Spørgsmål

Gigaspeed

Jeg sad og læste at i er ved at opgradere til gigaspeed og er i den forbindelse interesseret i at høre hvor i landet i starter og om det kommer til at nå ud til alle jeres kunder eller om "os" på landet vil blive overset ?
Som det er nu lever jeg med en sløv 15/2 forbindelse på en god dag.

Vil den nye gigaspeed forbindelse køre Fuld duplex eller hvordan ?

Og så det vigtigste hvad kommer det til at koste.

19 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Det er ikke noget som brugerforummet kan svare på, spørgsmålet skal stilles til You See, f.eks på deres FB væg.
Omdømme 7
Badge +7
Når Yousee snakker om gigaspeed er det i første omgang til kabeltv. Ja, den nye standard på kabelnettet DOSCSIS 3.1 er fuld duplex: http://www.cablelabs.com/full-duplex-docsis/

Der sker en lille smule med internet fra TV stikket, men det er især, hvis man bor tæt på centralen. Du bor tilsyneladende et pænt stykke fra centralen. Med "pair bonding" kan du måske fordoble din hastighed til omkring 30. Det kræver b.la. at der er lagt 2 trådpar ind i din bolig. Ved at bruge begge par kan man fordoble hastigheden. Du kan forhøre dig hos Yousee om muligheden.

Det bliver meget dyrt, og jeg er bange for, at Yoursee vil komme i starten med meget asymmetriske hastigheder (f.eks. 1024/60).
Omdømme 7
Badge +7
Vil du have,at der sker noget ude på landet. Må du snakke med folk i området f.eks. : grundejerforening, bylaug. Hvis nok er interesset, kan der måake laves ting som f.eks. en fremskudt central eller fremskudt delt fiber (GPON).
Omdømme 7
Badge +4
Slangefar skrev:

og jeg er bange for, at Yoursee vil komme i starten med meget asymmetriske hastigheder (f.eks. 1024/60).

Er det Gigabit / coax, du taler om ? 1Gbit / 60Mbit ?
Omdømme 7
Badge +7
Ja, ikke mere end 60 op.
Omdømme 7
Badge +4
Det er ikke det, jeg har forstået ved at læse indblik, http://mags.datagraf.dk/indblik/4/, så er det 1000/1000 her efter FM sluk
Omdømme 1
ja sådan som jeg har forstået det skulle det være 1000/500 eller 1000/1000 til os som bor i forening og som pt bliver opgraderet til docsis 3.1???
Det bliver nok ikke 1000/1000 på nuværende tidspunkt. Når de taler symmetri, har jeg set det i forbindelse med et eksempel på 500/500.

Den samlede uploadkapacitet bliver på ~1 Gbit/s, som er til deling. En tommelfingerregel siger, at den udbudte tophastighed ikke bør være mere end det halve.

Jeg baserer min udregning på denne tabel:

En enkelt kanal kan være op til 96 MHz bred, og de vil bruge 65-204 MHz til at huse 3.1-kanaler. Med modulation 1024, bliver det cirka til:

0,78 Gbit/s / 96 * (204-65) = 1,1 Gbit/s.
Omdømme 3
TDC ser, i følge deres Wholesale-afdeling, frem til at indføre GPON, med op til 1000/560, ved it-releasen i uge 18. Her er der således både tale om asymetri og forevigt udskudte projekter :(
Omdømme 7
Badge +4
Hvad er GPON ?
Omdømme 3
mich skrev:

Hvad er GPON ?

Gigabit-capable Passive Optical Network. For første gang præsenteres af TDC her: https://wholesale.tdc.dk/wholesale/produkter/nyhedsbreve/Sider/bredbaand.aspx?newsletterId=54&articleId=163, og de seneste par måneder har de angiveligt gjort alt parat. Og kun for fiberkunder.
Omdømme 7
Badge +6
Det er et akronym for Gigabit-capable Passive Optical Networks.
Omdømme 7
Badge +7
GPON kræver et område eller f.eks. en ejendom bliver enige om at bruge det. Der er tale om en delt fiber med samlet kapacitet på omkring 2,5 Gbps, som op til 64 boliger deles om.
Omdømme 7
Badge +4
Så det en blind vej :-) har ikke noget med doccic3.1 udrulning at gøre
Omdømme 7
Badge +7
Nej, det det har ikke noget med DOCSIS at gøre. Det er bare en billig måde, at føre en delt fiber ind i f.eks en etage ejendom.
Omdømme 7
Badge +4
Så vi venter desværre stadig på at docsis3.1 udrulning starter
Omdømme 3
Slangefar skrev:

GPON kræver et område eller f.eks. en ejendom bliver enige om at bruge det. Der er tale om en delt fiber med samlet kapacitet på omkring 2,5 Gbps, som op til 64 boliger deles om.

Jeg forstår ikke hvor du har det med at kun 2,5 Gbps deles ud til hele 64 boliger. De 64 boliger er rigtigt nok, men føler at 2,5 Gbps er misforstået.
Omdømme 3
mich skrev:

Hvad TDC Wholesale skriver om Docsis 3.1:
"Kommende standard, som er ved at blive udrullet på
TDC’s Coaxnet. Udover at nettet opgraderes skal der også
anvendes særlige modem og stik til Docsis 3.1
Til Slutkunder hvor coaxnet og stik er opgraderet og hvor
der anvendes Docsis 3.1 modem, vil den maksimale
PT_BSA_Coax_Bilag_1a_Prod_spec_Adgang_v_301116 Side 3 af 8
hastighed være 1000/500 Mbit/s (indtil 1. marts 2017 vil
den maksimale hastighed være 1000/60 Mbit/s
Docsis 3.1 modemmer vil kunne anvendes under Docsis
3.0 standarden, men vil kun kunne levere de hastigheder
som kan opnås med en Docsis 3.0 standard"
Ydermere angiver de at det er færdigt i udgangen af dette år. :)
Omdømme 7
Badge +4
Sp_rgsm_ler skrev:

mich skrev:

Hvad TDC Wholesale skriver om Docsis 3.1:
"Kommende standard, som er ved at blive udrullet på
TDC’s Coaxnet. Udover at nettet opgraderes skal der også
anvendes særlige modem og stik til Docsis 3.1
Til Slutkunder hvor coaxnet og stik er opgraderet og hvor
der anvendes Docsis 3.1 modem, vil den maksimale
PT_BSA_Coax_Bilag_1a_Prod_spec_Adgang_v_301116 Side 3 af 8
hastighed være 1000/500 Mbit/s (indtil 1. marts 2017 vil
den maksimale hastighed være 1000/60 Mbit/s
Docsis 3.1 modemmer vil kunne anvendes under Docsis
3.0 standarden, men vil kun kunne levere de hastigheder
som kan opnås med en Docsis 3.0 standard"
Ydermere angiver de at det er færdigt i udgangen af dette år. :)

Ja, ALT HARDWARE skal udskiftes i foreninger, også stikdåse i stuen, ellers kan man ikke få glæde af DOCSIS3.1

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)