Spørgsmål

DVB undertekster på DR & TV2

Jeg har den nye Humax YouSee TV-boks og har ikke mulighed for at slå undertekster til på dansksprogede udsendelser via “Undertekst” funktionen på hverken DR’s kanaler eller TV2.

Jeg kan selvfølgelig sætte undertekster på med TTV, men da TTV-signalet ikke ser ud til at blive optaget, er der således ikke mulighed for at slå undertekster til på udsendelser der er optaget. :unamused:

Flere steder har jeg læst mig til at DR sender DVB-undertekster ud i deres luftbårne DVB-T2 signal, og på digitalt.tv står der sågar at 

Undertekster til dansksprogede udsendelser (også kaldet tekster for hørehæmmede) vil fortsat blive sendt som DVB tekster i DVB-T sendenettet og Stofas kabel-tv net.

så kan det virkelig være rigtigt at DVB-underteksterne ikke findes i DVB-C signalet fra YouSee? Og er der i så fald nogen der kan forklare hvorfor???

7 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7

Det er helt korrekt at Humax boksene ikke kan optage TTV, og derfor er det ikke muligt at få tekster på optagelser. Det forlyder at det ikke vil være muligt for dem at kunne få den funktion.

Tak for kommentaren. Men spørgsmålet/forundringen gik mere på hvorfor i alverden YouSee ikke inkluderer DVB-underteksterne i det DVB-C signal de sender ud for DR?

Udover at det ville blive nemmere at slå underteksterne til, ville det netop også gøre at underteksterne blev optaget,sammen med programmet. Jeg kan se at de sender DVB-undertekster på f.eks. NRK og flere af de tyske kanaler, så umiddelbart virker det bare meget mærkeligt hvofor de ikke gør det for DR...

Omdømme 7
Badge +7

Når jeg på modtagelse via DVB T aktiverer DVB tekst på danske udsendelser, (DR), så er der ingen tekster, det er der kun når der bruges TTV. DVB tekst virker fint på de af You See kanaler der bruger det, f.eks Viasat History og Explorer.

Når jeg på modtagelse via DVB T aktiverer DVB tekst på danske udsendelser, (DR), så er der ingen tekster, det er der kun når der bruges TTV. DVB tekst virker fint på de af You See kanaler der bruger det, f.eks Viasat History og Explorer.

Ja, jeg har ikke selv DVB-T, så tak for testinfo :thumbsup:

Men det ér da mystisk, at flere sider skriver at DR sender DVB-undertekster på DVB-T. Ligesom digitalt.tv, skriver også DR selv:

I dag er det kun seere, der modtager signal via antenne og via Stofa, som kan benytte DVB-undertekster

Så det er lidt mystisk at der tilsyneladende alligevel ikke ér DVB-undertekster på DVB-T? Og også mystisk, at kun Stofa skulle have DVB-undertekster - men ikke YouSee?

Omdømme 7
Badge +7

Den artikel er tilbage fra 2017, på det tidspunkt kunne man på udsendelser selv vælge om der skulle være tekster (DVB) på en udsendelse der ikke var dansk, men det er ophørt, nu bruges der Hardmatting (faste tekster).

Omdømme 7
Badge +6

DR meddelte også i 2019 at de slukkede for DVB underteksterne via antenne.

I dag skal man anvende TTV side 398 til DR1 og 397 til DR2 og Ramasjang for at hørehæmmede kan få Danske undertekster på udsendelserne.

Men nej, boksene som de forskellige udbydere selv har valgt, har desværre det handicap at de ikke kan optage TTV underteksterne. Den funktion er reserveret til dem der i stedet for vælger at købe en mere nørdet PVR der ikke er godkendt af udbyderen, så som en Dreambox eller Vu+

Sådan en PVR fungerer som en god gammeldags HDD optager, bare mere nørdet fordi at de kommer med et hav af forskellige nørdede indstillinger til modtagelse og optagelse, hvor så at TTV undertekst optagelse også er inkl, hvilket er et bonus ved C More kanalerne, der også har deres undertekster via TTV.

DR meddelte også i 2019 at de slukkede for DVB underteksterne via antenne.

I dag skal man anvende TTV side 398 til DR1 og 397 til DR2 og Ramasjang for at hørehæmmede kan få Danske undertekster på udsendelserne.

Mærkeligt at de vælger kun at sende underteksterne ud på TTV - troede at DVB-undertekster var “vejen frem”.

Men nej, boksene som de forskellige udbydere selv har valgt, har desværre det handicap at de ikke kan optage TTV underteksterne. Den funktion er reserveret til dem der i stedet for vælger at købe en mere nørdet PVR der ikke er godkendt af udbyderen, så som en Dreambox eller Vu+

Hvis nogen fra det “ikke-nørdede” segment, skulle være interesseret i samme funktionalitet, altså at optage TTV, og dermed også TTV-underteksterne, sammen med programmerne, kan jeg stærkt anbefale Panasonics serie af harddiskoptagere. Har selv haft en DMR-BCT820 i 6 år, som vi var yderst tilfredse med. Den døde desværre fornylig, men har erstattet den med den stort set identiske DMR-BCT76.

Besvar