Er der problemer med at modtage Mobildata.? 

Jeg bruger også ind i mellem telefonen som Hotspot, det er der ikke problemer med, den bruges især som Hotspot når man er i udlandet, da det er langt bedre end Wi-Fi på Hoteller, og langt mere sikkert, det er der heller ikke problemer med. Der bruges 5 Ghz fra telefonen. 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg vil tro dit Hotspot laver "time out" på grund af inaktivitet. Du skal sætte "time out" til aldrig på din telefon. Min "time out" er som standard 20 minutter. 

Omdømme 7
Badge +7

Din PC kan også have noget strømstyring på WiFi , som måske skal slås fra. 

Omdømme 7
Badge +7

Mit Hotspot vil også afbryde, men det gøres kun når der ikke længere kan kommunikeres med PCen, fordi den enten er i dvale, eller slukket.

Hej igen

tak for tilbagemeldingerne.

Kan nu se at på laptoppen at WiFi kører med 2.4 GHz

Inaktivitets timeout: godt bud, hvor ændrer jeg det? 

Dog, det hele sker mens jeg bruger begge dele (arbejder på laptoppen og bruger iPhone privat), derfor er begge dele aktive. 

Omdømme 7
Badge +7

Har ikke iPhone, men jeg går ind i avanceret indstillinger, hvor jeg kan sætte alle detaljer for Hotspot. 

Omdømme 7
Badge +7

Prøv også at skifte så den sender på 5 Ghz i stedet for.

Omdømme 7
Badge +7

På min telefon hedder indstillingen "Deaktiver, når ingen enhed er forb. for". Hvilket operativ system bruger du på din PC? 

Omdømme 7
Badge +7

Kriteriet er ikke om du er aktiv, men om WiFi mellem PC og Hotspot er aktivt. 

Omdømme 7
Badge +7

Er i tvivl om hvem du spørger her. Hvis det er mig, så bruges den indstilling du nævner, jeg bruger Chrome OS.

Min laptop bruger Windows 10 Enterprise (konfigurationen styres af min arbejdsgiver)

kan ikke umiddelbart finde nogen steder på iPhone hvor den timeout kan ændres 

Omdømme 7
Badge +7

Jeg har ikke lige nu adgang til en Windows PC (bruger selv Linux), men syntes at kunne huske, at der er noget strømstyring, så en bærbar ikke holder WiFi tændt unødvendigt længe.  Jeg har som sagt ikke en iPhone, men du må prøve at Google f.eks. "iPhone timeout wifi". 

Omdømme 7
Badge +7

Fandt dette, har ikke læst det, men det omhandler din telefon model.  https/www.ikream.com/wifi-keeps-dropping-on-iphone-xs-heres-it-32326

Omdømme 7
Badge +7

Fik adgang til en Windows 10 PC. Der er strømstyring på det trådløse netværk og som standard er det slået til. Ved inaktivitet (WiFi) slukkes der for hardwaren. Jeg kan lave en guide der ind, men jeg tvivler på du kan rette, når det er en "arbejds PC". 

Hej Slangefar

Da jeg så dit indlæg, tænkte jeg: sådan! Det var lige det som skulle knække denne nød. 

jeg har kunnet ændre strømstyringen (power plan) for min laptop og ventet forhåbningsfuld .. men desværre er problemet kommet igen. 

Nu er jeg ved at tror at problemet ikke er på laptoppen (virker fint derhjemme hvor WiFi er leveret af en bredbånd/router) men skyldes min iPhone xs Max eller den nye sim kort fra YouSee  … eller en kombination.

har læst at man kan måske løse denne slags problemer ved at nulstille iPhonen (jeg har allerede prøvet at nulstille netværket uden at det hjalp )

hvad siger i til det ? Har brug for “et skub” førend jeg går i gang med at nulstille iPhonen: de skriver at man ikke mister data, jeg forestiller mig at “data” er billeder/videoer, sms, mail, 

Omdømme 7
Badge +7

Har brugt Data deling fra flere udbydere uden problem, og altså nu på You See, det har altid virket, bruger udelukkende Android. Kan ikke forestille mig at det har noget at gøre med udbyderen, det ville være mærkeligt

Med hensyn til det der ligger på din enhed, kan enten hentes ud, eller der kan laves backup af det i i Cloud.

Omdømme 7
Badge +7

Fint du har kunnet slå strømstyring fra på din bærbare. Det kunne være den skyldige. Wifi slås fra på grund af inaktivitet på din bærbare, og dit Hotspot siger derfor "hov der forsvandt min eneste bruger,  jeg lukker derfor mit Hotspot ned for at spare strøm" .

Tilbage er så din iPhone. Her er er jeg desværre noget blank, da jeg altid har brugt Android. Jeg har prøvet at Google lidt, men der er meget at kigge på og det er svært at vurdere hvad der relevant, og hvad der gammelt, når man ikke har en iPhone ved hånden.

Har du f.eks. prøvet Settings general autolock never?  Det tyder på iPhone slår WiFi fra, når skærmlåsen aktiveres for at spare strøm.

Nej, du skal ikke nulstille din telefon. 

Har i weekenden nulstillet alle indstillingerne på min iPhone. 
Det har hjulpet, nu kan jeg arbejde med min arbejdes laptop i timer, uden afbrydelser. 
Aner ikke hvorfor, men der er så meget man ikke kan forklare. 
Har mistet ingen data, sms, billeder, osv.

men en del tings har jeg skulle re-etablere (face-id på flere apps, baggrund på iPhone, lokalitet tjenester )

obs: det ser ud at hvis jeg aktiverer lokalitets tjenester, bliver min internet deling igen mere “følsomt” - dog ikke i samme grad som før

summa summarum: jeg er mere arbejdsduelig man uden forstand for det der er sket. 

takker Radiomanden og Slangefar for den hurtige respons  og støtte

Besvar