Ny opdatering til Humax (v.1.60): Nu kan du bl.a. vælge mellem tilgængelige undertekster og lydspor!

Omdømme 3
Badge +5
  • YouSee Forum Team
  • 1369 kommentarer
Så er vi klar med endnu en opdatering til din Humax tv-boks.

Vi har i dag lanceret en opdatering, som bl.a. introducerer en efterspurgt mulighed for at vælge blandt tilgængelige undertekster og lydspor. Læs med i denne tråd og få det fulde overblik over nye funktioner og forbedringer i denne opdatering :)

IMDb ratings:

Vi lancerer nu den kendte IMDb rating på vores film. Vi starter med lejefilmene og udvider løbende til de resterende film i vores katalog. Udover denne introduktion, giver vi nu også mulighed for at sortere udfra bedømmelse, så du altid kan finde det bedste indhold.

Forbedringer på TV-guiden:

Nu kan du nemmere danne dig et overblik over hvad din boks optager nu og her. Der fremkommer røde prikker der indikerer, hvilke programmer der er i gang med at blive optaget. Derudover har vi gjort navigation til den fulde tv-guide nemmere, som nu fremkommer efter 3 klik på TV Guide-knappen.

Undertekster på optagelser og enkelte kanaler

Først lige en forklaring om de forskellige typer af undertekster:

Indebrændte undertekster:
Disse ligger som en del af selve billede og disse kan ikke ikke styres via boksens menuer eller af YouSee. Humax boksen læser dem blot fra kanaludbyderen.

Tekst-tv undertekster:
Disse bliver synlige så snart du går over på en given tekst-tv side. F.eks. For undertekster på DR1 - side 398. Bemærk at disse ikke virker på optagede udsendelser.

DVB-C undertekster:
Så kommer det nye tiltag. DVB-C undertekster som nu understøttes af boksen og kan slås til/fra. Underteksterne virker på både live-tv, optagelser samt udsendelser der enten har været pauset eller spolet.

Det er nu også muligt at slå undertekster til på en optagelse, hvis den udsendelse du har optaget er leveret med undertekster. Dette varierer fra udsendelse til udsendelse og fra kanal til kanal. Benærk, at det kun er udsendelser med DVB-C undertekster, som du kan stå til/fra på udsendelser der er optaget. Langt de fleste tv-stationer kører med denne standard.

Billedet nedenfor illustrerer, hvordan du slår undertekster til på den enkelte live-udsendelse eller optagelse.

Valg af tilgængelige undertekster og lydspor generelt:

Du finder indstillingerne i Menu -> Indstillinger -> "Lyd og Lydspor" eller "Undertekster".

Bemærk, at du her overskriver indstillinger lavet på den enkelte kanal, hvis du efterfølgende ændrer i de generelle indstillinger som vist nedenfor.

Fejlrettelser:

Vi arbejder løbende på at forbedre boksens stabilitet og nedenfor kan du læse om de rettelser, som denne opdatering også indeholder.

• Stabilitetsforbedring på Netflix-udsendelser. Netflix kunne gå i stå ved load, hvor hjulet blot kørte rundt på en given procent.
  • Fejlretning på TV-Guide som kunne give fejl ved døgnskifte-udsendelser.
  • Rettelser på serie-optagelser der ikke blev håndteret korrekt - f.eks. ved sletning.

Hvis du har spørgsmål til opdateringen, så stil dem endelig nedenfor i kommentarfeltet, hvor vi løbende følger op på spørgsmålene :)

God fornøjelse med den nye opdatering!

40 Kommentarer

Omdømme 1
Badge
I sidste billede står der hørehæmmet. Hvad gør den ?
Omdømme 4
Badge +6
Høre handicappet tekstning skulle gerne komme på i den funktion.
Omdømme 1
Badge
Lyder spændende, mon der så menes MHS, tegn til tale, tegnsprog eller måske bare undertekster som alle os hørehæmmede kan bruge 😉

Der er åbenbart i samme opdatering ændret font til tekst tv og ned korrekt spatiering. Det var sgu dejligt at se og se på ☺
Omdømme 4
Badge +6
louby skrev:

Lyder spændende, mon der så menes MHS, tegn til tale

Det (tekstoplæsning) findes på de alternative DR kanaler (Syns kanalerne).
Omdømme 1
Badge
Radiomanden skrev:

louby skrev:

Lyder spændende, mon der så menes MHS, tegn til tale

Det (tekstoplæsning) findes på de alternative DR kanaler (Syns kanalerne).

Burde man så ikke kalde det synshæmmet i stedet for ?
Jeg ser udemærket men hører dårligt.
Omdømme 1
Badge
[quote=Kasper]Så er vi klar med endnu en opdatering til din Humax tv-boks.

