Vi opgraderer YouSee Mail - find hjælp her

Vis første besked

146 Kommentarer

Jeg har lige talt med yousee, om samme problem, løsning er at ændret password. hvis du kan logge på "mit yousee" så kan du ændre password der hvis mail konto er tilknyttet dit yousee abonnement. alternativt kan de sende nyt password med post.
så lige nu venter jeg på postnord. og det kan tage tid :-)
Er efterhånden også ved at miste tålmodigheden..

pop3 har nu været dødt i 4 dage.

Efter 45min ventetid kom jeg igennem igår, men det var et generelt problem som de kke kunne gøre noget ved.

Har læst her i forum at man blot skal ændre password, men mit problem er at jeg i min yousee login kun kan ændre på TV pakke, der er ingen webmail eller mulighed for at ændre mail password.

Det er en gammel post5 dialup mail som jeg fornyligt fik et brev om ville blive nedlagt og tilknyttet youse Mail, men hvordan finder jeg den ???
Omdømme 7
Badge +3
I forbindelse med min konvertering af to tidligere alias til to mailkonti (fordi YouSee havde brugt en forkert mailadresse som primær adresse på nyt mailsystem) blev der oprettet en ny mailkonto med et andet navn end et tidligere alias, da dette tidligere aliasnavn ikke kunne bruges til en ny mailkonto. Men det blev efterfølgende opdaget hvordan det tidligere aliasnavn alligevel kunne oprettes som ny mailkonto (ved at slette navnet som alias). Den oprettede mailkonto med det afvigende navn er hermed overflødig, og skulle slettes igen. Dette blev gjort under mailindstillinger i selvbetjeningen, hvor kontoen forsvandt som den skulle.

Men det viste sig at det kun var i selvbetjeningen, at den blev slettet. Selve kontoen er der stadig, og vises i startbilledet til Webmail, hvor man vælger konto, hvor der nu vises tre konti, men der skulle kun være to. Den gør nok ingen skade, men det er noget rod at der er der.

Hvordan sletter man selve kontoen ???
Nåh
Det er siden i onsdags (6 dage) at vi kan ikke hente mails via iPhone, Mac, pc ...
I begyndelsen troede at det var noget med mine apparater ... men så, da jeg logger på webmail (Yousee.mail.dk) ser jeg at der er "noget" i gang ...

Ringede til kundeservice (3 kvarter i telefon - kan det virkelig ikke gøres bedre?) og de siger ... "oh, ja, det kommer til at virke inden 15 december - kan det virkelig ikke gøres bedre?

Man får SMS for så meget andet - kunne man ikke fået besked?

"Du kan bruge webmail ..." siger de - dårlig nødløsning da man bliver ikke notificeret som man gør i iPhones mail og manglende brugervenlighed - kan det virkelig ikke gøres bedre?

Er faktisk overrasket at det kan tage så langt tid med så store gener for brugerne.
Mail er efterhånden en så vigtig del af vores tilværelse - al kommunikation med myndighederne, bank, social, ... sker af den vej.

Det skal kunne gøres bedre!

Mvh
Gaspare
Omdømme 1
Badge
Rinoadda skrev:

Nåh
Det er siden i onsdags (6 dage) at vi kan ikke hente mails via iPhone, Mac, pc ...
I begyndelsen troede at det var noget med mine apparater ... men så, da jeg logger på webmail (Yousee.mail.dk) ser jeg at der er "noget" i gang ...

Ringede til kundeservice (3 kvarter i telefon - kan det virkelig ikke gøres bedre?) og de siger ... "oh, ja, det kommer til at virke inden 15 december - kan det virkelig ikke gøres bedre?

Man får SMS for så meget andet - kunne man ikke fået besked?

"Du kan bruge webmail ..." siger de - dårlig nødløsning da man bliver ikke notificeret som man gør i iPhones mail og manglende brugervenlighed - kan det virkelig ikke gøres bedre?

Er faktisk overrasket at det kan tage så langt tid med så store gener for brugerne.
Mail er efterhånden en så vigtig del af vores tilværelse - al kommunikation med myndighederne, bank, social, ... sker af den vej.

