DR har skiftet fra 720p til 1080i - dvs Full HD her på Yousee | YouSee Community
Spørgsmål

DR har skiftet fra 720p til 1080i - dvs Full HD her på Yousee

Omdømme 7
Badge +4
  • Vismand
  • 4046 kommentarer
Hej Alle

Det ser ud til at vi fremeover får alle DR kanalerne ikke blot i HD, men i Full HD, 1080i i fremtiden-

Jeg kører med 720p i øjeblikket på DR1 og DR3, mens dem der har fået kanalændringen gennemført alle har alle DR kanaler i full HD ligesom alle de kommercielle TV kanaler

Ikke dårligt, især ikke efter at de nationale TV kanaler i Europa normalt har brugt 720 p

94 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +2
Interessant snak. Hvad kalder man så 1080i? Det vises jo på en 1080-skærm.

Der bør skelnes mellem skærmens opløsning (native resolution) og det tv-signal der udsendes (broadcastes),

Alle de tv-kanaler der sendes i 720p eller 1080i, vil jeg kalde HD-kanaler.

Tv med skærmopløsningen 1920x1080 kalder branchen Full HD. Mere officielt hedder det HD Ready 1080p.
Omdømme 6
Badge +3
Ved ikke om de har givet op. Men intet er sket og der er nu gået 3 mdr.
Som med næsten alt, hvad YouSee foretager sig for tiden, så virker det som om, de slet ikke er gearet til alt det, de sætter i gang.
Det virker som om, de ikke har ansatte, som er dygtige nok til at udføre en så stor opgave.
Bl.a. en ny og elendig "Mit YouSee" hjemmeside, som ikke blev testet inden den blev smidt op !! Ustabil og dårlig signalkvalitet på krypterede kanaler (BlandSelv og valgfri kanaler), som dukkede op efter 450mhz ændringen. YouSee vil ikke erkende, at de har lavet koks i det. De kommer konstant med bortforklaringer og skubber skylden over på alle andre end dem selv !
Og nej, det har intet med ældre Tv eller for dårlige kabler, at gøre. Ej heller dårlige anlæg, der distribuerer YouSee's signal. Har selv haft tekniker fra DKT ude og måle anlæg, stik og kabelføring.
Dertil en yderst ringe kundeservice, som efter udliciteringen er blevet endnu dårligere.
Det er s.. trist, at en stor spiller på markedet, ikke har styr på andet end selvforherligende reklamer, om hvor godt YouSee er. :?

Mvh.
Omdømme 7
Badge +4
Men det skriver jeg jo også, det er lige blevet ænret på Stofa og Yousee, ligenu kører jeg på 720p på yousee coax
Omdømme 7
Badge +6
Men Terrestisk har ikke problemer med at sende 1080i, jeg ved bare ikke hvorfor de ikke gør det allerede

Hvem ved ikke om de finder på det på et eller andet tidspunkt. Eks. så sendes puplic service kanalerne i Tyskland via deres DVB-T2 i Full-HD fra den 29 Marts, her er det dog 1080p det vil blive sendt i, det er eks. også noget at digitalfernsehen.de skrev om sidste år på deres hjemmeside, om at de bla. også vil benytte HEVC til det.

Men her er info siden om det Tyske DVB-T2
http://www.dvb-t2hd.de/

Via parabol er der dog ingen forlydninger om opgradering til Full-HD, så det forbliver vist i 720p, hvilket er mærkeligt, da Tyskerne er kendt for at være et parabol folk.
Omdømme 7
Badge +6
Men Terrestisk har ikke problemer med at sende 1080i, jeg ved bare ikke hvorfor de ikke gør det allerede

Hvem ved ikke om de finder på det på et eller andet tidspunkt. Eks. så sendes puplic service kanalerne i Tyskland via deres DVB-T2 i Full-HD fra den 29 Marts, her det dog 1080p det vil blive sendt i, det er eks. også noget at digitalfernsehen.de skrev om sidste år på deres hjemmeside, om at de bla. også vil benytte HEVC til det.

Men her er info siden om det Tyske DVB-T2
http://www.dvb-t2hd.de/

Via parabol er der dog ingen forlydninger op opgradering til Full-HD, så det forbliver vist i 720p.

