Svar

sagem 3890 V3 ser også ud til at være ustabilt



Vis første besked

295 Kommentarer

Hej.

Jeg er for nyligt skiftet fra TDC Erhverv (medarbejder bredbånd) til Yousee (også betalt af arbejde).

Jeg synes også, at jeg “jævnligt” oplever, at forbindelsen ikke fungere.

Logger jeg på routeren står den som “Tilsluttet”, men der er nu ikke “hul igennem” til noget.

Det er en 1000/100 MB forbindelse. Kører måske DOCSIS 3.1

Internetforbindelse, DOCSIS, Kabelmodem Netværk Parametre

 

1.)

Kan jeg nemt lave/se noget statistik på, om det nu også er så slemt, som det opleves?

 

/Henrik B. Hager

Det sku vildt yousee "kundeservice" ikke tror  på der er et problem  når man ringer. 

Er også  interessant  routeren  viser der er forbindelse  selv om man ikke  kan pinge ud .

Man føler sig sku noget irriteret  af blive beskyld af det er en swits selv om man på peger det vil være  imponerende  hvis det var det samme  med alle  andre der havde  samme  problem. 

Badge

Hej Alle 

Der kan desværre fortsat opleves udfordringer ved høj belastning på upload.

Henover sommeren har vi firmwareopdateret vores modems, som vi håbede kunne afhjælpe problemet. Desværre er det ikke helt lykkedes endnu. Derfor kan det give mening at begrænse upload-kapaciteten til modemmet, hvis der opleves ustabilitet ved høj upload-trafik.

Der arbejdes fortsat på at finde en endelig løsning i samarbejde med producenten af modemmet, for at komme denne problematik til livs.

Vi beklager generne overfor for de af vores kunder der er berørte.

Er dette stadig et problem, som i ikke har fået løst?

 

YouSee support:
Jeg fik talt med en tekniker der hed Michael - meget flink, og virkede til at have styr på sin del.
Han kunne ikke se de udfald jeg havde set, men utroligt heldigt skete der et udfald under opkaldet, hvor han godt kunne se at mit udstyr ikke længere kunne pinges, dog så det ud til at oppebære "forbindelsen" til centralen. Hvilket jeg kan bekræfte, da modemmet stadig lyser som om det har internet adgang på trods af at alt forsvinder.

Michael fortalte at alle frekvenser og cobberet så helt fint ud. Giver for så vidt også god mening, da jeg bor i nybyg i en leje forening der kun er 12 mdr. gammel, så alle kablerne, inkl YouSee's fordelingsbokse mv. herude er sprit nye, og jeg har koblet modemmet direkte på stikket der kommer ind, da jeg ikke benytter TV.

Vores aftale er nu at jeg kører i YouSee butik i morgen og får ombyttet mit modem til et nyt.. Hvis ikke ville Michael måle igen, og så må vi se derfra.
Det glæder mig trods alt at der er gang i fejlsøgningen, og jeg ikke fik en tekniker med nej-hat på.

 

Det jo fantastisk   og bekvemt  de ikke  kan se problemet  når man ringer og man for følelsen af de tror man er idiot ...   Men er jo også  lettere  af sige tingene  køre hvis den ikke  hiser udfaldene 

Skiftede til 1000/100 og kørte fint i nogle måneder, men får ½ år siden begyndte udfald også for mig

Diverse YouSee support tests senere, har jeg i dag fundet en (måske kun midlertidig) løsning

Har et 3890V3 (COAX) med DOC SIS 3.1 i bridge mode

Deaktivere ‘Hardware Accelerate’ i 3890 og har nu i en hel time haft 0 udfald og måler 920/112

Måske andre kunne forsøge sig med det samme? (...gui/#/access-control/advanced)

 

Skiftede til 1000/100 og kørte fint i nogle måneder, men får ½ år siden begyndte udfald også for mig

Diverse YouSee support tests senere, har jeg i dag fundet en (måske kun midlertidig) løsning

Har et 3890V3 (COAX) med DOC SIS 3.1 i bridge mode

Deaktivere ‘Hardware Accelerate’ i 3890 og har nu i en hel time haft 0 udfald og måler 920/112

Måske andre kunne forsøge sig med det samme? (...gui/#/access-control/advanced)

