Spørgsmål

Discovery world

• Bruger
  • 5 kommentarer
Jeg kan kun se discovery verden i lille format, ikke udvide i tv panorama. sker dette med andre?

5 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +6
Den kanal bør slet ikke være der, og hvis den skal være der bør den være gratis, men på den anden side hvem vil se på sådan en gang lort.
Omdømme 7
Badge +3
Discovery World er sammen med kanalen Discovery Science en seriøs dokumentarkanal for videbegærlige, se beskrivelsen man kan finde bl.a. på siden med valg af bland-selv kanaler.

Kanalen har altid haft fejl i formatet, som om der er blevet rodet rundt mellem 4:3 og 16:9 formaterne. På boksen YS-4000 viser fejlen sig ved at der er sorte kanter på alle fire sider. På appen på PC og iPad viser fejlen sig ved at billedet forvrænges, da det strækkes ud til skærmkanten i vandret retning men ikke i lodret retning.

Jeg har ikke fundet en løsning til YS-4000 boksen, men på den gamle Samsung YouSee Plus-boks, hvor der var sorte kanter på alle 4 sider, kunne man med en zoom-funktion fostørre billedet så de sorte kanter forsvandt. Underteksternes placering blev ikke ændret herved.

Måske har selve TV-apparatet en zoom-funktion, som kan anvendes. Det har mit TV ikke.

På computer kan man - hvis hardwaren tillader det - fjerne forvrængningen i højde/bredde forholdet, ved at ændre en bredformatskærm til at vise billedet i 4:3 format - men beholde bredformat i grafikkortindstillingen. Det forudsætter at skærmen har den indstillingsmulighed, måske er det kun bedre skærme til stationære computere, der har muligheden. Så kommer der sorte arealer i siden, og billedet vises med sorte kanter på alle 4 sider, men i rigtigt højde/bredde-forhold. Hvis skærmen har zoom-mulighed kan man prøve denne. Det har min skærm ikke. Det nytter ikke noget at bruge zoom i browseren på computeren, det skal være en ren skærmfunktion i hardwaren. Muligvis har skærmen ikke helt godt af den behandling.

Det må undre at fejlen har være der i adskillige år uden at YouSee har gjort noget ved det.
Omdømme 7
Badge +6
Tror ikke at det er You See der er den skyldige, men leveringen af kanalen fra udbyderen, som endnu ikke "ved" at 16:9 er den standard der bruges i dag.
Når der ind i mellem sendes noget der er i 4:3 format, så vises det korrekt i Pillarbox.
Omdømme 7
Badge +6
Nu er der det ved det, at Discovery kanalerne viser dokumentarer der er produceret i både de tidlige 00'ere og hele vejen op til i dag.
De dokumentarer der er produceret i de første år af 00'erne, er lavet da det ikke var standard at sende i 16:9, men der i mod i 4:3.
En del af dem er produceret i 4:3 Letterbox og de vil så give sorte kanter hele vejen rundt om billedet på et moderne 16:9 TV.
Det har i vist glemt, fordi at i er blevet vænnet alt for meget til at alt i dag er i 16:9

Vi behøver ikke at gå længere end til 3 Puls' genudsendelser af TV3's gamle bolig serie
Fra Skrot Til Slot med Mai-Britt Vengsøe, der er produceret 2004-07.
En forbandet masse af de episoder var i starten også produceret i 4:3 Letterbox, hvilket giver sorte bjælker hele vejen rundt om billedet på et moderne 16:9 TV.
Det er en serie de sommetider har en maraton med i weekenderne, hvor de ikke lige frem vises i kronologisk rækkefølge.

Men på mange moderne fladskærms TV'ere kan det rettes lidt med den tast på remoten, hvor man kan indstille aspect ratio manuelt.
Her findes der typisk et aspect ratio der hedder 14:9 som kan benyttes, hvor man trække billedet tættere på (zoome), så det næsten kommer til at fylde hele skærmen ud.
Det er eks. noget at jeg også benytter, når jeg ser en af mine DVD'ere med gamle Danske film fra 50'erne og 60'erne, hvor de på DVD'en har et billede der er i 4:3 Letterbox.
Omdømme 6
Badge +7
Hej AGOR

Hvis du følte, at du fik svar på dit spørgsmål, så markér gerne bedste svar v.h.a. knappen med samme navn :)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)