Spørgsmål

Tv2 uhd...hdr?

• Udforsker
  • 28 kommentarer
Sidder og ser Rusland-Saudi Arabien og undrer mig over mit Samsung UE65KS7005 ikke automatisk skifter til hdr.
Hvad siger folket?

20 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
På boksen fra YouSee?
Omdømme 7
Badge +3
Jeg gætter på at det enten skyldes at skærmformatet ikke er indstillet til UHD i boksen YS-4000 eller HDCP 2.2 er ikke slået til i boksen YS-4000, eller at det skal indstilles på TV-apparatet, måske har UHD en separat tilslutning for HDMI. Måske understøtter TV'et ikke HDCP 2.2. eller måske anvendes et forkert HDMI-kabel (brug det der blev leveret med boksen, eller et kabel med samme eller bedre specifikationer).

Man kan godt se UHD-kanalen selv om boks og TV ikke er indstillet til UHD. Så vises det i almindeligt HD. Derfor kan UHD-kanalen godt ses på et gammelt TV der slet ikke har UHD.
Jeg har heller ikke HDR på TV2 UHD under VM kampen.
Netflix kan godt vise HDR via boksen.
Jeg har opdateret boksen inden kampen, og tjekket igen om der var flere opdateringer.
Det eneste HLG materiale jeg har at teste med er en 4K HLG-demo fil fra LG hente til en USB stick og sat i mit TV - og der viser den HDR.

Så har yousee HDR (HLG) problemer med kampen?
MS-ERIK skrev:

Jeg gætter på at det enten skyldes at skærmformatet ikke er indstillet til UHD i boksen YS-4000 eller HDCP 2.2 er ikke slået til i boksen YS-4000, eller at det skal indstilles på TV-apparatet, måske har UHD en separat tilslutning for HDMI. Måske understøtter TV'et ikke HDCP 2.2. eller måske anvendes et forkert HDMI-kabel (brug det der blev leveret med boksen, eller et kabel med samme eller bedre specifikationer).

Man kan godt se UHD-kanalen selv om boks og TV ikke er indstillet til UHD. Så vises det i almindeligt HD. Derfor kan UHD-kanalen godt ses på et gammelt TV der slet ikke har UHD.

Først boksen er ys-4000. Under system information/hardware står: Ultra HD Enabled, HDCP 2.2 support Enabled, HDCP status OK.
Starter jeg en uhd hdr film i Netflix appen på boksen skifter tv automatisk til hdr indstillinger.
Og jeg bruger hdmi kablet fra æsken boksen kom i.
Kører sidste nye firmware på boksen (opdatering kom igår)
Omdømme 7
Badge +7
Jeg har lige anbefalet en kollega at skifte til et bedre HDMI kabel. Det hjalp.
joern skrev:

Jeg har lige anbefalet en kollega at skifte til et bedre HDMI kabel. Det hjalp.

Ok. Jeg prøver imorgen. Men det virker lidt mærkeligt når det medleverede kabel virker fint med hdr i netflix appen?
Efter lidt research er jeg blevet bekræftet i at så længe hdmi kablet er "high speed" kabel er det tilstrækkeligt, også til hdr. Har ikke haft problemer med hdr hverken i netflix app på ys-4000 eller på min Minix U9-h android boks.
Men jeg vil da gerne hører om andre kunne se kampen på tv2 uhd med hdr.
Badge
Og så kommer dummemands spørgsmålet...
På et Sony OLED TV (AF8) , hvor ser man at signalet rent faktisk er eller ikke er hdr (hlg)?
Danielroskilde skrev:

Og så kommer dummemands spørgsmålet...
På et Sony OLED TV (AF8) , hvor ser man at signalet rent faktisk er eller ikke er hdr (hlg)?

Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar ;-)
Mit bedste bud må være info knappen under 7 tallet på fjernbetjeningen. Måske skal du trykke flere gange.
På mit Samsung kan jeg se det på at billede indstillinger automatisk bliver ændret f.eks brightness automatisk bliver skruet helt op.
Og så viser det sig at det er Samsung der har taget røven på mig/dem der har købt Samsung 2016. Tv signal med hdr bliver sendt i HLG hdr og ingen HLG hdr signal over hdmi på Samsungs 2016 modeller. Sur numse til mig. (Man kan muligvis omgå dette ved at bruge en HDFury avr key eller HDFury Integral til henholdsvis 149$ og 179$. Blot til info for uheldige købere som mig, hvis vores tv'er stadig virker når uhd bliver standard)
Omdømme 7
Badge +7
Er det uanset hvilken HDMI-indgang på TV'et du bruger?
Ja tror jeg desværre. Har dog ikke prøvet endnu. Som jeg forstår det så kan Samsung 2016 modeller godt vise HLG (high level gamma) hdr bare ikke over hdmi. Og det er så ikke godt når man ser tv gennem en set top boks. Det er et problem med EDID. Folk er sure på Samsung både i USA og England, fordi Samsung vist havde lovet at fixe det men kan eller vil alligevel ikke. Skidt når man har købt fjernsynet for at være klar og så viser det sig at al uhd hdr tv sending bliver med HLG hdr. Sender mindelser tilbage til betamax dagene.
Omdømme 7
Badge +7
Jeg har to Samsung 4k. En dag vil måske prøve at slutte mit ældste 4k til 4k boksen. Det er fra 2014/15.
Jeg har snart læst så jeg er ved at blive skeløjet på diverse forummer siden igår. Alt dette er ikke noget jeg er ekspert i, men man kan jo kun blive klogere. Jeg ved ikke om mit tv vil skifte til 20 i brightness ved HLG som ved hdr10 eller hvordan jeg kan se om tv'et modtager signalet ,men jeg vil prøve at se om jeg få noget HLG signal fra usb eller youtube....
Samsung ks7005 spiller de fleste hlg test videoer gennem den indbyggede youtube app fint og i hdr. Nogle få vises dog blot i uhd sdr.
Jeg har og prøvet at hente test videoer på 4kmedia.org og lægge den på usb stick. Lg cymantic jazz hlg hdr spiller fint i men hlg hdr filen travelxp hlg hdr spiller slet ikke og den er nok optaget fra sattelit tv.
Har prøvet 3 forskellige highspeed hdmi kabler,men det hjalp som forventeligt ikke.
Jeg er 99% sikket på at det er Samsung det er galt med. Ingen HLG hdr via hdmi. Øv.
Hlg hdr skifter automatisk til hdr billede indstillinger ligesom hdr10 video når det eller virker.
Og jeg kan sige at man er ikke i tvivl om det er hdr signal. Min gud tv2 uhd uden hdr er som hd vs sd. En halv tam fornøjelse.
Når uhd hdr engang bliver standard på flow tv, må jeg vælge mellem nyt tv eller prøve med den HDFury avr key/integral.
Kan også håbe på en mirakel opdatering fra Samsung, men det er vist hvad man må kalde et long shot.
Så skylder jeg at tilføje at jeg ikke selv har nogen HDFury dims, så jeg kan ikke være 100% på om det vil virke til yousee boks.
Opdatering fra kampen Marokko-Iran på TV2 UHD:
YS-4000 siger 4K Enabled
HDCP 2.2 support Enabled
HDCP status: Ok
...men ingen HDR på kampen.

Mit setup
YouSee kabel-tv med Humax YS 4000
-Grundig 65vlo9795sp
-VM kampen registreres ikke som HDR
(jeg kan ikke 100% sige at mit TV understøtter HLG, det gør det via fil fra USB stick)
ForumBruger964 skrev:

Opdatering fra kampen Marokko-Iran på TV2 UHD:
YS-4000 siger 4K Enabled
HDCP 2.2 support Enabled
HDCP status: Ok
...men ingen HDR på kampen.

Mit setup
YouSee kabel-tv med Humax YS 4000
-Grundig 65vlo9795sp
-VM kampen registreres ikke som HDR
(jeg kan ikke 100% sige at mit TV understøtter HLG, det gør det via fil fra USB stick)

Lyder præcis som på Samsung....hlg men kun fra usb eller tv'ets indbyggede apps. Surt.
Omdømme 3
Badge
Hej Janlim
Har selv et Samsung-Tv: UE60J6275, alligevel, så kan jeg forstå på det hele, at heller ikke dette tv er: TV 2 Ultra HD/Klar? Skifter heller ikke automastik på mit Samsung-TV. Selvom, at det gør på mit LG-TV. Jeg er ikke så teknisk anlagt, så virker som om, at der findes en løsning? Selvom, at det er en snørklende måde at omgå systemet på? Når man læser diverse kommentar på og forstår det ret?
Ja, jeg vidste heller ikke så meget om det før for et par dage siden.
Det viser sig at flow tv i uhd hdr bliver vist i hdr formatet "hlg hdr" som vores tv'er ikke accepterer når signalet kommer gennem hdmi stik. De fleste helt nye tv'er og andre lidt ældre andre mærker kan, men ikke alle.
Man kan koble den omtalte hdfury dims til og "snyde" tv'et til at vise hlg hdr via hdmi. Venter dog på 100% konfirmation på at tv'et viser signalet som det bør når det kommer fra hdfury avr key.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)