Svar

YouSee afviser min faste IP til SMTP udsendelse

Badge

Det er ikke muligt at finde nogen i YouSee der kan sikre udsendelse af emails fra min lokale SMTP sender. Jeg har tilkøbt fast IP, og port 25 er åbnet via YouSee support. Emails bliver sendt ud, men visse modtagere (bl.a. Gmail accounts) spørger tilbage til ISP (dvs. her YouSee) om der må sendes emails fra min IP - og får så et benægtende svar fra YouSee.

Jeg får denne besked fra Gmail:

Gmail refuses mail from IP addresses that are not authorized to send mail. The determination of whether or not an IP address is authorized to send mail is made by the ISP that provides you with the IP address. This list typically contains consumer IP ranges offered for dialup, DSL, or other broadband access.

What can I do to fix this?
Your ISP may provide SMTP relays which will accept mail from your IP, and these servers should be authorized to send mail. Some ISPs may provide a way to get an IP that is authorized, either by upgrading to business class service or static IP service. You should reach out to your ISP to see what options are available.

En ret klar besked, som jeg har sendt til YouSee - men jeg får kun banale råd om min opsætning, prøv at resette routeren osv..

Jeg vil gerne undgå at sende emails ud via en YouSee SMTP sender. Et andet sted har jeg en Fiberby forbindelse, også med fast IP, og der fungerer SMTP udsendelse perfekt.

Er der nogen der har en ide til hvordan man får You See til at reagere fornuftigt? Jeg har chattet (bl. a. med “Josefine”, YouSees karikatur af en chat robot, og en stribe yderst høfligt og uendeligt uvidende/ignorante unge supportere (de starter hver gang med “Tak, fordi du tog dig tid til at skrive til os.“). Den mest fornuftige erkendte sin begrænsning og ville få en “mailafdeling” til at kontakte mig, men det skete aldrig.

Er der nogen der kører egen SMTP sender på tilfredsstillende vis, evt. hos en anden ISP (FastSpeed/Hiper/Kviknet/..)?

mvh

Hans

icon

Bedste svar af Tvboxfjernet 10 May 2023, 20:39

Se original

21 Kommentarer

Omdømme 6
Badge +8

Måske mangler du at sætte reverse dns op på din mailserver.

Prøv ar søg på det.

Badge

PeterA4, mange tak for dit input, men reverse DNS er sat op korrekt.

Reverse DNS sætter man selv op i et tekst felt hos domaine udbyderen, det er ikke styret af ISP. Gmail skriver direkte at “The IP you're using to send mail is not authorized to send email directly to our servers”.

Og de skriver at det kun er ISP der holder denne liste over hvilke IP adresser der må sende emails ud. Selvfølgelig en god ting for at undgå spamudsendelse, men jeg har jo betalt for fast IP og fået YouSee til at åbne port 25 for email udsendelse (noget man ikke selv kan gøre i router). Jeg har fuld forståelse for diverse benspænd og begrænsninger for at undgå spam, men det må da være muligt også for YouSee at understøtte de mange firmaer der kører deres egen SMTP sender.

På trods af de 49 kr. pr måned for fast IP får jeg måske kun en IP i et dynamisk område, hvor YouSee så prøver i praksis at holde den konstant? Det er YouSee A/S og TDC Kabel TV der står som whois administrator for min IP. TDC Net skal måske kontaktes, de har nogle dyrere, men sikkert mere professionelle løsninger?

Ellers kan jeg forestille mig at de andre internet udbydere, eller nogen af dem i hvert fald, har mere styr på dette. Her koster en fast IP så også kun 20 kr.

Reverse dns skal sættes op af dem, der har råderet over din ip-adresse. Det kan du ikke selv gøre.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Tvboxfjernet 

Det er lidt uden for vores supportomfang vil jeg mene. 

Så snart det er via egen mailserver osv. så kan vi ikke tilbyde indgående support. Jeg håber dog, at nogle andre brugere kan give en løsning. 

Bruger du vores mailservere, så har vi en helt konkret og fast guide til opsætning.

@Kasper Hvis jeg ikke tager fejl, kan man, når man har fast ip, kontakte jeres postmaster og få sat reverse dns op (hans faste ip skal pege tilbage på hans domæne).

Badge

Tak for svarene. Det er ikke reverse DNS, men SPF record jeg selv har styr på, og det er rigtigt at reverse DNS håndteres af ISP.

Jeg har nu skrevet til hostmaster@itadel.dk og bedt om at få ændret det generiske navn til mit eget domæne. Jeg fandt denne email adresse på forum andetsteds.

