Spørgsmål

Samdrift af TV boks, TV og surround receiver med boksens fjernbetjening

jeg har lige installeret en YS 4000 boks sammen med mit samsung tv og Pioneer surround receiver og vil gerne kunne tænde og slukke disse enheder med boksens fjernebetjening. Boksens er tilsluttet tv i HDMI 1 , Udgang HDMI (ARC) i receiver er tilsluttet tv i HDMI 2 (ARC). Jeg har indstillet alle enheder til  CEC-HDMI så de skulle spille sammen.

Det gør de også delvis.Problemet opstår når jeg tænder for boksens fjernbetjenings “boks” knap. Så tænder først boksen, så lidt efter tv og til slut receiver. Det skulle være i orden. Problemet er bare at der ikke kommer billede på tv, men en besked om at der mangler signal til tv. Det samme sker hvis man kobler CEC-HDMI fra på boksen og tænder for boksen med boksens fjernbetjening før man tænder tv med tvs fjernbejening. Tænder fjernsynet imidlertid før boksen, hvilket kan gøres når man frakobler CEC-HDMI på boksen, så kommer der billede fra boksen på tv. (Der kommer et kort øjeblik en besked om manglende signal, men det forsvinder hurtigt). 

Så hvordan får jeg tv til at tænde før boksen?

Når jeg slukker for boksen slukker både boks, tv og receiver næsten samtidig (når CEC-HDMI er aktiv på boksen)

Finn Alex

6 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Humax til Reciver, fra Reciver ARC til TV ARC, og CEC aktiv på enhederne.

Jeg har prøvet at koble Humax til en af HDMI indgangene  (prøvet alle 4 indgange) med forskellige HDMI kabler, herunder det HDMI kabel, der fulgte med Humaxen. Alle 4 indgange på receiveren understøtter protokollen HDCP 2.2..  Udgang HDMI (ARC) i receiver er stadig tilsluttet tv i HDMI 2 (ARC). Jeg har indstillet alle enheder til  CEC-HDMI så de skulle spille sammen.

Der sker det samme som før da Humax var tilsluttet tv  direkte i HDMI1, nemlig at TV viser, at det mangler signal..(Humax, TV og receiver startes alle via CEC-HDMI)

Når jeg tilslutter en Blueray afspiller til recieveren via en af HDMI indgangene, kommer der billede på TV skærmen gennem  ARC forbindelsen.

Jeg mener derfor, at det signal der kommer fra Humaxen, når den tændes, kommer til TV før det er helt opstartet.  TV skal være helt opstartet før der kommer signal fra Humaxen. (HDCP protokollen ikke klar fra starten?)

Så jeg må køre videre med flere fjernbetjeninger indtil YouSee får løst dette problem

Problemet stammer i min optik fra Humaxen og derfor bør YouSee supportere det !!!

Finn Alex

Omdømme 7
Badge +7

Som her vil TVet ikke tænde før det får signal fra tilsluttede enheder at det skal tænde, det gør det så, og skifter til det korrekte HDMI. Helt uden problemer hvergang.

Det sker altså ikke her. Humax tænder først, så TV og sidst receiver. Men tv viser på skærmen  efter det er tændt, at det mangler signal og det skifter ikke HDMI . Der kommer ikke billede på skærmen (har ventet flere minuttter), Jeg bliver så nødt il at slukke og tænde Humaxen på knappen bagpå , tænde for  TV med TV fjernbetjening, tænde for Humaxen med dens fjernbetjening, slå CEC-HDMI fra på Humaxen, og så til sidst tænde for receiveren  og så kommer der billede og lyd på TV. Men det kræver så tre forskellige fjernbetjeninger.. Men det virker kun, hvis Humax forbindes til TV via HDMI1 og lyden går videre fra TV via HDMI2 (ARC) til Receiverens HDMI (ARC). Jeg tror, at Humaxen sender et opstart signal til TV som kan tænde TV, men ikke modtage videosignal, når CEC-HDMI er slået til´på Humaxen. Ved at tænde TV først, vente på at at skærmen viser “ingen signal” og derefter tænde  Humaxen kan TV  vise det HDCP 2.2 kodede video (og audio) signal. Altså skal TV være tændt flere sekunder før Humaxen tændes, for at TV opfatter det “rigtige” signal og viser billede på skærmen.

Der bør Humaxen kunne sørge for, En af jeres teknikere har oplyst, at andre også har dette problem,  så jeg håber I kan finde en løsning, og lave en softwareopdatering snarest, så TV starter rigtigt.Lad mig høre jeres kommentarer hertil

Mit TV er et Samsung UE46ES7005VXXE fra slutningen af 2012. Jeg havde Fuldpakken før jeg fik Bland Selv med antennekablet gennem en Samsung blueray BD 8500 og antenne kablet videre til TV.. Blueray og receiver var forbundet via HDMI (ARC) .Her kunne jeg styre  TV, Blueray og Receiver med én fjernbetjening

NB:

Det er heller ikke muligt at starte TV sammen med HUMAX efter den beskrivelse der er angivet i på YouSee WEB siden  herom

Finn Alex

Omdømme 7
Badge +7

Underligt virker perfekt på de TVer der haves, Panasonic TX-49FX623E og Samsung UE40D-7005LUXXE

Hvad gør vi ved det?

Besvar