Svar

Er spamfiltret blevet fjernet?


Omdømme 2
Badge

Jeg har den seneste lange tid næsten dagligt fået de samme 2-3 spammails - typisk noget fiktivt fra McAfee, Bilka el.lign., og jeg går troligt ind hver dag i web-mailen og markerer det som spam. Men de bliver ved med at komme næsten dagligt, og det lader ikke til, at der overhovedet bliver noget filtreret fra automatisk.

Jeg har tidligere slået spamfilter til i web-mailen, men nu ser det ud til, at den opsætning ikke længere findes. Så vidt jeg kan se, så skal man selv administrere, hvilke mail-adresser man ikke ønsker mail fra. Vil det sige, at der ikke længere er noget automatisk spam-tjek? Og hvorfor kan må så stadig melde ting i spam, hvis det ikke bruges til noget?

icon

Bedste svar af Kasper 9 May 2023, 10:09

Se original

66 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @thadk 

Hvis flere og flere brugere markerer den samme afsender som spam, så vil vores spamfilter overtid reagerer på dette og lægge dem i spam-pammen, men der skal nogle markeringer til. Så der er et spamfilter stadigvæk. 

Det du kan prøve er at klikke på “Vis original” og få vist den mail vi - lidt teknisk - kalder “Return-path” mailadressen. Det er simpelthen den helt specifikke mailadresse, som du skal ind og finde, markere, kopiere og registrere, som værende en mail der skal blokeres i webmail😊

Omdømme 2
Badge

Hej  YouSee.

Det er vist det, jeg ville kalde et ikke-brugbart svar. Det hjælper da ikke noget at blokere afsenderen, da afsenderadressen jo hele tiden ændrer sig på de her spam-mails (man behøver i øvrigt ikke gå over “Vis original”, for man kan blot vælge “Bloker”).

Det lyder for mig som om, at I ikke har noget egentligt spam-filter. Hvis jeres såkaldte spam-filter kun kigger på afsenderadresser, så fanger den jo heller aldrig de her spam-mails. Kan det virkelig passe, at I ikke længere har et egentlig spam-filter, som går ind og kigger på indhold, og f.eks. kan sortere alle de her falske “Bilka” og “McAfee” mails fra? Og hvorfor giver det så stadig mening, at man kan markere mails som spam, hvis det reelt ikke dur til noget?

Mvh. Tom

Omdømme 7
Badge +9

Brug f.eks G Mail, så har man ikke det problem, der fanges hurtigt alt der markeres som Spam, skulle der fanges noget som ikke er Spam rettes det hurtigt til ikke at være det.

Omdømme 2
Badge

@Kasper: Åh, ups - jeg troede, det var svar fra YouSee.

Jeg har tidligere kunnet slå spamfilter til/fra via indstillinger i web-mailen (og det har faktisk virket fint), men den checkbox er åbenbart forsvundet. Nu er der kun den manuelle metode til at blokere afsendere, og den fanger ikke noget særligt.

@Radiomanden: Jeg bruger ikke gmail, da jeg værner om min privacy.

Omdømme 7
Badge +9

Vil ikke binde mig til en udbyder, det er for besværligt hvis der skiftes, har brugt G Mail snart i 20 år. Den har aldrig være ude af drift.

Omdømme 7
Badge +9

Hej Tom 

Jeg er fra YouSee og jeg spurgte vores postmaster om problemstillingen😊

Vi har et spamfilter (Naturligvis) og det er vigtigt, at markere mailen som spam og at vores brugere af YouSee Mail også gør det, så spam-filteret ligeså får sig et mønster. Det er sådan det fungerer. 

Det er rigtigt at afsenderadresser fra phishingmail ændrer sig løbende, men det er desværre vilkårene, at man skal markere som spam og så blokere mailadressen. Her er det vigtigt, at det er den såkaldte return-path adresse, der indsættes i blokeringsfilteret.

KLAGE OVER TILTAGENE SPAMMAILS MAN IKKE KAN BLOKERRE DEM DERES ADRESSER FINDES IKKE JEG HAR PRØVET AT SENDE DEM RETUR DE KOMMER RETUR.SÅ YOUSEE DER MÅ DA VÆRE NOGLE FOLK DER KAN HJÆLPE JER MED AT FÅ DET TIL AT VIRKE,ELLERS ER DET FARVELLER FOR ALTID.BENT

Omdømme 7
Badge +9

Det er svært/umuligt at stoppe, da der bruges flere adresser hele tiden, de laver hele tiden nye, og der er No Reply adresser. Så har du en løsning, så er den velkommen.

Der er ingen grund til at råbe.

