Sort tv-skærm - Hjælp! | YouSee Community

Sort tv-skærm - Hjælp!

Omdømme 5
Badge +6
  • YouSee Forum Team
  • 1285 kommentarer
Svagt eller intet signal, sort skærm eller dødt radiosignal? Find hjælp her!

Her i januar foretager vi os nogle ændringer på vores kabelnet, som kommer til at betyde noget for rigtig mange YouSee-kunder.

Helt kort, så skal vi bruge mere plads i vores kabelnet og vi kommer derfor til at slukke for FM-signalet, som mange i dag hører radio over. Det er rigtig træls, men desværre nødvendigt for at følge den teknologisk udvikling og levere højere bredbåndshastigheder samt flere HD kanaler.

I dette indlæg vil vi forsøge at hjælpe dig, så du er godt rustet til ændringen - eller ved hvad du kan gøre, hvis du bliver påvirket af det. Vi ser desuden meget gerne, at du stiller spørgsmål her i kommentarfeltet, hvis du sidder inde med nogen :)

Min skærm er sort - hvordan får jeg billede på?

Dit tv skal have ændret sin startfrekvens - det er heldigvis nemt, selvom det lyder lidt teknisk.
  1. Tryk på "Menu" på din fjernbetjening
  2. Vælg "Indstillinger" eller "Konfigurationer"
  3. Vælg "Digital" eller "Opsætning"
  4. Vælg nu YouSee som operatør, hvis du bliver bedt om det (dette sker ikke altid)
  5. Indtast netværks-id 100. Har du valgfrie kanaler i din tv-pakke, skal du indtaste netværks-id 111
  6. Indtast 450 MHz eller 450000 KHz under "Frekvens"
  7. Vælg "Indlæsning af kanaler"
Så skulle du gerne have tv-billede igen.

Bemærk, at visse foreninger eller områder ikke bliver ramt af disse ændringer. Hvis du er i tvivl, så kan du læse mere lige her: Ny startfrekvens

Radiosignal virker ikke - hvad gør jeg nu?

Du kan hurtigt tjekke om du bliver ramt ved at se, om der er trukket et kabel fra din radio til R-indgangen i kabel-tv-stikket. Er der det, så vil du miste signalet - men der er heldigvis mange måder, som du stadig kan høre radio på, som du kan se her:
  • Gennem dit tv
  • DAB-radio
  • Apps eller internetradio
  • Stueantenne
Vi håber at dette kan hjælpe dig. Vi har lavet indlægget for at du kan finde hjælp, så er du i tvivl eller har spørgsmål, så stil dem endelig her i tråden, hvor vi - eller andre brugere - kan hjælpe dig bedst muligt 🙂

129 Kommentarer

Omdømme 1
Jeg forstår ikke denne service forringelse, radio ud og pris op,
Brug dit TV som radio, næh hvorfor skal det stå og køre, når jeg har 2 radioenheder som virker udmærket med antenne.
Og nu bor vi åbenbart sådan, at modtageforholdene er yderst ringe for stueantenner, vi kan kun modtage kommunens lokalradio og støj. og så for lige at toppe den, er det kun muligt og bestille en stueantenne, uden hensyntagen til kundens (undertegne i dette tilfælde) behov.
Men tusind tak for linket hvor vi for nogle ganske få kroner kan indkøbe flere radioenheder.
Så kære YouSee I er røget langt ned på syntes godt om listen.

Hilsen Knud
Omdømme 1
Det er imponerende, at Yousee kan tillade sig at forhøje vores pris, samtidig med at de forringer vores produkt. Problemet med Yousee er, at vi reelt ikke har nogen alternativer.
Vi har en rigtig flot - ældre model - af en B&O radio. Det er for let blot at sige - den kan du så ikke bruge mere - køb en DAB radio hos EL Giganten.
Ja, men jeg vil hellere have min gamle B&O Radio.
Det her er meget dårligt - og så vil I have mere for det - ØV. Jeg har ikke bedt om flere kanaler - hvem har i øvrigt det ??
😞
Omdømme 1
Så har jeg mit B&O Center til salg,
Det er huset radio der køre hele dagen, når vi fri, højtaler i flere rum.
Nå ja, vi kan jo bare købe lidt ved Elgiganten, tænde lidt mere elek. det er bare IKKE B&O.
Men som altid, I laver ingen fejl, og vil alt for at hjælpe mig, med mine problemer...

