Svar

Opgradering fra Bland Selv 10 til Fuldpakke muligt?

Jeg kan se, at dette tidligere har været diskuteret, men uden et definitivt svar: Er det muligt at opgradere fra Grundpakken+Bland Selv til Fuldpakken? Fuldpakken skal være med det som før i tiden hed "YouSee Clear", sådan at vi slipper for bokse og adaptere. Jeg kan ikke finde svaret på hjemmesiden.

Grunden til mit spørgsmål er, at vi har periodiske udfald på de valgfrie kanaler (BER stiger flere gange dagligt til 10E-4 - også når Humax-boksen er tilsluttet direkte til den stikdåse, hvor vi får signalet ind i huset). Kanalerne i grundpakken er i perfekt kvalitet. I dag havde jeg besøg af en rigtig flink og grundig tekniker fra YouSee, som dog måtte opgive at løse problemet. Hans bedste bud var, at det kunne være dårligt afskærmet elektronik udstyr hos en af vores naboer.

Så nu har vi valget mellem helt at opsige vores YouSee-abonnement eller skifte tilbage til fuldpakken, men det er vanskeligt at tage en beslutning når vi ikke ved om det overhovedet er muligt at købe fuldpakken.
icon

Bedste svar af Logan 5 september 2017, 23:15

Har du internet gennem antennekablet? Så prøv at give os et skærmdump af modemmets signalværdier.

Se original

29 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +6
Som udgangspunkt er den udgået, alt udover Grundpakken er via boks eller kort, kontakt kundeservice om der er muligt.
Humaxen modtager i følge andre brugere de krypterede kanaler ikke de frie.
Er der problemer med med signalet som ikke skyldes egen installation, så skal det udbredes.
Til Radiomanden: Tak for svaret. Så må vi også opgive Humax-boksen, selvom vi har været rigtig glade for den. Og ja vi vil rigtig gerne have udbedret fejlen, men hvad gør man når den periodiske fejl ikke optræder under teknikerens besøg? Jeg kan bestille et nyt tekniker-besøg, men hvert forgæves besøg koster jo os penge. Jeg har haft Humax-boksen tilsluttet en videograbber og optaget 24 timers signalinformation, men det kunne YouSee-support af principielle årsager ikke anvende. Så jeg kan ikke se andre muligheder end at opsige (selvom vi har været rigtig glade for YouSee indtil nu) eller skifte tilbage til fuldpakken, som fungerede perfekt.
Og jo jeg vil kontakte kundeservice/support igen, men der ville de med garanti ikke have vidst at Humax-boksen bruger de krypterede kanaler. Så mange tak for den information:D
Omdømme 6
Badge +6
Hvis der er indstråling, forstyrrelser, på signalet, så kunne det tyde på at installationen ikke er tæt, det kan være egne kabler eller andet, er det egen installation så er det for egen regning er det udefra, så SKAL det udbredes.
YouSee-teknikeren checkede min test-installation, hvor Humax-boksen er tilsluttet direkte til den stikdåse, som YouSee har sat op og havde intet at indvende. Problemet optræder mest udenfor dagtimerne, hvor jeg skal betale dobbeltpris for tekniker-besøget, hvis fejlen ikke viser sig under besøget. Det kan nemt løbe op i mange tusinde kr. I dag slap jeg dog nådigt med 825,- kr.

Er der andre, som har erfaringer med periodiske udfald, dvs fejl som kun optræder lejlighedsvis (i vores tilfælde 4-6 gange i døgnet med en varighed på mellem 2 og 15 minutter). Og hvordan man får overbevist YouSee om, at der er et problem?