Vi har i dag lanceret en opdatering, som bl.a. introducerer en efterspurgt mulighed for at vælge blandt tilgængelige undertekster og lydspor. Læs med i denne tråd og få det fulde overblik over nye funktioner og forbedringer denne opdatering :)

IMDb ratings:

Kære Kasper

Tak for en ok opdatering, men for 3 mdr siden svarede du mig at I arbejdede på at rette fejlen med forsinkelsen af tekst tv teksterne på DR2.
Har lige testet dem, da jeg opdagede at man i denne opdatering også havde ændret font og spatiering, så det nu ser rigtig godt ud, og mange tak for det.
Underteksterne på DR2 viser sig desværre stadig at være ca. 7.4 sekunder for sent på skærmen. Jeg synes at 3 måneder er for lang tid til dette, men hvad synes du selv ?
Omdømme 4
Badge +2
Kasper skrev:

Det er nu også muligt at slå undertekster til på en optagelse, hvis den udsendelse du har optaget er leveret med undertekster. Dette varierer fra udsendelse til udsendelse og fra kanal til kanal. Benærk, at det kun er udsendelser med DVB-C undertekster, som du kan stå til/fra på udsendelser der er optaget. Langt de fleste tv-stationer kører med denne standard.

Nu har der allerede været spørgsmål om det inde på facebook

Undertekster på optagede danske programmer vil desværre ikke kunne ske på bl.a.

DR1
DR2
DR3
DRK
DR Ramasjang
DR Ultra
TV2
TV2 Charlie
TV2 Zulu
TV2 FRI

Det skyldes, at alle disse kanaler benytter TTV undertekster på deres dansk sprogede udsendelser
Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så svært for dem at sætte ttv-undertekster på optagede udsendelser. Jeg forstår mig i det hele taget ikke på den boks. :)
Saga24 skrev:

DR1

mich skrev:

Kasper skrev:

DR1
DR2
DR3
DRK
DR Ramasjang
DR Ultra
TV2
TV2 Charlie
TV2 Zulu
TV2 FRI

Det skyldes, at alle disse kanaler benytter TTV undertekster på deres dansk sprogede udsendelser

DR2
DR3
DRK
DR Ramasjang
DR Ultra
TV2
TV2 Charlie
TV2 Zulu
TV2 FRI

Hmm så er det jo ikke så meget værd, hvis det er rigtigt :(
Omdømme 4
Badge +2
Saga24 skrev:

DR1
DR2
DR3
DRK
DR Ramasjang
DR Ultra
TV2
TV2 Charlie
TV2 Zulu
TV2 FRI

[/quote]

Hmm så er det jo ikke så meget værd, vis det er rigtigt :([/quote]

Specielt ikke, når DR1 og TV2 har lovet folketinget, at stort set 100 % af alle danske produktioner, også live TV som go morgen, go aften, ekstra nyheder, nyhedsudsendelser, aftenshowet, vil være TTV tekstet i 2017 - 2018 og fremover
Omdømme 4
Badge +2
Logan skrev:

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så svært for dem at sætte ttv-undertekster på optagede udsendelser. Jeg forstår mig i det hele taget ikke på den boks. :)

Især ikke når Samsung boksen sagtens kan, og alle harddisk optagere på markedet ligeledes kan.

Og nej, TTV (tekstning) er ikke en død sild på DR og TV2, tværtimod og heller ikke på de nordiske TV kanaler

Men ellers er det efterhånden en rigtig, rigtig god boks, kunne ikke undvære den (jeg har ikke behov for TTV undertekster)
Omdømme 2
Ok opdatering, men jeg havde dog håbet på at den evindelige besked om at der snart ikke er mere plads på harddisken som kommer hver 3-4 minutter MENS man ser noget på boksen, og der samtidig er en optagelse i gang ville forsvinde.
Yderligere kan jeg konstatere at den kommer også når man ser streaming fra f.eks. HBO.
I det hele taget er det med til at forringe oplevelsen af en udsendelse, hvis man konstant skal mindes om at der snart ikke er mere plads på harddisken.
Det lader til at beskeden starter omkring 90% fuld, men mon ikke man har forstået beskeden, da den konstant står øverst når man er i menuen, og samtidig kommer under afspilning.
Kunne man da ikke få en mulighed for enten at tilkendegive at man har set beskeden (og evt. ønske en påmindelse når der er f.eks. 5% tilbage), i stedet for konstant at få den vist, eller helt under indstillinger bede om ikke at få beskeden vist under udsendelse?
Og, ja jeg er klar over at jeg bare kunne slette noget indhold, hvis jeg ikke vil se beskeden, men hvad skulle jeg så bruge de sidste 10% af harddisken til 🙂

/Michael
Omdømme 3
Badge +5
louby skrev:

Kære Kasper

Tak for en ok opdatering, men for 3 mdr siden svarede du mig at I arbejdede på at rette fejlen med forsinkelsen af tekst tv teksterne på DR2.
Har lige testet dem, da jeg opdagede at man i denne opdatering også havde ændret font og spatiering, så det nu ser rigtig godt ud, og mange tak for det.
Underteksterne på DR2 viser sig desværre stadig at være ca. 7.4 sekunder for sent på skærmen. Jeg synes at 3 måneder er for lang tid til dette, men hvad synes du selv ?

