Sticky

Sort tv-skærm - Hjælp!

Omdømme 4
Badge +6
  • YouSee Forum Team
  • 905 kommentarer
Svagt eller intet signal, sort skærm eller dødt radiosignal? Find hjælp her!

Her i januar foretager vi os nogle ændringer på vores kabelnet, som kommer til at betyde noget for rigtig mange YouSee-kunder.

Helt kort, så skal vi bruge mere plads i vores kabelnet og vi kommer derfor til at slukke for FM-signalet, som mange i dag hører radio over. Det er rigtig træls, men desværre nødvendigt for at følge den teknologisk udvikling og levere højere bredbåndshastigheder samt flere HD kanaler.

I dette indlæg vil vi forsøge at hjælpe dig, så du er godt rustet til ændringen - eller ved hvad du kan gøre, hvis du bliver påvirket af det. Vi ser desuden meget gerne, at du stiller spørgsmål her i kommentarfeltet, hvis du sidder inde med nogen :)

Min skærm er sort - hvordan får jeg billede på?

Dit tv skal have ændret sin startfrekvens - det er heldigvis nemt, selvom det lyder lidt teknisk.
  1. Tryk på "Menu" på din fjernbetjening
  2. Vælg "Indstillinger" eller "Konfigurationer"
  3. Vælg "Digital" eller "Opsætning"
  4. Vælg nu YouSee som operatør, hvis du bliver bedt om det (dette sker ikke altid)
  5. Indtast netværks-id 100. Har du valgfrie kanaler i din tv-pakke, skal du indtaste netværks-id 111
  6. Indtast 450 MHz eller 450000 KHz under "Frekvens"
  7. Vælg "Indlæsning af kanaler"
Så skulle du gerne have tv-billede igen.

Bemærk, at visse foreninger eller områder ikke bliver ramt af disse ændringer. Hvis du er i tvivl, så kan du læse mere lige her: Ny startfrekvens

Radiosignal virker ikke - hvad gør jeg nu?

Du kan hurtigt tjekke om du bliver ramt ved at se, om der er trukket et kabel fra din radio til R-indgangen i kabel-tv-stikket. Er der det, så vil du miste signalet - men der er heldigvis mange måder, som du stadig kan høre radio på, som du kan se her:
  • Gennem dit tv
  • DAB-radio
  • Apps eller internetradio
  • Stueantenne
Vi håber at dette kan hjælpe dig. Vi har lavet indlægget for at du kan finde hjælp, så er du i tvivl eller har spørgsmål, så stil dem endelig her i tråden, hvor vi - eller andre brugere - kan hjælpe dig bedst muligt :)

129 Kommentarer

Jeg har ikke nogen valgfri kanaler, men har alligevel en tv-boks fra Yousee. Jeg har prøvet at skifte startfrekvens, men mit tv har slet ikke sådan nogle funktioner i menuen. Det er et Philips plasma-tv, som er ca. 10 år gammelt.
Signalet kommer fra COAX, går via routeren til tv-boksen. Vil jeg få sort skærm, når I ændrer kabelnettet?
Omdømme 6
Badge +6
Som du skriver det kunne det tyde på at det er DSL eller Fiber du har, og ikke Kabel TV, det er kun på Kabel TV der sker ændringer. Derudover så vil der når det er You See udstyr du har ikke blive som du skriver Sort skærm.
Hej Radiomand
Tak for kommentar. Du har nok ret, jeg har selv tænkt det samme, men så er Yousees informationer til kunderne ikke tilstrækkeligt præcise. De kunne jo bsre have skrevet, at den sorte skærm ikke rammer dem, der har en almindelig Yousee tv-boks.
Hej Yousee
Er det mig eller skiftede i ikke frekvens for 1 år siden cirka til 450 MHz fra 143 - jeg troede lige jeg skulle til det igen - indstille alle kanaler forfra på 1 tv og 2 Harddisk optagere - ok det er jeg vant til ved jer - men det er ikke det at klikke auto søg det er nemt nej det er at lave farvoritliste på alle 3 enheder...det er hårdt MEN nej det er ikke det værste - det er at på begge harddiskopatgere har jeg ca 8 + 22 timinger der er oprettet (dvs. 30 ting den er sat til at optage om ugen med tid slut start dato kanal osv.) for de bliver slettet hvis man autosøger med ny frekvens - altså den sletter ikke ting der er optaget på HDD men Programmeringer/oprettede TIMERS.... nå men jeg skulle lige til det på en harddiskoptgaer dvs bide i det sure æble efter jeg læste jeres nyhed, men så så jeg tilfældig inden (heldigt) at den allerede var indstillet til 450 MHz, som jeg så i mine notater at det gjorde jeg jo i jan tror jeg - hvorfor er det så en nyhed at i skifter frekvens når man fik den samme besked 1 år siden??? bare så vi er enige kan det passe i udsendte mail herom sidste år eller januar at man skulel skifte til 450 ?

