Sort tv-skærm - Hjælp!

Vis første besked

129 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +7
Det kan gøre på Netradio med en App til Tablet eller telefon. Dem er der flere af i Play Butik og App Store.
Omdømme 7
Badge +3
Ja, eller på computer i en browser direkte fra NDR.
Klik her: http://www.ndr.de/ndrkultur/ og vælg derefter knappen Live Hören.
Det forudsætter dog at du har en computer med internetadgang.
Jeg er lige som mange andre ked af, at YouSee slukker for FM signalet. Vi har et dejlig anlæg som vi bruger dagligt til at høre radio og som vi vil være meget kede af at miste. Nu skriver man jo så flot, at man bare kan høre radio via sit TV. Men det holder jo desværre ikke helt, hvis man har en TV boks fra YouSee. TV antennen går jo ind i YouSee boksen, TV'et forbindes med et HDMI kabel, det er ikke muligt at tage antenne signalet ud og over i TV'et (som man kunne med den gamle boks) og YouSee boksen kan ikke tage radio signaler. DAB er ikke nogen løsning for os - vores ejendom er nærmest afskærmet for DAB signaler (vi måtte droppe vores DAB vægge ur) og derfor har jeg heller ikke den store tiltro til en stueantenne (var det ikke noget som man brugte tilbage i 80'erne :-)).
Omdømme 5
Badge +2
Ad HelgeB57
Du kan få en lille, kompakt internetradio-modtager som tilsluttes dit eksisterende anlæg.
Vilhelm Visman kan du sige lidt mere om internetradiomodtager eller evt give et link. Tak.
Omdømme 7
Badge +7
Lidt brug af Google kan altid hjælpe, https://www.av-cables.dk/internet-radio-adapter/scansonic-i100-wifi-internet-radio-adapter.html?gclid=COqgrp-Py9ACFVZJGQodIPADgg
Der findes flere på en søgning.
Omdømme 7
Badge +3
Hør radio i fremtiden - afprøvning af nogle muligheder:

Jeg har gjort et forsøg med FM-modtagelse med en simpel stueantenne, svarende til den type, som man kan få fra YouSee. Resultatet var bestemt ikke tilfredsstillende. Flere lokale kanaler gik fint igennem, men det kneb for DR's kanaler, hvor der forekom sus og anden støj eller kanalen blev slet ikke modtaget. Desuden skulle antennen flyttes ved skift mellem DR og lokale kanaler. Der manglede en hel del kanaler, nemlig dem der slet ikke sendes på FM, til gengæld var der et antal lokale kanaler samt svenske kanaler, som mangler i YouSees kabelnet. Årsagen til problemerne skønnes at være at bygningen er bygget med beton, sandsynligvis jernbeton, som dæmper signalerne. Derfor er det muligt at en placering af antennen i et vindue på den side at bygningen, der vender mod sendemasten, giver et bedre signal, men dette er uforeneligt med den nuværende møblering i stuen.

Der er både forsøgt med direkte tilslutning af antennen til radioen, og med tilslutning af antennen til enden af det kabel, der ellers er tilsluttet YouSees kabelnet, hvorved antennen kunne placeres anderledes. Men med samme dårlige resultat.

En løsning, der virker, er nu etableret. Den går ud på at forbinde lydudgangen på min YouSee Plus-boks med radioens eksterne lydindgang. Så virker alle 18 radiokanaler, da de så modtages via DVB-C på YouSee Plus-boksen. TV'et behøver ikke at være tændt. Men det kræver altså at man har en YouSee Plus-boks. Noget tilsvarende er ikke på nuværende tidspunkt muligt med YouSees nye TV-boks, men kan være muligt med andre TV-bokse.

En anden løsning, der også virker, går ud på at modtage radio over internet, som i mit tilfælde sker med en lille stationær computer, der i forvejen er tilsluttet TV'et, bl.a. til brug for WebTV. Her er en lydudgang tilsluttet en ekstern lydindgang på radioen. Denne løsning giver den bedste lydkvalitet (forudsat at der sendes i høj kvalitet), og giver tilmed adgang til mange tusinde radiostationer på flere forskellige måder. Men man er nødt til at have TV'et, som bruges som monitor, tændt for at kunne navigere. Man kan også anskaffe en egentlig internetradio, der dog kan have visse begrænsninger i forhold til brug af en rigtig computer.

DAB er ikke prøvet da radioen ikke har DAB. Men da DAB i lighed med FM skal modtages med lokal antenne antages det, at der er de samme antenneproblemer som ved FM-modtagelse. I øvrigt forlyder det at DAB sendes med dårligere lydkvalitet end FM og de bedste internetstationer.
Tak til MS-ERIK for et godt indlæg om alternative muligheder for radio modtagelse.

