Egen Mailserver på TDC home duo

Jeg har min egen mailserver som fungerer fint. Jeg kan sagtens sende mails fra serveren til andre mailservere og returnere mail herfra til min egen mailserver. MEN - hvis jeg hvis jeg forsøger at sende/besvare en mail fra mailadresser hos TDC til min egen server, sker der intet. Tilsyneladende sendes mailen korrekt afsted (jeg får ingen besked om det modsatte), men de dukker aldrig op på min egen server.

3 Kommentarer

Jo - jeg får denne meddelelse et døgn efter afsendelse af mail:

En email afsendt med din emailadresse kunne ikke leveres.

Du modtager derfor denne fejlmeddelelse fra TDC med information om, hvem der ikke har modtaget din email.

Du kan finde en dansk forklaring (uden modtager oplysninger) her:

http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=2855

- og forklaringen fortæller at domænet ikke eksisterer - hvilket jo ikke er korrekt eftersom jeg sagtens kan sende hertil fra andre mailservere.

Nu kan jeg heldigvis svare selv!

Jeg har henvendt mig flere gange til TDC uden at nogen kunne forklare, hvad der måtte være galt med port 25, selvom man kunne måle at port 25 ikke fungerede korrekt. Det lykkedes dog til sidst at få fat på en medarbejder hos TDC Postmaster, som hurtigt kunne se, at det var galt med min MX-record. En MX-record må ikke pege direkte på en ip adresse, men skal pege på mail.domæne.dk med preference 10. Du skal ydermere oprette endnu en MX-record med preference 20, som peger på backup-mx.post.tele.dk. Dette vil gøre at TDC først modtager din post, og dernæst sender det videre til din egen mailserver.

Du skal stadigvæk oprette en a-record som peger direkte på din ip-adresse.

Efter disse rettelser fungerer alt nu perfekt. :-)

Badge
Hejsa, ved godt det er en utrolig gammel tråd, men læste den og der er noget du har misforstået.
backup-mx.post.tele.dk gør ikke at du kan modtage mail med egen mail server.
Når du opretter en mx record og sætter den til 20 så er det, som du også selv skriver, preference. Det betyder, hvilken mx record der skal vælges først, den mx record med den laveste preference bliver taget først. Derfor også navnet backup-mx..........
TDC vil have at man skal have 2 mx records den der peger på dig selv og så deres. Deres gør, at hvis din mail server ikke svare, den som har preference 10 så bliver backup-mx spurgt som den vil modtage mailen, det gør den, når din så svare igen så vil backup-mx sende de mails den har modtaget for dig blive sendt til dig. Det vil den gøre i en defineret periode, mener det er 2 dage.
Men som mailflow er sat sammen i dag, så er backup-mx overflødig i dag. Da alle bør have en spf record så vil mails sendt fra backup-mx modtaget fra en anden på dine vejene blive afvist af din server, hvis den kigger efter spf records og slår dem op. De bliver afvist fordi den oprindelige afsender ikke ikke har backup-mx i deres spf record, hvilket de heller ikke skal, de skal kun have deres egne mx.
Jeg har ikke haft backup-mx i min dns i mange år og jeg modtager stadig mails.

Håber det jeg skriver er til at forstå og kan hjælpe andre der vil have deres egen mail server

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)