Streaming af video fra Homedisk til HomeTrio boks?

Hej!

Jeg fumler lidt i blinde med nogle spørgsmål omkring tv-boksene, homedisk, formater osv osv og har ikke kunnet formulere nogen søgestrenge der har givet et brugbart svar.

Vi har netop fået HomeTrio med en ekstra MultiRoom boks og en HomeDisk. I en reol står en stabel DVD-film og samler støv. Jeg vil gerne rippe disse DVD-skiver i en fornuftig kvalitet (billed og lyd) og hælde dem på homedisken og så streame til tv-boksene. En slags DIY On-Demand service :-)

Kan det overhovedet lade sig gøre?

Hvis ja...

Hvilken container med hvilket video/audio-format skal jeg rippe til for at få en fornuftig lyd/billed-kvalitet der samtidig er understøttet af henholdsvis homedisk og tv-boks? (Homedisken er nok ligeglad med formatet, eller hur?)

Mit alternativ er at bruge Logitech Media Server der pt. bruges til at streame musik til Squeezebox, men jeg ved faktisk ikke om den kan streame video...

Eller noget helt tredje!!

Men førstevalget er at bruge homedisk og tv-bokse, al hjælp modtages med tak :-)

Mvh.

Thomas

4 Kommentarer

Hej Thomas

TV boksen i HomeTrio løsningen kan desværre ikke streame film og videoer fra Homedisken.

Men efter som Homedisken understøtter uPnP så kan du se film på en computer, SmartTV eller en smartphone (Play app'en), men altså ikke på TV boksen. Løsningen understøtter dog visning af jpg-billeder, men det var jo ikke lige, hvad du efterspurte..

En anden detalje er at Homedisken kun understøtter få formater inden for streaming, så om end din ide er rigtig god, så er det ikke den løsning, jeg selv ville satse på..

Hilsen JørgenL

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Thomas,

da du har fået et svar om at det ikke kan lade sig gøre, og da du spørger om andre alternativer, har jeg en kommentar.

Der er mange løsninger, og dit spørgsmål er omfattande, men prøver alligevel at give et kort svar, alt afhængigt af hvad du har for udstyr i forvejen.

Hvis du ikke har en "Smart-TV", har du brug for en "TV-box/player" som f.eks Apple TV eller WD TV Live, som kobles til dit fjernsyn med HDMI og trådløst kan streame fra eksterne HD/computer, der indgår i netværket.

Apple TV er genialt, men passer nok bedst til dem, der har Apple udstyr i forvejen, da det er et ganske lukket system.

WD TV Live HD Media Player har nogle andre og mere åbne features. WD TV Media Player kan afspille næsten alle format for musik og film, og kan streame fra andre enheder der indgår i dit trådløse netværk.

Desuden har den en USB-indgang så du kan koble en ekstern HD direkte på.

Findes sikker flere af den slags Media Player på markedet, men det er de to ovennævnte jeg kan rekommendere.

(Logitech Media Server kan kun afspille audio)

Mvh

Hej!

Tak for svarene til jer begge :-)

Jeg eksperimenterede en del sidste weekend og var efterhånden nået frem til at løsningen på "problemet" ikke indeholdt hverken HomeDisk eller HomeTrio tv-boksen. I hvert fald ikke på en umiddelbar let måde.

Men jeg fik løst det alligevel udenom TDC produkterne.

På afspiller-siden er der to Samsung TV med hver sin Samsung Blu-Ray afspiller. Det ene TV kan hugges direkte på nettet og indeholder en mediaplayer i software. Det andet TV har USB-tilslutning og en mediaplayer der kan afspille fra en ekstern disk. No problemo, for den tilsluttede BLU-Ray har nettilslutning og mediaplayer. Altså har jeg to "modtagere" i form af Samsung medieafspillere.

På leverandørsiden har jeg en "gammel" NAS, en Qnap TS-109, der som standard kører en TwonkyMedia server som Samsung medieafspillerne kan forbinde sig til og afspille indhold fra.

Voilá! At spille :-)

Men...

Så var der lige formatet på de rippede DVD'ere. Det blev et større hovedbrud end jeg lige havde regnet med. Som udgangspunkt tænkte jeg: Det hele er Samsung, så hvis det spiller på den ene enhed, så spiller det også på den anden, ikk? Nej, det gør det så ikke...

Jeg har ikke gravet mig ned i versionsnumre eller lignende på Samsung softwaren, det kunne jeg gøre men var egentlig mere interesseret i at finde en fælles container begge kunne afspille. Umiddelbart observerede jeg dog, at en ældre model Samsung (i hvert fald i åremål) kunne afspille containere/formater en nyere ikke kunne. Sagt på anden vis: Et 3 år gammelt LCD-TV kan afspille indhold som en 2 måneder (seneste topmodel) gammel Blu-Ray afspiller ikke kan. Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke lige, men sådan er det altså i vores hus.

Jeg endte med at rippe med AnyDVD HD & Handbrakes normal profil, tilsat undertekster, i en Mp4 container, x264 video codec, AAC audio. Det virker på begge afspillere uden problemer.

Med hensyn til Apple TV så har jeg luret på sådan en fætter, men jeg er bange for at WAF(*) ikke er særlig høj på sådan en "ekstra" boks. Vi har ellers Apple computere, bærbare, iPads, iPhones, Time Capsule, AirPort Express osv osv så vi kender udmærket Apples produkter. Grunden til jeg ikke har hevet en Apple TV ned fra en butikshylde er, at jeg så i stedet ville have brugt vores Mac Mini server til opgaven i stedet. Det står alligevel bare og fiser husleje og strøm af mens den ind i mellem gemmer en backup hist og her.

Anyways, tak for jeres svar begge to :-)

(*)WAF: Wife Acceptance Factor = loven alle gifte mænd er underlagt :-P

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej igen,

ja, det lyder da til at du har rigeligt af det "rigtige" udstyr Glad humørikon 

Godt at du fandt en løsning. Jeg bruger også Handbrake og har alle filmer liggende på min NAS som jeg kan streame - enten gennem iTunes, eller direkte til AppleTV 2 (med Fire Core og XBMC, kan man dog ikke med AppleTV 3). Fordelen er, at XBMC tager alle formater, også f.eks .avi, så vi kan se gamle hjemmevideo´s, uden at skulle have rippet dem først.

På AppleTV 3 kan man indstallere Plex, og da du har Mac Mini Server, kan det jo også spille sammen. Du kan også bruge din iPad til at spegle film over til det lille aparat. Jeg har File Browser på min iPad, som også afspiller alle formater.

Ja, der findes mange forskellige set-up´s i denne IT-verden, men så længe man har det udstyr som matcher behovet, er der jo ingen grund til at gå ud og købe nyt?

Go weekend

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P