 

 

Hm, det virker … måske. Jeg har frem til nu, altid kunne få ping timeouts (køre ping -t 8.8.8.8 på kommando linjen), bare ved at køre en https://www.speedtest.net/ 

Efter jeg har slået hardware accelerate fra, får jeg stadigvæk længere ping tider (går fra 25ms til mellem 80 og 180ms imens testen kører), men det er meget bedre end 1000ms+ og timeouts. Forhåbentligt betyder det jeg fryser mindre når jeg er i online møder (og færre “LAGGGG!” råb fra ungerne)

Omdømme 2
Badge +4

Det ville være rigtig rart, hvis I kunne få lavet en “Deaktiver DOCSIS 3.1 bonding” knap som alle jeres kundeservicemedarbejdere kan finde ud af at trykke på, så denne (kendte) fejl nemt kan løses.
Jeg har haft problemet siden december 2017, men deaktivering af DOCSIS 3.1 bonding gør altid alting godt igen. Eller… hastigheden falder fra 1000/500 til 700/80 Mbit, men hellere det end at have en ustabil forbindelse.

DOCSIS 3.1 bonding er dog pludselig blevet aktiveret hos mig igen uden varsel, hvilket medfører at min internetforbindelse hele tiden går ned, men kundeservice siger at de ikke kan slå det fra. Denne gang kræver det en aftale med en teknisk supporter som først er tilgængelig om 4 dage, og jeg skal fysisk være til stede ved siden af modemet. De andre gange har det kunnet klares på 5 minutter via kundeservice.

At skulle gå 4 dage uden internet og bruge en feriedag på at få det op at køre igen, er altså ikke særlig fedt som kunde. Jeg har samtidig måttet investere i et mobilt bredbåndsmodem for at have internet i mellemtiden, men fik da heldigvis lov til kun at betale for én uge.

Badge

Det ville være rigtig rart, hvis I kunne få lavet en “Deaktiver DOCSIS 3.1 bonding” knap som alle jeres kundeservicemedarbejdere kan finde ud af at trykke på, så denne (kendte) fejl nemt kan løses.
Jeg har haft problemet siden december 2017, men deaktivering af DOCSIS 3.1 bonding gør altid alting godt igen. Eller… hastigheden falder fra 1000/500 til 700/80 Mbit, men hellere det end at have en ustabil forbindelse.

DOCSIS 3.1 bonding er dog pludselig blevet aktiveret hos mig igen uden varsel, hvilket medfører at min internetforbindelse hele tiden går ned, men kundeservice siger at de ikke kan slå det fra. Denne gang kræver det en aftale med en teknisk supporter som først er tilgængelig om 4 dage, og jeg skal fysisk være til stede ved siden af modemet. De andre gange har det kunnet klares på 5 minutter via kundeservice.

At skulle gå 4 dage uden internet og bruge en feriedag på at få det op at køre igen, er altså ikke særlig fedt som kunde. Jeg har samtidig måttet investere i et mobilt bredbåndsmodem for at have internet i mellemtiden, men fik da heldigvis lov til kun at betale for én uge.

Jeg tror måske jeg har samme problem. Vi har haft 3 TDC teknikere ude for at konstaterer at forbindelsen i COAX kablet er perfekt men så snart man sætter Sagemcom modemmet til bliver forbindelsen ustabil. Vi har haft udfordringer med vores 1000/500 forbindelse i et år nu (siden vi er flyttede ind hvor vi bor i dag). Er der noget nyt om sagen her og kan man selv gøre noget direkte i modemmet?

Jeg har haft samme problem nu siden vi flyttede ind i vores hus og skiftede fra DSA-net til YouSee.

Specielt når mit upload bliver belastet af forskellige typer traffik, så går min gateway helt ned efter utroligt høje latencies og dernæst efterfulgt af pakketab… Jeg har haft fat i en tekniker fra YouSee og det virkede igen kortvarigt efter, men vi er nu tilbage ved samme problem igen.
Jeg kører mit modem i bridge mode, med en pfsense firewall bagved og har følgende software version

FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.10


Jeg kan ingen steder finde hardware accelerate som kan slåes fra inde på modem’et.
 

