To smart or not to smartphone

Omdømme 2
Badge +1
  • YouSee Forum Team
  • 204 kommentarer
Der var engang hvor telefonen kun blev brugt til opkald og SMS’er.

Dengang havde man det som vi i dag kalder ”Featurephone”, også kendt som 2G telefoner. En klassisk eksempel på 2G telefoner er de legendariske Nokia 3310 og 3210. De var en revolution for mobilindustrien og det ”seje” var, at de ingen antenne havde og man kunne spille snake på dem. Det lyder ikke af meget i dag, men det var kæmpestort i sin tid.

Men så skete det, at vores telefoner blev smarte, deraf navnet ”Smartphone”. Vi begyndte at være online med vores telefoner og i dag bruger vi vores ”Smartphones” til alt andet end til at snakke i. Og SMS er i mange tilfælde erstattet med onlinetjenester som Facebook Messenger. Smartphones går også under navnet 3G/4G telefoner. G’et står for generation, hvor featurephones var 2. generation, var de første smartphones med internet 3. generation, og siden har vi fået 4. generation som giver os lynhurtigt internet på telefonerne.

Jeg er ikke typen, der følger hurtigt med på mainstream bølgen, så jeg beholdt min SONY ERICSSON længe før jeg skiftede til en Smartphone. Det der gjorde forskellen var, at pludselig var folk begyndt at se videoer på deres telefoner og de begyndte at have applikationer med tjenester, man normalt kun brugte computeren til. Og jeg tænkte jeg ville give det et forsøg, og jeg faldt i med begge ben.

Det gjorde en forskel for mig at jeg ikke behøver computeren, men kan nøjes med at være online på telefonen og har nærmest gjort mig afhængig af den. Hvis jeg har en Featurephone i hånden i dag, så ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal bruge den til. Måske ville det være en god idé for en stund, så jeg kunne gå offline, i en tid hvor jeg føler jeg hele tiden skal være online eller måske ville det være for kedeligt at være offline.

Hvad gør du selv? Bruger du stadig en featurephone eller kender du nogle der gør?

Hvis ja, hvordan de bruger de den og hvorfor kan det være, at du/de har valgt at være offline i en online tid? Og hvilken værdi giver det, at bruge en featurephone i nutidens digitale verden?

2 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +1
Min er en såkaldt 3.5G telefon. Hvad jeg har kunne hitte ud af, så er det fordi at den benytter noget kaldet HSDPA (High-Speed Downlink Packet Access).
Det skulle være noget med 14.4Mbits/s download og 5.8Mbits/s upload.

Men det er ikke noget jeg benytter mig af, for jeg har slået data og MMS fra på min Nokia C7-00 fra 2012.
Den blev udelukkende kun købt brugt for 499kr, grundet 2 specifikke gratis aps til Symbian, der effektivt kan blokere for uønskede opkald og SMS.
Skulle det ske at den gik i stykker, så har jeg en Nokia 700 som reserve der også en Symbian Belle telefon lige som min C7-00.

Men jeg kan heller ikke se fidusen i det med de smartphones. Det var meningen at mobil telefonerne skulle blive mindre og mindre, så det ikke var sådan nogle store klodsede telefoner som de havde dengang i slut 80'erne og de der også rimelige klodsede nogen fra 90'erne.
Det man så ser i dag er at de har bevæget sig baglæns og er blevet større, så det ikke just ligefrem længere er nogen telefon man nemt bare kan stoppe ned i bukselommen.
Omdømme 7
Badge +6
Skal den være brugbar til det den nu kan, så skal der være en anstændig størrelse skærm, for at den kan bruges fornuftigt, så behøver man ikke også at slæbe en Tablet med.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)