Spørgsmål

Router stopper med DHCP - og nogle ganger bryder netværk sammen


Badge

Hej alle!

 

Vi er i situationen at vores netværk er meget ustabilt indenfor de sidste uger.

 

SETUP

  • WifiRouter 6 (Sagem) med to WIFI repeater (YouSees)
  • 2 TV bokse på netværk
  • 1 NAS på netværk

 

Der har ikke været ændringer i selve setup’et som spillede fint i stort set 1-2 år.

 

SYMPTOM

Efter reboot af routeren kommer alt op som det skal (inklusivt forbindelsen til TDC og fast IP). WIFI spiller i et stykke tid (nogle timer) og tilsluttede enheder får IP som de skal. Efter et stykke tid sker en af de følgende:

  • enheder kan ikke få IP adresse (mest hyppige scenarie)
  • WIFI forsvinder (med enheder med IP fortsatter med at virke)
  • Netværket bryder sammen, inklusivt forbindelsen til udeverdenen

Det er muligt at give sig selv en fast IP og at komme på routeren. Brug af en anden DHCP server (efter routerens er blevet deaktiveret) hjælper også kun i nogle timer inden det hele gå i stå igen.

 

Det første løsningsforslag fra YOUSEE var et hard-reset af routeren. Det løste problemet ikke - samme virkning end genstart (dvs. virker i nogle timer).

 

ARP viser en del “unsuccessful” attempts med uddeling af IP. Vi har trinvis fjernet tilsluttede enheder - uden at det ændrer noget. Altid samme resultat efter et stykke tid.

 

SPEKULATIONER

Jeg kan se at der kom et nyt firmware på routeren (2023). Kan det have med det at gøre? Vi har ikke udskiftet udstyr eller tilsluttet noget ander som kunne støje i netværket - og vi er ret sikre på at fejlen må ligge i routeren. Alt andet har ikke rykket sig. Ingen mistænkelige logs/aktivitet på de andre enheder. Ingen IP/DHCP konflikt.

 

SPØRGSMÅL/IDEER:

Er der andre som har oplevet noget lignende? Næste forsøg vil være at sætte router i BRIDGE for at se om den klarer det. Men vi skal helst have at YOUSEE routeren spiller med det hele uden at vi skal tilføje noget. Jeg kan ikke få logs/logge på routeren og se hvornår/hvordan DHCP stikker af. Kan routeren tilgås ved brug af SSH/Telnet?

 

Løsningsforslag/erfaringer er velkommen. Frustrationen vokser og der er overvejelser at skifte udbyder. Hvis der er udfordringer andre steder med router firmware er der måske også en løsning? Kan det være et problem upstream med noget kompatibilitet?

 

På forhånd tak

 

BAstian


3 Kommentarer

Hvad sker der, når en enhed ikke kan få en ip (fejler den bare, eller får den en forkert ip/default gateway)?

Du nævner ARP. Har din router den mac-adresse, du forventer, når du kigger i arp-cachen (på enheden, der ikke får en ip)? Jeg går i den retning, da du nævner flere DHCP-servere...

Badge

Hej @Logan!

 

Hvad sker der, når en enhed ikke kan få en ip (fejler den bare, eller får den en forkert ip/default gateway)?

 

Den fejler bare ( i hvert fald WIFI - skal tjekke med ETH)

 

Du nævner ARP. Har din router den mac-adresse, du forventer, når du kigger i arp-cachen (på enheden, der ikke får en ip)? Jeg går i den retning, da du nævner flere DHCP-servere...

 

Håber at jeg forstår det rigtig: Jeg har ikke kigget på enhederne i ARP cachen (god ide), kun på selve routeren. Det følger jeg op på (var jeg ikke klar over). Routerens selvtest om konkurrerende DHCP viser dog ikke noget - og der er ikke koblet nye (eller gamle) enheder på netværket som gerne vil uddele IP.

ARP på routeren hviser en masse MAC som gerne vil få en IP med som fejler. Super mysitisk - hvis det var en støjkilde ville jeg forvente at ETH virker, men det opfører sig fuldstændig som WIFI.

Routeren selv får og beholder IP fra TDC for det meste, men det er mest det interne netværk som går galt. Vi havde et udfald som ledte til at routeren heller ikke længere vil give requests videre til NAS udefra.

 

Kan jeg få noget som helst diagnose uf ad routeren? Mine erfaringer med kundeservice indtil videre var desværre knap så indlysende og vi brugte de første timer altid på “reset din router” eller lign. Så jeg vil gerne hjælpe kundeservice med hvor de skal kigge hen for at finde fejlen. Hvis der er en som har erfaring hvordan man hjælpe kundeservice bedst muligt på vej hører jeg det gerne.

 

Idet at det startede i JAN og at der ikke var ændringer peger i resten af netværket i min optik meget på routeren/firmware. Men hvordan kan jeg få data til at spore fejlen? Lidt frustrerende at der ingen som helst logs er. :-(

 

Hilsen!

BAstian

 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Trude 

Velkommen på YouSee Forum😊

Jeg beklager problemerne med din forbindelse - de skal vi selvfølgelig have set nærmere på. 

Hvis du ikke kommer videre med fejlsøgningen sammen med @Logan , som jeg ved, ved hvad han snakker om, så har jeg sendt en privatbesked med information omkring, hvordan vi kan komme videre med sagen. 

God dag😊

Besvar