De unge mennesker der styre YouSee, er til for dem selv, de spørger sgu ikke os forbruger.
Hver eneste gang der skal ændres, er os Kunder der må holde for, har i øjeblikket 3 kunde nr. fordi jeg ændre bredbånds hastighed, og ville fastholde mine rabatter.
Kunde igennem min 15 år, men alternativ skal undersøges nu...

Skuffet endnu en gang---KIM
Omdømme 1
Ændrings mail oplyser: 'Vi udnytter FM-signal pladsen til at skabe mere plads til det, som flere efterspørger som for eksempel – hurtigere bredbånd og bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler.'
Måske er FM signal implementeringen dårlig, men et FM Stereo lydsignal kræver altså blot 200 kHz båndbredde, som er ingenting på kabel net. Jeg syntes det er sjovt at jeg kan sætte mig ud i min bil og høre P4, men jeg skal installere ekstern antenne eller købe lydmæssigt inferiør DAB modtager for at høre radio indendørs:-(
Omdømme 1
Er skuffet over at TV-pakken stiger mens FM radio ryger ud. Det er en dobbeltforringelse i min verden. Jaja, vi kan da bare lade fjernsynet stå tændt og bruge en masse strøm for at høre radio eller købe en DAB modtager i dyre domme, men det er stadig en forringelse af vilkårene.

Den stueantenne, som I tilbyder og nok så frejdigt påstår ikke er nødvendig at folde ud, vil I garantere at det er tilstrækkeligt at have den liggende bag stereoanlægget foldet sammen uanset hvor i landet? Altså vil I garantere at man modtager andet end støj?

Fordelene ved Yousee (og som jo er årsag til at jeg er Yousee kunde) mindskes til stadighed, så jeg skal da til undersøge alternativer.
Omdømme 7
Badge +3
Hør radio i fremtiden - afprøvning af nogle muligheder:

Jeg har gjort et forsøg med FM-modtagelse med en simpel stueantenne, svarende til den type, som man kan få fra YouSee. Resultatet var bestemt ikke tilfredsstillende. Flere lokale kanaler gik fint igennem, men det kneb for DR's kanaler, hvor der forekom sus og anden støj eller kanalen blev slet ikke modtaget. Desuden skulle antennen flyttes ved skift mellem DR og lokale kanaler. Der manglede en hel del kanaler, nemlig dem der slet ikke sendes på FM, til gengæld var der et antal lokale kanaler samt svenske kanaler, som mangler i YouSees kabelnet. Årsagen til problemerne skønnes at være at bygningen er bygget med beton, sandsynligvis jernbeton, som dæmper signalerne. Derfor er det muligt at en placering af antennen i et vindue på den side at bygningen, der vender mod sendemasten, giver et bedre signal, men dette er uforeneligt med den nuværende møblering i stuen.

Der er både forsøgt med direkte tilslutning af antennen til radioen, og med tilslutning af antennen til enden af det kabel, der ellers er tilsluttet YouSees kabelnet, hvorved antennen kunne placeres anderledes. Men med samme dårlige resultat.

En løsning, der virker, er nu etableret. Den går ud på at forbinde lydudgangen på min YouSee Plus-boks med radioens eksterne lydindgang. Så virker alle 18 radiokanaler, da de så modtages via DVB-C på YouSee Plus-boksen. TV'et behøver ikke at være tændt. Men det kræver altså at man har en YouSee Plus-boks. Noget tilsvarende er ikke på nuværende tidspunkt muligt med YouSees nye TV-boks, men kan være muligt med andre TV-bokse.

En anden løsning, der også virker, går ud på at modtage radio over internet, som i mit tilfælde sker med en lille stationær computer, der i forvejen er tilsluttet TV'et, bl.a. til brug for WebTV. Her er en lydudgang tilsluttet en ekstern lydindgang på radioen. Denne løsning giver den bedste lydkvalitet (forudsat at der sendes i høj kvalitet), og giver tilmed adgang til mange tusinde radiostationer på flere forskellige måder. Men man er nødt til at have TV'et, som bruges som monitor, tændt for at kunne navigere. Man kan også anskaffe en egentlig internetradio, der dog kan have visse begrænsninger i forhold til brug af en rigtig computer.