Det skal kunne gøres bedre!

Mvh
Gaspare

Omdømme 1
Badge
Du har helt ret, jeg kan heller ikke hverken sende eller modtage på mine enheder,
Ringer man til kundeservice, har gjort det 3 gange. hver gang for man en sluder for en sladder,
og vente en måned for at kunne hente mails hjem er ikke i orden.
webmail dur ikke da vi har to mailadresser , kan godt læse mail, men ikke sende, da den så står i min kones navn, og nej kan ikke oprette en konto i mit navn,

Så tag jer nu sammen yousee og få styr på det.

M.v.h. Torben
Omdømme 4
Badge +2
nuber2 skrev:

YouSee's opgraderede mailaccounts har et spamfilter, som pt ikke kan kobles fra, har en lang række ubehagelige frasorteringer. Og da man ikke kan skaffe sig adgang til spamfilterets indhold uden at logge sig ind på webmailen på YouSee's hjemmeside, så er YouSee's mailløsning i øjeblikket i praksis ubrugelig.
I øvrigt er mailopgraderingen amatøragtigt udført på stort set alle punkter.

Efter yousee's mailstorm (nyt og bedre) er yousee.dk pludselig blandt de domæner, der bliver sorteret fra.
Yousee smid nu det håndklæde i ringen. Det der med mail, det kan I bare ikke. I vil ikke være de første.
Omdømme 1
Badge
sippa skrev:

Du har helt ret, jeg kan heller ikke hverken sende eller modtage på mine enheder,
Ringer man til kundeservice, har gjort det 3 gange. hver gang for man en sluder for en sladder,
og vente en måned for at kunne hente mails hjem er ikke i orden.
webmail dur ikke da vi har to mailadresser , kan godt læse mail, men ikke sende, da den så står i min kones navn, og nej kan ikke oprette en konto i mit navn,

Så tag jer nu sammen yousee og få styr på det.

M.v.h. Torben

Omdømme 1
Badge
Nå men langt om længe lykkes det mig ( uden kundeservice de er ikke til meget hjælp) at få mine enheder til at virke igen.
Jeg bruger Thunderbird til mail. Jeg gik ind i kontoinstillinger og ændrede under severinstillinger . bruger, som altid har været mit kontonummer. til min mailadresse, samt ny kode, som ikke var nødvendig, men det sagde kundeservice . så nu virker het hele igen.

M.v.h. Torben
Hej
Så er jeg igen kørende med mine POP3/ASMTP enheder 🙂

Fik i går en mail som følgende:

"En teknisk opdatering betyder, at du kan opleve problemer med at logge ind på din mail via mailklienter som Outlook og Mail.

En ny adgangskode er nødvendig, for at du kan logge på din mail via en maiklient igen.

Følg vejledningen her.

Vi beklager, vi har forstyrret dig med denne opdatering. Når du har lavet din nye adgangskode, forventer vi, at alt er på plads.

Venlig hilsen
YouSee"

Det hele gik smertefrit og nu virker.

Linket er http://links.nyheder.yousee.dk/ctt?kn=2&ms=NDU1MzkyMQS2&r=MTQ5NjU1MzEyNzU0S0&b=0&j=MTE1MTIzMzIwOQS2&mt=1&rt=0

Nu kaster jeg mig ud og kigger på webmail (mange positive ting og nogle ikke )

Mvh
Gaspare
Omdømme 7
Badge +7
Hej MS-ERIK

Hermed nogle uddybende svar på dine observationer og feedback :)

MS-ERIK skrev:

Nu kan man åbne sin nye Webmail i browseren, men der er stadig diverse fejl og særheder.

Hvis du gerne vil tilgå webmail via mobil, så skal du gå i Mit YouSee appen, hvor der linkes til en tilpasset/skaleret version af webmailen, der vil virke og layotmæssigt se normal ud på de fleste enheder. Du finder linket under: Mail -> Bredbånd -> Scroller HELT ned i bunden og trykker pÅ "Gå til din webmail".