Jeg benytter p.t. det nuværende Yousee TV/FM signal 3 steder i huset, men hvert rum i huset har faktisk et udtag. FM signal kvaliteten i vort område kræver en god antenne (måske endda udvendig placeret) antenne. Da vi fik Yousee for efterhånden mange år siden, blev masterør og antenner fjernet fra huset- så der skal ikke en udvendig antenne op på mit hus igen. Så er der også lige en udfordring med distribution af signalet til dåsen, for nu skal der 2 kabler frem til all rum hvor der ønskes FM signal, p.t. 3. Et til nyt FM antenne signal og et til Yousee TV. Samtidig er der kun plads til en dåse i væggen. Det er en umulighed-så det er en no go med ny antenne.

Hvilke andre muligheder har jeg:
1. Internet radio på receiver. Det er muligt i hvis man ejer/køber en receiver med internet radio. Min receiver har ikke mulighed for at lagre faste internet radio stationer, så det er ny søgning hver gang der skal hører radio. Brugbart, men besværligt og kun tilgængelig i et rum.
2. DAB. DAB modtager tilsluttet eksisterende receiver. Endnu en ny enhed og måske nok en fjernbetjening eller ny receiver med DAB. NEJ tak.
3. Radio på TV. NEJ tak.
4. Streaming fra Yousee APP til receiver. Det er en løsning der IKKE eksisterer nu, men er en absolut brugbar løsning hvis ellers man har en receiver der kan streames til.

Er der nogle der ser andre brugervenlige løsninger?

Jeg valgte i sin tid Yousee fordi jeg nemt kunne ændre fra antenne til coax kabel TV og samtidig fik mulighed for tilvalg af kanaler. Slukningen af FM signal, er for mig en kraftig service forringelse, da min installation i huset er lagt an på fælles distribution af TV og FM.
Jeg er udmærket klar over at yngre generationer ikke lytter til FM radio i samme omfang som jeg gør, men det betyder vel ikke at jeg skal fratages en service som jeg har købt.

OPFORDRING: Yousee drop FM slukning eller giv jeres kunder en brugbar løsning.

Mvh

Søren
Omdømme 7
Badge +7
Lad være med at være sure gamle mænd. Yousee er nødt til at følge med udviklingen og afvikle de analog teknologier. Analog FM fylder for meget og ligger uheldigt frekvensmæssigt. Kunderne efterspørger mere og mere hastighed. Det er Yousee nødt til at sikre i deres net.
Slangefar skrev:

Lad være med at være sure gamle mænd. Yousee er nødt til at følge med udviklingen og afvikle de analog teknologier. Analog FM fylder for meget og ligger uheldigt frekvensmæssigt. Kunderne efterspørger mere og mere hastighed. Det er Yousee nødt til at sikre i deres net.

Fordi du ikke har behov for FM lyd, så har andre udover mig måske det samme ønske om at bevare FM. Og hvis du læser både MS-ERIK's indlæg og mit, så forsøger vi at finde de bedst mulige løsninger eller alternativer til analog FM på Yousee. Jeg har endnu ikke set noget reelt brugbart fra Yousee. Konstruktive indlæg imødeses.
Omdømme 7
Badge +7
Jeg lytter meget til radio, men det er kun netradio. Der er uhyggelig mange stationer, som sender på Internet. Fruen er vokset op i Toronto (Canada), og hun lytter derfor af til nogle lokale Toronto stationer på internet. Der er noget for en hver smag. Nogle er super smalle og andre er store kendte stationer. Der er f.eks. en som kun sender Led Zeppelin musik non stop :D

Prøv at kigge på nettet og se, om der ikke findes bokse, som kan omsætte netradio til analog FM radio. Så kan I sætte boksen på jeres dyrt anlagte FM antennekabler og bruge jeres "gamle B&O anlæg" efter Yousee slukker for analog FM.
Omdømme 7
Badge +7
Der er Netradio modtagere (Tunere) på markedet, som er beregnet til at tilslutte et anlæg, ganske som en hver extern enhed.
Jeg er som mange andre stærkt utilfreds med, at Yousee slukker for radiosignalerne fra . Jeg synes ikke de alternativ løsninger, Yousee anbefaler, er brugbare, da jeg har behov for, at FM signalet føres ud i de forskellige rum sammen med TV signalet.
Jeg vil derfor gerne spørge, om det er muligt at anvende en udendørs FM antenne, som så kobles sammen med Yousee TV signalet ved hjælp af et sammenkoblingsfilter fra fx Triax - http://www.triax.dk/FindProduct.aspx?category={AA9CE744-3090-44D4-9C8E-C2956C3D4755} . På denne måde fordeles FM signalet rundt i huset som nu.
Hvis det er muligt, hvilket filter kan Yousee så anbefale.
Omdømme 7
Badge +3
Om FM-sluk:

YouSee slukker som bekendt for FM-signalet i coaxkabelnettet i 2017, og skriver at vil man fortsat modtage FM-radio kan det ske med en stueantenne, som man kan få gratis fra YouSee.