DAB er ikke prøvet da radioen ikke har DAB. Men da DAB i lighed med FM skal modtages med lokal antenne antages det, at der er de samme antenneproblemer som ved FM-modtagelse. I øvrigt forlyder det at DAB sendes med dårligere lydkvalitet end FM og de bedste internetstationer.
Omdømme 7
Badge +7
Der vil KUN blive udsendt Radio på DVB-C, som kan modtages på TV eller anden kompatibel modtager.
Hos os kører P6, P7 og P8 som de mest benyttede radiokanaler. Det nytter vel ikke noget at få en stueantenne, hvis vi fortsat vil høre disse?
FM-slukket handler til gengæld om, at vi rigtig gerne vil efterkomme den efterspørgsel, der er på højere bredbåndsforbindelser og bedre kvalitet på tv-kanalerne.

Der er lidt modstridende oplysninger i tråden. Jeg har påstået, at det kun handler om internet. FM-båndet ligger der, hvor den nye returvej kommer til at ligge. Derfor kan det ikke give større båndbredde til fjernsyn. 🙂
Omdømme 1
Jeg spørger lige igen:

"Den stueantenne, som I tilbyder og nok så frejdigt påstår ikke er nødvendig at folde ud, vil I garantere at det er tilstrækkeligt at have den liggende bag stereoanlægget foldet sammen uanset hvor i landet? Altså vil I garantere at man modtager andet end støj? "
Jeg er lige som mange andre ked af, at YouSee slukker for FM signalet. Vi har et dejlig anlæg som vi bruger dagligt til at høre radio og som vi vil være meget kede af at miste. Nu skriver man jo så flot, at man bare kan høre radio via sit TV. Men det holder jo desværre ikke helt, hvis man har en TV boks fra YouSee. TV antennen går jo ind i YouSee boksen, TV'et forbindes med et HDMI kabel, det er ikke muligt at tage antenne signalet ud og over i TV'et (som man kunne med den gamle boks) og YouSee boksen kan ikke tage radio signaler. DAB er ikke nogen løsning for os - vores ejendom er nærmest afskærmet for DAB signaler (vi måtte droppe vores DAB vægge ur) og derfor har jeg heller ikke den store tiltro til en stueantenne (var det ikke noget som man brugte tilbage i 80'erne :-)).
Tak til MS-ERIK for et godt indlæg om alternative muligheder for radio modtagelse.

Jeg benytter p.t. det nuværende Yousee TV/FM signal 3 steder i huset, men hvert rum i huset har faktisk et udtag. FM signal kvaliteten i vort område kræver en god antenne (måske endda udvendig placeret) antenne. Da vi fik Yousee for efterhånden mange år siden, blev masterør og antenner fjernet fra huset- så der skal ikke en udvendig antenne op på mit hus igen. Så er der også lige en udfordring med distribution af signalet til dåsen, for nu skal der 2 kabler frem til all rum hvor der ønskes FM signal, p.t. 3. Et til nyt FM antenne signal og et til Yousee TV. Samtidig er der kun plads til en dåse i væggen. Det er en umulighed-så det er en no go med ny antenne.

Hvilke andre muligheder har jeg:
1. Internet radio på receiver. Det er muligt i hvis man ejer/køber en receiver med internet radio. Min receiver har ikke mulighed for at lagre faste internet radio stationer, så det er ny søgning hver gang der skal hører radio. Brugbart, men besværligt og kun tilgængelig i et rum.
2. DAB. DAB modtager tilsluttet eksisterende receiver. Endnu en ny enhed og måske nok en fjernbetjening eller ny receiver med DAB. NEJ tak.
3. Radio på TV. NEJ tak.
4. Streaming fra Yousee APP til receiver. Det er en løsning der IKKE eksisterer nu, men er en absolut brugbar løsning hvis ellers man har en receiver der kan streames til.

Er der nogle der ser andre brugervenlige løsninger?