MS-ERIK skrev:

En ny mailkonto blev midlertidigt oprettet i går i "Mit YouSee" men senere slettet igen da det blev muligt at oprette en konto med det ønskede navn efter at have slettet et alias med samme navn, der kom fra den gamle Webmail. Kontiene står rigtigt i "Mit YouSee" men mærkværdigvis findes den slettede konto stadig og vises i åbningsbilledet til Webmail hvor man vælger konto, og er derfor ikke slettet selv om den ikke figurerer i "Mit YouSee".

Vi har haft en generel fejl her, der gjorde at man kunne oprette en mailbox med samme navn som aliasset. Dette kan ikke lade sig gøre mere.

MS-ERIK skrev:

Hvordan slettes en konto, der stadig findes selv om den skulle være slettet og ikke vises det sted, hvor man sletter?

Når en konto slettes, er den stadig synlig i 10+45 dage, da det i denne periode er muligt at få den genetableret. I den periode vil der komme mails ind på kontoen. Det er først når mailkontoen suspenderes i systemet, at det ikke længere er muligt at se den og afsender til den, vil få besked om at mailen ikke kan leveres.

MS-ERIK skrev:

Under bredbånd i "Mit YouSee" mangler ajourføring til ny Webmail. Oplysningerne er fra gammel Webmail, der oplistes en række alias'er selv om de alle nu er slettet fra ny Webmail. Til gengæld vises kun den ene mailkonto fra den nye Webmail. Jeg har to fordi en ekstra er oprettet da YouSee havde brugt et forkert navn til den nye mailkonto, YouSee havde oprettet i ny Webmail. Et navn, der er til helt specielle formål og absolut ikke til almindelig post.

Mailalisser bliver viderført til ny webmail og slettes ikke. De ligger som nu bekendt under Indstillinger -> Konti -> Indstillinger for sendte mails. Der kan de ses.

MS-ERIK skrev:

Chrome-browseren melder, at webstedet YouSee Webmail ikke er helt sikker, selv om det er en https-side. Kan ikke lige se hvor usikkerheden ligger. Åbnes Microsofts webside med Microsofts Outlook.com-mail melder Chrome, at websteder er sikkert. Selv webstedet med YouSee Forum meldes som sikker.

Vi har ikke fået nogle øvrige meldinger på certifikatfejl sådan lige umiddelbart. Vi har de certifikater der skal være, men vi tager det med videre til undersøgelse ved vores udviklere og tekniske afdelinger, der sidder med webmail.

MS-ERIK skrev:

Der er er uoverensstemmende oplysninger om portnumre mellem oplysninger på "Mit YouSee" og YouSees hjælpetekst. For indgående post (POP3) står der port 995 i hjælpeteksten for opsætning på mailklienter, for indgående post står der port 110 uden oplysning om markering af kryptering på "Mit YouSee" under mailindstillinger, for indgående post mangler oplysningen på "Mit YouSee" under bredbånd i afsnittet om mail.

Dette får vi rettet til hurtigst muligt.

MS-ERIK skrev:

Det er uheldigt at man ikke kan oprette nye alias'er. Alias'er kan være nyttige bl.a. fordi forskellige mailadresser kan bruges i forskellige forbindelser, således at man nemmere kan komme af med spam ved at slette det alias, som spam sendes til.

Du kan have en pointe her, tilgengæld er der mulighed for at oprette op til 5 separate mailbokse på Mit YouSee, som du også nævner i næste afsnit.

MS-ERIK skrev:

Der kan nu oprettes op til 5 mailkonti, som IKKE er det samme som de alias, der fandtes i den gamle Webmail. Det er 5 selvstændige mailkonti med hver sin egen indbakke, hvilket giver mulighed for at flere brugere i samme husstand kan have hver sin egen selvstændige mailadresse og indbakke. YouSee skulle nok have skrevet lidt mere om den mulighed. Hvis der er flere mailkonti og hvis man ønsker at mail skal hentes til en mailklient fra dem alle til samme indbakke og/eller brugerprofil og/eller enhed skal man selv oprette alle kontiene på klienten og indstille kontiene til at aflevere de hentede mails det ønskede sted. Flere mailkonti kan godt lægge hentede mails fra flere mailkonti i indbakken i samme datafil.

