Spørgsmål

Misbrug af min YouSee webmail/postkasse?

• Deltager
  • 2 kommentarer
Jeg har modtaget en meget lang og lidt kryptisk, nærmest vrøvlet mail fra YouSee (afsender: postmaster@abuse.mail.dk), indsat nedenfor. Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår om der HAR været misbrug, eller om I frygter for det? Desuden kan jeg stadig anvende min webmail - jeg har ikke ændret adgangskode. Punkt 3 er der to af, hvilket også virker lidt mærkeligt.

Kan nogen hjælpe?

---------------------------------------------------------------
Kære kunde,

Vi skriver til dig, fordi din postkasse d. 06-10-2016 blev anvendt fra 5 forskellige lande. Det betyder med stor sandsynlighed, at din postkasse anvendes af andre end dig selv.

Vi har automatisk ændret din adgangskode til mail, for at stoppe dette misbrug straks.
Du kan dermed ikke hente mail via pop3 og sende post via asmtp. Selv om adgangskoden er ændret, modtager postkassen fortsat mail.

Da denne lukning sker automatisk, har vi ikke mulighed for at kontakte dig først. Denne mail er derfor kun en information om hvad der førte til at din postkasse fik ændret adgangskoden og hvordan du bedes forholde dig.

VIGTIGT:
Du bedes gøre følgende, hvis det ikke allerede er gjort:

1 Scan og rens din PC/smartphone/tablet m.v. for virus og keyloggers.
- Værktøjer til at scanne for virus/keyloggers varierer meget, alt efter hvad du har af enhed(er).
- Vi kan derfor ikke anbefale et produkt fremfor et andet.
- Benyt evt. Google til at finde det rette værktøj til dit system.
- Keylogger: Et program der er i stand til, at se hvad du taster, f.eks. nyt kodeord.

Måske finder du ingen virus, fordi din adgangskode er lækket via usikre apps på mobil/tablet.

2 Skift din adgangskode til mail/pop3/asmtp/outlook (via webmail).
- Når du ser indbakken, kan du i venstre side vælge Indstillinger / Adgangskode.
- Her kan du ændre din adgangskode til mail, som benyttes til mobil/tablet/outlook m.v.

Det er vigtigt at din nye adgangskode ikke er den samme adgangskode, som du benytter til andre tjenster på nettet. Benyt venligst en stærk adgangskode.

Har du ikke adgang til webmail, kontakt da venligst kundeservice pr. tlf.

3 Skift din adgangskode til selvbetjening.
- Log ind i selvbetjening på yousee.dk
- Vælg Selvbetjening og Login-indstillinger.
- Tryk på Rediger for at ændre adgangskoden.

3 Skift din adgangskode til selvbetjening.
- Log ind i selvbetjening på yousee.dk
- Vælg Mit Login.
- Tryk på Rediger for at ændre adgangskoden.

Svar ALDRIG på mails, som du ikke har tillid til. Kontakt i stedet firmaet på det telefonnummer, som du allerede kender.
De kan så hjælpe med at ændre adgangskoden, hvorefter din postkasse virker igen.

YouSee, tlf. 70 70 40 40

Venlig hilsen

YouSee Postmaster

3 Kommentarer

Sikke da en sjusket mail.

Hvis jeg fik sådan en ville jeg forandre koden til "Mit yousee"
Det gør du i mime oplysninger - rediger.
Når du nu skal ind på webmail skal du bruge den nye kode.

Derefter bør du i webmail (forudsat at du kan logge ind med den nye kode, og måske skal du genstarte din browser.) forandre koden til dine eventuelle enheder der henter mails på webmail. , Det vil sige hvis du har mails på din telefon, og i en mailklient på din pc.
Den kode skal du forandre i Webmail - indstillinger - pasword.

Derefter skal du bruge den kode/pasword i alle dine enheder.

Hvis ikke du kan logge på Mit yousee og webmail, skal du straks kontakte Yousee.
Omdømme 4

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Slangefar har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Jeg sidder med tanken, om en af dine venner laver grin med dig. Den er alt for sjusket!

Inden du gør noget, ville jeg sikre mailen er fra Yousee/TDC. Du kunne f.eks. se i mailens "header". Her vil du kunne se, hvilke servere den har været igennem. Det er derfor vigtigt, at se hvor den bliver "født". Er den "født" uden for TDC/Yousee f.eks. Stofa er det en practical joke. I webmail trykker du på den pågældende mail. Vælg "funktioner" og her vælger du "detaljer". Så kan du se "headeren". Lidt om headers kan ses her: http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=31810 (her er også lidt om postmaster funktionen hos TDC).

Ellers ville jeg kontakte Yousee for at få bekræftet om den er reel. Er den reel, ville jeg straks gøre, hvad der bliver bedt om i mailen. Ellers risikerer du Yousee lukker din konto, for at undgår den bliver misbrugt, og meget brugte IP-adresser havner på diverse spamlister.
Tak Slangefar

Prøvede at finde ip-afsender ud fra din info, og det ser ud til at det virkelig ER YouSee/TDC.
-så jeg må jo hellere gå videre med anbefalingerne i mailen, selvom den stadig forekommer noget mystisk....

Her er hvad det fra dit link anbefalede 'Geek tools' returnerede:

% Abuse contact for '87.53.120.0 - 87.53.123.255' is 'postmaster@abuse.mail.dk'

inetnum: 87.53.120.0 - 87.53.123.255
netname: TDC-SOLUTIONS-HOSTING-TEKNET
descr: NTH
descr: Oluf Palmes Alle 36
descr: 8200 Aarhus N.
country: DK
admin-c: AS5071-RIPE
tech-c: AS5071-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: TDK-MNT
created: 2006-12-12T11:58:54Z
last-modified: 2006-12-12T11:58:54Z
source: RIPE

role: AS3292 Staff
address: TDC A/S
address: Sletvej 30, 8-062
address: DK-8310 Tranbjerg
address: Denmark
remarks: contact info: http://as3292.peeringdb.com
admin-c: MILY1-RIPE
tech-c: NCB1-RIPE
tech-c: MILY1-RIPE
tech-c: HV72-RIPE
tech-c: LJ1829-RIPE
tech-c: JC1928-RIPE
nic-hdl: AS5071-RIPE
mnt-by: AS3292-MNT
created: 2002-07-02T13:36:00Z
last-modified: 2015-07-07T04:07:41Z
source: RIPE # Filtered

% Information related to '87.48.0.0/12AS3292'

route: 87.48.0.0/12
descr: TDC
origin: AS3292
remarks: +---------------------------------------+
remarks: | For abuse and security issues please |
remarks: | see http://postmaster.tdc.dk or |
remarks: | contact postmaster@abuse.mail.dk |
remarks: +---------------------------------------+
mnt-by: AS3292-MNT
created: 2005-05-23T09:57:33Z
last-modified: 2010-10-28T13:04:08Z
source: RIPE # Filtered

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.87.4 (BLAARKOP)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)