Det der undrer mig mest ved det hele er at jeg i 6 år har haft coax modem ved DSA-net uden nogen former for problemer og efter vi er skiftet til YouSee har jeg ikke haft andet end problemer.

Jeg har desuden forsøgt at opsætte shaping på min firewall og cappe min upload til 90 mbit/s, men det har intet hjulpet.

Jeg er efterhånden ved at være så træt af hele setuppet, netop fordi jeg ikke har haft andet end ustabilt netværk… så det kan være ligegyldigt om man har 1000/100 hvis man ikke engang kan bruge det til noget...

 

Omdømme 7
Badge +9

Der er stadig et problem med 3890 Modems med NUUDAY FW, at der kun er 100 Mbits på LAN.

Badge

Der er stadig et problem med 3890 Modems med NUUDAY FW, at der kun er 100 Mbits på LAN.

Hvis vi antager at modemet er udfordringen. Så kan en alternativ bredbåndsusbyder måske være løsningen... hvis de altså benytter en anden type hardware som modem...eller er det "for nemt til at være sandt" 

@Radiomanden Ja det har jeg læst, men det er ikke rigtig det problem jeg oplever… jeg har mere end 100 i download og på mine daglige speedtest klokken 1400 hver dag mod Nordlys speedtest serverne, har jeg med mit shaping aktivt en generel hastighed på 895 cirka.

Men jeg har kæmpe problemer med uploaden som, hvis jeg blot tester med flere streams kan slå min gateway komplet ud og den dør også af sig selv flere gange i døgnet.

@David P Ja det ville være rart, hvis man kunne have en anden udbyder hvor man bor.
Der er ikke andre muligheder end coax fra YouSee hvor jeg bor nu.

Omdømme 7
Badge +9

Der er stadig et problem med 3890 Modems med NUUDAY FW, at der kun er 100 Mbits på LAN.

Hvis vi antager at modemet er udfordringen. Så kan en alternativ bredbåndsusbyder måske være løsningen... hvis de altså benytter en anden type hardware som modem...eller er det "for nemt til at være sandt" 

Den FW der er på 3890 er YS’s egen.

Den nye Nuuday-firmware er skyld i rigtig mange ting, men lige det her problem har været der lige siden begyndelsen (2016). Yousee har fortalt, at de lancerer et nyt modem senere på året. Måske kan det gøre en forskel, måske kan det ikke. 🙂

Jeg ringede ind i dag igen efter at have præcis de samme udfordringer for tredje dag i streg, hvor bare det mindste belastning på min upload fuldstændig lagde hele min wan forbindelse ned og blev bedt om at køre ud i min lokale yousee butik og bytte mit modem med et andet.

Det er selvfølgelig samme firmware som den gamle, så det er fantastisk.
Problemet ser indtil videre ud til at være løst, men lur mig om ikke det kommer tilbage igen inden alt for længe, ligesom det plejer.

 

Til dem der har interesse, så snuppede jeg loggen fra mit gamle modem, som viser at den har problemer med kanalerne og skal genforhandle dem.

 

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 
2023/3/20 17:13:23 7

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:14:38 3

Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:15:53 3

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:15:53 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 6; Chan ID: 5; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:15:53 6

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:16:09 3

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:18:25 7

US profile config update. US Chan ID: 18.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:18:35 7

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:18:54 3

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:23:30 7

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:23:30 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 97; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:24:40 6

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 97 98; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:24:46 6

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:24:54 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 97 98; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 1 2 3.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:25:05 6

Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:26:27 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 6; Chan ID: 17; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:26:28 6

No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:26:37 3

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:28:34 7

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:29:39 3

16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 9;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:30:38 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 17; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:30:38 6

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:30:40 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:30:45 6

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:30:55 3

16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:26 3

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 7; Chan ID: 18; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:28 6

No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:36 3

US profile config update. US Chan ID: 17.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:36 7

US profile config update. US Chan ID: 18.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:50 7

CM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 17 18; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=58:2f:f7:0b:79:2e;CMTS-MAC=80:41:26:3b:a1:b8;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2023/3/20 17:33:50 6


 

Jeg ringede ind i dag igen efter at have præcis de samme udfordringer for tredje dag i streg

 

 

Har det ikke været et problem tidligere? Du har måske lige fået coax, eller har du opgraderet hastigheden til over 300 Mbit/s (overgangen fra den gamle 3.0 standard til den nye 3.1)?

