Java-opdatering blokerer funktion i bl.a. TDC Testcenter

Overskriften er ændret da tråden er kommet til at vedrøre mere end TDC Testcenter.

Det følgende gælder for brugere af Microsoft Windows 7, 8 og 8.1. Det gælder muligvis ikke for andre systemer, men man har jo lov at prøve. 

TDC har en testside på adressen http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ hvori der som punkt 5 indgår en test af den installerede Java. Denne Java-test er nu i nogen tid blevet blokeret, såfremt man har installeret de seneste Java-opdateringer. Tidligere fik man en advarsel om kommende blokering. TDC har endnu ikke rettet sin Javatest-applikation, så den kan verificeres som sikker, og derfor blokeres den, og der vises en boks med teksten: Application Blocked by Security Settings.

Det er muligt at slå blokeringen fra for websteder, man individuelt specificerer i indstillingerne til Java. Det gøres således:

1. Åbn Java Control Panel.
2. Gå til fanen Security.
3. Klik på knappen "Edit Site List".
4. Klik på knappen "Add".
5. Tast http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/ i den tomme linie.
6. Klik på "OK".
7. Der kommer en advarsel. Klik på knappen "Continue" for at acceptere.
8. Klik på "OK".

Dette er skrevet i forbindelse med Java Version 7 Update 55. Metoden virker muligvis ikke ved tidligere eller kommende versioner.

Når man herefter kører TDC Testcenter får man en sikkerhedsadvarsel. Hvis man er sikker på at adressen, der er oplyst ved Location, er den korrekte, så klik på knappen "Run". Da man omgår en sikkerhedsforanstaltning er det på eget ansvar. Nu skulle TDC Testcenter vises, også med oplysninger om Java i punkt 5.

Der er en alternativ metode til at kontrollere installationen af Java. Det gøres ikke i TDC Testcenter men på Oracles webside om Java på adressen http://java.com/ og derefter klikke på linket "Do I have Java?". Klik derefter på den store røde knap "Agree and Continue", hvorefter en boks "Do you want to run this application?" vises. Klik på knappen "Run". Så får man efter et lille stykke tid oplysning om den installerede Java-version.

Siderne fra Oracle vises som udgangspunkt på engelsk, men man kan vælge andre sprog, dog ikke dansk. Klik på linket nederst "Select Language" for at skifte sprog.

8 Kommentarer

Denne mulighed har jeg selv gjort, når jeg skal ind til Danskefilm.dk, under fanebladet SPIL.

Valgmuligheden PUSLESPIL

Det første, der popper-up er teksten Application blocked - Click for details.

Uanset internetinstillinger, Avanceret, Brugerdefineret niveau, og kigger rundt i Active-X og Smart-screen,  hvor meget jeg leder rundt i internetindstillingerne, så giver den samme svar.

Den er uninstalled, (Fjern/tilføj programmer), og geninstalleret fra Java.com, så er problemet stadigvæk der.

- Jeg kan til hver en tid komme på Netbanken, men ikke på den omtalte hjemmeside, http://www.Danskefilm.dk

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hvis du følger ovenstående, og under fanebladet Security ændrer security level til Medium. Så skulle den kunne køre efter at der har været en security prompt. Det er den indstilling de skriver er mindst sikker, men den virker. Og Java opfører sig nogenlunde som før opdateringen. (dvs. spørger om du vil køre en Java app, og hvis du svarer ja, kører appen.)

Hej.

Det er ikke i internetindstillingerne i browseren, at der skal ændres en indstilling.

Det er i Java-indstillingerne.

Start kontrolpanel, klik på Java, vælg fanen security, klik på knappen "Edit Site List", klik på knappen "Add", på den nye tomme linie skrives: http://www2.danskefilm.dk (det websted, der advares mod i meddelelsen om blokering), klik på OK, der kommer en advarsel, klik på OK indtil Java-formularen er lukket. Nu har man fortalt Java, at det konkret nævnte websted (men ingen andre) har lov til at køre sin java-app på computeren, selv om den ikke er signeret med et certifikat, og ægtheden derfor ikke kan verificeres.