Omdømme 1

Jeg har altid været glad for min Opasia/TDC/Yousee mail - spamfilteret har faktisk altid virket perfekt og der er typisk kun smuttet et par stykker igennem om måneden. Jeg modtager normalt 5-10 rigtige mails hver dag, og nu er dette tal ca. doblet op - mindst 10 spammails om dagen, som alle passerer direkte gennem filteret.

 

Det startede for mit vedkommende i midten af april måned, men har eskaleret kraftigt siden midten af maj måned.

 

Jeg kan se i spamfolderen (i webmailen), at der nærmest ingen spammails fanges af filteret overhovedet - så mon ikke det rent faktisk er stoppet med at virke ?

 

Jeg håber I kan få servicen i gang igen snarest :-)

 

mvh

 

Jakob

Hvis spammeren har en mailudbyder, der tillader brug af afsenderadresser, der ikke tilhører mailudbyderen, kan spammeren udsende spam med en hvilken som helst e-mail adresse som afsender, og så er det uden virkning af bruge den adresse i et spamfilter. For at stoppe spam skal der undersøges og blokeres for meget mere end blot e-mailadressen. Der kan læses mere om dette på Wikipedia, brug den engelske version. Det er en sag for specialister, som YouSee må tage sig af.

Der er set eksempler på spam, der havde YouSees rigtige domænenavn i afsenderadressen, og andre, der havde region hovedstadens rigtige domænenavn i adressen. Det formodes ikke at spammeren var ansat hos YouSee eller i region hovedstaden. Men der havde måske været besøg af en hacker?

Yousee’s mailsystem Zinbra kommer som standard med et filter baseret på spamassasin.
Desværre er denne feature pt fjernet fra systemet.

YouSeeLess

Det er svært/umuligt at stoppe, da der bruges flere adresser hele tiden, de laver hele tiden nye, og der er No Reply adresser. Så har du en løsning, så er den velkommen.

Der er ingen grund til at råbe.

Det er ikke så svært. Zimbra (yousee’s mailsysten) har et udmærket spamfilter (baseret på spamassassin) indbygget. Desværre har “nogen” hos yousee fjernet det. Måske fordi mails fra yousee andre steder betragtes som spam.

Hej Tom 

Jeg er fra YouSee og jeg spurgte vores postmaster om problemstillingen😊

Vi har et spamfilter (Naturligvis) og det er vigtigt, at markere mailen som spam og at vores brugere af YouSee Mail også gør det, så spam-filteret ligeså får sig et mønster. Det er sådan det fungerer. 

Det er rigtigt at afsenderadresser fra phishingmail ændrer sig løbende, men det er desværre vilkårene, at man skal markere som spam og så blokere mailadressen. Her er det vigtigt, at det er den såkaldte return-patch adresse, der indsættes i blokeringsfilteret.

Desværre er det en gang rendyrket vrøvl, Postmesteren har bundet dig på ærmet. Den situation, der beskrives er netop en situation UDEN (fungerende) spamfilter!

Omdømme 7
Badge +9

OBS: Vi har ikke brug for flere eksempler


Hej @elske2P7 og @Jakob Langgaard 

Vi kan forsikre om, at spamfilteret ikke er slået fra, men der er desværre meget spam i omløb lige nu -og i nogle perioder mere and andre. Vi kan også se, at spamfilteret opfanger rigtig mange mails hver dag.

Desværre er scammere/svindlere blevet rigtig dygtige til at lave mails, som ser ægte ud og dermed har en større tendens til at smutte igennem spamfiltre. 

At der så er noget der ikke opfanges af spamfilteret alligevel, det vil vi gerne have eksempler på, hvis det er noget specifikt, der går igen og igen. Send gerne eksempler til postmaster@mail.dk af den originale mail, hvor vi kan se “mailheaderen” og altså den helt specifikke mailadresse (return-path), som disse mails stammer fra. Så vil vi gerne analysere nærmere på det.

Screenshot eller en umiddelbar videresendelse af mailen er desværre ikke specifikt nok. 
 

Fortsat vigtigt: Husker du at markere mails som spam?

Spamfilteret vil lære, at disse mails er spam, hvis de af spamfilteret ikke detekteres som spam automatisk, men markeres som spam af brugerne.

Spamfiltre kigger efter suspekte elementer i en mail, men i og med, at scammere er blevet dygtige til at lave fup-mails, der ser ægte ud, så kan nogle slippe igennem.
Ved at brugere markere mails som spam, så vil spamfilteret løbende og over tid tilpasse sig dette. 



Sådan finder du return-path adressen og får vist original mail:

  • Åbn den originale mail, som vist på billedet her:
  • Du får herefter et nyt vindue med en masse tekst, som du kan kopiere og sende til vores postmaster. 
     
