Forbedr din mobildækning

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stefan har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
  • YouSee Forum Team
  • 540 kommentarer
De fleste har prøvet det: samtalen bliver afbrudt, videoen kører i ring eller opkaldet mislykkedes. Selvom vi gør alt hvad vi kan, så er det næsten umuligt at undgå disse scenarier – og årsagerne er langt fra altid dækningen.

Mobilsignalet er et radiosignal, og på vej fra mast til telefon skal signalet overvinde både forstyrrelser og forhindringer. Forstyrrelser i form af andre signaler på samme frekvens, og forhindringer i form af fysiske ting, der kræver energi at komme igennem.

Her er derfor en kort liste over ting, som kan påvirke din mobiltelefons evne til at fange og fastholde et mobilsignal (ikke kun hos os). Mange af tingene kan du selv gøre noget ved, mens andre kan være mere omstændige at ændre.

Dit cover/skærmbeskytter

Hvis du sætter et cover af plastik eller gummi på telefonen, vil det forøge pladsen omkring telefonen, så hånd og fingre ikke så let dækker signalet. Er coveret derimod af metal eller læder med plads til kreditkort vil du med meget stor sandsynlighed opleve at dækningen bliver dårligere. 

Antennen i din telefon 

Op i mod 70 pct. af tilfældene med oplevet dårlig dækning, kan det faktisk være din mobiltelefon, der er synderen. Du kan derfor med god grund teste mobilsignalet med en anden telefon for at se, om dækningen skulle være bedre. Erhvervsstyrrelsen lavede tidligere en test med netop mobiltelefoners antenne-kvalitet, og du kan se om din mobil er blevet testet, samt hvordan den er rangeret lige her: https://erhvervsstyrelsen.dk/antennekvalitet-i-mobiltelefoner

"Træt" software

Vi glemmer tit, at vores smartphones i virkeligheden er ret kraftige små computere, der arbejder i døgndrift. Enhver computerejer ved, at det en gang i mellem gør godt med en genstart, og det er også tilfældet med din telefon. Det gør måske ikke den store forskel på hvor meget signal, der kommer ind til telefonen, men det kan gøre en forskel i hvor hurtig telefonen er til at fange, fastholde og behandle signalet, og hvor hurtig den er til at omsætte signalet til handling. 

Energisparevinduer og -huse

Det er rigtigt godt for miljøet, men moderne energisparematerialer er også ret effektive til at stoppe for radiosignaler. For eksempel havde vi for et par år siden her på Forum en kunde, der gik fra fuld 3G til slet ingen dækning, efter at der blev opført lejligheder i tre plan mellem hans hus og antennen, som kun stod 500 meter væk.

Den eneste løsning i sådan et tilfælde er desværre som regel at få sat en ny antenne op - og den slags tager desværre som regel et år fra planlægning til idriftsætning (vi skal finde et sted til antennen, der skal forhandles med ejeren af jorden, kommunen skal godkende, antennen skal bestilles, der skal trækkes kabler, skaffes strøm osv osv osv.). 

Træer og bevoksning generelt

Ét blad gør ikke den store forskel, men der er mange på sådan et træ - og i en skov. Vi ser generelt lidt færre henvendelser om dårlig dækning om efteråret og vinteren, ganske enkelt fordi bladene forlader træerne.

Naboens signalforstærker (forholdsvist sjældent)

Selvom det ikke er helt lovligt, er der et ikke uanseligt antal af den slags enheder i det ganske land. En signalforstærker gør hvad navnet antyder, men det forstærkede mobilsignal kan skabe alvorlige forstyrrelser i nærområdet. Version2 har en artikel om det her.

Hvis du har dårlig dækning vil vi gerne vide det!

Har du dårlig dækning kan du med fordel hente vores mobil-app TDC NetPerform som du kan læse mere om lige her

Savner du mere inspiration, så læs erhvervsstyrrelsens guide til bedre dækning lige her: https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/erst_bedre_daekning_enkeltsider.pdf

Har du selv erfaring med at noget uventet hjalp dig til bedre dækning? Del din viden her i tråden :)

11 Kommentarer

Hej StefanK,

Dit udførlige svar kan sikkert gavne mange, men ikke mig. Dækningskortet viser ingen dækning indendørs i mit område, hvilkety stemmer fuldstændig med virkeligheden.

Det frustrerende er, at jeg for et halvt år siden blev lovet en bedre dækning af en venlig TDC-dame. Efter tålmodigt og lænfgselsfuld venten viser det sig, at den forbedrede dækning kun gælder dem i området, der i forvejen har god dækning, mens vi, der aldrig har kunnet bruge en mopbil indendørs, stadig ikke kan. 

Derfor mit spørgsmål om man på en eller anden måde kan anvende nettet til mobilsamtale, så at jeg kan komme af med min fastnettelefon.

Hilsen Jens

Hej Stefan K

Vildt med den artikel om antenner i mobiltelefoner... Tænk at en så populær mobil som iPhone er så ringe antennemæssigt!

