Spørgsmål

Laptop opkobling til internet via smartphone

Jeg har problemer med at forbinde min Thinkpad X60 til internettet via min Sony Xperia Z3 ved hjælp af USB thetering (usb-kabel mellem laptoppen og mobilen).
Opkoblingen virker fint, når mobilen er koblet op til Wi-Fi hjemme, men når jeg er hjemmefra og skal koble op via 3G/4G, skriver mobilen noget i retning af: "Fejl - internetforbindelse kan ikke oprettes. OK?"
Men det er jo ikke ok, så jeg vil gerne vide, om nogen har en løsning.
Skyldes problemet evt. at youSee blokerer for internetadgang via USB thetering?

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Køb en usb wifi adapter til din pc og forbind med hotspot.
Ved ikke hvorfor det ikke virker med kabel, men jeg ved, at hotspot virker.
Omdømme 7
Badge +7
Hvad er det sket med det trådløse wifi i din X60? Så vidt jeg husker kører den både 2,4 GHz (B og G standarden) og 5 GHz (A standarden).

Når jeg sætter min mobil kablet til min bærbare, kommer en menu med 5 punkter på mobilen. Vælger jeg "Deling" kan jeg bruge mobil data gennem kablet.
Tak for jeres svar - men umiddelbart kan jeg ikke se, at de løser præcis dette problem desværre.

Jeg skal prøve at beskrive det lidt nærmere - men samtidig må jeg nok tilstå, at jeg er alt andet end ekspert, når det kommer til nedværk og smartphones.

Men:
Min laptop (Thinkpad X60) går fint på internettet når jeg er hjemme - enten via ethernet kabel til routeren eller via Wi-Fi til routeren (Tilgin, leveret af energiselskabet Eniig/Waoo)

Min smartphone (Xperia Z3 compact) går fint på internettet via WiFi (Tilgin routeren), når jeg er hjemme og den går fint på internettet via 3G/4G, når jeg er på farten.

Nu vil jeg gerne koble min X60 laptop på internettet via min smartphone.

Det lykkes fint hjemme, når smartphonen er koblet op via mit WiFi - både når jeg forbinder laptop og smartphone med et USB-kabel og når jeg forbinder min laptop til smartphonens WiFi direkte.

Derimod virker setup'et ikke, når min smartphone IKKE er koblet op via mit WiFi, men via 3G/4G når jeg er på farten. Så skriver min smartphone blot: [i]Internetdelingsfejl. Der opstod en fejl under internetdeling.[-i]
....
Jørn: Da min X60 laptop i forvejen kører WiFi uden problemer, tror du så, at det vil hjælpe at købe en USB WiFi adapter til den?

Slangefar: Som nævnt kører den trådløse WiFi ok på min X60. Jeg bruger blot helst kabel, fordi det som regel er hurtigere og sikrere.
Når jeg kabler min laptop og smartphonen kommer der blot en meddelelse: [i]Oplader langsomt[-i] Hvis jeg vil bruge usb thetering siger manualen, at jeg skal ind i opsætningen - og det funker som sagt fint, så længe smartphonen har forbindelse til internettet via mit hjemme-WiFi. Men som sagt ikke, hvis telefonen skal koble på internettet via 3G/4G
.......
Nogen bud på, hvad jeg gør forkert?
Omdømme 7
Badge +7
"Oplader langsomt" er en af de muligheder jeg får. Jeg har en "setting" krydset af, som gør min telefon spørger mig, hvad jeg vil, når jeg sætter USB kablet ind. På min telefon:
1. Indstillinger
2. Generelt
3. PCforbindelse
4. Spørg ved tilslutning (afkrydset her)
Jeg får fire muligheder, når jeg tilslutter usb-kablet:
- Udelukkende til opladning
- Til at overføre filer (MTP)
- Mass storage mode (MSC)
- Til Midi
....... altså ikke nogen mulighed for thetering.
Men det er som sagt ikke noget problem at få setupet til at virke, så længe smartphonen er koblet op på mit WiFi herhjemme.
Problemet er, at den melder Internetfejl, når mobilen skal bruge 3G eller 4G - altså hente data via en mobilmast.
Omdømme 7
Badge +7
Jeg får mulighederne:
- Oplad telefon
- Medie sync (MTP)
- Deling (del mobiltelefonens mobilnet med PC)
- LG software (forbind til PC software fra LG mobile)
- Send billede (PTP)
Omdømme 7
Badge +3
Kan det skyldes en indstilling i smartphonen?

Nogle funktioner kan (i hvert fald på nogle smartphones) indstilles til kun at virke når smartphonen er forbundet med wi-fi. Årsagen til den valgmulighed er at dataoverførsel via det mobile 3G eller 4G netværk kan være begrænset til en bestemt datamængde, eller kan kræve betaling efter forbrug hos nogle udbydere, eller hastigheden kan være for langsom.

På nogle smartphones kan man oprette et hotspot, som en computer kan koble sig på. Så slipper man for USB-kablet. Om det så også løser det aktuelle problem er uklart, men man kan jo prøve sig frem (hvis det ikke allerede er prøvet). Husk endelig at oprette en stærk adgangskode, ellers kan uvedkommende også koble sig på.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)