Spørgsmål

IP-conflict på Yousee tv-boks (Humax YSR-2000) ?

Omdømme 2
Badge
  • Udforsker
  • 38 kommentarer
Siden juni 2016 har jeg haft problem et at min(e) Yousee router(e)* blokeres i tide og utide, dvs. alle mine devices trådløse såvel som kablede mister forbindelsen, indtil routeren genstartes.

Jeg har været i kontakt med Yousees support siden juni, og har systematisk fejlsøgt mit netværk, bl.a. ved at udskifte Yousee router, fjerne egen bridged router, opdatere firmware på devices, udskifte wifi med ethernet, fjerne øvrige tilslutninger, gendanne fabriksindstillinger på Yousee tv-boks.........

Min mistanke har kredset hen til Yousee egen tv-boks (Humax, YSR-2000), som jeg tilsluttede første gang april 2016. Siden 6. december 2016 og indtil sidste uge har jeg haft Humax YSR-2000 tv-boks frakoblet, og brugt en gammel Samsung tv-boks i stedet. I den periode stort set uden problemer. Efter tilslutning af Humax YSR-2000 igen har jeg router-blokeringerne igen.

Kigger jeg i routerens admin 192.168.0.1, ser jeg at Humax YSR-2000 benytter sig af 3 forskellige MAC adresser HE:MM:EL:IG:16:10 (ethernet) / HE:MM:EL:IG:17:10 (wifi) /
HE:MM:EL:IG:16:11 (wifi). Tv-boksen skifter mellem disse 3 adresser i flæng. Jeg har prøvet at lave DHCP-reservation på MAC HE:MM:EL:IG:16:10 på IP-adressen XXX.XX.XXX.99, men den kan godt finde på at bruge HE:MM:EL:IG:17:10 eller HE:MM:EL:IG:16:11 i stedet på samme reserverede IP-adresse XXX.XX.XXX.99.

Min mistanke/konklusion er at Yousee tv-boksens "lemfældige" omgang med skiftende MAC-adresser og ignoreren af DHCP-reservation, forvirrer routeren, både bridgede og Yousees egne.

Øvrige devices som f.eks. Playstation, Nexus Player, forstærker har typisk én dedikeret MAC til ethernet og én dedikeret MAC til wifi. Ikke den stole-IP-leg som Humax leger.

- Er der andre der oplever lignende?

Yousee router(e)*
2 x Netgear 6250 + 1 x Sagemcom 3686v2

1 Kommentar

Omdømme 5
Badge +5
Hej cbonde

Jeg vil gerne byde ind med svar her.

Interessant observation du har gjort dig her.
Vi har jo en del Humax-bokse på vores routere derude også som kører ganske optimalt og jeg har umiddelbart ikke hørt om dette problem før.

Jeg skal lige være helt sikker, hvad var konklusionen hvis Humax kører med LAN-kabel direkte på YouSee modem?

Jeg følger spændt denne tråd for at se om andre har samme udfordringer.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)