Spørgsmål

"Programkort fejl" ???

• Deltager
  • 3 kommentarer
Hej derude :)

Jeg ændrede i maj måned min TV-pakke til en ny, og den blev aktiveret fra YouSees side d. 15. juni. Jeg har nu i flere dage prøvet at få det til at virke, men de eneste kanaler, jeg kan se, er dem fra grundpakken - når jeg går ind på ekstrakanalerne i den nye TV-pakke, får jeg meddelelsen "programkort fejl". Jeg har foretaget flere kanalsøgninger på trods af meddelelsen om kortet, og der sker så heller intet. Har naturligvis kontaktet YouSees kundeservice. I telefonen kunne de ikke tilbyde anden hjælp end at få mig til at tjekke, om kortet sidder korrekt i kortlæseren, og kortlæseren korrekt i TV'et. Så de vil sende en tekniker ud til mig til at se på TV'et her på tirsdag, så han/hun kan tjekke, om der er noget galt med kortet.

Problemet er så det, at hvis det viser sig, at det blot er mig, der ikke har kunne foretage kanalsøgningen korrekt, så skal jeg betale et gebyr på et sted omkring 500 kr - det er så det, jeg mere end gerne vil undgå, og derfor, jeg er kommet her for at høre jer ad. Hvad kan der være i vejen? Betyder "programkort fejl", at der (forhåbentligt) er noget galt med selve kortet (det kunne kundeservicemedarbejderen forresten ikke svare mig på)?

På forhånd tak :$

9 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Et skud i tågen er at kortet vender forkeret i CAM'et og at du derfor skal prøve at vende det om.

Jeg fandt faktisk et lign tilfælde på recordere.dk fra 2008, om en fyr der havde den "programkort fejl" besked fra hans Samsung TV.
Her blev han også anbefalet at prøve og vende kortet om i CAM'et og det virkede :-)
Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men hvad er CAM? :D Er det kortlæseren? I så fald, så har jeg efter YouSees vejledning sat kortet i, så chippen vender "ned mod' kortlæserens indre og peger op mod kortlæserens forside (YouSee Ready logoet), hvis du forstår. Mener du så, at jeg skal prøve at vende det, så chippen vender mod bagsiden (siden med stregkoder osv.)?
Omdømme 7
Badge +2
CAM Modulet (CAM) er det du kalder Kortlæseren.
Omdømme 7
Badge +6
Azrim skrev:

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men hvad er CAM? :D Er det kortlæseren? I så fald, så har jeg efter YouSees vejledning sat kortet i, så chippen vender "ned mod' kortlæserens indre og peger op mod kortlæserens forside (YouSee Ready logoet), hvis du forstår. Mener du så, at jeg skal prøve at vende det, så chippen vender mod bagsiden (siden med stregkoder osv.)?

Ja det skulle egentlig være rigtig nok.
Prøv at gå ind i menuen på dit TV og find et punkt der enten hedder "Common interface" eller "Fælles grænseflade" for at se der om kort og CAM bliver registreret af dit TV.
Hvis ikke så er der nok et punkt man kan vælge til at aktivere det.

Virker det heller ikke, så er du nok desværre i den gruppe af mennesker, der har et generelt problem med at TV'et ikke har en ordentlig support af Yousee's eget CAM fra Strong og derfor skal have et fra producenten Neotion i stedet for, nemlig det her:
https://www.computersalg.dk/i/3256098/ci-modul-neotion-cam-kabel?gclid=CMzm-N-C2dQCFRDgGQodkjwByg&gclsrc=aw.ds
Det er et som at rigtig mange Yousee kunder har i stedet for Yousee's eget, hvor størstedelen faktisk er ejere af et Samsung TV.
Tak for tippet Per, det vil jeg prøve :$ Hvis det, du skriver sidst i dit indlæg, er tilfældet, tror du så, jeg skal stå for regningen, når teknikeren kommer i morgen? Det lyder desværre sådan :( og den er en anelse dyr den CAM fra Neotion..
Omdømme 7
Badge +7
Kr 289,-

https://www.bergs.dk/dvb-c-tuner-boks-til-kabel-tv-416/neotion-yousee-dvb-c-viaccess-ci-3x-kortlaeser-8039-p11958#product-description
Jeg kunne ikke finde Common Interface, men når jeg sætter kortlæseren i TV'et, så dukker meddelelsen "Modul Indsat" på skærmen. Kan det være tegn på, at kortlæseren/CAM'et er ok, men at det er selve kortet fra YouSee den er gal med?
Omdømme 7
Badge +6
Azrim skrev:

Jeg kunne ikke finde Common Interface, men når jeg sætter kortlæseren i TV'et, så dukker meddelelsen "Modul Indsat" på skærmen. Kan det være tegn på, at kortlæseren/CAM'et er ok, men at det er selve kortet fra YouSee den er gal med?

Det betyder kun at den har fundet CAM modulet, den besked vil også leveres når du sætter et CAM uden kort i TV'et.
Men du skal finde det punkt i menuen på dit TV der har med common interface eller fælles grænseflade at gøre.
Det er det eneste sted du kan se om selve kortet også kan registreres af dit TV.
Se efter i manualen for dit TV hvad at de nøjagtig kalder det på lige dit TV.

Om du får en regning hvis det er sådan en fejl, måske. Det kommer an på hvilke aftaler der er blevet indgået for TV leveringen i jeres område.
Omdømme 7
Badge +7
Hej Azrim

Jeg er spændt på om du fik det løst? :)

Du må endelig vende tilbage og har du løsningen eller hjalp nogle af svarene dig videre, så markér gerne bedste svar og smid et like :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)