  • Skriv gerne lidt om hvad du oplever og kopier så den originale mail ind i mailen til postmaster😊

    Så har du sendt dit eksempel. 

     

    OBS: Vi har ikke brug for flere eksempler

Der er desværre ikke pt noget aktivt spamfilter på jeres mail, kun en mulighed for at oprette og vedligeholde et manuelt filter. Du må tilbage til din postmaster.
/ebbe

Exactly 

Omdømme 2
Badge

Spam fra “McAfee” har stået på hos mig i over en måned nu, og jeg blokerer troligt afsendere og markerer alle de mails som spam. Alligevel fortsætter det ufortrødent med i hvert fald en hånd spam mails om dagen. Det er vildt, at uanset rigtigt mange brugere blokerer og markerer disse mails som spam, at præcist de samme enslydende mails ryger direkte i folks indbakker alligevel - nu på, hvad, anden måned? Det centrale TDC spamfilter, eller hvad det hedder, har i al min tid som kunde (+ tyve år) aldrig været så fraværende som det er nu; Det er ret bekymrende.

Jeg kan i den grad genkende de oplevelser andre har. Jeg modtager også selv alt for mange spam mails i forhold til tidligere og med meget enslydende indhold. 

 

Eneste lyspunkt er at jeg ikke er den eneste som oplever dette så håber at vi i fællesskab kan være med til at bremse op for det.

 

Der snakkes meget om at man skal indberette disse mails og på den måde lærer filteret afsender at kende - komplekset er så at afsender skifter igen og igen. 

 

Sådan et filter bør vel også se ind i indholdet af disse mails og på den måde genkendte falsk indehold 

Jeg er kommet det et lille skridt nærmere.

 

Et af problemstillingerne har været at man som bruger/kunde oplever at spam-filteret er fjernet. Og jo den findes ikke umiddelbart i det bruger-interface man ser. Men hvis man klikker på hjulet i øverste højre hjørne, Kommer man til indstillinger. I rullegardinet nederst, kan man klikke på Klassisk-webapp. Gør man det, får man det “gamle” bruger interface frem. 

Her klikker man så på fanebladet Indstillinger. Og som nummer fire i menulinjen, er så “Filtre”

Det filter kan man oprette signe egne regler for modtagelse af mails og hvad der skal ske med dem.

jeg har selv lavet et par test og benyttet de mest almindelige afsender navne og emne ord samt indhold i brødtest. f.eks.Info, Contact, McaFee og MacAfee for at låse disse mail. 

Måske denne lille guide kan hjælpe andre. 

Man kan så undre sig over at yousees support ikke selv kan henvise til denne metode.

Man kan også undre sig over hvorfor nogle får massevis af spam hver dag og andre slet ikke får noget spam. Skyldes det uforsigtig omgamg med mailadressen eller med en adressebog? Eller at man ikke har en effektiv sikkerhedspakke, så der ligger malware på sin enhed? Eller har der været et læk hos YouSee, så uvedkommende har fået fat i kundernes adresser?

Hoax og snakeoil. 
I har pt. ikke et fungerende spamfilter, og hvis I ikke er klar over det, så er der kun en vej tilbage. Den går direkte til skolebænken.

Hej Alle
 

Lige en opdatering på problemet her.

Som tidligere skrevet, så har vi naturligvis et spamfilter, men scammere er desværre blevet rigtig dygtige til at lave mails, der gemmer sig under “Spam-checker”-radaren, som dermed giver en lav “Spamscore”. Derudover er der bare rigtig mange fupmails i omløb i disse tider.
 

(…)

Hej Kasper

Jeg har lidt spørgsmål til jeres postmaster:

Hvilke(n) spamdatabase(r) anvender I?

Hvem har leveret jeres antispam?

Hvorfor er mine spamindstillinger ikke tilgængelige i jeres webmail eller andre steder på jeres hjemmeside?

Vil du bringe spørgsmålene videre

På forhånd tak

/ebbe

 

Omdømme 5
Badge +8

Hej @ebbe hansen 

De første to spørgsmål kan vi ikke hjælpe dig med svar på - men ifht. det sidste spørgsmål, så kan du finde dine spam-indstillinger under blokerede og tilladte afsendere. 

Hej Louise
Hvis I ikke har andre spamindstillinger end blokerede afsendere, så har I IKKE noget spamfilter. Vil du gå tilbage til postmosteren med den besked.
1/7 ophører jeg (igen) med at være kunde hos jer, ikke uden grund.

Omdømme 7
Badge +9

Man kan da godt have YS som udbyder, men det er da ikke en nødvendighed at have en Mailadresse hos YS, der er mange andre at få den hos, og ganske gratis.

Besvar