Der er i forvejen meget information ude i forhold til den nye mailplatform til vores kunder og vi har ikke ville forvirre for meget i forhold til, at man ikke kan oprette Alias (eksisterende følger dog med over). Dog har vi skrevet om muligheden for 5 mailbokse - som vi mener er en bedre løsning.

MS-ERIK skrev:

Det er ærgerligt at YouSee stadig ikke kan tilbyde IMAP i stedet for POP3. IMAP er efterspurgt af adskillige brugere.

Det er vigtigt at understrege, at den nye platform rent faktisk undersøtter IMAP, men at YouSee ikke supporterer denne løsning på nuværende tidspunkt. Altså funktionaliteterne er der, men vi tilbyder ikke at hjælpe med opsætningen.

I forhold til primære mailadresse ikke står korrekt, så er vi OBS på, at dette ikke er det mest optimale. Vi ser på om vi kan lave en tilretning, der ændrer på den oplevelse.
Omdømme 7
Badge +3
Hej @Kasper

Tak for svarene. Her er nogle kommentarer til nogle af svarene, citater fra dine svar er vist med blå farve:

"Hvis du gerne vil tilgå webmail via mobil, så skal du gå i Mit YouSee appen, hvor der linkes til en tilpasset/skaleret version af webmailen, der vil virke og layotmæssigt se normal ud på de fleste enheder. Du finder linket under: Mail -> Bredbånd -> Scroller HELT ned i bunden og trykker pÅ "Gå til din webmail"."
Som standard mangler den tilpassede version på mobil og iPad en del funktioner, bl.a. indstillinger og mulighed for markering af flere mails til bl.a. sletning. Bruges en Chrome-browser kan man skifte til PC-visning og så få det hele med.

"Vi har haft en generel fejl her, der gjorde at man kunne oprette en mailbox med samme navn som aliasset. Dette kan ikke lade sig gøre mere."
Jeg kunne først ikke oprette en ny mailbox med samme navn som aliasset, men slettede derefter aliasset fra den nye mailversion, hvorefter oprettelsen af ny mailbox med samme navn som det slettede alias lykkedes.

"Mailalisser bliver viderført til ny webmail og slettes ikke. De ligger som nu bekendt under Indstillinger -> Konti -> Indstillinger for sendte mails. Der kan de ses."
Det kan mine ikke længere, da jeg har slettet dem i den nye webmail. Har slettet tre aliasser, dels en der ikke anvendes, dels den der nu er oprettet som ny mailbox (se forrige kommentar), og dels en, som YouSee må have oprettet med et brugernummer og teksten "kan.ikke.anvendes" (eller tilsvarende) som domænenavn. Håber ikke at dette giver problemer for YouSee. Har derfor nu to mailboxes, den ene har YouSee oprettet, den anden er den, jeg selv har oprettet. Ingen af dem indeholder nogen alias.

"Vi har ikke fået nogle øvrige meldinger på certifikatfejl sådan lige umiddelbart. Vi har de certifikater der skal være, men vi tager det med videre til undersøgelse ved vores udviklere og tekniske afdelinger, der sidder med webmail."
Det var ikke en certifikatfejl, det var hængelåsen i browserens adresselinie, der var erstattet af et "i" og med en tekst om manglende sikkerhed. Dette optræder ikke længere, så problemet er løst. Kan muligvis have været noget lokalt på min PC.