Hos Fiberby med min anden mailserver fungerer alt problemfrit, her er det generiske navn ikke ændret. Det er så min egen fiber, hos YouSee har jeg kun internet via kabel TV nettet.

Udbyderne må have forskellige politiker med at tillade/blokere når der ikke er en specifik A-record.

Omdømme 7
Badge +9

Itadel er blevet opkøbt af IT Relation, navnet/domænet er vist nedlagt. 

Badge

Læser lige:

Den 1. juli 2021 fusionerede Itadel og IT Relation, og derfor eksisterer www.itadel.dk ikke mere.

Jeg prøver at finde et bedre sted at skrive til.

Prøv med postmaster at abuse.mail.dk

Jeg fandt en ældre hjælpeartikel, som fortæller, at man skal skrive til dem på den adresse i forbindelse med reverse dns. Hvis jeg slår min ip op, er det fortsat den mailadresse, som står registreret.

Omdømme 7
Badge +9

Jeg husker et gammelt indlæg om Itadel kunne lave Reverse DNS, hvis man havde lejet fast IP. 

Badge

Tak for rådene. Jeg har skrevet til it relation, Yousee (igen), og postmaster at abuse.mail.dk så får vi se.

Omdømme 6
Badge +8

Har du læst denne Email policy | mail.com Postmaster

Har du undersøgt om dit domæne eller IP adresse ikke findes her

Egen mailserver

Hvis du har din egen mailserver tilsluttet en internetforbindelse hos YouSee, bør du indstille den til at levere udgående mails direkte til hver enkelt modtagers mailserver. Konsulter eventuelt manualen til den software, du benytter (typisk skal "smarthost" eller "relayhost" deaktiveres).

Vær opmærksom på, at der skal være åbent for trafik på port 25 udgående til hele verdenen fra din mailserver, hvis den skal kunne levere post direkte til en vilkårlig modtager. Der er typisk åbent udgående på port 25, hvis din internetforbindelse har en fast ip-adresse.
Er din egen mailserver beskyttet af en firewall, skal denne naturligvis også tillade, at der etableres forbindelser til andre mailservere på port 25. Tilsvarende bør din firewall konfigureres, så andre interne maskiner ikke kan komme på internettet på port 25.

Dernæst bør du sikre dig følgende:

• At der er en A-rekord, som peger på den ip-adresse, der sendes fra.
  • At ip-adressen får samme navn som A-rekorden. Hvis man har en YouSee bredbånds forbindelse via telefon-stikket, kan man typisk få navngivet ip-adressen ved at skrive til rdns@tdc.dk og bede om, at ip-adressen får dette navn som rdns navn (dette er IKKE muligt for bredbånd via TV stikket).
  • At ip-adressen ikke er på såkaldte DUL-lister. I praksis er det specielt listerne:
  • Sorbs DUL, som kan kontrolleres på:
    http://www.sorbs.net
    Er ip-adressen listet på Sorbs DUL, skal man først sørge for, at ip-adressen har et passende rdns navn, og så kan man normalt få fjernet listningen ved hjælp af http://www.sorbs.net Help & Support.
  • Trend Micro DUL, som kan kontrolleres på:
    http://www.mail-abuse.com/cgi-bin/lookup
    Er ip-adressen listet på Trend Micro DUL, kan man få den fjernet, når ip-adressen har fået et passende rdns navn. Kontakt csirt@csirt.dk og bed csirt informere Trend Micro om fejlen i deres liste.
  • At mailserverens HELO navn er det samme som den A-rekord, der peger på ip-adressen.
    Det gøres typisk ved, at man giver mailserveren dette navn som "maskin-navn".

Der hvor jeg har lavet strong RED har vist noget med dig at gøre, håber det kan bringe dig lidt videre..

Badge

PeterA4 - du siger: (dette er IKKE muligt for bredbånd via TV stikket) - det lyder som om at det IKKE er muligt at have en SMTP mail sender når man har kabel TV internet fra YouSee? Selvom man har tilkøbt fast IP. Er det noget du ved med sikkerhed, det lyder jo umiddelbart fjollet?

Omdømme 6
Badge +8

PeterA4 - du siger: (dette er IKKE muligt for bredbånd via TV stikket) - det lyder som om at det IKKE er muligt at have en SMTP mail sender når man har kabel TV internet fra YouSee? Selvom man har tilkøbt fast IP. Er det noget du ved med sikkerhed, det lyder jo umiddelbart fjollet?

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed.

Personligt gider jeg ikke alt det besvær, jeg har et domain navn hostet hos one.com, med mailserver o.s.v det kører bare.

