Optage fra Humax boxen til PC | YouSee Community
Spørgsmål

Optage fra Humax boxen til PC

Omdømme 6
Badge +1
Er der nogle der har prøvet at sætte humaxens scart til til en tvtuner på en pc og overføre/optage gemte ting på humaxen ?

Jeg ved ikke om de bruger det der analoge anti kopi system på scart udgangen.
De gør det helt sikkert på hdmi som man vist skal beskytte med hdcp.

11 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +1
Der kan IKKE kopieres noget ud.
med en tuner på pc kan man da godt optage det den viser, med mindre der er den der gamle analoge kopisikring på scart stikket.

Du må da forklare dig lidt bedre, især når jeg nu spørger til det med kopisikring (macrovision)
Omdømme 7
Badge +3
En tvtuner til PC er ikke nogen harddisk, det er egentlig mere et tv-apparat, som SCART-udgangen på Humaxboksen jo er beregnet til. Det ønskede fungerer med en YouSee Plus boks. Jeg har ikke en Humaxboks, så det efterfølgende er er baseret på formodninger, der ikke har kunnet verificeres. Jeg kan desværre ikke oplyse nærmere om macrovision.

Hvilke eksterne indgange har tvtuneren, og er det en ekstern USB-enhed eller et internt kort i PC'en?

Det er muligt at der skal anvendes en adapter mellem Humax og kablerne til tvtuneren, og det er helt nødvendigt hvis tvtunerens eksterne indgange er Composite og/eller S-Video. Brug en adapter med en omskifter mellem ind og ud. Den indstilling har betydning. Det er muligt at Humax skal indstilles til at bruge SCART og at HDMI dermed slukkes, og det er også muligt at tv-SCART signal i Humax skal sættes til Composite, da RGB måske enten mangler farve eller helt mangler billede. Hvis billedet overføres som Composite eller S-Video kræves der separate kabler til lyden. Hvis billede via HDMI slukkes må man sørge for at PC'ens skærm viser billedet.

Billeder overført via Composite eller S-Video vil være af ringere kvalitet end via HDMI, og det er i hvert fald ikke i HD-kvalitet.

Hvis tvtuneren i PC'en (eller en ekstern harddisk) har en SCART-indgang, og den ikke virker, kan årsagen ud over kopibeskyttelse være at nogle benforbindelser er forkerte til situationen. Noget, der kan sammenlignes med at man tidligere måtte bruge krydsede ethernetkabler hvis man ville forbinde to enheder at samme slags.

Hvis Humax sender kopibeskyttede signaler ud fra SCART-tilslutningen eller detekterer om det er en normal skærm og blokerer hvis det ikke er tilfældet, eller en nødvendig indstilling i Humax mangler (til Composite i stedet for RGB) kan opgaven være umulig.

VIGTIGT: Inden der eksperimenteres for meget bør man sikre sig at Humax kan resettes til fabriksindstillingerne uden brug af skærmbillede, for det tilfælde at man helt mister billedet både via HDMI og på PC-skærmen.

Der skal muligvis også ændres i indstillinger i tvtuneren på PC'en. Erfaringsmæssigt kan der gå kludder i det med hensyn til billedformat (4:3 format bliver trukket ud til 16:9 eller 16:9 bliver klemt sammen til 4:3).

Det billede, som man (måske) får på PC'en fra tvtuneren skulle kunne gemmes på sædvanlig måde på PC'ens harddisk ukrypteret, medmindre noget kopibeskyttelse blokerer på dette trin.
Omdømme 7
Badge +3
Efter nogle undersøgelser kan der være tvivl om det lovlige i at kopiere tv-programmer digitalt til andre enheder end dem, der er autoriseret af tv-stationerne. Det formodes at dette er tilfældet for YouSees bokse, men det gælder næppe for kopiering til andre enheder, som eksterne harddiske, computere m.v. Der må kopieres digitalt til rent personligt brug, men kun hvis personen selv er ejer af det, der kopieres, medmindre ejeren klart har erklæret at kopiering er tilladt. Man kan være ejer af en DVD, men vel næppe af et tv-program.
Omdømme 6
Badge +1
Jeg må jo bare afprøve det hvis jeg lige får lavet et kabel mellem scart og svhs/svideo - har nok nogle phono stik liggende et sted.
Jeg er klar over det ikke bliver særlig pænt, men det er nogle optagelser som ikke kan findes igen som nok er et års tid gamle.

