Suround sound problemer med ny tvboks | YouSee Community
Svar

Suround sound problemer med ny tvboks

Hej med jer.

Jeg har netop modtaget min nye tvboks, jeg anvender en Marantz receiver som er sluttet direkte til tv'et, da mit Samsung tv ikke understøtter hdcp 2.2. Lyden sender jeg retur via hdmi arc. Nu kommer udfordringen, fjernsynets lydmenu plejer jeg, altså før boksen, at kunne skifte lydindstillingerne mellem pcm, dolby digital og dts neo 5:2, men efter boksen kan jeg kun vælge pcm og dts neo, men ikke dolby digital, nogen der har idé til hvad der kan være galt?

Med venlig hilsen

Christian
icon

Bedste svar af Radiomanden 21 august 2019, 10:39

Det må være 4000 boksen der haves.? Har selv en sådan, den er tilsluttet direkte til TVet (Panasonic) med HDMI, lyd er fra 4000 via Toslink til Marantz Reciver, da den ikke er 4K kompatibel. Lyd output er permanent stillet til Surround på 4000 boksen.
Reciver er på TV input stillet til DTS NEO Cinema, når der så ses en film som har DD lyd, så skifter Reciver automatisk til DD,
Det er i øvrigt underordnet hvilket lydformat der er valgt på Reciver, den vil skifte til DD, DTS, DTS MA, MA HD, alt efter hvad der modtages af lyd fra en extern enhed.

Det er oftest heller ikke muligt at et TV kan føre multikanal lyd videre fra externt tilsluttede enheder.
Se original

12 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Det må være 4000 boksen der haves.? Har selv en sådan, den er tilsluttet direkte til TVet (Panasonic) med HDMI, lyd er fra 4000 via Toslink til Marantz Reciver, da den ikke er 4K kompatibel. Lyd output er permanent stillet til Surround på 4000 boksen.
Reciver er på TV input stillet til DTS NEO Cinema, når der så ses en film som har DD lyd, så skifter Reciver automatisk til DD,
Det er i øvrigt underordnet hvilket lydformat der er valgt på Reciver, den vil skifte til DD, DTS, DTS MA, MA HD, alt efter hvad der modtages af lyd fra en extern enhed.

Det er oftest heller ikke muligt at et TV kan føre multikanal lyd videre fra externt tilsluttede enheder.
Jeg har min Marantz på Pure Auto, og kunne før boksen se at lydformatet skiftede når jeg skiftede kanal, store på DR1, DD på TV3 osv. Selv i går da jeg prøvede med Viasat film skiftede den ikke.
Nu efter boksen skifter den ikke overhovedet, det undrer mig, specielt fordi jeg synes lyden i DTS NEO godt kan blive lidt mudret.
Jeg har prøvet med Toslink fra tv´et til Marantz reciveren, det havde ingen effekt, hvordan har du forbundet din?
Omdømme 7
Badge +7
Som jeg skrev, er der en Toslink forbindelse fra 4000 til Reciver. Bruger ikke Pure Direct, lyden er for flad.
Enig, derfor bruger jeg auto og ikke direct.
Hvordan er din erfaring med lyden hdmi arc kontra toslink?
Omdømme 7
Badge +7
Jeg bruger ikke ARC, da TVet ikke kan viderføre Multichannel fra externe enheder, ligeledes bruges Reciver kun når der skal ses film, der bruges en Soundbar til alt andet lyd fra TVet.
Hvad du om det er generelt for fjernsyn, i mit tilfælde et ældre (5 år gl. samsung) Eller om det kun er dit?
Hmm noget kunne tyde på jeg må have et nyt Toslink kabel 🙂
Omdømme 7
Badge +6
Blander mig lige lidt.

Sådan noget som DVB bokse, media playere, Blu-ray afspillere osv. skal normalt også være koblet direkte til AV receivere med HDMI og så ledes derfra videre til TV'et via et enkelt HDMI kabel.
Så klapper det også bedre med lyden via HDMI når man anvender pass through mode.

Nu har jeg ikke den 4000 boks, men alt udstyr jeg har er koblet direkte til min Marantz receiver via HDMI og ledes så derfra til TV'et via et enkelt HDMI kabel, fordi at det er den eneste korrekte metode at benytte for at få fuld udnyttelse af lyden, så om det er PCM, Dolby Digital, DTS eller HD audio, min Marantz genkender det hele fuldt automatisk i pass through mode.
Ja det ville jeg også helst gøre, men mit fjernsyn undestøtter ikke HDCP 2,2, det er min reciver så venlig at fortælle mig, og sender derfor kun lyden frem, men intet billede, så er det jo nyt tv. Det var ikke lige planen
Omdømme 7
Badge +7
Hvad du om det er generelt for fjernsyn, i mit tilfælde et ældre (5 år gl. samsung) Eller om det kun er dit?
Hmm noget kunne tyde på jeg må have et nyt Toslink kabel :-)

Det er ikke generelt, men mange kan ikke, har også et Samsung, som nu er i et andet værelse, kunne heller ikke sende Multichannel til Reciver.
Derfor har jeg været nødt til at koble boksen direkte til tvet

Hmm noget kunne tyde på jeg må have et nyt Toslink kabel :-)

Okay, mange tak for hjælpen, der lander et nyt Toslink kabel på min adresse i morgen, så må vi se 🙂
Omdømme 7
Badge +7
Ja det ville jeg også helst gøre, men mit fjernsyn undestøtter ikke HDCP 2,2, det er min reciver så venlig at fortælle mig, og sender derfor kun lyden frem, men intet billede, så er det jo nyt tv. Det var ikke lige planen

Hvis ikke Reciveren er 4K kompatibel, men TVet er det, så kan du ikke sende et 4K signal via den til TVet, så skal boksen direkte på TVet, og lyd direkte til Reciver. Som jeg også skrev tidligere.

Besvar