Jeg valgte i sin tid Yousee fordi jeg nemt kunne ændre fra antenne til coax kabel TV og samtidig fik mulighed for tilvalg af kanaler. Slukningen af FM signal, er for mig en kraftig service forringelse, da min installation i huset er lagt an på fælles distribution af TV og FM.
Jeg er udmærket klar over at yngre generationer ikke lytter til FM radio i samme omfang som jeg gør, men det betyder vel ikke at jeg skal fratages en service som jeg har købt.

OPFORDRING: Yousee drop FM slukning eller giv jeres kunder en brugbar løsning.

Mvh

Søren
Min FM-radio kører (næsten) uafbrudt fra kl. 7 om morgenen til den bliver slukket ved TV-tid kl. 18.30. Jeg mener, at lukningen af FM-signalet er en stor forringelse for os "ældre" brugere. Jeg ønsker at modtage radiosignalet i Hi-Fi kvalitet, og det tvivler jeg på kan lade sig gøre med de opstillede alternativer, og da slet ikke med en stueantenne.
You See tager ikke hensyn til os, der har været kunder hos firmaet fra før den tid, hvor sikkert de fleste af YouSee's medarbejdere blev født.
DET ER EN OMMER - og jeg vil straks begynde at undersøge mulighederne for at skifte udbyder.
Hvad siger Danmarks Radio egentlig til beslutningen? Hvad siger diverse forbruger-organisationer? Der må da være masser af protester rundt omkring.
Omdømme 7
Badge +3
Hvad sker der med den gamle " YouSee Plus boks " , når 450MHz bliver eneste startfrekvens - det kan vist ikke indstilles i boksen.
Boksen har et felt under indstillinger, hvor man kan indtaste startfrekvens. Menu > Indstillinger > Netværk > TV-netværk. Det er dog ikke afprøvet. Prøv først YouSees anvisning om at vælge en kanal i Grundpakken og lade den stå i et minuts tid. Dette fungerer nok ikke før den gamle startfrekvens ikke kan bruges mere.
Omdømme 7
Badge +3
Indstilling af YouSee Plus boksen til ny startfrekvens:

Hvis man mangler indstillingsmuligheden for startfrekvens skyldes det måske, at de avancerede indstillinger ikke er slået til. Det gør man således:

Menu > Indstillinger > Personlige > Visning.
Valget "Vis avancerede indstillinger" ændres til Til.

Måske er automatisk opdatering slået fra, og derfor har man måske ikke den nyeste software til boksen, og måske trænger boksen til oprydning. Dette slås til således:

Menu > Indstillinger > Personlige > Automatisk oprydning.
Valgene "Tillad automatisk oprydning" og "Tillad automatisk opdatering" ændres til Ja.

Jeg har endnu ikke prøvet at ændre til ny startfrekvens. Går noget galt kan alle kanaler måske mistes på boksen, så det afventer bedre tid til eventuel udbedring bagefter. Vil nogen prøve er det på eget ansvar. Da boksen jo faktisk er udgået kan man ikke være sikker på at det går godt.

Hvis man har lavet en favoritliste bør den slettes inden der ændres. Måske behøves det ikke, men YouSee har tidligere oplyst, at der kan opstå problemer ved scanning efter kanaler hvis der ligger en gammel favoritliste.
Omdømme 7
Badge +3
Så har jeg også ændret startfrekvensen til 450000 kHz i YouSee Plus-boksen. Det fik boksen til at scanne efter kanaler, og den fandt dem alle igen. Der var overhovedet ingen problemer, faktisk blev et eksisterende problem løst, da to C More-kanaler, der ikke virkede før, nu virker.