P.s ydermere det er her det står https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv/tv2017/startfrekvens men vedi kek hvordan man fandt siden for hvis man går baglæns kan man ikke klikke sig til adressen eks https://kundeservice.yousee.dk/nyheder og så videre i arkiv elign - så vores er jeres nyhedsarkiv det vil jeg gerne vide hvordan man finder via links - vi får nemlig ikke mails mere om nyheder ?? er tilmeldt

SÅ svar venligst 2 spg. over her !
Omdømme 6
Badge +6
De 2 frekvenser 143 og 450 har være sideløbende, men fremover er det kun 450 der kan bruges, hvilket også blev oplyst dengang, så nu er det tid at skifte, hvis man vil sikre sig at kunne modtage kanalerne.
FEDT så skal jeg ikke ændre noget igen og igennem 2-3 timers arbejde med programmering af optagelser og favoritlister på 3 ting igen - men så har jeg ret i at de skrev det samme for ca 1 år siden ???

Ja hvor er den nyhed, kan ikke finde deres nyhedsarkiv
Omdømme 6
Badge +6
Det står her i arkivet.

https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv/tv2017/startfrekvens
Jeg har en stor pakke, og jeg har nu ændret frekvensen på tv'et til de 450 MHz som i så fint har beskrevet. Vi har ingen boks, så det hele foregår på tv'et. De danske kanaler kan vi tage, men de øvrige er sort skærm. Hvorfor er det det. Vi har haft en boks, men har nu direkte adgang,
Omdømme 1
Jeg forstår ikke denne service forringelse, radio ud og pris op,
Brug dit TV som radio, næh hvorfor skal det stå og køre, når jeg har 2 radioenheder som virker udmærket med antenne.
Og nu bor vi åbenbart sådan, at modtageforholdene er yderst ringe for stueantenner, vi kan kun modtage kommunens lokalradio og støj. og så for lige at toppe den, er det kun muligt og bestille en stueantenne, uden hensyntagen til kundens (undertegne i dette tilfælde) behov.
Men tusind tak for linket hvor vi for nogle ganske få kroner kan indkøbe flere radioenheder.
Så kære YouSee I er røget langt ned på syntes godt om listen.

Hilsen Knud
Omdømme 1
Så har jeg mit B&O Center til salg,
Det er huset radio der køre hele dagen, når vi fri, højtaler i flere rum.
Nå ja, vi kan jo bare købe lidt ved Elgiganten, tænde lidt mere elek. det er bare IKKE B&O.
Men som altid, I laver ingen fejl, og vil alt for at hjælpe mig, med mine problemer...

De unge mennesker der styre YouSee, er til for dem selv, de spørger sgu ikke os forbruger.
Hver eneste gang der skal ændres, er os Kunder der må holde for, har i øjeblikket 3 kunde nr. fordi jeg ændre bredbånds hastighed, og ville fastholde mine rabatter.
Kunde igennem min 15 år, men alternativ skal undersøges nu...

Skuffet endnu en gang---KIM

Jeg skrev selv dette link længere oppe - men læs igen og se hvad jeg spørger om - hvordan kan man via link fra forsiden komme til nyhedsarkiv man skal jo kende linkets adresse for at se nyheden jeg kan ikke komme til siden vha af at navigere på yousee.dk+ der står jo ikke det er en nyhed fra sidste år/jan ??
Omdømme 6
Badge +6
Jeg skrev bare nyhedsarkiv i søg, så kom jeg ind til den. Har ingen ide om hvordan det ellers gøres.
ja for man kan da ikke se et arkiv her
https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv
RADIOMANDEN og der står 115 nyheder der er kun ca 15 hvis man klikke på se flere står der at der ikek er flere ??? SÅ hvor er der en nyhedsarkiv med oversigt over de nyheder de har sendt som jeg ikek har fået og evt gerne vil læse igen og gerne med dato for nyhederne
Ved andre hvor er er et nyhedsarkiv med alle deres nyheder de har sendt ud på mail til kunderne
Hos os kører P6, P7 og P8 som de mest benyttede radiokanaler. Det nytter vel ikke noget at få en stueantenne, hvis vi fortsat vil høre disse?
Omdømme 1
Ændrings mail oplyser: 'Vi udnytter FM-signal pladsen til at skabe mere plads til det, som flere efterspørger som for eksempel – hurtigere bredbånd og bedre billedkvalitet på flere HD-kanaler.'
Måske er FM signal implementeringen dårlig, men et FM Stereo lydsignal kræver altså blot 200 kHz båndbredde, som er ingenting på kabel net. Jeg syntes det er sjovt at jeg kan sætte mig ud i min bil og høre P4, men jeg skal installere ekstern antenne eller købe lydmæssigt inferiør DAB modtager for at høre radio indendørs:-(
Ja, det er lidt misvisende. FM-båndet ligger midt i det hele, så derfor "fylder" det meget. Det handler også kun om at gøre returvejen større. Dvs. det har ingenting at gøre med billedkvaliteten på tv-kanalerne.
Omdømme 1
Er skuffet over at TV-pakken stiger mens FM radio ryger ud. Det er en dobbeltforringelse i min verden. Jaja, vi kan da bare lade fjernsynet stå tændt og bruge en masse strøm for at høre radio eller købe en DAB modtager i dyre domme, men det er stadig en forringelse af vilkårene.

