Spørgsmål

Ringe kvalitet på DR1s serier

Omdømme 1
  • Udforsker
  • 35 kommentarer
Redigeret:
Glem det - det er for svært at forklare.

Admin - slet venligst tråden.

18 Kommentarer

Omdømme 1
Nu da admins ikke gad slette tråden, kan jeg ligeså godt paste det jeg havde skrevet først:

Er her nogen som kan forklare mig hvorfor DR1s egenproducerede 'flagskibs-drama-serier' bliver sendt i så ringe kvalitet? Man kan tydeligt se at der er ringe bitrate på encodingen.

Der er intet i vejen med Yousees bitrate under visningen af serierne, det er selve encodingen - måske før Yousee modtager signalet - det er galt med.
Måske går der noget galt når der bliver lavet black borders i forbindelse med visning af 2.35:1 og 2:40:1 materiale.
(Jeg kan dog ikke lige huske om alle (nedenstående) serier bliver sendt i det format.)

Jeg taler ikke om pixelfejl, men om at ting ser lidt 'blocky' ud, fordi det er bit-starved. Hvis der feks, er nuancer af en farve, er overgangen ikke glidende, men der er ofte 'blocks'.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det kunne sagtens værre kønnere.

I øjeblikket drejer det sig om 'Historien om Danmark' og om 'Herrens Veje'.
Det var også gældende på 'Bedrag' og 'Arven'.
Rent faktisk har det været gældende på alle DR1s 'flagsskibsserier' de seneste år - inklusiv de seneste par julekalendre.

Hvis du ikke tror på hvad jeg siger:
Se 'Historien om Danmark' og 'Herrens Veje' i weekenden.

Note:
Jeg synes selv at jeg ved en hel del om encoding - det er ikke mig der tager fejl og der er heller intet i vejen med noget at mit udstyr - testet på adskillige tv (og computere) ;-)

Lige nu sidder jeg og ser Herrens Veje på DRK.
Jeg ved godt at DRK - af en eller anden grund - ikke sender i god kvalitet, og signalet _muligvis_ er opskaleret fra 720p, men hold da op hvor er kvaliteten RINGE!

Om 1 time gentager det sig selv på DR1 i 720p....
Omdømme 7
Badge +6
Kan ikke se nogen problemer med de nævnte udsendelser, det er som det skal være.
Det hører ikke hjemme her i forummet, da You See intet har med det at gøre.
Omdømme 1
Har Yousee intet at gøre med ringe billedkvalitet i deres net?
Omdømme 7
Badge +6
Jo da, men nu nævner du serierne at der dårlige, det har You See ikke noget at gøre med, du klager jo ikke over at det generelt er dårligt på DR. Det kan ikke gøres bedre en det der leveres.
Omdømme 1
Nu får jeg mit tv-signal fra Yousee og ikke DR.

Hvis andre giver mig ret - og jeg ved at jeg har ret ;-) - må Yousee jo gå videre med det til DR.

Eller vil du have at jeg skal finde den afdeling i DR, som står for at sende signaler videre til Yousee?
Omdømme 7
Badge +6
You See har et direkte Feed fra DR, og modtager derved i den kvalitet der bliver leveret, og udsender det i enten 720p eller 1080i.
Omdømme 1
Ja, det tænkte jeg nok, men jeg vil hellere 'klage' til Yousee end DR.
En Yousee tekniker må da kunne se at der er noget galt med kvaliteten.

Lige nu sidder jeg og overvejer om det er det 'graining'-filter - eller hvad det hedder, som DR lægger på deres serier, der gør at det ser ud som 'en film' eller 'en serie' der gør at encodingen ikke bliver som den skulle være.

Når man lægger meget 'grain' ind i billederne skal der jo alt andet lige skrues op for bitraten.
Men det er ikke gjort.

Udover at kvaliteten hele tiden er bit-starved har jeg 2 friske tydelige eksempler i erindring:
Herrens Veje 1:
Der bliver blitzet af nogle fotografer, og i de sekunder der blitzes, er skærmen fyldt med firkanter.
Historien om Danmark fra i går:
Der panoreres over Christiansborg i Afrika og det går tydeligvis galt da der opstår en masse 'bølge-streger'.
Omdømme 7
Badge +6
Sune skrev:

Der panoreres over Christiansborg i Afrika og det går tydeligvis galt da der opstår en masse 'bølge-streger'.

Har lige set det på DR1 der var intet i vejen.
Omdømme 1
Nu gjorde de det mere end 1 gang - sikker på at det var den rigtige gang du så efter?
Desuden var det bare eksempler hvor det gik ret galt.
Jeg prøver at optage afsnit 2 på dr 1. Sig til, hvis du oplever en dårlig scene. :)

Det med det direkte feed fra dr: Yousee omkoder det, så de bestemmer i sidste ende.
Omdømme 1
Lige før, præsten står foran sin forsamling i campen.
Der er da intet der er tydeligt i den scene der, alt det mørke er utydeligt og blocky.

Men igen, det er jo hele tiden.
Billederne er ikke tydelige, de er grainet for vildt, uden at bitraten er sat op.

Det ses tydeligt ved sceneskift hvor kameraet bevæger sig.
Omdømme 7
Badge +6
Logan skrev:

Jeg prøver at optage afsnit 2 på dr 1. Sig til, hvis du oplever en dårlig scene. :)

Det med det direkte feed fra dr: Yousee omkoder det, så de bestemmer i sidste ende.

Der omkodes til DVB-C, der må ikke ændres på anden vis.
Yousee omkoder således de opnår en bitrate, som passer ind i deres net/mux.
Jeg synes ikke, at jeg kan få øje på det. Et skærmdump med præsten:

Omdømme 1
Jeg synes også at ting ser bedre ud på mine computerskærme end på mit tv.

Og så snart DR ikke sender deres serier, står mit TV knivskarpt :-)
Omdømme 7
Badge +6
Logan skrev:

Yousee omkoder således de opnår en bitrate, som passer ind i deres net/mux.

Gør de med samtlige af kanalerne, for hvis det blev sendt ud til kunderne med den faktiske bitrate som de får det leveret med, så ville bitraten på kanaler som ARD, ZDF og NDR toppe med gns 13.5 Mbps på en masse af det de sender. Det er den højde jeg har set ved serier, film og live events.

Bitraten har også været væsentlig højere via kabel TV, men det er så mange år siden at Yousee dengang hed TDC Kabel TV og havde langt færre kanaler i deres digitale udbud.
Her var det bestemt ikke unormalt at man på kanalerne TV1000 HD og Canal+ Film HD var oppe at runde 14 Mbps.
Omdømme 4
Badge
Radiomanden skrev:

Logan skrev:

Det er da noget sludder... Selvfølgelig omkoder/behandler YouSee signalet, udover at "omkode" til DVB-C.
Omdømme 7
Badge +4
Deschain skrev:

Radiomanden skrev:

Logan skrev:

Det er da noget sludder... Selvfølgelig omkoder/behandler YouSee signalet, udover at "omkode" til DVB-C.

12 Mbit fast opløsning og 720p i stedet for 1080i opløsning.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)