Procedurerne ved dødsfald efterlyses | YouSee Community
Svar

Procedurerne ved dødsfald efterlyses

Jeg har lige læst om en uheldig kunde, som er fritaget for digital post og som der (måske) derfor er havnet i RKI. (Det fremgår af artiklen at han efterfølgende er blevet godt behandlet af Yousee, så dette er ikke ment som en kritik)
Artiklen kan læses her:
https://ekstrabladet.dk/nationen/troede-jeg-var-fritaget-nu-er-kristian-havnet-i-rki-pga-tdc-regning/6910240

Jeg tror faktisk ikke at andre brugere kan svare på mit spørgsmål, men så kan det være at en superbruger vil sende min problematik videre.

Jeg står for alt it herhjemmme og jeg får alle regninger breve fra yousee digitalt.
Min mand derimod, er fritaget for digital post og selvom han har en mailadresse, er det ikke noget han går op i. Ved meget lidt om hvor han skal lede, se og hente noget som helst.

Når jeg nu har læst artiklen om Kristian, bliver jeg da lidt bekymret, hvis jeg nu skulle "sætte traskoene" først. Forsætter regningerne så med at komme til min eboks/emailadresse?
Hvad er procedurerne ved dødsfald?

Jeg har søgt på yousees webside på ordet 'dødsfald', men synes ikke jeg kan finde noget konkredt om det emne.
icon

Bedste svar af MS-ERIK 10 november 2017, 22:48

Prøv at se om der ikke står noget, der kan bruges på Ældre Sagens hjemmeside: https://www.aeldresagen.dk/
Søg på ordet 'dødsfald'.
Der står nok mest generelle oplysninger, og ikke specifikt noget om hvad en konkret virksomhed som f.eks. TDC eller YouSee gør.
Se original

4 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +3
Prøv at se om der ikke står noget, der kan bruges på Ældre Sagens hjemmeside: https://www.aeldresagen.dk/
Søg på ordet 'dødsfald'.
Der står nok mest generelle oplysninger, og ikke specifikt noget om hvad en konkret virksomhed som f.eks. TDC eller YouSee gør.
Omdømme 7
Badge +7
De fleste af os betaler sikkert via kreditkort for at undgå Betaling Service afgifter. Skulle du blive ramt af f.eks. en tagsten (og det vil jeg være ked af, da du har lavet mange gode indlæg) vil jeg tro YouSee sender et giro kort til jeres fælles adresse, når de ikke længere kan trække på dit kreditkort.
Omdømme 7
Badge +6
De fleste af os betaler sikkert via kreditkort for at undgå Betaling Service afgifter. Skulle du blive ramt af f.eks. en tagsten (og det vil jeg være ked af, da du har lavet mange gode indlæg) vil jeg tro YouSee sender et giro kort til jeres fælles adresse, når de ikke længere kan trække på dit kreditkort.

Og ved dem der anvender Betaling Service der vil det sikkert opdages, fordi banken ved at konto indehaveren er afgået ved døden, altså hvis der er efterladte som har husket at kontakte banken og meldt dødsfaldet, for i de tilfælde standser bankerne samtlige BS betalinger og automatiske bank overførsler og er det en rigtig service minded bank,
så vil de sikkert også gerne hjælpe med at få det hele afviklet hos beløbs modtagerne, med at de tager kontakt til dem og forklarer situationen.
Omdømme 7
Badge +3
Der er flere IT-relaterede problemer end betaling af regninger. Når et dødsbo skal behandles, hvad sker der så med afdødes data, bl.a. mails i webmail, filer på OneDrive, Google Drev, Dropbox m.fl., samt lokale data på harddisken hvis den også er beskyttet? Hvis afdøde ikke i tide enten har videregivet brugernavne og adgangskoder så disse er kendt af en anden person, eller har nedskrevet brugernavne og adgangskoder på papir, vil disse data så gå tabt for eftertiden?

Hvis man vil nedskrive brugernavne og adgangskoder skal man gemme det på et sikkert sted, så det ikke kan stjæles ved indbrud. Videregiver man oplysningerne til andre skal det være til nogen, der er tillid til.

Mails i YouSee webmail kan fremskaffes af YouSee selv om adgangskoden ikke kendes, da YouSee kan nulstille koden til YouSee login og derefter skaffe sig adgang. Det fandt jeg ud af i forbindelse med YouSees arbejde med fejlretning af den nye selvbetjening, hvor de spurgte om de måtte gøre det.

Måske skriver Ældre Sagen også noget om dette, det er ikke undersøgt endnu. Facebook skriver noget om hvad der kan ske med afdødes Facebookprofil.

Besvar