Svar

Ustabil forbindelse og kun 100mbit


Badge

Hey

Jeg følger Kaspers opfordring fra anden tråd og opretter en ny tråd selv om mine udfordringer minder om noget andre også beskriver.

Jeg kører med en Sagemcom3890V3 i bridge mode til en ASUS Router og har faktisk aldrig haft langvarige problemer før. Naturligvis lidt indkøring ved af nyt modem, skifter af delefilter osv., men ikke så dårlig stabilitet på forbindelsen som nu.

Natten til torsdag i sidste uge (9. marts 2023) blev der skiftet udstyr i området, hvor vi bor.

Siden da har bredbådsforbindelsen været mildt sagt ustabil med flere udfald pr. time og kun 100mbit forbindelse til routeren.

Lørdag eftermiddag var jeg i kontakt med kundeservice, som skiftede FW og nulstillede modem til fabriksindstillinger. Fungerede umiddelbart fint efter genstart, men inden for 30 minutter var problemet tilbage igen.

Søndag var jeg i kontakt med kundeservice igen, der bestilte teknikker til i dag onsdag. Siden da mange genstarter af modem uden andet end måske en kortvarig bedring.

Teknikker var på besøg her til morgen. Konstaterede dårlig forbindelse til modem ved ankomst. Slukkede modem for at der kunne afmontere kabler og måle på forbindelsen. Forbindelsen til datapunktet er meget fint. Efter genstart af modem er signalet godt og nu også 1gbit forbindelse til routeren. Hurra, men ingen ved hvorfor. Knap er teknikkerne kørt ud af indkørslen og så modtager routeren igen kun 100mbit, og efter en times tid kommer det første udfald på forbindelsen. 

Dagen i dag har fulgt samme mønster som de øvrige dage fra og med i torsdags; masser af mindre udfald og 100mbit forbindelse til routeren.

Nogen gode forslag til hvordan jeg kommer nærmere en løsning?

icon

Bedste svar af Kasper 22 March 2023, 10:32

Se original

10 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +9

Hej @TSEsb 

Velkommen på YouSee Forum først og fremmest😊

Jeg beklager dernæst ventetiden på et svar her i din tråd - og tak for at følge anbefalingen fra mig. 
 

Er det på overførselseshastighed på LAN-forbindelsen altså netværket, den dropper til 100 Mbit eller er det, når du tester bredbåndshastigheden på vores hastighedstest?

Det er desværre en kendt fejl, at hastigheden kan droppe til 100 Mbit, men der er en rettelse på vej i form af en ny firmwareopdatering, der løser dette, men svar gerne på spørgsmålet alligevel😊

Badge

Hej Kasper.

Tak for det - og jeg er klar over at der er rigeligt at se til, og jeg har nu fået en nødpakke, så jeg klarer mig for nu med kombinationen af den meget ustabile bredbåndsforbindelse og nødpakken.

Faktisk er det begge steder at jeg oplever hastigheder omkring 100mbit.

Når jeg tester hastigheden (via Yousee hastighedstest) fra en kablet WIndows PC gennem min egen router og modem fra jer, så får jeg op: 95-98 Mbps/ned: 90-97 Mbps (når jeg rammer et tidspunkt, hvor forbindelsen ikke bliver afbrudt).

Min router giver mig dog også en advarsel, fordi den kun konstaterer 100 Mbps på forbindelsen direkte fra modemmet.

Det lokale netværk kører nemt op til 1000 Mbps.

Fik jeg svaret på det du gerne ville have svar på?

Omdømme 7
Badge +9

Hej igen 

Både og😊

Der er en kendt fejl med firmwaren til Sagemcom3890v2 og Sagemcom3890v3, hvor overførselshastighed på LAN-siden dropper til 100 Mbit. Dette har vi en ny firmware i støbeskeen til. 

Hvis du også oplever nedsat hastighed på WAN, altså ved test på en hastighedstest med netværkskabel, så skal der nok ses nærmere på det. 

Hvis du har din egen router sat til, så kan du starte med at afkoble denne og teste direkte på vores router med kabel. Er problemet der stadig, så lad mig gerne vide det, så vil jeg gerne kontakte dig nærmere via privatbesked, så vi kan gå videre med sagen og få det fejlmeldt til vores tekniske afdeling, der har remote supportere, som kan ringe ud og fejlsøge nærmere med dig. 

Badge

Hej @Kasper 

Jeg har nu afkoblet min egen router, sat Yousee modem i routertilstand og testet med kabel direkte i modem.

Det giver over 3 test hastigheder inden for samme interval som gennem router (op: 95-98 Mbps/ned: 93-97 Mbps).

Een ting er den nedsatte hastighed - et andet er hav af udfald jeg oplever (mange/flere hver time).

Fik jeg givet svar på det du gerne vil have svar på?

Omdømme 1
Badge

Hej @TSEsb 

Jeg har sendt dig en privat besked, da det lyder til, at vi skal have rette afdeling på sagen. 

Badge

Hej alle

Ny firmware (FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17) ser ud til at have gjort forskellen ift. nedsat hastighed. Har for første gang i knap 14 dage haft 1000 Mbps i mere end 2 minutter umiddelbart efter genstart af modem.

Stabilitet virker også god - men det skal naturligvis lige følges over nogle dage.

Tak til Yousee for lån af nødpakke og hurtig opfølgning på henvendelser osv.

 

Hej alle

Ny firmware (FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17) ser ud til at have gjort forskellen ift. nedsat hastighed. Har for første gang i knap 14 dage haft 1000 Mbps i mere end 2 minutter umiddelbart efter genstart af modem.

Stabilitet virker også god - men det skal naturligvis lige følges over nogle dage.

Tak til Yousee for lån af nødpakke og hurtig opfølgning på henvendelser osv.

 

Hejsa! Jeg har fulgt med i denne tråd, da jeg havde samme udfordring med min Sagemcom3890v3, og problemet også er løst ved mig. Jeg genstartede min router for et par dage siden, og siden da har jeg haft 1000Mbit forbindelse på Ethernet.

Hvis der er nogen der stadig har problemer, kan en god gammeldags on/off være løsningen.

Mvh, Jonas 

Omdømme 1
Badge

Hej @Kasper & @TSEsb 

Jeg har samme problem, og har endda været så smart at bruge næsten 3000,- kroner på nyt routersystem fordi jeg troede at fejlen var min egen.

Hvad er udsigten til en løsning, og kan man selv gøre noget for at force en ny firmware?

Jeg kører rumskibet Sagemcom 3890V2 herhjemme i bridge-mode.

Find vedhæftet billeder fra henholdsvis Amplifi & TP-Link software der identificerer fejl på WAN link hastighed.

Min firmware er FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

 

Badge

Hej @rsmsdk 

Det fungerer fortsat perfekt hos mig, så løsningen er fundet.

Bemærk at jeg har et Sagemcom3890v3. Måske det gør en forskel.

Foreslår at du kontakter kundeservice og beder om at få opdateret din firmware eller evt. får et Sagemcom3890v3.

Omdømme 1
Badge

Hej @TSEsb 

Tak fordi at du tager dig tid til at svare.

Jeg var i dialog med YouSee i går, hvorefter de pushede en opdateret firmware til mig. Siden har jeg, 7-9-13 ikke haft problemet.

Venlig hilse
Rasmus

Besvar