Mail

Hej. Har lige fået ny pc og mailen der, kan kun afsende. Man kan ikke koble POP3 til den.

Har så forgæves forsøgt med TDC mailsupport, men det duer heller ikke. Den sige Windows7 ikke er til det, jeg kører Windows 8.1

Har også forgæves forsøgt via Windows Essentials som TDC anbefaler, men det hjælper lige fedt!

Kan ejheller gøre det manuelt. Skal jeg konvertere til IMAP i stedet for POP3/ASMTP ?

8 Kommentarer

Hej.

Da TDC slet kan tilbyde IMAP kan den løsning ikke bruges.

Men der er faktisk flere måder, man alligevel kan få TDC Mail i en mailklient på Windows 8.1.

Den ene er den som TDC skriver om, nemlig at installere Windows Essentials, navnlig Windows Live Mail som indgår heri. Det burde egentlig virke, har du prøvet med TDC Mailsupportprogrammet efter at Windows Live Mail er installeret? Hvis ja, hvilken fejl opstod så?

Det burde også virke ved at opsætte en mailkonto manuelt i Windows Live Mail. Er det prøvet, hvis ja, så check om de indtastede værdier svarer til denne tabel:

Mailopsætning af TDC Mail POP sikker (SSL)

GRUPPE

INDSTILLING

VÆRDI

Opsætning

af konto

Skal opsættes manuelt

Ja

Kontonavn

Valgfrit navn

Bruger-

oplysninger

Navn

Vist navn

Organisation

Evt. organisation

E-mail adresse

E-mail adresse

Svaradresse

Evt. svaradresse

Server-

oplysninger

Servertype til indgående post

POP eller POP3

Indgående post

pop3.mail.dk

Udgående post

asmtp.mail.dk

Server til

indgående

Brugernavn

E-mail adresse

Adgangskode

Mail-adgangskode

Log på - godkendelse

Klar tekst

Portnummer

995

Kræver sikker forbindelse

Ja - SSL

Server til

udgående

Kræver godkendelse

Ja

Samme logon som indgående

Ja

Portnummer

465

Ja - SSL

Timeout

Tid

>= 1 minut

Afsendelse

Opdel meddelelser

Ved behov

Levering

Gem kopi på server

Valgfrit

Fjern fra server efter antal dage

Valgfrit

Fjern når slettet fra "Slettet post"

Valgfrit

Vær opmærksom på mail-adgangskoden. Det er ikke den adgangskode, der bruges til TDC login, men en særlig adgangskode, der indtastes på TDC's webside til webmail under indstillinger.

Vær også opmærksom på indstillingerne til "Fjern fra server", hvor man kan bestemme, hvad der skal ske med modtagne mails på serveren når de er hentet til den lokale mailklient.

--------------------------------------------------------------------------------

Hvis dette heller ikke hjælper, er der en anden mulighed, men den kræver at du har en Microsoft-konto og en mailkonto (gratis) hos Microsoft. Måske bruger du et login til en Microsoft-konto for at logge ind på computeren når den tændes. Hvis det er tilfældet, og du også har oprettet en mailkonto hos Microsoft (Outlook.com), kan man indstille Microsofts mailserver til automatisk at hente POP3-mail og lægge disse sammen med øvrige Outlook.com mail. Gør man det bliver det endnu enklere i Windows 8.1, da man så kan anvende den indbyggede mail-app, og faktisk ikke skal opsætte noget som helst for at få den til at virke - der skal blot logges på Microsoft-kontoen.

Her er et skema der skematisk viser hvordan man opsætter sin Microsoft konto til at hente POP3-mails fra TDC.