Hos dem kan man også nemt opsætte en a-rekord hvis det er det man vil og bruge port 587.

På den måde kan du spare en fast ip adresse også, på coax er den faktisk rimelig fast uden du betaler for det. Ip er bundet til router.

Der har før været indlæg omkring det, hvor folk har haft succes med at få det gjort via coax.

Omdømme 6
Badge +8

Der har før været indlæg omkring det, hvor folk har haft succes med at få det gjort via coax.

Jeg ville da også tro det kan lade sig gøre, medmindre youSee har lavet noget om, info kommer fra YS.

Det er vel kun at skrive til Postmaster og forhører sig.

Badge

Hej

IT Relation A/S og TDC Net svarede hurtigt at jeg må kontakte min udbyder, som jo indtil videre stadig er YouSee.
YouSee svarer "Vi har desværre ikke en konkret løsning på dette. Det er uden for vores support omfang." Garneret med en masse høflige fraser. Og postmaster@abuse.mail.dk har ikke svaret, den poskasse er vel også mere til abuse emner?

Jeg kan bekræfte at reverse DNS med sikkerhed er problemet, idet mailudsendelse fungerer gnidningsløst hvis SMTP-sender hostadressen sættes min generiske xx-xx-xxx-xx-cable.dk.customer.tdc.net. Som IT Relation angav, så er denne sat op til reverse DNS. Det virker så, men det er jo mere professionelt med ens eget domæne, og jeg kan tænke mig at det øger troværdigheden, at også SMTP Helo navnet er relateret til firmaet, der står som afsender.

Jeg fortsætter med at prøve på at få banket min udbyder op, forslag og/eller kontaktpersoner modtages gerne.

Jeg opvoter nu de indlæg der har hjulpet med at pinpointe reverse DNS - men problemet er altså endnu ikke løst tilfredsstillende.

Der findes også dns at eng.tdc.net

Den står som ansvarlig for rdns. Man få fat i teknikrummet, men om man som yousee-kunde kan få det gjort via den kanal…

Yousee kunne godt oppe sig lidt. Det er fint, de siger, at de ikke yder support på det, men hvis der findes en afdeling, som sidder med det her, så giv da de oplysninger videre.

Omdømme 6
Badge +8

Hej

IT Relation A/S og TDC Net svarede hurtigt at jeg må kontakte min udbyder, som jo indtil videre stadig er YouSee.
YouSee svarer "Vi har desværre ikke en konkret løsning på dette. Det er uden for vores support omfang." Garneret med en masse høflige fraser. Og postmaster@abuse.mail.dk har ikke svaret, den poskasse er vel også mere til abuse emner?

Jeg kan bekræfte at reverse DNS med sikkerhed er problemet, idet mailudsendelse fungerer gnidningsløst hvis SMTP-sender hostadressen sættes min generiske xx-xx-xxx-xx-cable.dk.customer.tdc.net. Som IT Relation angav, så er denne sat op til reverse DNS. Det virker så, men det er jo mere professionelt med ens eget domæne, og jeg kan tænke mig at det øger troværdigheden, at også SMTP Helo navnet er relateret til firmaet, der står som afsender.

Jeg fortsætter med at prøve på at få banket min udbyder op, forslag og/eller kontaktpersoner modtages gerne.

Jeg opvoter nu de indlæg der har hjulpet med at pinpointe reverse DNS - men problemet er altså endnu ikke løst tilfredsstillende.

Jeg begynder måske at tro lidt på, du skal have en TDC erhvervsline i stedet for..

Jeg undrer mig over hvorfor du vil hoste en mailserver selv.? hvis det er erhverv.

Badge

Jeg har nu modtaget følgende email svar fra YouSee Support/Oliver, som siger:
"Jeg har nu både snakket med vores mailteam og vores Remote teknikere, og det er ikke muligt [for YouSee] at kunne lave reverse DNS", men henviser til at forbindelsen skal oprettes gennem en anden udbyder for at dette kan lade sig gøre.

Det er endelig et konkret svar, det er også svar nr. 21 (!), hertil chats og flere telefoniske henvendelser. Jeg håber andre der ønsker egen SMTP mail sender via dette kan finde en lidt hurtigere afklaring.

Omdømme 6
Badge +8

Det har været muligt at få lavet en PTR rekord førhen, men det er så lavet om på et tidspunkt??

Løsningen et vel enten TDC erhvervsline eller få det hostet et sted, så du kan bruge dit domæne korrekt til afsendelse af e-mails.

Besvar