"Dette får vi rettet til hurtigst muligt." (Om portnumre).
Husk at tilføje sammenhængen mellem portnummer og markering af sikkerhed (SSL m.fl.).
Omdømme 4
Badge +2
Imap - pragtfuldt :-)
server imap.mail.dk
fungerer både med og uden sikkerhed (port 993 hhv 143)
sætter sig selv op i thunderbird.
Sendte mail opdateres såvel på webmail som på klient. Så måske når I i mål :-)

Det her er det bedste, I har præsteret, siden Jaap blev boss. Men at opgraderingen skulle foregå så kaotisk, det er der ingen undskyldning for.
Omdømme 4
Badge +2
Testede lige opsætningen i "mail" i windows 10, angiv brugernavn og adgangskode og windows 10 mail bliver automatisk sat op med imap! Ovenikøbet med kryptering slået til.
Serverne som mail i windows 10 fandt:
imap.mail.dk:993:1
asmtp.mail.dk:587:0

Så jo, vi nærmer os noget der virker.
Mon ikke der har været en ekstern leverandør eller to inde over :-)
Omdømme 7
Badge +3
Om webmail på iPad:
Webmail vises som standard i en tilpasset version på iPad, hvor der mangler mulighed for at markere flere mails, f.eks. hvis man vil slette flere mails på een gang, samt diverse indstillinger m.v. Det viser sig at man i Safaribrowseren på iPad blot skal trykke på firkanten med pilen op i øverste højre hjørne, og derefter vælge “Anmod om det fulde websted”. Så vises de samme muligheder som på en computer. Altså ingen grund til at installere Chrome som jeg skrev tidligere.
Omdømme 7
Badge +3
YouSee webmail er ved at være uanvendelig.

Nu er webmail igen gået ned for mig og mange andre. Man kan altså ikke leve med et så upålideligt mailsystem hvis det er et system, der bruges til dagligt. Jeg bruger stort set kun YouSee mail til testbrug og til modtagelse af sikkerhedsmeddelelser og mails med koder til identitetsbekræftelse, hvor den daglige mailboks eller SMS af en eller anden grund ikke kan anvendes. Ellers har Microsoft Outlook.com mail været anvendt gennem adskillige år til normale daglige mails, og den virker 100 pct. problemfrit, og er desuden uafhængig af internetudbyderen.

Har ellers forsøgt at løse diverse problemer med ny webmail og skrevet om dem i denne tråd. Der var også problemer med den gamle webmail.

Det overvejes nu helt at droppe YouSee mail, aktivere videresendelse til Microsoft Outlook.com mail eller til Google Gmail, og derefter se helt bort fra YouSee mail.
Det KAN altså ikke være rigtigt. Har været igennem hele møllen for 14 dage siden med at mailen (Thunderbird) ikke virkede. Fik efter adskillige halve timers ventetid til kundeservice skidtet til at fungere igen.
Nu vil den ikke igen. Har automatisk fået ny kode fra Yousee/TDC, men kan ikke logge ind. Og ingen steder på hjemmesiden kan man finde ud af, om fejlen ligger hos udbyder.

DET er ringe.
Omdømme 7
Badge +7
Bruger også Thunderbird. Det synes som om YouSee (TDC) spiller roulette med hvad, som skal virke den pågældende dag for tiden. Synes dog at Thunderbirds udgangs forslag virker rimeligt ofte: indgående pop3.mail.dk uden SSL kryptering på port 110 og udgående asmtp.mail.dk på port 587 med TLS kryptering.
Omdømme 7
Badge +3
Hej @Kasper

Markering af flere mails på én gang i webmail på iPad.

I forbindelse med sletning eller flytning af mange mails savner en del brugere mulighed for at markere flere mails på én gang i webmail på iPad. Det virker som om YouSee ikke kender løsningen, men det er faktisk muligt. Måden er tidligere beskrevet i denne tråd, se her:
https://forum.yousee.dk/mit-yousee-27/vi-opgraderer-yousee-mail-103182/index4.html#post136934

Der savnes en beskrivelse af dette i YouSees hjælpetekst. Jeg kan i hvert fald ikke finde den. Bedst vil det være hvis YouSee kan få webmail ændret, så de firkantede markeringsbokse også vises i den tilpassede iPad-udgave, eller eventuelt tilføje en funktion, der kan hedde "Redigering", som kalder boksene frem. Denne metode er set andre steder.

På anden type tablet eller smartphone kan man sandsynligvis gøre noget tilsvarende. Man skal under indstillinger eller på anden måde fortælle browseren at den skal vise den fulde webside. Det kan være udtrykt med noget forskellige ord, man må åbne indstillinger og se på mulighederne.