Tilføj TDC Mailkonto (POP) til Outlook.com

Log på Microsoft Outlook.com (tidl. Hotmail)

Klik på tandhjulet i øverste højre hjørne

Klik på ”Indstillinger”

Klik på ”Dine mailkonti”

Klik på ”Tilføj en konto til at sende og modtage mails fra”

Indtast navn

Indtast TDC mail adresse, der tilføjes

Klik på ”Avancerede indstillinger” – Bemærk: Klik IKKE på ”Næste”

Indtast navn

Indtast TDC mail adresse, der tilføjes

Fortsæt med indtastning af følgende oplysninger for TDC mail:

GRUPPE

INDSTILLING

VÆRDI

Server til

indgående

Serveradresse

pop3.mail.dk

Portnummer

995

Ja - SSL

Gem kopi på server

Valgfrit

Brugernavn

TDC mail adresse

Adgangskode

TDC mail adgangskode

Server til

udgående

Send mail via udbyders server

Ja

Serveradresse

asmtp.mail.dk

Portnummer

465

Ja - SSL

Samme logon som indgående

Ja

Afslutning

Klik på ”Næste”

Vælg mappe til at gemme TDC mail, der modtages

Klik på ”Gem”

Hej Erik.

Mange tak for hurtigt svar.

Jeg har forsøgt med præcis de muligheder du beskriver - også med de gamle portnumre (i min gamle Outlook Express konto). Desværre hjælper det ikke! 

Har simpelthen prøvet alt nu. Sidete melding er, at POP3 ikke kan tilgåes. Har også ændret adgangskode for en sikkerheds skyld.

Ville så prøvet at slette min nuværende konto (som jo kun kan sende fordi POP ikke understøttes), og begynde fra scratch, men det kan jeg heller ikke.

Og de muligheder i TDC mailsupport, der efter sigende skulle kunne rydde op, kan jeg heller ikke køre, fordi de ikke understøtter Windows 7(!!)

Nu har jeg brugt 2 dage på skidtet, er ved at være lidt træt af det hele...

Hej.

Har jeg forstået det rigtigt, altså at du bruger en computer med Windows 8.1 og TDC Mailsupportprogrammet siger at det ikke understøtter Windows 7 ?

Er sproglige indstillinger sat rigtigt til dansk sprog og dansk tastatur (hvis ikke kan der måske blive byttet om på punktum og komma m.m.).

Den opsætning på din Windows 8.1-maskine, der kan sende mail men ikke modtage, er den lavet i Windows Live Mail eller i den indbyggede mailapp (den der startes ved tryk på flisen)?

Er det den rigtige version af Live Mail, der bruges? Hent det fra Microsofts hjemmeside på http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-live/essentials og hent det fra den computer, det skal installeres på.

Det lyder mærkeligt at kontoen ikke kan slettes. Man får nogle advarsler og det medfører at alle modtagne mails slettes medmindre de forinden er kopieret til en lagermappe uden for selve mailkontoen. Men sletning skulle nu altid være mulig. 

Hvilke oplysninger kommer der når POP3 ikke kan tilgås - er der f.eks. nogle fejlnumre eller andet, der kan bruges til søgning på Google eller på Microsofts hjemmeside?

Prøv at åbne webmail på mail.tdc.dk og se efter om der ligger modtagne mails.

Er der installeret en ekstern sikkerhedspakke (f.eks. TDC sikkerhedspakken, Norton Internet Security eller tilsvarende), eller er det kun Windows Defender, der bruges? Hvis en ekstern er installeret må Windows Defender ikke være aktiv samtidig, men den plejer nu at blive slået fra automatisk når en anden sikkerhedspakke installeres.

Er Windows 8.1 helt opdateret fra Windows Update? Er der nogle opdateringer, der er mislykket og derfor ikke installeret? Opdateringer af Windows 8.1 virker nogen gange som om det ikke fungerer ordentligt, det kan bl.a. nogen gange tage MEGET lang tid (måske en time eller mere), så man måske afbryder hvorved opdateringen fejler. Det kan så medføre funktionsforstyrrelser.

Hej.

Nye oplysninger:

Som et forsøg har jeg afprøvet Windows Live Mail på en computer med Windows 8.1. Normalt henter jeg mail på en computer med Windows 7 og bruger desuden den metode, at lade Microsoft Outlook.com-serveren hente TDC mail fra TDC's server.