Men det må med i brugernes overvejelser, at det landsdækkende analoge FM-sendenet på et tidspunkt også bliver slukket. Herefter er der kun DAB+, DVB-C eller internetradio. Dog vil der muligvis stadig kunne modtages FM fra nabolande med antenne, hvis de ikke også slukker for FM, og man befinder sig indenfor de pågældende stationers dækningsområde.

Pas på ikke at forveksle de to forskellige FM-sluk.

Se mere på denne side fra Kulturministeriet:
http://slks.dk/medier/radio/digital-radio/
Omdømme 7
Badge +4
Men Yousee FB har idag bekræftet, ar radio kommer i en opdatering, det manglede også bare andet..
Hej mich - hvad mener du med at "radio kommer i en opdatering" ?
Omdømme 7
Badge +7
Hvordan vil du ellers få Radio på den.??
Omdømme 7
Badge +4
Nils R skrev:

Hej mich - hvad mener du med at "radio kommer i en opdatering" ?

Software opdatering
Hvad siger DR til, at I pludselig afskærer 1.000 vis af mennesker fra at høre deres kanaler?
Omdømme 7
Badge +7
Der er jo som skrevet andre steder andre måder at høre Radio på, end via en gammel teknologi som FM, noget som alligevel snart er væk. Analogt TV er der jo heller ikke længere.
Omdømme 7
Badge +3
Radiomanden skrev:

Der er jo som skrevet andre steder andre måder at høre Radio på, end via en gammel teknologi som FM, noget som alligevel snart er væk. Analogt TV er der jo heller ikke længere.

Selv om FM-teknologien er gammel er lydkvaliteten med en god signalmodtagelse og en kvalitetsradiomodtager faktisk bedre end både DAB og flertallet af internetradioer. I modsætning til analog TV, hvor billedkvaliteten var dårligere end digital TV. Det er en af årsagerne til at brugere, der f.eks. lytter til musik på et stereoanlæg i høj hi-fi kvalitet er utilfredse med at miste FM-signalet i kabelnettet.

I øvrigt er det ikke sikkert at det landsdækkende FM-sendenet vil blive lukket. Det kommer an på hvor mange brugere, der skifter til DAB, herunder brugere af bilradioer. Der skal tages hensyn til alle befolkningsgrupper, og også til at alle skal kunne modtage beredskabsmeddelelser. Det kan blive afgjort politisk.
Selv om, at alle skal kunne modtage beredskabsmeddelelser, betyder det ikke at YouSee skal være leverandør af FM-signal - eller at FM-signal skal eksistere.

Det er jo heller ikke sådan, at alle får frit stillet en FM-radio til rådighed. Man kan jo kun høre meddelelsene, såfremt man rent faktisk har en FM-radio.

Det skal dog siges, at jeg også ville være meget ked af, at FM-signalet forsvandt hvis ellers jeg hørte radio hjemme....men som andre skriver ville jeg vælge en net-radio-adapter.
YouSee kunne jo også se at komme i gang med at få rullet noget fiber ud i stedet for at blive ved med at pine mere ud af de gamle kobber /coax kabler, lige meget om man lytter til FM radio eller ej så er det en forringelse af det man betaler for, så denne forringelse af den "lovede" leverede vare kan vel gå lige op med de varslede pris stigninger!
Desværre er der rigtigt mange der er bundet op til TDC/YouSee via antenne foreninger så man ikke har andre valg, havde jo håbet på at Dong's fiber net aldrig var kommet på TDC's hænder for det første TDC gjorde var at "kvæle" alt yderligere fibernet i hovedstads området, så de kunne betale kæmpe beløb i udbytte til diverse spekulanter....
Kom nu i gang YouSee / TDC med at få rullet noget up-to-date teknologi ud.....
Omdømme 7
Badge +4
Coax Kabel TV internet vil kunne give .1 Gbit og 10 Gbit i 2018, så hvorfor rulle noget fiber ud når de nuværende kabler kan anvendes

Også når flere og flere afskaffer flow TV
Fiber er stærkt overvurderet, og skal ikke rules ud for min skyld...

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)