Svar

Suround

Hej

I forbindelse med anskaffelse af suround anlæg, kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket lydsignal/kodning, jeg kan modtage gennem yousee.

Jeg modtager idag Yousee gennem antenneforening og har en humax boks, er der forskel på om jeg tager lyden fra fjernsynet eller boks og om jeg bruger HDMI eller oprisk kabel.

På forhånd tak

Lars
icon

Bedste svar af Radiomanden 4 august 2017, 12:04

Det er ikke sikkert at Multikanal lyd videreføres, har selv Samsung, det kan ikke.
HDMI er til TV, og bruger Toslink til SR, til normalt TV brug kommer lyd fra Soundbar.

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
De enkelte TV stationer sender enten i DD 2.0/5.1 eller MPEG DPL II, så Toslink fra boks til SR er helt OK.
Film fra You See og andre tjenester er også i enten DD eller DPL II.
Tak

Men signalets kvalitet, er det det samme om det er gennem boks eller direkte fra tv,

Og er det "bedst" at bruge toslink eller HDMI ( ARC ).

Lars
Omdømme 7
Badge +6
Et TV viderefører som oftest ikke Multikanal lyd.
Undskyld jeg spørger lidt mere ind til det.

Mit TV er et Samsung UE55KS8005, det har Dolby Digital Plus og DTS Codec.

Reciever er en NAD T758.

Lars
Omdømme 7
Badge +6
Det er ikke sikkert at Multikanal lyd videreføres, har selv Samsung, det kan ikke.
HDMI er til TV, og bruger Toslink til SR, til normalt TV brug kommer lyd fra Soundbar.
Hmm det må jo bare testes.
Omdømme 7
Badge +6
Radiomanden skrev:

De enkelte TV stationer sender enten i DD 2.0/5.1 eller MPEG DPL II, så Toslink fra boks til SR er helt OK.
Film fra You See og andre tjenester er også i enten DD eller DPL II.

De anvender ikke Dolby Pro Logic II på kanalerne der hun har MPEG lyd, her får du kun lyden i ganske alm. gammeldags Stereo, fordi at den Pro Logic II går tabt ved den omkonvertering de gør med lyden til MPEG.
Det "multi lyd" du får ud af det på A/V receiverne, når du slår over på det ved kanalerne der anvender MPEG lyd, er ren og skær simuleret surround lyd af A/V receiverne selv.
Det nummer med falsk Pro Logic II lyd kan jeg også gøre med min Marantz A/V receiver.

Men i slutfeltet, så er det bedre bare at have en boks, hvis man gerne vil have lyden over anlægget også. Så får man trods alt også en bedre lyd ved eks. sport, så som den EM finale kamp med vores fodboldpiger her i aften på TV2.
Omdømme 7
Badge +6
Per K skrev:

Men i slutfeltet, så er det bedre bare at have en boks, hvis man gerne vil have lyden over anlægget også. Så får man trods alt også en bedre lyd ved eks. sport, så som den EM finale kamp med vores fodboldpiger her i aften på TV2.

Høvsa en rettelse, opdagede der først spilles Søndag aften, mente bestemt bare at have hørt det skulle være Lørdag.
Takker

Du skal ikke undskylde det med EM, det var alilgevel et kedeligt resultat :-(

Nu fik jeg hente AV'eren i fredags, men mangler dog baghøjtalerne, de skal nok komme.

Men hold op, der er mange opsætningsmuligheder i sådan en, ummidelbart tyder det på at tv'et overføre lyd i DD og DPL, ligesom boksen, men om det er det ene eller andet jeg tænder for kommer ud på et da jeg har en programerbar logitech remote.

Så det kan godt være at det bliver boksen der bliver min fortrukne kilde da der erflere funktioner i den.

Men min primære grund til tråden var egentligt omkring kabel brug, for at undgå for mange, det går fint med kun HDMI der hvor det er til rådighed.

Med både tv, boks, chromecast, dvd/br og en bluesound - foruden wii, ja så er det ligefør kablerne kræver et rack for sig selv.

Lars
Omdømme 7
Badge +6
Du skal ikke blive overrasket, hvis det viser sig at nogle af dine gamle DVD'ere rent faktisk har et Pro Logic II lydspor, selv om der kun siges Dolby Digital Stereo på coveret.
Det fænomen kan man godt rende ind i med nogle af de Amerikanske TV serier fra slutningen af 90'erne og frem på DVD.

Sådan en som CBS/Paramount fandt på det uden at gøre folk opmærksomme på det, men det er jo så bare et kæmpe bonus til dem af os der har en A/V receiver som Blu-ray afspilleren er koplet til via HDMI.
Mine Charmed DVD'ere har eks. Pro Logic II gemt i Dolby Digital lyden fra 5de sæson.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)