Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt


Omdømme 5
Badge
Jeg har for nyligt fået det nye sagem 3890 V3 sat op i hjemmet. Det var i forbindelse med et tidligere Indlæg "En historie fra den virkelige verden. Dette er ikke fiktion" for første gang i tja næsten flere år har jeg så haft en hel stabil internet forbindelse siden 22/3 Jeg var faktisk tæt på at skrive et positivt indlæg.... Men så i går døde modemmet igen, og i dag døde det i løbet af eftermiddagen ikke mindre end 7 gange. Slukke og tænde modem som sædvanligt.
Har i andre lige så dårlige erfaringer med det nye v3 modem.

icon

Bedste svar af Kasper 16 September 2020, 15:28

Se original

294 Kommentarer

Jeg synes aldrig min forbindelse (1000/100) har været så ustabil som den har været her den sidste måneds tid, det er dog mest når jeg arbejder hjemme via en VPN forbindelse og skal uploade filer til vores server, at jeg mange gange på en dag skal genstarte routeren. Men mærkeligt nok var forbindelsen pludselig meget mere stabilt i foråret, da en kollega og jeg arbejdede fast hjemme hos mig, jeg tror faktisk slet ikke jeg skulle genstarte én eneste gang. Men nu kører den ad h…… til igen.

Hvordan er det nu med bridgemode, vil og kan suppert ikke ændre fra Docsis 3.1 til Docsis 3.0 hvis jeg har routeren i bridgemode?

Der har intet været i routerens log som kunne antyde noget problem. Alle channels er tip top osv.

 

 

Helt specifikt, hvordan ser kanaler og eventlog ud?

Der har intet været i routerens log som kunne antyde noget problem. Alle channels er tip top osv.

 

 

Helt specifikt, hvordan ser kanaler og eventlog ud?

Nedstrøm

 

Min eventlog giver ikke mening, da jeg nulstillede for at kunne se nye fejl efter skift til docsis 3.0. Der er kun succesful logon events i den pt.

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

@Kasper 

Har man et overblik over om upload ustabiliteten er relativ til ens max upload…?

Sagt på en anden måde: Oplever man ustabilitet ved fx 90% af sin konfigurerede upload på ens abonnement, eller opstår den ved en bestemt hastighed, uanset hvilket abonnement man har?

Omdømme 7
Badge +9

@Kasper

Har man et overblik over om upload ustabiliteten er relativ til ens max upload…?

Sagt på en anden måde: Oplever man ustabilitet ved fx 90% af sin konfigurerede upload på ens abonnement, eller opstår den ved en bestemt hastighed, uanset hvilket abonnement man har?

Hej @jonasmoritz 

Jeg har desværre ikke noget mere konkret andet end det kan give problemer ved høj belastning på uploaden. 

Nå, men jeg ringede så til support og bad dem om at ændre DOCSIS fra 3.0 til 3.1, ingen problemer med det, selvom jeg kørte i bridgemode, de gjorde det med det samme. Min forbindelse har så kørt 100% stabilt, siden da. Jeg arbejder bl.a. meget med billeder direkte på vores server, og det plejer at knække forbindelsen, men ikke mere. Min hastighed har heller ikke ændret sig, ligger stadig på ca. 850/115 mbps.

Det tror jeg at jeg skal prøve at få dem til. Er ved at blive idiot af det her. Er grafisk designer og backer ofte 10-20 GB op om dagen med Backblaze + uploader store filer hver dag. Det...duer slet ikke som det er lige nu. Der går max 15 minutter, så dør linjen.

Jeg fik etableret min linje i det nye hus i går - en 1000 / 60 forbindelse. 
Da linjen var online tog jeg et kig i kanaloversigten, og der er udelukkende QAM channels. Ikke skyggen af OFTM kanaler, spurgte så kundeservice hos Hiper til det, og de sagde at jeg naturligvis kunne komme over på DOCSIS 3.1 hvis jeg ville. - det takkede jeg nej til i første omgang på baggrund af tråden her

… interessant nok at den standard konfiguration man ryger på nu som udgangspunkt er DOCSIS 3.0

Hastighedsmålingen hedder 903 / 63, og jeg undværer gerne de sidste +100 mbit i bytte for stabilitet, som det ser ud lige nu. 

Omdømme 5
Badge

Lige en opdatering her fra

Sidst jeg skrev fortalte jeg at en tekniker havde ændret nogle buffer værdier, som skulle stabilisere mit modem, hvilket også har hjulpet, da jeg kun har haft et enkelt frys på mit modem siden da. Det kører faktisk fejlfrit. Flere spurgte ind til hvad det mon var for ændringer, hvilket jeg ikke kunne svare på. NÅÅÅÅÅ Tilfældigvis kiggede jeg lige “loggen” på mit modem og kan se at det udelukkende er Qam kanaler der er aktive, så det kører DOCSIS 3.0. Hvorfor de ikke fortalte mig, at det var det de mente, tjaa……..

Nå men nu kan jeg skifte fra 100/100 til 1000/100 og samtidigt med spare penge, men tør jeg trykke på bestillings knappen. frygter at de igen automatisk skifter til DOCSIS 3.1. hvis de ikke gør det mon så jeg kan udnytte de 1000 m/bit i download.