Windows Live Mail virkede næsten problemer på Windows 8.1, og hentede en testmail, der lige var sendt til min indbakke i TDC Mail, men lagermappen manglede. MEN: På et forum under Microsoft er der blandede oplysninger. En Microsoft-medarbejder skriver at Windows Live Mail slet ikke virker på Windows 8.1 og henviste til den indbyggede mailapp (uden at komme ind på at den ikke understøtter POP), og flere andre brugere har problemer med Windows Live Mail efter at have opdateret fra Windows 8 til Windows 8.1. En anden Microsoft-medarbejder foreslog at afinstallere Windows Essentials fuldstændigt - det omfatter ud over normal afinstallering tillige manuel fjernelse af de mapper, som er efterladt efter Windows Essentialt. Derefter installeres Windows Essentials igen.

Det lader til at Windows Live Mail virker for nogen men ikke for andre i Windows 8.1.

En anden lokal mailklient er Microsoft Office Outlook. Jeg har ikke kunnet afprøvet den i Windows 8.1.

Det bedste vil nok være at anvende en mailkonto hos Microsoft (Outlook.com - hed tidligere Hotmail) eller hos Google (Gmail), og opsætte en af disse til at hente POP-mail fra TDC, medmindre man helt dropper TDC Mail, indtil TDC tilbyder noget mere tidssvarende, f.eks. IMAP. Både Outlook.com og Google Gmail virker med den indbyggede mailapp i Windows 8.1. 

Hej Erik. Jeg takker mange gange for din effort!

Jeg vil forsøge at svare kort:

Hej.

Har jeg forstået det rigtigt, altså at du bruger en computer med Windows 8.1 og TDC Mailsupportprogrammet siger at det ikke understøtter Windows 7 JA!

Er sproglige indstillinger sat rigtigt til dansk sprog og dansk tastatur (hvis ikke kan der måske blive byttet om på punktum og komma m.m.).  JA!

Den opsætning på din Windows 8.1-maskine, der kan sende mail men ikke modtage, er den lavet i Windows Live Mail eller i den indbyggede mailapp (den der startes ved tryk på flisen)?

Den indbyggese app.

Er det den rigtige version af Live Mail, der bruges? Hent det fra Microsofts hjemmeside på http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-live/es​sentials og hent det fra den computer, det skal installeres på. JA, det burde være den rigtige

Det lyder mærkeligt at kontoen ikke kan slettes. Man får nogle advarsler og det medfører at alle modtagne mails slettes medmindre de forinden er kopieret til en lagermappe uden for selve mailkontoen. Men sletning skulle nu altid være mulig. 

Hvilke oplysninger kommer der når POP3 ikke kan tilgås - er der f.eks. nogle fejlnumre eller andet, der kan bruges til søgning på Google eller på Microsofts hjemmeside?

Ved de tidligeste forsøg, skrev den en fejlmeldelse der faktisk lignede en IP.adr.(535.5.7.8) Nu skriver den bare, at POP ikke kan tilgås.

Prøv at åbne webmail på mail.tdc.dk og se efter om der ligger modtagne mails. Det gør der ikke

Er der installeret en ekstern sikkerhedspakke (f.eks. TDC sikkerhedspakken, Norton Internet Security eller tilsvarende), eller er det kun Windows Defender, der bruges? Hvis en ekstern er installeret må Windows Defender ikke være aktiv samtidig, men den plejer nu at blive slået fra automatisk når en anden sikkerhedspakke installeres. Nej, jeg kører på en midertidig gratis livens fra McAfee

Er Windows 8.1 helt opdateret fra Windows Update? Er der nogle opdateringer, der er mislykket og derfor ikke installeret? Opdateringer af Windows 8.1 virker nogen gange som om det ikke fungerer ordentligt, det kan bl.a. nogen gange tage MEGET lang tid (måske en time eller mere), så man måske afbryder hvorved opdateringen fejler. Det kan så medføre funktionsforstyrrelser. Alt skulle være ok mht. update.

Hej.

Det er ikke nemt at se hvad der faktisk er galt.

TDC Mailsupportprogrammet må have fejl eller er ikke beregnet til brug i Windows 8.1.