Den stueantenne, som I tilbyder og nok så frejdigt påstår ikke er nødvendig at folde ud, vil I garantere at det er tilstrækkeligt at have den liggende bag stereoanlægget foldet sammen uanset hvor i landet? Altså vil I garantere at man modtager andet end støj?

Fordelene ved Yousee (og som jo er årsag til at jeg er Yousee kunde) mindskes til stadighed, så jeg skal da til undersøge alternativer.
Omdømme 1
Det er imponerende, at Yousee kan tillade sig at forhøje vores pris, samtidig med at de forringer vores produkt. Problemet med Yousee er, at vi reelt ikke har nogen alternativer.
Vi har en rigtig flot - ældre model - af en B&O radio. Det er for let blot at sige - den kan du så ikke bruge mere - køb en DAB radio hos EL Giganten.
Ja, men jeg vil hellere have min gamle B&O Radio.
Det her er meget dårligt - og så vil I have mere for det - ØV. Jeg har ikke bedt om flere kanaler - hvem har i øvrigt det ??
:(
Omdømme 4
Badge +6
Hej alle

Der er kommet lidt forskellige reaktioner i tråden her på meldingen om, at FM-signalet forsvinder snart - det prøver jeg lige at samle lidt op på. Derudover er der også nogle, der skriver lidt angående prisstigningen.

Prisstigningen har ikke så meget med vores sluk af FM-radio at gøre, selvom jeg sagtens kan se, at man hurtigt kan vikle det ind i hinanden. Prisstigningen skyldes altså, at priserne på det indhold vi har i pakkerne stiger. Derfor bliver vi også nødt til at kigge på vores egne priser – det er hamrende træls. Hvis du vil læse lidt mere om det, så kig her: https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/prisstigninger

FM-slukket handler til gengæld om, at vi rigtig gerne vil efterkomme den efterspørgsel, der er på højere bredbåndsforbindelser og bedre kvalitet på tv-kanalerne. Interessen for radio er faldende, så her har vi taget beslutningen om at fjerne FM-signalet i vores net til fordel for højere bredbåndsforbindelser og bedre tv-kvalitet.

Ligesom der er nogen, der bliver glade for den bedre kvalitet og hastighed på tv og bredbånd, så er der selvfølgelig også nogen, der er kede af miste FM-signalet i vægstikket. Heldigvis er der dog alternativer som beskrevet øverst i tråden her.

Jeg kan sagtens forstå, at det er rigtig ærgerligt at miste FM-radio, hvis det har været noget, man har brugt meget, og jeg kan fortælle, at vi følger med i, hvad I skriver her på forummet, så vil du dele din oplevelse/mening med os og andre bruger herinde, er du meget velkommen til det.
Stefan skrev:

FM-slukket handler til gengæld om, at vi rigtig gerne vil efterkomme den efterspørgsel, der er på højere bredbåndsforbindelser og bedre kvalitet på tv-kanalerne.

Der er lidt modstridende oplysninger i tråden. Jeg har påstået, at det kun handler om internet. FM-båndet ligger der, hvor den nye returvej kommer til at ligge. Derfor kan det ikke give større båndbredde til fjernsyn. :)
Omdømme 1
Jeg spørger lige igen:

"Den stueantenne, som I tilbyder og nok så frejdigt påstår ikke er nødvendig at folde ud, vil I garantere at det er tilstrækkeligt at have den liggende bag stereoanlægget foldet sammen uanset hvor i landet? Altså vil I garantere at man modtager andet end støj? "
Omdømme 6
Badge +6
Den kan bruges ved gode modtage forhold, og når opsat så den yder maximalt, ved dårligere modtageforhold, vil den som en hver anden antenne der ikke er tilstrækkelig, give støj på modtagelse når det er svage signaler.
Den er ikke til modtagelse over lange afstande.
DR, Lokalradio og de landsdækkende kommercielle, hvis forholdene og opsættelse af den er optimal, bør den dog kunne.
Jeg har kabel TV for at høre NDR-KULTUR på radio. Har ikke TV. Hvordan kan jeg høre NDR-KULTUR, når I slukker for FM på kabel TV. Har DAB radio men kan jo ikke høre NDR-KULTUR der

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)