For en sikkerheds skyld slettede jeg favoritlisten inden ændringen, det var muligvis ikke nødvendigt. Efter ændringen blev favoritlisten så blot oprettet igen. Jeg bruger favoritlisten for at få kanalerne til at ligge i en meningsfyldt og systematisk rækkefølge.
Der er en håndfuld antenneforeninger, som står uden for det kommende gigabitprojekt. Dvs. de kører videre som i dag (ingen start-ændring og ingen fm-sluk).
Omdømme 7
Badge +3
Det kan også kræve en adapter, da ældre radioer sandsynligvis bruger DIN-stik til tilslutning af lydenheder (som så nok vil være tilpasset pladespiller og båndoptager), men hvor en ny DAB-adapter nok bruger RCA-stik. Måske skal der ændres indstilling i radioen eller indsættes et ekstra led, da signalet måske ikke umiddelbart passer godt til radioen, navnlig ved brug af en pladespillertilslutning. Det vil nok passe bedst til en båndoptagertilslutning, og har radioen DIN-stik skal de rigtige ben bruges. Tal med en radio/TV-forhandler eller kig på f.eks. netbutikken https://www.av-cables.dk/ hvis ikke man selv kan lave det rigtige kabel med RCA-stik i den ene ende og DIN-stik i den anden ende.
Omdømme 1
Badge
Hos os kører P6, P7 og P8 som de mest benyttede radiokanaler. Det nytter vel ikke noget at få en stueantenne, hvis vi fortsat vil høre disse?

Jeg hører også kun P6 Beat.
P7 kunne jeg ikke høre ordentligt igennem radio signalet, da frekvensen ligger tæt på en lokal radio.
Jeg købte en Chromecast audio og koblede den på anlægget.
Så kan jeg styre det fra min telefon og Ipad.
Omdømme 7
Badge +7
Der er jo som You See har oplyst nødvendigt at lukke for FM på deres net, således at der er plads til at forbedre bredbånd og få mere plads til højere bitrate på TV og andre ting. Et anlæg kan jo altid bruges på en anden antenne, eller sammen med en DAB eller Internet radio, ligeledes kan der Streames via en Googlecast.
Omdømme 7
Badge +6
FM via antenne kører vist alligevel også kun på lånt tid, for de leger jo med tanken om at slukke for FM signalerne og så kun have DAB+ fra et tidspunkt i 2018.
Så mange kan lige så godt slå 2 fluer med et smæk her i 2017 og så investere i en FM, DAB/DAB+ radio til det HiFi anlæg man har stående.
Sådan en kan fåes for priser der starter omkring 2000 kr, eks. Onkyo T-4030 der fåes i både sort og sølv.
http://www.eu.onkyo.com/en/products/t-4030-85881.html
Omdømme 7
Badge +4
Hvorfor melder Yousee ud, at 143 MHz, fjernes, når det stadig er der, og stadig kan bruges ?
Er dette endnu en joke fra Yousee, så Yousee IGEN, kan generer kunderne, når 143 MHz, forsvinder,
for vi må vel antage, at når der skal implanteres hurtig internet, så skal frekvensen bruges ?
Hvornår begynder Yousee, at blive troværdige, og melde de rigtige ting, ud, og ikke luske rundt, og lave tingene halvt ?
Uha, det er godt, at vi kan anbefale vores kunder, at skifte udbyder, der en langt mere troværdig, end Yousee, men det kræver nu heller ikke det helt store, at være det......
Hvorfor melder de lokale antenneforeninger ikke noget mere ud ?

Måske fordi der ikke meldes så meget ud fra Yousee

Blot se på hjemmesiden over for antenneforeningerne

https://yousee.dk/i_foreningen_og_virksomheden.aspx

Vær altid opdateret

Tilmeld dig Nyhedsservice.
Til administratorer eller beslutningstager
i bolig- eller antenneforening.

Læs tidligere nyheder linket er her https://yousee.dk/~/link.aspx?_id=7565D11367684816AD3B1B7F911EF194&_z=z
Det hurtige internet er heller ikke blevet implementeret over det hele endnu. De er først færdige om flere måneder 🙂
Omdømme 7
Badge +6
Det hurtige internet er heller ikke blevet implementeret over det hele endnu. De er først færdige om flere måneder :)
I hvert fald så skal samtlige udbydere være færdige senest 2020 med at dække hele Danmark, så samtlige Danskere kan tilbydes minimum en 50/50 forbindelse lige meget hvor de bor.
Det afgjorde de i EU for flere år siden at sådan skulle det være i hele EU regionen, så det er de forpligtiget til lov missigt.

Som det umiddelbart ser ud, så haltes der stadig efter med at opnå det mål i Danmark. Vi er i hvert fald forlængst kommet langt bagud i forholdet til mange andre EU lande.
Okay... Min definition af "over det hele" i denne tråd dækker dog kun over Yousees kabelnet 🙂

Besvar