Svar

brugernavn og password

• AUR
  • Deltager
  • 1 kommentar
Hej TDC,

Jeg har modtaget en mail hvor i beder om at ens brugernavn ændres fordi det kan konflikte med andre brugernavne. Det er sådan set fint nok, men det link der tilbydes til ændring af brugernavn anvender ikke https hvilket undre mig en del i disse tider hvor der forventes en del mere sikkerhed end før. Password sendes derfor i klar tekst.

Nu er det jo ikke mine bankoplysninger i ligger inde med, men jeg synes alligevel at det er dårligt udført. 

Det tager kun et minut at ændre brugernavn står der, det bør også kun tage jer et minut at sørge for at jeres kunders data har et minimum af sikkerhed.

Bare en opfordring til at gøre det bedre.

icon

Bedste svar af Anneca 25 april 2016, 11:21

Hej!

Mailen er skam god nok! Glad humørikon

I.f.m. privatkunders overflytning fra TDC til YouSee senere på året, er der identificeret en række dubletbrugere hos hhv. TDC og YouSee. Da to brugere ikke kan have samme brugernavn hos YouSee, så er det nødvendigt at bede en række nuværende TDC-brugere om at ændre brugernavn inden sammenlægningen.

Når du modtager sådan en mail, er det altså fordi, der allerede findes en bruger hos YouSee med samme brugernavn.

Jeg har lige spurgt mig for, og linket skulle også virke med https.
Det er en fejl, at det ikke er sådan default, og næste batch af mails, der sendes til brugere med dubletnavne, skulle gerne være med default https-link.

M.v.h.
Annelise

Se original

15 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Hej Aur.

Det lyder som om du har fået en SPAM mail og IKKE en mail fra TDC!!!

Hvis du HAR oprettet dit brugernavn vil du IKKE få en mail hvor det står at den er i konflik med andres. Det er de andre der får at vide at de ikke kan oprettet det brugernavn, hvis de prøver at oprette det. hvis der havde været konflik fra begyndelsen, havde du fået at vide at du ikke kunne operette din bruger med det navn. Så du må UNDER INGEN SOMSTÆNDIGHEDER klikke på linket og udfylde de informationer der bliver spurgt om. Hvis du har været inde og udfylde det der bliver bedt om, skal du MED DET SAMME ændre dit password! Evt. Rapportere det til TDC!

Venlig Hilsen

Brian Hansen

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Anneca har modtaget fra andre medlemmer.

Hej!

Mailen er skam god nok! Glad humørikon

I.f.m. privatkunders overflytning fra TDC til YouSee senere på året, er der identificeret en række dubletbrugere hos hhv. TDC og YouSee. Da to brugere ikke kan have samme brugernavn hos YouSee, så er det nødvendigt at bede en række nuværende TDC-brugere om at ændre brugernavn inden sammenlægningen.

Når du modtager sådan en mail, er det altså fordi, der allerede findes en bruger hos YouSee med samme brugernavn.

Jeg har lige spurgt mig for, og linket skulle også virke med https.
Det er en fejl, at det ikke er sådan default, og næste batch af mails, der sendes til brugere med dubletnavne, skulle gerne være med default https-link.

M.v.h.
Annelise

@BrianHHansen: Jeg burde selvfølgelig havde skrevet at jeg havde undersøgt først om dette var en scam. Det var nemlig den første alarm der ringede. Men kunne se på TDCs side (ros for det) at i havde skrevet at der netop var udsendt mail om rettelse af brugernavn.
@Anneca: Det lyder rigtig godt, glad for at i får det rette. Jeg undersøgte faktisk lige efter at jeg havde skrevet mit indlæg at det virkede med https. Men det ændrede ikke så meget på mailens manglende https.

Hej

Jeg har ikke modtaget en mail, men en sms med et link, om at jeg skal skifte brugernavn pga. sammenlægningen.

Men sagen er, at jeg hidtil har kunnet logge ind på både yousee og tdc med samme brugernavn og password. Det er altså ét single-login. Så der kan jo ikke være en dublet i form af en anden person på yousee, som har det samme brugernavn. Det er mig selv. Fx, når jeg går på tdc webail, så kan jeg efter login vælge, om jeg vil tilgå min tdc mailbox eller min yousee mailbox. Så det burde vel ikke være nødvendigt at skifte brugernavn, eller hvad?

Linket i sms'en går hertil: tdc.dk/skiftbrugernavn

På forhånd tak for gode råd.