Og jeg har slet ikke noget imod at betale, hvis fejlen kunne findes i vores egen installation. Lige nu ville det bare være ren lykke:) Jeg har det bare dårligt med at betale for x antal forgæves tekniker-besøg.
Har du internet gennem antennekablet? Så prøv at give os et skærmdump af modemmets signalværdier.
Lyder som en god ide at prøve næsten gang vi har udfald i singalet. Jeg kan finde ud af at logge ind på min Sagem Fast 3686 v2, men hvor finder jeg signalværdierne?
"Connection"
Super! Jeg laver et skærmdump næsten gang BER går amok.
Lige nu er signalet perfekt på alle kanaler (BER=0), sådan som det er i 95% af døgnet. Jeg har vedhæftet skærmdump af signalværdierne. Modemmets oppetid er 15 dage og i den periode har vi ikke downloadet større filer, bortset fra streaming af 5 Matador-afsnit og lidt YouTube-kiggeri. Ellers har forbindelsen kun været brugt til normal browsing (nyheder, email, blå avis mv.). Jeg synes umiddelbart, at Correctables/Uncorrectables ser meget voldsomme ud, men hvad siger I?
Her er de YouTube-videoer som jeg havde håbet på, at YouSee ville kigge på, men da de ikke er interesseret er det sikkert OK at poste dem her. De er optaget i løbet af et døgn, hvor Humax-boksen var tilsluttet direkte til YouSee-stikdåsen i væggen med det kabel som fulgte med boksen - en opsætning som blev godkendt og gennemmålt ved teknikerbesøget i går. Som det ses går BER fra 0 op til 10E-4 og så igen tilbage til 0. Det sker typisk 4-5 gange i døgnet.

https://youtu.be/E8mBW-NOy0M
https://youtu.be/RfrXFGcajW8
https://youtu.be/efrePzQ4yH8
https://youtu.be/AIetkZO3CO0
Så røg BER ned til 5x10E-4. Denne gang varede udfaldet ca 5 minutter og billede og lyd var i ekstrem dårlig kvalitet (voldsomme pixeleringer og hakker i lyden). Jeg målte signalværdierne under udfaldet. Jeg har igen vedhæftet et skærmdump.
Når man sammenligner de to skærmdumps, kan man se at SNR pludseligt falder fra 44 dB til 36 dB og både correctables/uncorrectables vokser hurtigt. Jeg har vedhæftet et sidste skærmdump, der er taget efter udfaldet, og hvor SNR er tilbage på 44 dB. Jeg har refreshet signalværdierne nogle gange og correctables/uncorrectables vokser ikke længere.
Hvordan kan jeg få ovenstående information videregivet til YouSee? Man kan ikke maile til dem. Jeg sendte en meget udførlig beskrivelse af problemet inkl. ovenstående videoer, men fik bare efter 7 dage af vide, at de kun tager imod fejlmelding telefonisk. Da jeg så fejlmeldte telefonisk fik jeg at vide, at de af principielle grunde ikke måtte bruge indholdet af min email. Det er meget vanskeligt at forklare et så kompliceret problem telefonisk.
Og rigtig mange tak til Logan for ideen med at måle signalværdier gennem kabel-modemmet. Det burde bevise, at problemet ligger i YouSees anlæg (modemmet er naturligvis tilsluttet direkte til YouSee-stikdåsen og med det kabel, som blev leveret med modemmet). Nu har jeg haft 3 udfald af 5 minutters varighed den sidste time, så det er ikke længere til at leve med.
Omdømme 6
Badge +6
SNR på mindst 31 er godt nok i You See sammenhænge.
Det er sikkert rigtigt - jeg har heller ikke problemer med at være på internettet når der er udfald på fjernsynet. Jeg hæfter mig mere ved at SNR falder og stiger i sync med TV-problemerne og at correctables/uncorrectables stiger voldsomt samtidig med (da jeg optog ovenstående skærmdumps var eneste internet-aktivetet upload af beskeder samt skærmdumps til dette forum - det burde ikke kræve særlig mange datapakker).
Omdømme 6
Badge +6
Har du prøvet at tage TV antennekabel ud af stikket, så bredbånd kører alene?