Ændring af security level til "Medium" har samme virkning, men så gælder det for samtlige websteder, og skadelig software fra andre websteder bliver muligvis ikke blokeret.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Jeg har desværre også været ude for Java software der slet ikke kan køre, med mindre du sætter den til mellem. Deriblandt ILO remote Desktop til mine ældre servere. Disse vil kun køre hvis security level er Mellem (Laveste). Det er ikke nok at tilføje dem til trustede sites.

Og under den sikkerhedsindstilling mellem, står der højt og tydeligt at der ikke er noget der kan køre uden prompt.(Least secure setting- All Java applications wil be allowed to run after presenting a security promt). Faktisk, hvis man læser hvad der står under trusted sites, står der nogenlunde det samme som ovenstående.(Applications launched from the sites listet below will be allowed to run after the appropriate security prompts).

Efter hvad de skriver, er der stadig ikke noget der får lov til at køre uden en "Er du sikker" prompt... Uanset om det er Mellem security, eller Trusted sites.. Så derfor er min sikkerhedsindstilling sat til Mellem..

Der er en regel om at der ikke må skrives private e-mailadresser her på Forum fordi det åbner for misbrug og spam. Adressen er derfor sløret. Rettet 26-05-2014 af MS-ERIK.

Hej Svend Erik.

Hvis du vil se mine 3 snapshots, hvad jeg har gjort, og hvad der sker på skærmen, så har jeg 3 billeder, på samme hjemmeside, du har foreslået mig at gøre, hvilket jeg har gjort før, og ellers så bare indtastet hjemmesidens navn.dk.

Tydelige farvefotos, så du kan se, hvad jeg har foretaget mig, og hvad der står på skærmen.

Min e-mail er xxxxxxxx @ xxxxxx.xxx

Hej.

Med denne java-indstilling, der er vist nedenfor, fungerer puslespillet. Hvis ikke må der være mere galt, eller der er ændret på de avancerede indstillinger (fanen Advanced). Det er afprøvet på en computer med Windows 7. Det er samme teknik, der kan få TDC Testcenter m.fl. til at virke (er dog ikke vist i billedet herunder). Når NemID virker er det fordi de har certifikaterne i orden. Se noten i billedet herunder.

Hvis du bruger Windows 8, så virker det kun i skrivebordsversionen (det gælder også for NemID).  Endelig må man ikke slå alle tilføjelsesprogrammer fra i browseren, det der har med java at gøre, skal køre (gælder også for NemID).

java.jpg

Bemærk særlig to ting:

1. Boksen "Enable java content in the browser" skal være markeret.

2. Webadressen skal være den, som java-appen kommer fra. Bemærk 2-tallet i adressen efter www.

Den opsætning ville hjegDen opsætning du har på skærmen er en af de snapshots, jeg har lavet, og eftersom jeg ikke ved, hvordan man indsætter billeder herinde, så må du tro på mig, hvad jeg skriver.

Jeg vil godt remse hele min opsætning, jeg har i Internetindstillinger, hvor bl.a. Smartfilter og Active-x og Java opsætningen er.

Min dows

tv-manden skrev:

Den opsætning ville hjegDen opsætning du har på skærmen er en af de snapshots, jeg har lavet, og eftersom jeg ikke ved, hvordan man indsætter billeder herinde, så må du tro på mig, hvad jeg skriver.

Jeg vil godt remse hele min opsætning, jeg har i Internetindstillinger, hvor bl.a. Smartfilter og Active-x og Java opsætningen er.

Min dows

Hej.

Man skal vist nok have været på TDC Forum i et stykke tid for at kunne indsætte billeder. Men har du adgang til det, så gør man det ved klik på en ikon, der står lige over det vindue, hvor teksten til indlæg skrives. Hvis adgangen er der, så er det den grønne ikon lige til højre for den gule smilende sol. 

Indsæt grafik.jpg

Kan du heller ikke få TDC Testcenter til at virke? Se det første indlæg i denne tråd.

Hvilken version af Windows har du?

Hvilken version af Internet Explorer har du?

Under "Internetindstillinger" i browseren, fanen Avanceret, er "Aktivér udvidet beskyttelsestilstand" slået til? Hvis det er tilfældet, så prøv at slå det fra.

På siden www.java.com er der mulighed for at teste den installerede java. Klik på linket "Do I have Java?". Virker det?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)