Ja ja jeg må vel hellere trykke på bestillings knappen og se hvad der sker. Der arbejdes hjemmefra i denne tid så det har bare at virke (GYS OG SKRÆK). Hvis jeg for en gang skyld kan få mere for mindre hos YOUSEE så skal jeg vel overvinde denne angst provokerende handling.

Omdømme 1

Du kan jo ringe og spørge kundeservice inden du skifter

Jeg har lige talt med tekniker i kundeservice og de bekræftede indirekte at 1000/100 produktet kan være af en ringe kvalitet. Han forklarede at SAGEM modem/software IKKE er færdigudviklet og at infrastrukturen (ledningsnettet) i visse områder kan være af en ringe kvalitet. Jeg ville ellers skifte til 1000/100 men i disse “arbejd hjemme” tider har jeg IKKE overskud  til en forbindelse der klipper i tide og utide.

NB:Skiftede til YOUSEE SAGEM modem for at par år siden hvorefter forbindelsen blev af en utrolig ringe kvalitet. Havde en tekniker ude for at måle HELE vores installation igennem uden bemærkninger. Han udleverede så et NETGEAR 6250 modem og så virkede det….. har nu 300/60 og det kører uden problemer.

Omdømme 2
Badge +4

Jeg kan ikke overskue at læse 11 sider igennem, men er der nogen der har haft held med noget? Pakket deres coax-kabel ind i sølvpapir, monteret et filter som renser signalet for uønskede frekvenser inden det kommer ind i modemet, eller noget i den stil? :grin:

Et par gange om året får jeg YouSee til at aktivere DOCSIS 3.1 bonding på min forbindelse for at se om der skulle være håb, men det ender altid på samme måde - max en halv times internet ad gangen før routeren er død igen. Sådan har det været i over 3 år nu. Den nye firmware hjalp heller ikke.
Jeg bor så også 50 meter fra en mobilmast med alt fra 2G til 5G, så det er muligt at jeg er ekstra hårdt ramt...

Omdømme 2

Jeg kan ikke overskue at læse 11 sider igennem, men er der nogen der har haft held med noget? Pakket deres coax-kabel ind i sølvpapir, monteret et filter som renser signalet for uønskede frekvenser inden det kommer ind i modemet, eller noget i den stil? :grin:

Et par gange om året får jeg YouSee til at aktivere DOCSIS 3.1 bonding på min forbindelse for at se om der skulle være håb, men det ender altid på samme måde - max en halv times internet ad gangen før routeren er død igen. Sådan har det været i over 3 år nu. Den nye firmware hjalp heller ikke.
Jeg bor så også 50 meter fra en mobilmast med alt fra 2G til 5G, så det er muligt at jeg er ekstra hårdt ramt...

 

Hej

Jeg har selv haft masser af bøvl, med 3.1 aktiveret i perioder. Da de kom med den nye software, som skulle løse alle problemer, brød helvede løs. Nettet blev fuldstændig ubrugeligt - eneste løsning, var mobil bredbånd eller deaktivering af 3.1.

Så fik jeg opgraderet min forbindelse fra 1000/100 til 1000/500, og i den forbindelse aktiverede YouSee 3.1 igen. 7-9-13 så har det kørt stabilt i 3 måneder, men i indeværende uge har der været lidt knas, og pakketab er der også lidt af.

Mig bekendt benytter YouSee slet ikke mobil anvendte frekvenser - netop for at undgå problemer med indstråling.

 

Omdømme 5
Badge

En opdatering herfra

Det er åbenbart et kendt problem at routeren mister forbindelsen når den presses med højt upload, hvis modem er sat op i Bridge mode i sammenhæng med docsis 3.1
I flere måneder har jeg nu kørt i docsis 3.0 mode uden problemer. indtil i torsdags. Min forbindelse er 1000/100 men upload er nu begrænset til 50​…..
​​​
50 M/bit i upload er ikke hvad jeg betaler for, så derfor atter en fejlmelding sendt afsted ​​​​​​​

​​​​​​​SUK efter mere end 2 år er dette problem stadig ikke løst

Jeg kan ikke overskue at læse 11 sider igennem, men er der nogen der har haft held med noget? Pakket deres coax-kabel ind i sølvpapir, monteret et filter som renser signalet for uønskede frekvenser inden det kommer ind i modemet, eller noget i den stil? :grin:

Et par gange om året får jeg YouSee til at aktivere DOCSIS 3.1 bonding på min forbindelse for at se om der skulle være håb, men det ender altid på samme måde - max en halv times internet ad gangen før routeren er død igen. Sådan har det været i over 3 år nu. Den nye firmware hjalp heller ikke.
Jeg bor så også 50 meter fra en mobilmast med alt fra 2G til 5G, så det er muligt at jeg er ekstra hårdt ramt...