Det hjælper ikke at åbne "Mit YouSee" på iPad og derfra åbne webmail. Det bliver det faktisk værre af, da billedet via "Mit YouSee" af en eller anden grund ikke kan roteres så iPad'en kan derfor ikke bruges vandret.
Omdømme 7
Badge +6
Slangefar skrev:

Bruger også Thunderbird. Det synes som om YouSee (TDC) spiller roulette med hvad, som skal virke den pågældende dag for tiden. Synes dog at Thunderbirds udgangs forslag virker rimeligt ofte: indgående pop3.mail.dk uden SSL kryptering på port 110 og udgående asmtp.mail.dk på port 587 med TLS kryptering.

Bonus med Thunderbird er også at den kan sættes op til at undersøge spam databaser efter om afsenderne er kendte spammere og derved filtrere dem fra automatisk hvis de er registreret som spammere.

Bare til dem der ikke er klar over den funktion:
Funktioner => Kontoindstillinger => Spam-indstillinger => Stol på serverevalueringer

Har man sat en markering der, så kan man vælge hvilken spam database man ønsker at anvende. Her er SpamAssassin en af de mest kendte på hele listen.
Omdømme 7
Badge +3
IMAP virker nu med YouSee Mail

Som tidligere beskrevet af brugeren nuber2 fungerer IMAP med YouSees nye mailversion. Jeg har lavet afprøvninger i Outlook 2007 på en lidt gammel PC med Windows 7, hvor en IMAP-konto til YouSee Mail kunne oprettes helt uden nogen problemer. Blot har mapperne, bortset fra indbakken og mappen til uønsket e-mail, engelske navne og de kan ikke ændres til danske navne. Det er afprøvet både at sende og modtage mails og gemme en kladde uden at sende den. Det hele fungerede, så det der blev lavet i Outlook stod også i Webmail og omvendt, og det gælder alle mapperne.

Det er en gåde at YouSee skriver at de ikke supporterer IMAP og ikke tilbyder at hjælpe brugerne med opsætningen. Det virker ellers at være ganske ligetil. Mange brugere efterspørger IMAP, enten nævner de det direkte, eller de beskriver problemer hvor løsningen vil være at bruge IMAP.
Skift fra brug af mailalias til separate konti.

Har en konto mig@... og f.eks. et ekstra alias konen@...
Vil gerne gå over til to konti mig@... og konen@....

Er der nogen, der har lavet en guide?
Omdømme 7
Badge +7
Du opretter ekstra konti (max 5) via Mailindstillinger på Mit YouSee.
Omdømme 7
Badge +3
For at kunne oprette en ekstra separat konto med samme mailadresse som et eksisterende mailalias, skal det eksisterende mailalias slettes først. Ellers bliver adressen tvetydig, og forsøg på oprettelse vil med stor sandsynlighed resultere i en fejlmelding.
Badge
Emnet har været vendt flere gange i tråden, men det er endnu ikke krystalklart. Har én emailadresse, som i mange år var den oprindelige og eneste, lad os kalde den XX@privat.dk. Senere er der oprettet et alias fx YY@privat.dk som ikke bruges men som heller ikke var blevet slettet.
I forbindelse med opdateringen har YouSee valgt aliaset YY som primær email, hvilket (pt) ikke kan ændres. (Ved godt at man kan ændre afsender, men det er ikke pointen).

1) Når nu YouSee har valgt et tilfældigt alias som primær email, kan jeg så - efter 15/12-18 - ændre det til den korrekte primære adresse (XX)? (og derefter slette aliaset/den tidligere primære (YY)?)
2) Hvis ikke, kan YouSee kundeservice så ændre primær adresse for mig?
3) Bonusspørgsmål: Hvorfor filan vælger man et alias som har været inaktivt i årevis som primær adresse, i stedet for en adresse som er flere år ældre og aktiv hver eneste dag? Alternativt, beder kunden markere hvilken adresse man ønsker som primær?

Mvh
BrorT