Svar

IP adresse på Mobil Bredbånd

Hej.

https://minip.dk/ viser xx.xx.xxx.xxx

Min routers WAN adresse viser xx.xxx.62.197

Kan det virkelig være rigtigt at Yousee er en af de yderst få ISP/teleoperatører som ikke tildeler en dynamisk offentlig IP til Mobil Brendbånds routere? I tildeler heller ikke IPV6.

Gamere med talk servere. Private Nextcloud og Owncloud installation, online CV eller blogs, udstilling af alt fra sikrede netværks kameraer til smart home devices. Der er talrige eksempler hvor brugen af DynDNS og en offentlig IP er relevant, for helt almindelige mennesker. Mine gamle forældre udnytter sågar dette. Hvorfor er det ikke muligt på Yousees netværk?

Redigeret af Kasper, Forum-teamet: Slørret IP-adresser

icon

Bedste svar af Slangefar 10 June 2021, 14:01

Nej, YouSee tilbyder ikke V6 adresser. 

Se original

3 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Der er mangel på V4 IP-adresser. Derfor har udbyderne valgt at mobilt bredbånd skal have en delt adresse (CGN). Mig bekendt er det kun 3, som tilbyder en fuld adresse. Er du erhverv kan du vist hos TDC få en fuld adresse. 

Fuldstændig korerkt at det kun er på 3s net du kan få det som privat.

I konteksten af at 5G er udråbt til potentielt at være det bedste modsvar til Fiber (når frekvenserne bliver distribueret og yousee can rulle dem ud i fuld skala), så bliver det jo så alligevel ikke helt med denne begræsning. Hvis så Yousee i det mindste ville rulle IPV6 ud, så kunne det være det havde potentiale.

Som alternativ kunne de sætte en reverse proxy op som via dnsmasq dynamisk kunne route trafik over det “lokale” yousee subnet. Det kunne fungere ret fleksibelt med en selvbetjenings side hvor du vælger en port, et domæne og protokol - og det skal være SNI (SSL passthrough) eller ukrypteret header basseret (f.eks url = mit.domæne.tld). Og så er det helt op til brugeren - præcis som i dag - at sætte DNS op til at ramme den Reverse Proxy.
Det kunne lette presset en smule for dem. 

Mit spørgsmål var derfor mere retorisk, og hvorfor jeg også bringer IPV6 på banen.

Omdømme 7
Badge +7

Nej, YouSee tilbyder ikke V6 adresser. 

Besvar