Hvordan begrænser du dit forbrug af data i udlandet?

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stefan har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
  • YouSee Forum Team
  • 540 kommentarer
Sommeren er ligeså stille og roligt på vej, og det betyder at mange rejser til udlandet og får sol, varme, kulørte drinks og oplevelser. Med sig har de fleste en mobiltelefon, og størstedelen er smartphones.

Smartphones er fantastiske, for man kan hive dem frem, når man har brug for information, uanset hvor man befinder sig. Problemet er bare, at det kan give en ubehagelig overraskelse, når man får tilsendt regningen efter sin ferie udlandet. Heldigvis kan du selv gøre noget for at undgå det helt eller delvist.

Indstilling af din smartphone

Her viser jeg 2 måder, du kan begrænse dataforbrug, hvor den ene kun gælder for Android.

Slå dataroaming fra (Android, iOS og Windows Phone) – på dette link, kan du se hvordan, du slår data fra på din smartphone, hvilket betyder, at du overhovedet ikke vil kunne bruge data i udlandet. Vil du bruge data, skal du aktivere data selv, og også selv deaktivere det igen, når du er færdig med at bruge det.

Begræns baggrundsdata (kun Android) – her kan du se, hvordan du begrænser apps brug af data, så de kun bruger data, når du åbner dem. Det er blevet min favorit-indstilling, for det gør, at jeg ikke behøver slå dataroaming til og fra hele tiden. (Bemærk! Der er ingen garantier ved brug af denne indstilling)

Din indstilling kan også gøre en forskel

Indstilling af telefonen er dog ikke nødvendigvis nok, man skal også selv være indstillet på, at man kun bruger data, hvis det er vigtigt. Eksempelvis er det en rigtig god idé at holde sig fra sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram mv. 

Sociale medier er en af de store syndere, når det kommer til dataforbrug, og det skyldes, at de er fyldt med billeder og videoer, og derfor er det bedre at vente med det, til din mobiltelefon er tilsluttet et trådløst netværk/WiFi. Mon ikke dine følgere/venner kan vente lidt med at se den flotte pizza, som du har fået serveret i Rom?

Er du faret vild, kan du hive kortet frem og finde vej, men når du har fundet ud af, hvor du er, og hvor du skal hen, så husk at lukke ned for det igen, så det ikke bruger yderligere data. Nogle apps tillader endda, at du kan downloade kort til din telefon på forhånd, og så behøver du slet ikke at bruge data.

Jeg håber, at dette hjælper dig, og har du noget at tilføje, er du meget velkommen til at bidrage med det her i tråden.

1 Kommentar

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stefan har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
På Android kan det variere lidt, hvordan man begrænser baggrundsdata, men uanset hvilken Android-telefon du har, skulle det meget gerne ligne følgende.

1. Gå ind i Indstillinger
2. Tryk på Dataforbrug
3. Tryk på de 3 prikker øverst til højre
4. Vælg Begræns baggrundsdata
5. Vælg OK for at begrænse baggrundsdata

Derefter er dataforbruget begrænset. Det betyder, at det som udgangspunkt kun er de apps, du åbner, der bruger data. Jeg vil personligt anbefale ikke at bruge sociale medier, hvis du vil begrænse dataforbruget. Det er typisk det, der bruger mest data.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)