Må være ærgeligt for jer :-(

Hej. Her i løvskal 8850 er der konstant meget dårlig dækning af mobiltelefoner :(
Hej StefanK

"Hvis du har dårlig dækning vil vi gerne vide det!"

Helt konkret: jeres mast på: "Hovedskovvej 12 ,4780 Stege". 
eller mere præcist jeres sektor ant. på den vindmølle:

Får Typisk 25 Mbps og aldrig over 35 Mbps, udenfor med frit syn til jeres ant. - aftstand ca. 200 meter.

Testet med iPad Air 2 og med Huawei E5186s-22a - samme oplevelse.

Er Carrier Aggregation (4G+) tilgængeligt på den mast? - ja, overhovedet på Møn?

Jeg testede flere steder på Møn - og i Stege by, og altid tæt på jeres master med frit udsyn, samme svage hastighed.

/Frans

Du tænker på LTE dual aggregation eller tripple?

Hvis dit modem ellers er i orden, burde du mindst have 100 Mb på LTE DA.

Udklip.PNG

Jeg bruger selv huawei b593s-22 i Vejle, og opnår knap 100mb indenfor og 130 mb med udendørs antenne. Der er ikke direkte udsyn til Mobilmast, som ligger knap 500 m væk.

Hej hemdrup

Tak for din repsons.

Begge dele er prøvet, både dual aggregation eller tripple.

Samme lave hastighed.

Får typisk 25 Mbps og aldrig over 35 Mbps - frit udsyn og udendørs.

Via atenne på egen mast - bliver det heller ikke bedre - og der bruges MIMO ant.

Jeg mistænker at det er selve backbonet i området - dvs. store dele af Møn, der ikke er upg. til samme niveau i speed, som selve LTE standarden fordre hvis det skal give mening.
Det er nok de færreste alm. mobil kunder der laver så grundige test - at de "opdager" at mobil selskabet lige skære et hjørne af på den måde... (!)

Og ja, andre steder i landet er det intet problem at trække den annonceret mulige speed i forhold til den i dækningskortet angivet speed. - Og det enda på mobil celler med langt flere bruger potentielt, fx 2100 kbh. Ø

/Frans

Jeg tvivler på at TDC ikke har deres backbonet i orden, du skrev jo at du har prøvet på hele øen.

Man kan ikke bruge MIMO antenne til LTE, det er til WiFi.

Når du tester hastigheden mellem dit modem og internettet, bruger du så en wi-fi forbindelse eller kabel?

På min router vises signal styrken, kan du se signal styrken på dit modem? (ellers kan du se det med Huawei's app)

Hvor meget bedre bliver signalet med en extern antenne?

(ikke hastigheden)

Hej hemdrup

Tak for svar

Det er ikke korrekt hvad du skriver ang. MIMO - det er ikke en tech der kun bruges ifm WiFi - den er faktske kerne elementet i at man kan opnå de høje hastigehder på LTE - den er ikke krav på client siden, men så kan man ikke opnå bedst mulig speed.

Jeg bruger kabel :-)

Nu ved jeg ikke hvad din baggrurnd er - men jeg har udrullet Wifi flere steder rundt om i Europa for kunder - jeg har ligeledes arbejdet en del med mobil data, helt tilbage fra GPRS i 2G systemet.
Og 2-vejs satellit datacom.

Det er ikke et signal styrke issue.

/Frans

Hej Frans

Vi taler om privatsegmentet.

MIMO (multi in multi out) bruges normalt til WIFI.

Men mit pointe var at TDC næppe har problemer i dit område (se rapport fra teknologisk institut)

hvis du måler hastigheden med kabel og iøvrigt har styr på din antenne, bør du opnå langt bedre hastighed.

http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/mobil/netvaerksfejring/TI_rapport2016.pdf

Derfor er det også vigtigt at Volte bliver integreret, således at dækningen i det mindste virker i hjemmet.

Det kunne opfattes at vi stadig har fastnettelefoner, de er faktisk afskaffet i mange hjem.

""
Vi taler om privatsegmentet.

MIMO (multi in multi out) bruges normalt til WIFI.

""

Undskyld - men det er den rene vrøvl. MIMO er en forudsætning for LTE systemet kan lev. de høje hastighder - MIMO er ikke begrænset til en given tech - fx WiFi.

Selv små lomme routere som fx Huawei model: E5373s-155 har MIMO internt ifm. LTE.
Det samme har fx iPad Air 2 også.

""

Men mit pointe var at TDC næppe har problemer i dit område (se rapport fra teknologisk institut)

hvis du måler hastigheden med kabel og iøvrigt har styr på din antenne, bør du opnå langt bedre hastighed.
""

Som sagt har jeg helt styr på både ant. tech og mobil tech. qua min faglig baggrund og erfarring.
Jeg kender den omtalte rapp. fra tek. - det siger blot intet specifekt om fx Møn. den taler i generelle vendinger om målinger pr region.

/Frans

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P