Spørgsmål

Ny Humax TV boks. Angivet forbrug af plads på harddisk - Hvad sker der ? Måler forkert eller hvad ?

Omdømme 7
Badge +4
  • Vismand
  • 3862 kommentarer
Jeg er i den situation, at jeg har 10 udsendelser der svarer til ca 14 timer, men når jeg går ind og ser harddisk for brug under systeminformation, så siger den at jeg har brugt 57,5 %.

Det passer forhåbentlig ikke, at jeg kun har 25 timers plads på min harddisk, der skulle gere være 100 timer eller mere, dvs jeg kun skulle have brugt 15 % af harddisken Det er en 1 TB harddisk, der sidder i. Er Harddisken "sandet" til eller hvad ?

Er der andre, der har samme mærkelige resultat ?

31 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Har i øjeblikket brugt 20% af Disken, der ligger optagelser på en samlet længde af 4 Timer og 20 minutter Det er samlet 260 minutter. Det giver en samlet optage tid på disken på 22 Timer, da 20% er 1/5 af diskpladsen. 260x5= 1300 minutter divideret med 60= 21,66.
Omdømme 7
Badge +4
Radiomanden skrev:

Har i øjeblikket brugt 20% af Disken, der ligger optagelser på en samlet længde af 4 Timer og 20 minutter Det er samlet 260 minutter. Det giver en samlet optage tid på disken på 22 Timer, da 20% er 1/5 af diskpladsen. 260x5= 1300 minutter divideret med 60= 21,66.

Det svarer til 5 - 6 VHS bånd, det kan umuligt være rigtigt
Omdømme 7
Badge +6
Som det ses på regnestykket så er der ikke noget i vejen med udregningen.

Omdømme 7
Badge +4
En samsung HDD med det halve, 500 GB, kan have 124 timer i HD kvalitet

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/dvd-og-blu-ray-afspiller/BDH8500N/samsung-3d-smart-blu-ray-afspiller-500-gb-bd-h8500nxe
Omdømme 7
Badge +4
Radiomand, 22 timer totalt på boksen er da alt alt for lidt, det skal være over 100 timer
Omdømme 7
Badge +4
mich skrev:

Radiomand, 22 timer totalt på boksen er da alt alt for lidt, det skal være over 100 timer

Alene en samsung HDD optager på 500GB kan have 124 timer, så det burde den mindst have, da den har dobbelt harddisk størrelse
Omdømme 2
Badge +1
Har ca. 20 timers optagelser til at ligge på harddisken og har kun brugt 23,7 % af pladsen.

Måske at boksen medregner planlagte optagelser når den viser hvor meget der er brugt af harddisken? Jeg har ingen planlagte optagelser.
Omdømme 7
Badge +4
henningoc skrev:

Har ca. 20 timers optagelser til at ligge på harddisken og har kun brugt 23,7 % af pladsen.

Måske at boksen medregner planlagte optagelser når den viser hvor meget der er brugt af harddisken? Jeg har ingen planlagte optagelser.

Så avanceret tror jeg ikke boksen er
Omdømme 7
Badge +4
Jeg havde faktisk et gammelt indlæg med samme spærgsmål

https://forum.yousee.dk/kabel-tv-8/virker-jeres-hdd-forbrug-rigtigt-pa-den-nye-boks-det-synes-jeg-ikke-den-gor-10508/index1.html#post104761
Omdømme 7
Badge +6
Det med timer og minutter kan man ikke regne med i sådan et regnestykke. Det er den slags der var brugbart dengang vi havde analoge optagere, hvor man valgte indstillinger som SP, LP, EP og XP til at afgøre hvor meget plads der er til rådighed på HDD'en, fordi det var maskinerne der fuldt ud kontrolerede lyden og billedet på optagelserne.

I den digitale tidsalder er den slags slut. Nu er det codecs og bitrates der sendes med som afgører hvor meget en digital optagelse fylder på en HDD, fordi optagelsen indeholder det samme codec og bitrate på billedet og nøjagtig det samme codec, bitrate og antal af kanaler på lyden og antal af lydspor der bliver transmiteret med.
Reelt kan man sige at der laves en 1:1 klon af transmiteringen når den optages.

Til sammenligning kan jeg nævne at optager jeg eks. en film på 90 min på ARD via både Yousee og min parabol, så fylder optagelsen gjort via parabolen væsentlig mere.
Hvorfor, fordi at via parabolen, der har ARD en bitrate på billedet der er næsten 5.5 Mbps højere og der er 1 lydspor mere end hos Yousee.
Skal lige nævnes at min PVR er en Dreambox med DVB-C og DVB-S2 tuner, så derfor har jeg den valg muglighed.

Så realistisk set, så giver den data at Elgiganten leverer om den Panasonic optager ang. antal timer ikke rigtig mening, med mindre det simpelthen er fordi softwaren at optageren er låst til ikke at kunne optage mere i antal timer.
Omdømme 7
Badge +6
Per K skrev:

, med mindre det simpelthen er fordi softwaren at optageren er låst til ikke at kunne optage mere i antal timer.

Skulle have været: Med mindre det simpelthen er fordi at softwaren i optageren er låst til ikke at kunne optage mere end det nævnte antal timer. En metode man også undgår af folk kunne finde på at skifte harddisken ud med en der er større.
Omdømme 7
Badge +4
Per K skrev:

Det med timer og minutter kan man ikke regne med i sådan et regnestykke. Det er den slags der var brugbart dengang vi havde analoge optagere, hvor man valgte indstillinger som SP, LP, EP og XP til at afgøre hvor meget plads der er til rådighed på HDD'en, fordi det var maskinerne der fuldt ud kontrolerede lyden og billedet på optagelserne.