Og det er jo ganske lovligt at optage til eget brug, da man jo bare kunne have optaget det direkte på pc med den tv tuner - nu ligger det bare sådan at mine optagelser ligger på humax boxen og den er ved at dø tror jeg.

Den kom på et tidspunkt og sagde den ville formatere harddisken for at kunne fortsætte normalt, og det var endda da jeg ville ind i netflix og boxen gik ned :S
Omdømme 7
Badge +3
Jeg skrev det om lovligheden efter at have læst det, som Kulturministeriet skriver om ophavsret til radio- og tv programmer, samt om film. Men skal det skrevne opfattes helt bogstaveligt kan man også tvivle på lovligheden af at bruge diverse bokse med optagemulighed. Det om, at en digital kopi, selv til personligt brug, forudsætter at man er ejer at originalmaterialet på kopieringstidspunktet, står i afsnittet om film. Det kan egentlig godt læses som om det med ejerskabet kun gælder film (måske derfor at der er problemer med at gemme film på Humax?).

Anledningen til at undersøge det var en tilføjelse, TV4ever, som man kan få til Chrome-browseren, og som kan downloade det materiale, som DR m.fl. har lagt på deres arkiv. Denne tilføjelse indeholder i øvrigt til oplysning for brugerne et link til Kulturministeriets side om ophavsret.

Link til pågældende hjemmeside hos Kulturministeriet:
https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/radio-og-tv-programmer/
Omdømme 7
Badge +3
(måske derfor at der er problemer med at gemme film på Humax?).

Alle film kan da optages.
På Facebook skriver en del brugere at de ikke kan optage film. Det kan de nu godt, men ikke på den måde, de prøver på og som virker på andet end film. Kan ikke selv undersøge det nærmere, da jeg ikke har en Humax.
PS. Har indsat en manglende skråstreg i dit citat så det fremstår som et citat.
Omdømme 6
Badge +1
Lige det med at gemme en digital kopi kan nok gradbøjes, da vi jo faktisk gemmer en digital kopi på humaxen allerede nu. Og måtte man ikke det ville yousee nok ikke sende ulovlige boxe til stort set alle kunder (der vil ha en box)

Og nu er det jo faktisk en analogt overført kopi jeg vil lave (dog gemmes den digitalt i pcen)

Det med at nogle ikke kan gemme på humaxen, er jo bare en dum bug at den røde knap mangler på film i udvidet info - men man kan bruge den røde knap på remoten i program oversigten stadig.

Hvornår (om nogensinde) de får rettet den bug må guderne vide, for yousee ved det jo ikke engang selv 😃 og heller ikke hvornår den nye 4k box kommer hvor der er cloud optagelse.
Omdømme 7
Badge +7
Der kan IKKE kopieres noget ud.
Omdømme 7
Badge +7
Der har været skrevet om det før, hvor det er prøvet på en HDD Recorder, det kan ikke lade sig gøre, Scart kan kun bruges til et TV.
Omdømme 7
Badge +7
[quote=MS-ERIK] (måske derfor at der er problemer med at gemme film på Humax?).[quote]

Alle film kan da optages.
Omdømme 7
Badge +7
Det er fordi der ikke bruges EPGen når der skal optages, gør man det, så er der ingen problemer. Det er nok for svært at finde ud af at gøre det sådan, selv om den er så man kan gøre det.

Besvar