Svar

Indlæsning af tuner kanaler, hvilken betydning har "frekvensen"?

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints moef har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
  • Veteran
  • 248 kommentarer
Jeg har i lang tid haft optage problemer med min Samsung BD-F8500 recorder, som periodisk fejlbehæfter optaget udsendelse med stemplet "ugyldig indholdslicens". Udsendelserne bliver optaget, men I praksis når jeg prøver at afspille en af udsendelserne, så ser jeg kun ca. et ½ sekund af starten som forsætter i et uendelig loop der er svært at komme ud af.

Nu har jeg så snakket med Samsung support igen og fået et nyt svar, og måske bedre svar. Samsung support har opremset detaljeoplysningerne som bruges når man skal indlæse sine tuner kanaler fra Yousee.

Det fleste settings kender jeg i forevejen såsom.. net id, modulution, symbol freq osv. , men ved "frekvensen" oplyser Samsung, at der er flere frekvenser man kan vælge i mellem. De oplyser, at standard freq. er "143000", men at jeg også kan prøve med "156000", "442000", "858000". Jeg kan ikke finde ud af hvad det betyder for optagelserne, og om disse frekvenser er valide hos Yousee?

Det kunne måske have betydning for de problemer jeg i lang tid har haft. Er der nogen af jer her på forummet som ved noget mere omkring frekvenserne?

icon

Bedste svar af Vilhelm 18 juli 2015, 06:55

moef skrev:
Tak for svaret Vilhelm,

Kan du så gennemskue, hvorfor Samsung vil ha' mig til at prøve de højere frekvenser af? Udfra det du skriver, så vil man typisk altid skulle starte med at søge efter kanaler fra 143000 mhz og op, som jeg gør nu. Søgningen vil jo tage alt med fra 143000 til 85800 mhz, eller?

Hmm.. jeg ken ikke helt gennemsku, om der burde være nogen forskel ved at starte søgning fra f.eks. 618000 mhz hvor vores mellempakke så burde starte i førlge dine frekvens tal? Men umiddelbart ville jeg ikke tro der var nogen forskel.

De frekvenser Samsung har givet mig, syntes jeg heller ikke passer med de frekvensintervaller du har. Men jeg tror mere på dine tal end Samsung's :)

Du skal altid starte med 143 MHz. Starter du med 618 MHz, mangler du de 25 kanaler der ligger i Grundpakkens frekvensområde, du får ingen betalingskanaler, ingen TV Guide, ingen radiokanaler, ingen opdatering til YouSee Kort og andet.

Se original

9 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Vilhelm har modtaget fra andre medlemmer.

Badge
YouSee anvender frekvenser fra 143 MHz til 858 MHz.. Frekvensområdet er delt i 3.

Det laveste frekvensområde er 143-602 MHz. I det ligger de ukrypterede Grundpakke-kanaler og alle krypterede kanaler (de kanaler som kan vælges som Ekstrakanaler og Ekstrapakker og som selvvalgte Bland Selv-kanaler).

I frekvensområdet 618-674 MHz ligger de ukrypterede Mellempakkekanaler.

I frekvensområdet 690-858 MHz ligger de ukrypterede Fuldpakkekanaler.

Frekvensområderne holdes adskilt  ved et fysisk udskifteligt frekvensfilter i et skab ved boligen eller i ejendommen.

Således har kunder med Grundpakken eller en Bland Selv-pakke fået isat et Grundpakkefilter, der kun giver adgang til kanaler i 1. frekvensområde og spærrer for kanaler med højere frekvenser.

Kunder med Mellempakken har et Mellempakkefilter som hindrer adgang til kanalerne i Fuldpakkens frekvensområde.

Hvis man ved en fuld kanalsøgning bedes angive en frekvens, er det begyndelsesfrekvensen 143 MHz (143000 Hz) som skal angives.

143 er Yousees "homing" frekvens, hvor de sender en masse data omkring netværket. De sender bl.a. en samlet oversigt over alle kanaler, så man i princippet ikke behøver søge samtlige frekvenser igennem.

Hvis din enhed ellers kan tune kanalerne, så kan jeg ikke se, hvad det har med dine (defekte) optagelser at gøre.

Omdømme 2

Badge
Tak for svaret Vilhelm,

Kan du så gennemskue, hvorfor Samsung vil ha' mig til at prøve de højere frekvenser af? Udfra det du skriver, så vil man typisk altid skulle starte med at søge efter kanaler fra 143000 mhz og op, som jeg gør nu. Søgningen vil jo tage alt med fra 143000 til 85800 mhz, eller?

Hmm.. jeg ken ikke helt gennemsku, om der burde være nogen forskel ved at starte søgning fra f.eks. 618000 mhz hvor vores mellempakke så burde starte i førlge dine frekvens tal? Men umiddelbart ville jeg ikke tro der var nogen forskel.

De frekvenser Samsung har givet mig, syntes jeg heller ikke passer med de frekvensintervaller du har. Men jeg tror mere på dine tal end Samsung's :)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Vilhelm har modtaget fra andre medlemmer.

Badge

moef skrev:
Tak for svaret Vilhelm,

Du skal altid starte med 143 MHz. Starter du med 618 MHz, mangler du de 25 kanaler der ligger i Grundpakkens frekvensområde, du får ingen betalingskanaler, ingen TV Guide, ingen radiokanaler, ingen opdatering til YouSee Kort og andet.

Omdømme 2

Badge
Takker. Jeg tror Samsung support ikke har været helt klar over situationen, hvordan det hele hænger sammen.

Men fint med dit svar, så ved jeg hvordan det sænger sammen med de forskellige frekvenser, tak :)

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Har du prøvet med en HDD direkte til dit TV?

Omdømme 2

Badge
Nej det har jeg ikke Jørn. Fordelen ved Samsung recorderen er, at den har 2 tunere indbygget. Og det har jeg været meget glad for. Men det kunne selvfølgelig være interessant at vide, om jeg fik det samme problem når jeg optog gennem tv'et.

Jeg har også tænkt om det kunne være et kabel / signal kvalitets problem. Men alle tuner kanalerne står fint når jeg ser på dem, aldrig problemer der. Det er kun når jeg optager, at udsendelserne periodisk bliver fejl optaget.

Der er stadig garanti på Samsung recorderen, så det ender måske nok med at jeg sender den til rep. inden garantien udløber i september.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints joern har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +3
Det var netop for at se, om problemet også var der ved optagelse fra TV'et. Der er jo intet til hinder for, at du kan sætte TV'et til optagelse og se et andet program via din recorder.

Har du prøvet at måle signalstyrken mens du optager?

Omdømme 2

Badge
Nej jeg har ikke tjekket signalstyrken, da sigalet ser fint ud, samt at jeg ikke har nogen udfald på tunerens kanaler når jeg blot ser på dem. Men igen er du muligvis inde på noget rigtig, at tjekke op på signalet. Det kunne tænkes, at der ikke skal så meget til før signalet dropper ud i optagelserne og medføre fejl.

Dog har jeg hele tiden tænkt, at sålænge billedet ser fint ud på tuneren, at så recordere da ogås må kunne optage det uden problemer. Men tingene hænger måske anderledes sammen i virkeligheden. 

Jeg skal se om jeg kan aflæse signal kvaliteten og bit fejl, på sammen måde som jeg kan via mit tv.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)