Spørgsmål

Kan pludselig ikke sende fra enheder


Omdømme 1
Badge

Hej 

Har igen et problem med at sende mails fra mine enheder. Har intet ændret på dem. Er nød til at logge på webmail for at sende. 

Oplevede det samme for nogle uger siden, og da kom det efter en uges tid af sig selv tilbage. 

Ingen kan tilsyneladende hjælpe eller forklare det hos yousee, men henviser til appel og mikrosoft. 

Det giver bare ikke mening når det sker på to forskellige enheder. 

 

Får denne fejl besked på min iphone: 

Forbindelsen til serveren til udgående post “asmtp.mail.dk” blev afbrudt. 

Du kan konfigurere ekstra servere til udgående post i indstillinger. 

 

Nogen med et god bud på hvad der går galt? 

 


38 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8



Hvis man kunne flytte sin mailadresse med så gjorde jeg det :) 

Alt er muligt, du kan videresende dine e-mails fra din youSee konto til din Gmail konto og løbende få skiftet mailadresser alle de steder det er krævet.

 

Omdømme 1

Har gennemgået opsætningen flere gange slavisk efter yousees guide, har installeret Thunderbird som alternativ til mail for at teste med helt nye opsætninger, har ændret password, men intet har hjulpet. Genstart af modem hjalp måske, da mail virkede efter det - men er det årsagen, eller har yousee i mellemtiden fået fixet det nødvendige? Det underlige har været, at adgang til webmail har fungeret yderst ustabilt over flere dage frem til i går, hvilket jo ikke kan have noget at gøre med mine lokale Mac-opsætninger af Mail…!?!? Og problemerne kan heller ikke skyldes mit modem/WiFi, da jeg oplevede samme problemer (uregelmæssig mulighed for adgang til webmail) ifht. webmail på både mit arbejde og hjemme. Venter med spænding på svar på dette issue fra yousee kundeservice.

Hvis det virker når det mobile datanetværk benyttes, men ikke når wi-fi benyttes (d.v.s. når det går gennem YouSees modem/router), er den nylige opdatering af firmware i YouSees modem/router stærkt mistænkt at være årsagen, og det er ikke sandsynligt at de lokale indstillinger er forkerte. Derfor er det også ovenfor foreslået at nulstille modemmet/routeren. Prøv først at genstarte ved at slukke for den, vente nogle minutter, og så tænde igen. Det er mindre drastisk end en nulstilling til fabriksindstillingerne. Alle enheder, der er logget på, skal logges ud, genstartes, og derefter logges ind igen.

Jeg er stofa kunde, har kun min mail hos yousee, da jeg har haft den konto i over 20 år, og den mail er brugt alle steder, også i min virksomhed. 

Jeg har genstartet mit modem.  Når du skriver at alle enheder der er logget på skal logges ud, hvad mener du så præcist? :) 

Der kan være en eller flere mobiltelefoner, iPads, computere, TV-bokse m.v. som er tilsluttet internettet enten via wi-fi eller via kabel. Når disse enheder tilsluttes får de nogle oplysninger fra routeren, og hvis noget er forkert i routeren kan der være overført forkerte data til tilsluttede enheder. Hvis en fejlindstilling i modem/router er rettet ved at den er genstartet eller nulstillet, men der stadig er problemer, bør de tilsluttede enheder genstartes, så de får de rigtige data fra routeren. Ved genstart vil de automatisk blive frakoblet wi-fi eller kabelforbindelsen, efter genstarten vil enhedeerne sandsynligvis automatisk blive forbundet igen. Det sker måske ikke automatisk for enheder der bruger wi-fi, så må man manuelt forbinde dem igen.

Hvis internettet er via Stofa kan der være forhold, der er anderledes end hos YouSee, og som jeg ikke kan svare på som YouSee-kunde.

Har der været kontakt til YouSee og er det oplyst til YouSee at det drejer sig om en Stofa-kunde med en mailkonto hos YouSee?

Omdømme 6
Badge +8

Har gennemgået opsætningen flere gange slavisk efter yousees guide, har installeret Thunderbird som alternativ til mail for at teste med helt nye opsætninger, har ændret password, men intet har hjulpet. Genstart af modem hjalp måske, da mail virkede efter det - men er det årsagen, eller har yousee i mellemtiden fået fixet det nødvendige? Det underlige har været, at adgang til webmail har fungeret yderst ustabilt over flere dage frem til i går, hvilket jo ikke kan have noget at gøre med mine lokale Mac-opsætninger af Mail…!?!? Og problemerne kan heller ikke skyldes mit modem/WiFi, da jeg oplevede samme problemer (uregelmæssig mulighed for adgang til webmail) ifht. webmail på både mit arbejde og hjemme. Venter med spænding på svar på dette issue fra yousee kundeservice.

De er ved at opdaterer youSee webmail, som der også står når du logger ind… måske årsagen.

 

Omdømme 1

Korrekt

[…..]

De er ved at opdaterer youSee webmail, som der også står når du logger ind… måske årsagen.

 

Korrekt, PeterA4, men burde Yousee så ikke gøres opmærksom på, at der kan forekomme perioder, hvor adgangen til mail er ustabil el. lign.? Det nævnes ikke. Der har været nævnt et servicevindue d. 6. nov., men problemerne har været registeret 4 dage inden og 2 dage efter.

Omdømme 7
Badge +9

Hvor skulle det skrives henne.? Det er jo ikke alle der bruger hverken Forummet eller deres FB side.?

Omdømme 1

Hvor skulle det skrives henne.? Det er jo ikke alle der bruger hverken Forummet eller deres FB side.?