Den indbyggede mailapp i Windows 8.1 kan godt håndtere SMTP / ASMTP, derfor kan du godt sende mail. Men den understøtter ikke POP3, og derfor kan du ikke modtage mail fra en POP3-server.

Den talkode, du nævner (535.5.7.8) kan man faktisk søge på både i Google og hos Microsoft. De fleste beskrivelser drejer sig om fejl i adgangskode, men det synes som om det mest vedrører SMTP og ikke POP3. TDC har i et stykke tid haft noget værre roderi med håndtering af adgangskoder, man kan opleve at for at godkende licenser i TDC PLay skal der anvendes en gammel adgangskode, der er udskiftet for en måned siden, men til al anden brug virker den nuværende adgangskode. En mulighed kan derfor være, at der også er tilsvarende kludder med mailadgangskoderne, således at adgangskoden til serveren pop3.mail.dk er anderledes end adgangskoden til asmtp.mail.dk. TDC arbejder på at få rettet fejlen.

Sikkerhedspakken fra McAfee kan måske være årsagen, hvis den af en eller anden grund ikke tillader Windows Live Mail at sende via internettet. Prøv at se efter om Windows Live Mail har fået spærret for adgang, eller om den port der bruges er spærret. Da jeg ikke anvender McAfee kan jeg ikke lige oplyse hvor man kan se det. Kan eventuelt afprøves ved kortvarigt at deaktivere McAfee, men husk at slå den til igen hurtigst muligt.

Hvis både McAfee og den indbyggede Windows Defender er aktiv samtidig, kan de forstyrre hinanden. Du kan åbne løsningscenter (enten via kontrolpanel eller klik på flaget nederst i højre side hvis det vises), og under sikkerhed se om der er flere sikkerhedsprogrammer aktive samtidig.

Angående opsætning i Windows Live Mail: Man skal ind to gange, første gang med nogle grundlæggende oplysninger, når kontoen så er oprettet må man åbne egenskaber, og muligvis ændre indstillinger, der skal være anderledes. Det kan være en meget lille ting, der er årsagen, f.eks. et mellemrumstegn, et komma hvor der skulle være et punktum, et manglende flueben eller et flueben hvor der ikke skal være ét.

Har du adgang til en anden computer, evt. en gammel med Outlook Express? Hvis ja, kan der så modtages POP3-mail på den? Der er jo den mulighed at fejlen ligger hos TDC og ikke i computeren.

Prøv at kontakte TDC Kundeservice, klik på http://privat.tdc.dk/kontakt/

Hej igen.

Du er ikke ansat hos TDC. Måske de skulle hyre dig Glad humørikon

Du har maange gode forslag synes jeg, men har desværre prøvet de fleste uden held.

Windows Defender kan jeg slet ikke få gang i - sikkert pga. McAfee.

Jeg kan bruge og bruger min gamle Outlook Express, den ved man da kører som smurt.

Erik, jeg takker mange gange for din support. Men synes ikke du skal spilde mere tid på mig.

Jeg ved ikke lige hvad den perfekte løsning er, men finder vel ud af det - inden jul.

Tak for indsatsen! Glad humørikon

vh Kim

Hej.

Der er nok heller ikke meget mere, jeg kan foreslå. Når det virker med Outlook Express er det ikke hos TDC, at noget er galt. Hvis du har prøvet med Windows Live Mail, både med de oplysninger, jeg viste i et skema og med de oplysninger, du allerede har i Outlook Express, og ingen af dem virker må det være et eller andet i din computer, der blokerer. Forskellen mellem de to opsætninger er kun, om man vælger at sikre forbindelsen med SSL eller man ikke gør det, og det er forskellige portnumre, der skal bruges, og desuden skal port og markering af SSL passe sammen. Men da andre brugere også har problemer med Windows Live Mail på Windows 8.1 kan problemet måske ikke løses på anden måde end at anvende en anden mailudbyder end TDC (f.eks. Google Gmail eller Microsoft Outlook.com).

Dog kan McAfee ikke holdes helt ude fra mistanke. Måske skal Windows Live Mail stå på en liste over programmer, der har tilladelse til at sende og modtage via internettet, men mangler enten eller står forkert.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)