Har det lidt på samme måde…. da jeg havde en 400/60… virkede alt fint i et stykke tid…så fik jeg et andet modem, der efter gik det ned eller ikke noget hul til internet…. i dag 4 til 5 år efter har jeg samme problem endnu… jeg vil sige  yousee har problemet at hjælpe mig, men de har ikke rammet rigtigt endnu.. har en 1000/500… som gå ned ca 3-6 gang om dagen…. men denne gang genstarter modem ikke, og jeg kan komme ud og se på modem hvad der sker…...

En opdatering herfra

Det er åbenbart et kendt problem at routeren mister forbindelsen når den presses med højt upload, hvis modem er sat op i Bridge mode i sammenhæng med docsis 3.1
 

Det er ikke kun i bridge mode…. så da jeg har ca haft det i et år… og køre ikke bridge mode, selv om jeg godt vil… det er lidt for at test det som yousee siger… som er alt er okay hvis man ikke køre bridge mode

Omdømme 2

En opdatering herfra

Det er åbenbart et kendt problem at routeren mister forbindelsen når den presses med højt upload, hvis modem er sat op i Bridge mode i sammenhæng med docsis 3.1
I flere måneder har jeg nu kørt i docsis 3.0 mode uden problemer. indtil i torsdags. Min forbindelse er 1000/100 men upload er nu begrænset til 50​…..
​​​
50 M/bit i upload er ikke hvad jeg betaler for, så derfor atter en fejlmelding sendt afsted 

SUK efter mere end 2 år er dette problem stadig ikke løst

Jeg oplever samme symptom - maks 50mbit upload til rådighed når docsis 3.1 er deaktiveret. Eller som @Kasper kalder det - channels bonding.Det er opstået ca. samtidig med @claushviid 

Kan vi ikke lige få de af Jer som kører uden docsis 3.1 til at køre en speedtest og melde retur hvilken upload hastighed i opnår?

Samtidig kan jeg da lige melde at der er nulstillet docsis 3.1 deaktivering af 2 omgange den sidste måneds tid på min forbindelse. Altså man prøver at tvinge alle retur på standard opsætning, med det resultat at forbindelsen bliver ubrugelig store dele af tiden. Jeg vil spare Jer for de sædvanelige grafer fra smokeping mv.. Dem er der rigeligt af i tråden her.
 

@Kasper som du kan fornemme, kan du nok godt begynde at forberede et svar.. (med andre ord, gå lige en tur ned af gangen og hør hvad de NU har fundet på at narrestreger for at kamuflere at produktet ikke kan levere det solgte!)

Suk..

TDC har fortalt, at de har fået stoppet en større katastrofe ved forkert bonding - som det er set ved en del kunder hos de andre udbydere. Om de også har lagt et 50 Mbit/s loft på kan Kasper måske fortælle noget mere om (de går dog normalt op til 60 Mbit/s ved DOCSIS 3.0). :relaxed:


Kan vi ikke lige få de af Jer som kører uden docsis 3.1 til at køre en speedtest og melde retur hvilken upload hastighed i opnår?

 

Hej @MrFlopp 

 

Jeg har en 1000 / 60 fra Hiper - ingen problemer herfa Docsis 3.1

 

 

 

Jeg har en 1000 / 60 fra Hiper - ingen problemer herfa Docsis 3.1

 

Din situation kan godt opfattes anderledes af systemet, da du nok kører med korrekt bonding. I de andre tilfælde køres der med forkert bonding (med vilje).

 

Jeg oplever samme symptom - maks 50mbit upload til rådighed når docsis 3.1 er deaktiveret. Eller som @Kasper kalder det - channels bonding.Det er opstået ca. samtidig med @claushviid 

 

 

Hvilken hastighedsprofil får du oplyst på aktiver.yousee.dk?

Omdømme 2

Jeg oplever samme symptom - maks 50mbit upload til rådighed når docsis 3.1 er deaktiveret. Eller som @Kasper kalder det - channels bonding.Det er opstået ca. samtidig med @claushviid 

 

 

Hvilken hastighedsprofil får du oplyst på aktiver.yousee.dk?

Korrekt abonnement og hastighed.

Omdømme 5
Badge

Tekniker har været forbi for omkring to måneder siden. I følge Tekniker har Yousee/TDC 
begrænset alle der har fået docsis 3.1 deaktiveret til 50 mbit. (Sikkert uden at give besked til kunderne eller regulere ned på regningen) 

Nå ifølge tekniker skulle dette afhjælpe mit problem med de evindelige udfald. 
(Nå tænker jeg, er det så på bekostning af de alle andre)

Status
Jeg har nu kørt med docsis 3.1 aktiveret i ca. 2 måneder. Det går kun ned ca hver 14 dag.

Ved forkert bonding, kommer man til at bruge for meget af 3.0-kapaciteten i nettet, så af hensyn til de andre i nabolaget, har de nok lagt denne begrænsning på.

TDC arbejder dog på en løsning, hvor de vil, antager jeg, tilføje ekstra 3.0 kapacitet. Dvs. 100 Mbit upload vil være muligt med kun 3.0.

Jeg har lige modtaget en ny software version til V3. Men er på 3.0, så ved ikke om det retter ustabiliteten på 3.1. Men softwaren hedder.

 

FAST3890V3_TDC-SIP_sw18.76.10.11i-3

Besvar