Undskyld, jeg mente (selvfølgelig), at Yousee skulle angive på deres driftsinformation, når der kan forekomme perioder, hvor adgangen til mail er ustabil el. lign. I stedet foretrækker yousee åbenbart at lade som om, det er kunderne, der er utjekkede - nok med det resultat. at det faktisk er yousee selv, der kommer til at fremstå som mindre stabile leverandører, når kunderne fx. ser sig nødsagede til at foretrække gmail, som det også er foreslået i denne tråd.

Omdømme 7
Badge +9

Det er bestemt heller ikke alle der er klar over at der er en sådan side hvor man kan se det.

Badge

Hej Nicole71 mfl.

Jeg har over de seneste år flere gange oplevet problemet med at der pludselig lukkes for udgående mails fra TDC mailkonti, mens man fortsat kan modtage mails og bruge webmail. Hver gang har jeg erfaret, at YouSee benægter problemet. Problemet optræder kun ved afsendelse af mail på eget Wifi-net, ikke hvis man bruger mobildata. Der lukkes både for Windows afsendelse og Iphone/Ipad afsendelse af mails, men fejlmeldingen på Iphone/Ipad er bedre. Det er YouSee’s servere, der lukker for de afsendte mails.

Årsagen er formentlig, at man af sin netleverandør med jævne mellemrum får tildelt en ny IP-adresse til routeren (hvis man ikke kører med fast ip-adresse). Nogen gange har den nye IP-adresse tidligere været brugt til Spam og er blevet rapporteret. Disse adresser står i en liste, som YouSee/TDC bruger til at blokere for mails fra adressen. Når man så sender mail fra den nye IP-adresse, bliver der lukket for afsendelse. 

Problemet løses ved, at man igen får skiftet IP-adressen. Det kan ske ved at slukke for sin router i mere end 45 minutter (sluk og tænd er ikke nok) og så satse på, at man automatisk får tildelt en anden IP-adresse, når man tænder routeren igen. Ellers kan net-leverandøren hjælpe med at skifte IP-adressen.

Når man presser YouSee og med en del besvær får oprettet en tekniksag, har problemet det også med at forsvinde efter et par dage, formentlig fordi Yousee frigiver IP-adressen uden at give besked til kunden herom.

Der er ingen grund til at ændre YouSees mailserveradresse eller portnumre, brug og fasthold den af YouSee beskrevne standard, det er ikke der, problemet ligger.

Problemet sker ikke for Gmail-adresser, fordi de modtager mails på en anden måde end TDC og formentlig ikke indlæser listen med spam-blokerede IP-adresser eller bruger en anden udgave af den.

Håber det fungerer og gid YouSee dog blot ville tage problemet med i deres erfaringsdatabase og sikre sig, at medarbejderne checkede denne og gav kunderne ordentlig besked. Så ville megen tid være sparet.

Hvis problemet kun opstår når der bruges en lokal mailklient via bredbåndsforbindelsen og ikke hvis det mobile datanet 4G eller 5G anvendes kan noget tyde på en sammenhæng med den eksterne IP-adresse, som måske bliver blokeret af YouSee. Enten fordi det er en Stofa-adresse eller fordi adressen har været brugt til udsendelse af spam eller andet skadeligt.

Det er vel ikke sådan at netværket gennem Stofa er et CGN (Carrier-Grade NAT) netværk? Det vil betyde at der netværksoversættes fra en for et boligselskab eller andet fællesskab fælles offentlig IP til mange private IP’er i boligselskabet eller fællesskabet. Hvis blot én bruger i dette fællesskab begår en handling, der medfører blokering af den offentlige IP-adresse hos YouSee, betyder det at alle i fællesskabet med den fælles offentlige IP-adresse bliver blokeret. Så kan køb af en fast IP-adresse, som man har for sig selv, løse problemet.

Har der været kontakt til Stofa om problemet? Er YouSee anmodet om at undersøge om de har blokeret brugerens offentlige IP-adresse?

Omdømme 6
Badge +8

Hvis blot én bruger i dette fællesskab begår en handling, der medfører blokering af den offentlige IP-adresse hos YouSee, betyder det at alle i fællesskabet med den fælles offentlige IP-adresse bliver blokeret. Så kan køb af en fast IP-adresse, som man har for sig selv, løse problemet.

 

Det kan en fast IP adresse løse, men et alternativ kan være VPN.. altså hente sin mails via VPN, da man så ikke bliver berørt af blokerede IP adresser.

Hvis blot én bruger i dette fællesskab begår en handling, der medfører blokering af den offentlige IP-adresse hos YouSee, betyder det at alle i fællesskabet med den fælles offentlige IP-adresse bliver blokeret. Så kan køb af en fast IP-adresse, som man har for sig selv, løse problemet.

 

Det kan en fast IP adresse løse, men et alternativ kan være VPN.. altså hente sin mails via VPN, da man så ikke bliver berørt af blokerede IP adresser.

Bruger man enheden til streamingtjenester kan man være nødt til at slå VPN fra. F.eks. bliver YouSee Play (streamingtjenesten, ikke abonnementet) blokeret, fordi VPN kan bruges til at vise materiale i lande, hvor der ikke er rettigheder til det.

Badge

Jeg har nøjagtigt de problemer I beskriver. Jeg har været i kontakt med yousee både i går og i dag. Nu har de oprettet en sag og lovet svare indenfor 5 dage. Jeg har problemet BÅDE når jeg bruger wifi OG når jeg bruger mobildata. 

 

Jeg har prøvet at lukke kontoen flere gange. De forsøgt sig med at det var fordi jeg er MAC/Iphone-bruger, men….. jeg har (i en overgangsperiode, grundet flytning) også stofanet. Der er INGEN problemer. 

Besvar