@Logan Det har været et af de mange problemer jeg har haft siden vi flyttede og dermed måtte overgå til YouSee.

Jeg har blandt andet været nødt til at købe en fast IP for at slippe for problemerne med at få tvunget ip skifte i hovedet på min pfsense, som modem’et ikke alrid kunne levere på rigtig vis hvilket resulterede i at både modem og firewall skulle genstartes (kendt problem med måden modem tildeler DHCP på til blandt andet pfsense, med andre bsd og linux distros ligeledes)

Så startede problemerne med at WAN gateway gik ned ved belastning af upload.
Fik en tekniker fra YouSee til at kigge på det (ikke en supporter, men en bestilt tekniker), som sagde at problemet var kendt og han måske havde nogle ting vi kunne prøve for at få det til at virke.
Det var for en måned siden og det har kørt en smule ustabilt siden da.

For 3 dage siden fik jeg så store problemer og det var ved selv de mindste belastninger af upload at hele forbindelsen døde, først ved latency spikes og dernæst pakketab.

Det skal siges at jeg altid har kørt DOCSIS 3.1 med 1000/100 Mbti/s
Jeg har fra min egen ende af netværket forsøgt alt for at undgå at congeste uploaden, ved blandt andet at sætte meget restriktive shaping regler op med en limiter på helt ned mod 70 Mbit/s for at efterlade 30% overhead. Intet har dog hjulpet.
Det giver dog også helt fin mening at det ikke har det, når jeg i mine logs fra modem’et kan se at den fået timeouts på uplink kanalerne og derefter skal renegotiate dem. De tidspunkter der står i loggen for timeouts og renegotiations passer 1-1 med mine nedetider målt både fra en uptime server udefra, såvel som fra min pfsense indefra.

@r.gade

Nej, man kan ikke ud fra hverken din log eller tidligere indlæg i tråden konkludere, at problemet ligger i modemmet… så selv om I får det nye modem fra Yousee (når det engang kommer), så tvivler jeg lidt på, at dét byt vil gøre forskellen.

Vi er på syvende år med DOCSIS 3.1. 3890 er på version 3. Hvis udfordringen lå i modemmet...

@Logan

Som sagt så tvivler jeg netop selv meget på at det er modemet, eftersom mine logs netop peger på at det kunne ligne en fejl i kommunikationen mellem mit modem og yousee's CMTS i mit område. Jeg fik blot at vide af deres kundesupport i dag, at de gerne ville have at jeg prøvede at skifte det til et nyt, så det har jeg gjort. 

Jeg selvfølgelig er glad for at det ser ud til at virke fint nu, men forventer egentlig at det kommer til at dø over tid igen, eftersom det højst sandsynligtvis ikke er mit modem men deres terminaler. 

Det tragiske i det her er dog at jeg, før jeg flyttede, havde Dsa-net, som leverede 1200/100 på en coax docsis 3.1 løsning magen til det jeg har nu. Havde aldrig problemer med ustabil forbindelse i de 6 år jeg havde dem. Der er bare forskel på hvad udstyr der står i den anden ende af coax forbindelsen (CMTS) og hvordan de er konfigureret, samt hvor gamle de er i guess. 

Jeg har en 1000/100 Mbps forbindelse og bruger Netgear C6250 router som leverer kun 300/60, men super stabil, i stedet for at bruge Sagemcom V2 eller V3 (som jeg også har). De bare nedgraderer 1000 Mbps efter 1 dag af brug til 1 Mbps! og hver dag det var nødt til at restartere Sagemcom routeren til at få 1000 Mbps igen! Sindssyg, fransk lort.

Så Yousee … måske læs hvad vi skriver og slut samarbajde med Sagemcom? - er det så svært?

Og … nej tak, jeg vil ikke ringe til jer til at løse problemet fordi løsningen er meget simpel - at ikke bruge Sagemcom routere.

Og en gang til … jeg bruger ca. 10 år gammel Netgear router på min 1000/100 Mbps forbindelse som leverer kun 300/60 Mbps i stedet for at bruge jeres nyeste Sagemcom router som leverer 1000/100 Mbps, med masser af problemer.

 

Besvar