Vi var her i starten plaget af indstråling fra den (den gang) nye mobil frekvens 800 MHz. Støj løb tilbage i antenne kablet og generede router. Vores antenne kabel var godt nok, men det var antennestik ikke. Efter de blev skiftet forsvandt problemet.
Det vil jeg prøve i aften, men jeg regner dog ikke med at det gør en forskel, da YouSee-teknikeren checkede TV-antennekablet ved besøget i går. Nu må jeg i gang med dagens arbejde :-)
Så nåede jeg gennem telefonkøen hos YouSee og kan nu selv besvare mit oprindelige spørgsmål. Jo, man kan godt opgradrere Grundpakken+Bland Selv til Fuldpakken. Fuldpakken eksisterer stadigvæk som produkt selvom den ikke markedsføres på hjemmesiden. Prisen er 544,- i stedet for de 429,- jeg betaler i øjeblikket. Der skal ikke betales gebyr i forbindelse med opgraderingen.

Jeg overvejer dog stadigvæk at skifte til en anden leverandør dels pga. prisstigningen dels fordi det så vil have kostet mig 3000,- at skifte til Bland Selv: Forgæves tekniker-besøg, 4 CI-adaptere, 4 YouSee-kort samt nedgraderingsgebyr. Og der er naturligvis ingen garanti for at Fuldpakken vil virke perfekt, når YouSee ikke kan finde årsagen til problemet.

Til slangefar: Jeg har endnu ikke prøvet dit forslag. Der var udfald igen i går aftes, men desværre på et tidspunkt, hvor jeg ikke havde mulighed for at logge ind på modemmet.
Så fik jeg prøvet slangefars forslag. I dag var der 10 minutters billedudfald 19.45. Jeg frakoblede antenne-kablet, sådan at kun modemmet var tilsluttet YouSee-stikdåsen i væggen. De to vedhæftetede skærmdumps er taget med 2 minutters mellemrum. Man ser, at der er en kraftig stigning i både correctables og uncorrectables. Det skal bemærkes, at vi ikke brugte internettet i denne periode. Jeg har holdt øje med signalværdierne i løbet af dagen og de er normalt helt konstante og ændrer sig kun i de perioder, hvor der er billedudfald.

Dette burde bevise, at forstyrrelserne kommer udefra. Det mente YouSee-teknikeren også, men det kom meget bag på mig, at han opgav at løse problemet. Kun hvis der kom flere fejlmeldinger fra vores nabolag, ville YouSee kigge på det igen. Jeg bor i et parcelhuskvarter og er godt klar over, at det kan være dyrt at rette fejl, hvis der fx skal graves, men vi har betalt 5000 kr. for tilslutningen og betaler næsten 10.000 kr. for YouSee-produkter hvert år. Så er det vel rimeligt at forvente, at det fungerer?
Jeg har iøvrigt observeret, at udfaldene altid sker i de første timer efter solopgang og efter solnedgang - og på de få varme sommerdage vi har haft også sidst om eftermiddagen. Er der nogen her der har prøvet at have signalproblemer, som var temperaturafhængige? Og var der en løsning på problemerne? Som det sikkert fremgår er jeg efterhånden virkelig desperat for bare at finde et eller andet, som jeg kan gå viderer til YouSee med, så de måske kan overtales til at kigge på det igen.
Prøv at foreslå dem at sætte overvågning på internetforbindelserne i nabolaget. Hvis flere modemmer viser samme støjproblemer, så har de noget at tage fat i.
Uncorrectables er det samme som bitfejl, BER > 0, og modem og bland selv-kanalerne kører med 256-QAM. Man skal ikke lade sig snyde af SNR. Man kan godt have bitfejl/indstråling og samtidig have god/acceptabel SNR. Modemmet måler hele tiden på signalet i kablet. Dvs. der samles statistik uanset om du downloader/uploader.

Godt nok ligger internet og tv ikke på de samme frekvenser, men når modemmet viser lavere SNR og begynder at tælle uncorrectables i takt med billedudfald på fjernsynet, så er der en sammenhæng.

Du kan dog ikke konkludere, at problemet ligger ude i Yousees net, men hvis du har haft en tekniker på besøg, som har målt og godkendt kabler mv., så må det jo næsten være udenfor.
Endnu en gang stor tak til Logan:) Jeg rignede til YouSee-support - denne gang valgte jeg så bredbånd i stedet for TV i telefonslusen - og de har nu sat mit modem til overvågning. Desuden lovede supporteren at kigge på regningen for mit tekniker-besøg - det syntes han umiddelbart lød helt forkert.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)