Spørgsmål

Manuel indstilling af IP-adresse på YouSee TV-boks..?

• Deltager
  • 0 kommentarer
Jeg har for ikke så lang tid siden modtaget min bestilte YouSee TV-boks (Humax), og har fulgt den medfølgende kvik-guide samt anvisningerne der gives på TV-skærmen når TV-boksen tændes første gang. Jeg er dog kørt fast ved indstillingen af netværk.

MIT SETUP
Jeg har konfigureret et lokalnetværk, hvor alle enheder er tilsluttet internettet, via trådløs (5GHz) eller kabel forbindelse til en router, der er forbundet til mit YouSee kabel-modem (Cisco EPC3925) via netværkskabel.

Jeg anvender ikke (har bevidst fravalgt det) uddeling af IP-adresser via DHCP på mit lokal-netværk, så alle netværksoplysninger (IP-nummer, subnetmaske, gateway og DNS) er konfigureret manuelt på hver enkel enhed (computere, smartphones, smartTV, NAS m.m.).
Det er første gang jeg oplever en enhed hvor netværksindstillingerne ikke kan indstilles manuelt.

Under mit forsøg på at etablere netværksforbindelse oplevede jeg følgende:

Når man på TV-boksen vil oprette forbindelse til internettet - får man muligheden for at vælge kablet eller trådløs forbindelse - boksen vælger i første omgang at anvende netværkskabel hvis den registrerer at et kabel er tilsluttet.

Efter boksen har forsøgt at opnå internetforbindelse via kabel - og mislykkes - vises der et udråbstegn udfor pågældende valgmulighed. Trykker man herefter “OK” på fjernbetjeningen vises detaljer om de aktuelle TCP\IP indstillinger, herunder IP-adresse, Subnetmaske, Gateway samt DNS. (Af detaljerne kan man se, at den aktuelle IP-adresse er 169.254.235.187 - hvilket plejer at betyde at det er en selvtildelt IP-adresse når der ikke modtaget én via netværksforbindelsen).

Vælger man trådløs, bliver man først bedt om at frakoble netværkskablet, hvorefter man vises en liste med tilgængelige trådløse netværk. Efter man har valgt det ønskede trådløse netværk på listen, bliver man bedt om at indtaste adgangskoden for pågældende netværk, hvorefter det mislykkes at opnå internetadgang, når boksen ikke modtager en IP-adresse via DHCP.

Fælles for begge valgmuligheder - såvel kablet som trådløst netværk - er at man ikke får muligheden for at indtaste TCP\IP oplysningerne manuelt, når IP-adressen ikke automatisk bliver tildelt - hvilket ellers ville have været oplagt på dette tidspunkt (sådan fungerer det hvertfald på langt de fleste enheder).

Jeg har ikke kunnet få hjælp fra YouSee’s support (ingen af de medarbejdere jeg talte med, lod til at have kendskab til opsætning af IP-adresser). Det er heller ikke lykkedes, at finde nogle brugbare informationer på hverken YouSee’s forum eller ved Google-søgning på “YouSee TV-boks fast ip”

Jeg har indtil videre været nødt til at lave alle mulige work-arounds (ingen af dem brugbare på længere sigt) for at få boksen på internettet, så jeg håber, der er nogen på dette forum, som kan hjælpe.

Dét jeg ønsker svar på er, hvorvidt det er muligt, manuelt at indtaste TCP\IP internets-indstillingerne på YouSee’s TV-boks, og i givet fald et fingerpeg om hvorledes dette udføres.

2 Kommentarer

Jeg har ikke selv Humax-boksen (stadig for mange problemer/mangler efter min smag), så jeg har ingen forslag i den retning.

Er det også udelukket at tildele faste IP-adresser via DHCP, og så bare undlade at definere et område til dynamiske?

Hvis du bare skal i gang, kunne du evt. også se, om boksen vil acceptere en arp fra pc'en:
f.eks.: arp -s 192.168.1.23 00-11-22-33-44-55
Jeg havde et lignende problem da jeg skiftede min ud med en ny, router, Netgear Nighthawk x4s. Boksen ville simpelthen ikke på nettet. Alle andre enheder virkede OK, og kunne tilsluttes. Jeg løste det ved først at koble boksen op igen med fastnet. Herved fik routeren en IP Adresse og ville så efterfølgende gerne koble op via 5 G.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)