Ca. 30 mails forsvundet fra TDC Webmail

• Deltager
  • 7 kommentarer
For nogle timer siden modtog jeg en mail fra min bank.  Den indeholdt en link til en rapport i PDF format, som jeg modtager regelmæssigt.  Jeg læste rapporten i Thunderbird på en computer, som kører Windows 8.1.  Ingen problemer.

På en anden computer, som kører Windows 7, startede jeg Windows Live Mail.  Bankens mail lå i indbakken.  Jeg ville fjerne den, fordi jeg allerede havde læst den.

Windows Live Mail frøs, og måtte nedlægges via en af Microsofts "Svarer Ikke  -  Afslut Program" dialogbokse.

Det samme skete hver gang jeg startede Windows Live Mail og forsøgte nogetsomhelst med bankens mail.  Dybfrost, og nedlæggelse med magt.  Mailen kunne hverken læses eller fjernes.

Så besøgte jeg TDC Webmail  (mail.tdc.dk)  for at se, om der var tegn på noget usædvanligt ved bankens mail.

Kun de 6 nyeste mails var at finde i TDC's indbakke.  Cirka 30 lidt ældre mails var pist væk.

Bankens mail var en af de 6 nyeste.  Det lykkedes på forskellig måde at få den slettet fra TDC Webmail.  Men den figurerede stadig i Windows Live Mail's indbakke, og bevirkede fortsat frysning.

Mit spørgsmål er:

Kan nogen foreslå en metode til at undgå den slags hændelser?

Heldigvis er skaden begrænset.  Alle vigtige mails er gemt lokalt på tre forskellige computere, med forskellige mail-klienter.  (Den tredie er en ældgammel Outlook Express.)

Jeg har lige identificeret den famøse mail i Windows Live Mail's systemfiler, og puttet den i papirkurven.

Det hjalp  -  Windows Live Mail fungerer normalt igen, og en test-mail, sendt fra mail.jubii.dk, blev modtaget problemfrit både i Windows Live Mail og i TDC Webmail.

Kan bankens mail være årsag til, at en hel masse mails forsvinder fra TDC Webmail?  (Nej, det var ikke en hacker-mail.  Avast Free protesterede ikke.  Det var en ganske almindelig mail, som ankom fra banken på det forventede tidspunkt, og indeholdt den rigtige link til den rigtige rapport.)

Hvem har det bedste bud på en forklaring?

3 Kommentarer

Det er hver enkel mailklient der henter alle mail i indbakken på webmail. 

I hver mailklient, hvad enden det er på pc, telefon, ipad, gamle mailklienter som nye skal man i egenskaber  rette indstillingerne til at mailklienteten ikke må slettet meddelelser efter hentning, hvis man som dig ikke ønsker at de forsvinder fra webmail. 

I windows live mail ser indstillingerne sådan ud:

Udklip6.JPG

Hvorfor lige den pdf-fil fik WLM til at fryse ved jeg ikke, men der kan jo have været en fejl i den, som WLM ikke kunne li'. 

Min WLM2012 lavede numre med mig igår.  Jeg har fået at vide at Microsoft gamle Hormail ikke længere kan opstilles som konto i WLM2012, fordi Microsoft vil have at man bruger windows10's indbyggede mailklient.  Derfor hentede jeg et fix(opdatering) til min Windows Live Essentials Mail 2012 så jeg forsat kan hente mine mail på Hotmails server til min WLM2012.  

Da jeg havde indstaleret filen fik jeg en meddelelse om at WLM ikke fungerede og ville blive lukket. nå jeg genstartede  men det hjalp ikke.  Den meldte forsat fejl. Genstartede igen og så fungerede WLM igen, og du skal altså ikke spørge mig hvorfor. Meget glad humørikon 

Hej MajaH:

Tak for svaret.  Mine indstillinger har hele tiden haft flueben i "Gem en kopi af meddelelser på serveren", men ikke i checkboksene vedrørende sikker forbindelse (SSL), og heller ikke i nogen af de to checkbokse med "Fjern meddelelser".  Mit pladsforbrug var ca. 2 procent af den gigabyte, jeg har til rådighed.  Der var kun ca. 36 mails ud af 1000 tilladte på serveren.

Jeg begynder at tro, at WLM har en programmeringsfejl, som kan få den til at slette meddelelser fra serveren, selv om man har bedt den lade være.  Det siges, at den indbyggede mail-klient i Windows 10 kan finde på noget tilsvarende.

Thunderbird har vist sig at være utroligt intuitiv og let at bruge.  Jeg overvejer at installere den på Windows 7 computeren også, og glemme alt om WLM.

Og så har jeg brændt en boot-dvd med Ubuntu, og en anden med Linux Mint, og prøvekørt dem uden at installere dem på computeren.  Begge virker fint-fint.  Godt at vide, hvis den kommende opgradering til Windows 10 skulle volde problemer.

dane01 skrev:
Hej MajaH:

1) Tak for svaret.  Mine indstillinger har hele tiden haft flueben i "Gem en kopi af meddelelser på serveren", men ikke i checkboksene vedrørende sikker forbindelse (SSL), og heller ikke i nogen af de to checkbokse med "Fjern meddelelser".  Mit pladsforbrug var ca. 2 procent af den gigabyte, jeg har til rådighed.  Der var kun ca. 36 mails ud af 1000 tilladte på serveren.

Jeg begynder at tro, at WLM har en programmeringsfejl, 

2) Thunderbird har vist sig at være utroligt intuitiv og let at bruge.  

3) Og så har jeg brændt en boot-dvd med Ubuntu, og en anden med Linux Mint, og prøvekørt dem uden at installere dem på computeren.  Begge virker fint-fint.  Godt at vide, hvis den kommende opgradering til Windows 10 skulle volde problemer.

1) Ja så kan det jo ikke være det der driller dig, men desværre er der andre der har mistet mail, så måske er synederen WLM.    

2) Jeg viste ikke at man kunne bruge Thunderbird i Win10, men har hørt meget godt om den mailklient. 

3) Det har jeg ikke en s... forstand på, men det kan jo være at andre kan få gavn af din info.  

4) Hvis du oplever andre gange hvor du mister mails, synes jeg da, du skal skrive igen.  Jeg går med livrrem og seler og har så svært ved at tro på tdc's server og diverse mailklienter, så jeg tager altid kopier af vigtige mails og gemmer dem på et sdkort, som altid sidder løst i min pc. Når jeg så skal gemme eller se dem trykker jeg det bare ind. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)