Hej louby

Jeg prøver lige at få testet på det samt forhørt mig ved rette afdeling, for det er naturligvis ikke meningen og det skal selvfølgelig rettes så hurtigt som muligt.
Omdømme 3
Badge +5
mph skrev:

Ok opdatering, men jeg havde dog håbet på at den evindelige besked om at der snart ikke er mere plads på harddisken som kommer hver 3-4 minutter MENS man ser noget på boksen, og der samtidig er en optagelse i gang ville forsvinde.
Yderligere kan jeg konstatere at den kommer også når man ser streaming fra f.eks. HBO.
I det hele taget er det med til at forringe oplevelsen af en udsendelse, hvis man konstant skal mindes om at der snart ikke er mere plads på harddisken.
Det lader til at beskeden starter omkring 90% fuld, men mon ikke man har forstået beskeden, da den konstant står øverst når man er i menuen, og samtidig kommer under afspilning.
Kunne man da ikke få en mulighed for enten at tilkendegive at man har set beskeden (og evt. ønske en påmindelse når der er f.eks. 5% tilbage), i stedet for konstant at få den vist, eller helt under indstillinger bede om ikke at få beskeden vist under udsendelse?
Og, ja jeg er klar over at jeg bare kunne slette noget indhold, hvis jeg ikke vil se beskeden, men hvad skulle jeg så bruge de sidste 10% af harddisken til 🙂

/Michael

Hej Michael

Godt input og feedback. Det melder jeg videre herfra :)
Omdømme 4
Badge +2
Kasper skrev:

louby skrev:

Kære Kasper

Hej louby

Jeg prøver lige at få testet på det samt forhørt mig ved rette afdeling, for det er naturligvis ikke meningen og det skal selvfølgelig rettes så hurtigt som muligt.

Kasper skrev:

louby skrev:

Kære Kasper

Hej louby

Jeg kan bekræfte, at DR2 TTV stadig er et problem på Humax boksen, og ikke på mit TV, også på 1.60 versionen. Det skal være almindelige tekstede danske produktioner, ikke live/direkte udsendelser
Omdømme 3
Badge +5
Lige en opdatering herfra i forhold til hvad jeg skrev tidligere.

- Der er fortsat kendte udfordringer i forhold til underteksters synkronisering på DR2 via Tekst-tv - desværre har jeg ikke en tidshorisont på det pt.

- Jeg er også blevet gjort opmærksom på, at der vil blive set på beskeden for fuld harddisk og hvor tit den vises.
Citat: "Tekst-tv undertekster:
Disse bliver synlige så snart du går over på en given tekst-tv side. F.eks. For undertekster på DR1 - side 398. Bemærk at disse ikke virker på optagede udsendelser."

Når denne forlængst lovet funktion STADIG ikke virker, hvad skal vi så bruge denne opdatering til?
Hej,

Det jeg kunne ønske er at skifte det danske lyd spor på Eurosports kanaler til Norsk eller Svensk, kan det mon lad sig gøre?
Omdømme 4
Badge +2
rene1955 skrev:

Citat: "Tekst-tv undertekster:
Bemærk at disse ikke virker på optagede udsendelser."

Når denne forlængst lovet funktion STADIG ikke virker, hvad skal vi så bruge denne opdatering til?

Nu må vi se, om vi får den på et tidspunkt
Omdømme 4
Badge +6
@ Jorn-Hansen.

Her i landet er det Dansk og Engelsk der fås, har ikke observeret andet.
Badge
Nu har jeg ikke fulgt med i denne lange tråd. Men! Omhandler lydspor ikke om eks, at Tyskland eller andre lande, sender en Dansk film: Olsen Banden film, som er 2'enden/2K kanal på lyd sprog? Beskrevet på:TTV? Selvom, at filmen bliver sendt på: Tysk-TV? Dette var et eksempel på: Lydspor :)
Omdømme 4
Badge +6
Det er netop til brug på de kanaler der tilbyder mere end et lydspor, f.eks Eurosport og på nogle af børnekanalerne hvor der sendes et Dansk og Engelsk lydspor.
Badge
Radiomanden
Bare for at være sikker på din kommentar
Jeg tager et eksemplar på: Eurosport. Hvis der tales engelsk på kanalen. Kan jeg evt. skifte lydspor til Dansk? Hvis ikke, så giver det ikke nogen mening?
Omdømme 4
Badge +6
Der er mulighed for begge lydspor på Eurosport, men om det er hele tiden der er det, ved jeg ikke.
Badge
Radiomanden
Hvordan finder man ud af, at der er et nyt lydspor?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)