Mvh Mikkel

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianHHansen har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det kommer jo helt an på hvordan de to domæner (tdc ,og Yousee) bliver lagt sammen. På nuværende tidspunkt kan de f.eks. have en "Trust" og derved kan du se hvad der er i det andet domæne. Men selvom der er et trust imellem domænerne, kan man sagtens have SAMME navn i de to domæner men det er IKKE samme bruger! (Hver bruger identificeres med en unik identifier, der er unik til den bruger i et givent domæne Selv hvis man sletter en bruger, og opretter en bruger med samme navn. er det IKKE samme bruger.) For at kune overflytte brugere fra det ene til det anden domæne laver man højst sandsynlig en import fra TDC til Yousee. Her er så problemet. Den bruger der hedder xxx i Yousee, har IKKE samme identifier som XXX fra TDC. Ergo siger computeren det er en anden bruger. Du kan prøve at ringe til TDC, eller Yousee support, og spørge om der kan gøres noget. Eller bliver du nok desværre nødt til at skifte bruger i det ene domæne f.eks. fra merland til merland1, eller merlandtdc. Jeg mener TDC i hvert fald kender forskel på store og små bogstaver, så du kunne evt. skifte til Merland eller MERLAND Glad humørikon

Venlig Hilsen

Brian

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nikolaj har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Hej alle,

Jeg tillader mig lige at knytte en kommentar Glad humørikon

BrianHHansen har helt ret. Selvom din bruger har samme brugernavn og password til TDC og YouSee, så kan systemet desværre ikke identificere om brugeren er den samme - og derfor er det nødvendigt at skifte.

Vi arbejder dog på, at det senere bliver muligt at tilknytte alle dine TDC- og YouSee-produkter til ét login, så du slipper for at have flere Glad humørikon

Vh

Nikolaj

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Gunderlund har modtaget fra andre medlemmer.

Hvad sker der hvis man ikke ændre sin brugernavn, jeg ved at det også er mig selv der i tiderns morgen oprettede en bruger id på yousee, men den burde være slettet på grund af inaktivtet,  men bundlinien er at TDC/yousee skal ikke ændre mit brugerid, hverken nu eller efter jeg agter at gå over i det nye med denne bruger id

Har også modtaget beskeden på Mail og SMS. Jeg har ellers frabedt mig, at modtage sms/opkald fra TDC for længe siden, så jeg blev sg* sur.

Jeg har så ændret mit navn til et andet, men det er stadig det gamle der vises.

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Anneca har modtaget fra andre medlemmer.

Gunderlund skrev:
Hvad sker der hvis man ikke ændre sin brugernavn, jeg ved at det også er mig selv der i tiderns morgen oprettede en bruger id på yousee, men den burde være slettet på grund af inaktivtet,  men bundlinien er at TDC/yousee skal ikke ændre mit brugerid, hverken nu eller efter jeg agter at gå over i det nye med denne bruger id

Hej Gunderlund

Der er på forhånd foretaget en oprydning i alle inaktive logins, så hvis du har fået en mail/sms om, at du skal ændre brugernavn, er det fordi brugernavnet fortsat er aktivt både i YouSee og TDC.

Som tidligere nævnt kan der ikke være to brugere med samme brugernavn i YouSee, så derfor er det desværre nødvendigt at omdøbe den ene bruger - også selv om det er dig, der har oprettet begge profiler med samme brugernavn hos hhv. TDC og YouSee.
Hvis du ikke gør noget, vil du efter fristens udløb ikke kunne logge ind på din tidl. TDC-profil før du har valgt et nyt brugernavn.
Det er derfor en rigtig god idé at ændre sit brugernavn snarest muligt. Glad humørikon

M.v.h.
Annelise

Omdømme 1

Piaggio skrev:
Har også modtaget beskeden på Mail og SMS. Jeg har ellers frabedt mig, at modtage sms/opkald fra TDC for længe siden, så jeg blev sg* sur.

Jeg har så ændret mit navn til et andet, men det er stadig det gamle der vises.

Hej Piaggio

Har du logget ud, og derefter logget ind igen med dit nye brugernavn?
Man kan nemlig først se under "Mit login", at ændringen er slået igennem, når man logger ind med det nye navn. Glad humørikon

M.v.h.
Annelise

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Gunderlund har modtaget fra andre medlemmer.