Men det er mærkelig, at de pluselig vil køre både 720p og 1080i

Det ender faktisk med at være 3: 576i, 720p og 1080p
Omdømme 6
Badge +2
Yousee har nu bekræftet, at alle 6 TV kanaler sendes i Full HD, dvs 1080i

DR.dk er ved at undersøge om al dr.dk fremover bliver sendt 1080p og ikke 720p på internettet

1080i er ikke Full HD.
Du skal have 1080p for at branchen kalder det Full HD.
Omdømme 6
Badge +2

DR.dk er ved at undersøge om al dr.dk fremover bliver sendt 1080p og ikke 720p på internettet

1080i er ikke Full HD.

http://www.hd-tv.dk/1080p

Ingen tv stationer sender i 1080p

1080i er ikke Full HD.

1080i er ikke Full HD.

Mich, jeg ved godt at der ikke sendes 1080p.

Det jeg prøver at fortælle dig, er at det er forkert at kalde 1080i for Full HD.
Det udsendte billede har vel også en opløsning på 1080. Det handler bare om hvordan billeddata opbevares/udsendes/samles igen. Kameraet optager i 1080, og det endelige resultat er 1080. I mit hoved er det ikke umiddelbart forkert at kalde 1080i for full hd.
Omdømme 7
Badge +6

Kaldes vist også bare Full HD i folkemunde, selv om folk på nettet heftigt diskuterer forskellen mellem 1080i og 1080p, altså om det er Interlaced eller Progressive scannet, fordi Progressive er teknisk bedre til at undgå interlacing fejl og derfor også bla. benyttet på Blu-ray.
Kigger man godt efter på et Blu-ray cover, så kan man også der finde det officielle gyldne Full HD logo på dem, som nok er grunden til det kontrovers, da det ikke just ses brugt på en TV kanal der sender i 1080i.

Eks. så er mit digitale video kamera fra Panasonic også udstyret med det officielle gyldne Full HD logo, fordi det også kan optage i 1080p og det med en bitrate svarende til Blu-ray kvalitet.
Omdømme 7
Badge +6
Her hos mig er DR1 og DR3 ikke længere i 1080i, mit Panasonic TV fortæller de er i 720p.
Kun DR2 og DR K leveres fortsat i 1080i, så skal man gætte på at de også bliver forvandlet til 720p lige pludselig og at det 1080i var en ren og skær fejl levering?
Jeg tror et eller andet driller dem 🙂
Yousee. Jeg har set flere brokke sig over dårligt billede.

https://ringefa.dk/mulig-fejl-i-nettet-efter-kanalomlaegning-2-februar/

Her skriver de, at der muligvis er et eller andet...
Omdømme 6
Badge +3
Yousee. Jeg har set flere brokke sig over dårligt billede.

https://ringefa.dk/mulig-fejl-i-nettet-efter-kanalomlaegning-2-februar/

Her skriver de, at der muligvis er et eller andet...

Linket handler jo kun om Fyn - ifl. Dansk Kabel Tv(YouSee ejet), så det er ikke et generelt problem.
I øvrigt så er DR1 og DR3 i 720p HD - DR2 og DRK i SD her hos mig.
Mvh.
Omdømme 6
Badge +3
Det skal jeg lige ha' tjekket.
Ja, alle DRs kanaler blev omlagt til 1080i ved kanalomlægningen. Nu er 1 og 3 så tilbage i 720p. Så et eller andet må jo drille 🙂
Omdømme 6
Badge +3
Her i Brøndby sker det først d. 9/3. Så jeg væbner mig med lidt tålmodighed. 😃
DR K er kun 576i... Og det er EFTER youSee lige har haft hele kabelnettet nede i mit område..
De har ombygget kabelnettet og gjort det gigabit-klar? Det er ikke det samme som kanalomlægningen... Den får du så nok først senere 🙂
Det er ikke nemt at vide Michael, Humaxen kan jo ikke vise i hvilken opløsning der modtages.
Hvad siger fjernsynet? Eller er du begyndt kun at se fjernsyn gennem boksen? Det var du jo modstander af i starten 🙂
- 🙂
Omdømme 7
Badge +7
Jeg har fået omlagt. DR 1 er i 720p og både DR 2 og DR K er i 1080i.
Tilføjelse:
DR 3 er i 720p og både DR Ramasjang og DR Ultra er i 1080i.
Mon vi kan lokke forklaringen ud af dem? Yousee...?
Omdømme 7
Badge +4
Mon vi kan lokke forklaringen ud af dem? Yousee...?

Det tror jeg ikke, det har jo ikke været offentliggjort, at man ville opgradere til 1080i
De afslørede dog sig selv, da de satte den på med 1080i i starten af omlægningen. 🙂
Omdømme 7
Badge +4
De afslørede dog sig selv, da de satte den på med 1080i i starten af omlægningen. :)

Nu tænkte jeg mere som en nyhed / forbedring

Besvar