I den digitale tidsalder er den slags slut. Nu er det codecs og bitrates der sendes med som afgører hvor meget en digital optagelse fylder på en HDD, fordi optagelsen indeholder det samme codec og bitrate på billedet og nøjagtig det samme codec, bitrate og antal af kanaler på lyden og antal af lydspor der bliver transmiteret med.
Reelt kan man sige at der laves en 1:1 klon af transmiteringen når den optages.

Til sammenligning kan jeg nævne at optager jeg eks. en film på 90 min på ARD via både Yousee og min parabol, så fylder optagelsen gjort via parabolen væsentlig mere.
Hvorfor, fordi at via parabolen, der har ARD en bitrate på billedet der er næsten 5.5 Mbps højere og der er 1 lydspor mere end hos Yousee.
Skal lige nævnes at min PVR er en Dreambox med DVB-C og DVB-S2 tuner, så derfor har jeg den valg muglighed.

Så realistisk set, så giver den data at Elgiganten leverer om den Panasonic optager ang. antal timer ikke rigtig mening, med mindre det simpelthen er fordi softwaren at optageren er låst til ikke at kunne optage mere i antal timer.

nej, men yousee har tidligere sagt omkring 100 timer. der er stor forskel på det og så 22-25 timer
Omdømme 7
Badge +4
Er der ikke andre, der oplever, at deres boks måske kun kan have 20-30 timer og ikke som lovet, over 100 timer ?
Tryk på menu, gå ind i indstillinger, systeminformation, 3 sider ned, så kan du se, hvor meget harddisk der er brugt
Omdømme 7
Badge +4
Idag, 4 dage efter, har jeg:

58,1 % harddisk brugt
7 optagelser
530 minutter eller 8,83 timer incl 7 x 10 min ekstra optagelser

Det svarer til 15,2 timer, hvilket svarer til under 4 VHS bånd (4 timer) eller 5 VHS bånd (3 timer)

Og under 1/6 del af hvad Yousee lovede at en 1TB hardisk skulle kunne indeholde (Over 100 timer)
Sletter nulstilling af boksen også optagelser? Har du lagt mærke til om nulstilling også frigiver pladsen?
Omdømme 7
Badge +4
Logan skrev:

Sletter nulstilling af boksen også optagelser? Har du lagt mærke til om nulstilling også frigiver pladsen?

Gendan fabriksindstillinger gør i hvert fald, gendan indstillinger tror jeg ikke

Sletning af enkelt programmer frigiver plads
Omdømme 7
Badge +6
Hej Michael.
Når du har så meget på HDDen, så fyld den helt op, så har vi da 100% vished for hvor meget der kan være på den, selv om noget af det nok er i SD.
Omdømme 7
Badge +4
Problemet er så bare, om den sletter ngle af de udsendelser jeg ikke har set, men hvis det fortsætter, så er det jo snart en realitet. Iøvrigt kører jeg stadig på 1.40.57 SW
Omdømme 7
Badge +6
Mon den sletter noget automatisk.? Men hensyn til FW, så var der ikke noget væsentligt i den, men det er da underligt at den ikke er kommet til din og andres bokse.
Omdømme 7
Badge +4
Iøvrigt har jeg en forespørgsel på på problemet liggende hos den ansvarlige afdeling hos Yousee siden onsdag aften, men har ikke fået noget svar endnu
Omdømme 5
Badge +4
Hej allesammen,

Tak for jeres input her i tråden.

Jeg har sendt jeres spørgsmål videre til vores ansvarlige som fortæller, at vi er bekendt med problematikken og er i gang med at arbejde på en løsning som kommer i et fremtidig release. Jeg har desværre ikke en dato for dette, men I vil høre mere om det når tiden er inde.

Vh
Omdømme 7
Badge +4
Tak Nikolaj og ikke mindst til radiomanden, som kunne bekræfte problemet

Endnu engang, som jeg sagde i april sidste år, da boksen kom, det kunne være rart at se forbruget i MB både på den enkelte optagelse og det samlede forbrug/resterende, ligesom man kan med f.eks. Samsung bluerau/HDD erne

Kunne du evt lade ønsket gå videre ?
Omdømme 7
Badge +4
Radiomanden skrev:

Hej Michael.
Når du har så meget på HDDen, så fyld den helt op, så har vi da 100% vished for hvor meget der kan være på den, selv om noget af det nok er i SD.

Nu har jeg fyldt den op næsten op med fillm på Cmore jeg ikke skulle se og godmorgen DK (længere udsendelser), 99,8% alt er ikke i 12Mbit. Samlet forbrug er ca 85 timer.
Jeg synes ikke det er meget i en 1 TB boks
Omdømme 7
Badge +6
Du når da ikke med 99,8% op på de 100 timer der som det siges skulle kunne være på den.
Omdømme 7
Badge +4
Nej, jeg opgav, men som jeg har skreve tidligeret, det vile være godt at vide, hvor meget en udsendelse fylder i MB og hvor mange MB der er brugt, og hvor meget der er tilbage. ligesom på bl.a. Samsung blueray HDD

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)