Som jeg skrev så agter jeg ikke at gøre noget, da jeg kun oprettede mig som bruger for at lave en handling for laaaang tid siden på Yousee, og har aldrig brugt den siden, det er så YouSee ansvar at de ikke slettede den brugerprofil p.g.a inaktivtet for lang tid siden.

Jeg har prøvet at gå ind og bedt om nyt kodeord for at slette min youseeprofil her i dag, men uanset hvad jeg gjorde så vil den ikke kendes ved mit brugernavn og nye kodeord. derfor ændre jeg ikke noget her. jeg forventer at TDC fører mit brugernavn samt password over i skodselskabet yousee, jeg vil blive meget suuur, hvis man bloker for at jeg ikke kan komme ind i selvbetjening og se min regning i TDC og mine mail. der er efter min bedste overbevisning TDC ansvar, at fører mit brugernavn samt password over i Yousee, og får slettet den brugernavn jeg har hos Yousee, der ikke engang kan finde ud af at give mig adgang med nyt password så jeg kan slette profilen på skodselskabet Yousee.  jeres øverste direktør skulle have nedlagt Yousee og samlet alt under brandet TDC som har et lidt bedre brandnavn og troværdighed end Yousee

Det er trods alt ikke TDC eller Yousee der skal bestemme, hvilken brugernavne man har, bare de holder sig inden for injurieloven ramme, og dette brugernavn jeg har er der ingen der skal lave om på.

Det her forstår jeg ikke! Jeg får mail om at jeg skal ændre mit brugernavn til TDC-mail. Det er min mailadr. der er mit brugernavn - og den kan andre vel ikke ha`? Er det meningen, at jeg skal have en ny mailadr. eller hvad?

Omdømme 1

Hej Gunderlund

Du bliver skam ikke blokeret - du kan stadig få adgang til dine oplysninger og selvbetjening.
Dit nuværende TDC-brugernavn vil blot få tilføjet et suffiks, så det kan skelnes fra YouSee-brugernavnet.

Det handler ikke om, at TDC/YouSee vil bestemme dit brugernavn, men om hvad det er teknisk muligt at administrere.
BrianHHansen og Nikolaj har forklaret glimrende ovenfor, hvordan det hænger sammen.

Hvis du gerne vil have slettet dit gamle YouSee-login, fordi du ikke bruger det til noget, så kan du evt. prøve at kontakte YouSees kundeservice og spørge, om de kan hjælpe dig - de har telefon 70 70 40 40.

YouSee hjemmeside

God weekend! Glad humørikon

Hilsen
Annelise

Jeg er nødt til at spørge igen - og beklage, at en del af den snak, der florerer her på tråden er svært uforståeligt (for mig), hvis man ikke er ret drevet i den slags. Altså, jeg bliver bedt om at ændre mit brugernavn - min emailadr. Det betyder ikke, at jeg får en ny emailadr., vel?? Og så kan der vel ikke være andre end mig, der har den mailadr.?

Omdømme 1

Kent1 skrev:
Jeg er nødt til at spørge igen - og beklage, at en del af den snak, der florerer her på tråden er svært uforståeligt (for mig), hvis man ikke er ret drevet i den slags. Altså, jeg bliver bedt om at ændre mit brugernavn - min emailadr. Det betyder ikke, at jeg får en ny emailadr., vel?? Og så kan der vel ikke være andre end mig, der har den mailadr.?

Hej Kent1

Nej, du får ikke en ny emailadresse.

Når du anvender din emailadresse som brugernavn, så "læser" systemet det bare som et navn, ligesom hvis du havde kaldt dig Kent1 eller noget helt tredje.
Men du har åbenbart en brugerprofil både i TDC og YouSee, og dit brugernavn (som altså i dette tilfælde er det samme som din mailadresse) er derfor registreret begge steder. Når brugeroplysningerne for TDC og YouSee bliver lagt sammen, kan systemet ikke håndtere, at dit brugernavn figurerer to gange. Derfor bliver du bedt om at lave det ene brugernavn om.

Jeg tror, dit brugernavn i TDC er blevet omdøbt i dag, hvis du ikke har gjort noget selv - du får en besked om det.
Det er stadig din mailadresse, men med tilføjelse af et suffiks, så det er muligt at kende forskel på TDC-brugerprofilen og YouSee-brugerprofilen.
Du kan altid selv gå ind og lave det om, hvis du hellere vil "hedde" noget andet. Glad humørikon

Hilsen
Annelise

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)