Spørgsmål

Problemer med nettet siden februar


Omdømme 1
Badge

Til Yousee Forum

Jeg skriver her, fordi jeg kan se, at der er aktiv support herinde, og fordi der er en del andre brugere med lignende problemer.

Jeg har haft internet gennem Yousee og antennestikket i mange år, de seneste 2 1/2 år med et Sagemcom Fast 3890V3. Det har fungeret upåklageligt, indtil et tidspunkt i februar, hvor Yousee udrullede en eller anden form for opdatering. Siden da har intet virket.

Det begynder med periodiske udfald, som om modemmet leder efter kanal eller skifter mellem 2.4 GHz og 5 GHz (eller hvad ved jeg). Problemerne bliver værre og værre, indtil man slet ikke kan komme på nettet. Udfaldene ledsages af meldinger som “du skal logge på nettet” eller sikkerhedsadvarsler fra fx Firefox, dvs. man er stadig på nettet, men kan ikke få lov til at se siderne. På et tidspunkt kan man ikke komme på overhovedet. Lysene står stadig fint på modemmet.

En nulstilling af modemmet til fabriksindstillinger kan få det til at fungere i en dag eller to, men så begynder problemerne forfra.

Jeg har kontaktet teknisk support 5-6 gange, har haft teknikere ude to gange, har genstartet modemmet med fabriksindstillinger mindst 20 gange. Intet hjælper.

Siden marts har jeg heller ikke kunnet se mine indstillinger gennem webfladen yousee.dk, men er henvist til appen Mit Internet. Dér kan jeg dog heller ikke se min forbindelse. I stedet står der, at min router ikke er tændt, hvilket den jo er. Dette gælder også i de perioder, hvor nettet virker.

Generelt svarer Yousee, at der ikke er nogen problemer, når de ser på det fra deres side. Og nettet virker jo også periodisk, så der er måske et overlap, hvor nettet har virket, mens support har set på det. Kun én gang har en fra teknisk support kunnet se, at der var uregelmæssigheder i nettet, hvorefter han sendte en tekniker. Teknikeren kunne dog ikke finde noget galt, men indsatte en form for mellemforstærker eller transformator, der dog ingen forskel har gjort (så jeg har fjernet den igen).

Sidst jeg talte med en fra teknisk support tilbød han mig i stedet at få mobilt bredbånd, hvilket jo ikke rigtig løste problemet. Jeg syntes ærligt talt, at det var et underligt forslag.

Lige nu er jeg 90 % ude af døren for at finde en ny udbyder, men jeg håber på, at der måske kan findes en løsning herinde? Der er en del der nævner problemer med firmwaren, så det kan måske også være det. Men kommer der så snart en løsning?

Jeg kan få adgang til routeren gennem net-gateway’en (192.168.0.1) hvor jeg kan se, at min firmware er: FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Mvh
Lars
 

 


30 Kommentarer

Omdømme 1
Badge

Opdatering: Appen Mit Internet virker faktisk nu. Jeg kan se min netforbindelse og hvilke enheder, der er forbundet til den. Lad os håbe, at det er et godt tegn.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @clabauterman 
 

Velkommen på YouSee Forum😊

Det er bestemt ikke meningen, at din router skal drille så meget. 

Vi har desværre set nogle eksempler på, at den nye Mit Internet firmware kan drille, men det kan også være signalrelateret. Det er svært at sige med sikkerhed. 


Jeg sender dig en privatbesked, så vi kan komme videre med sagen, såfremt problemet stadig er aktuelt. 

Omdømme 1
Badge

Tak for hjælpen @Kasper - jeg har fået opdateret min firmware, og det ser indtil videre ud til at virke :)

Jeg har faktisk også problemer siden cirka December 2022.

Sagemcom FAST 3890V2.

Det viser sig at den pludseligt påbegynder at sende alle HTTP forespørgsler til sin egen DNS server 192.168.0.1, og ingenting virker. 

Løsningen er altid at logge ind i router Admin, åbner DNS og tryk på Disable knappe under Custom DNS servers.

Men efter nogle uger opstår problemet igen uanset jeg aldrig rører med indstillinger selv.

Sidst sket det i dag 22.04.

Jeg kan formode at det skyldes en dårlig software opdatering tilbage i 2022. Vil gerne have det rettet dog. 

 

Omdømme 1
Badge

Hej @Norf måske @Kasper kan hjælpe med at få opdateret softwaren hurtigt? Det har i hvert fald gjort en forskel for mig at få den opdateret.

Omdømme 5
Badge +8

Hej @Norf 

Kan du se om du har samme firmware-version som Lars nævner i sit oprindelige post? Altså FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14? 

@Louise,

Jeg har Software Image Name: FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14, så ja.

 

Der står også:

eMTA & DOCSIS Software Version: 20.2

Advanced Services: FAST3890V2-RDK.

Wireless Driver: 1.363 RC45.25501 version 10.10.131.4201-20200615 (r782323) FWID 01-24de5f3e
Packet Cable: 1.5

 

Bliver software ikke opdateret automatisk? Skal jeg aktivt bede om nogen “hotfix”?

 

Omdømme 5
Badge +8

Hej igen 

Nye firmwareversion bliver rullet ud løbende - men oplever man problemer, kan vi aktivt lægge den nye firmware på dit modem. Det er - heldigvis - ikke alle der oplever udfordringer, og gør man ikke det, kan man blot afvente at modemmet automatisk bliver firmwareopgraderet. 

Jeg har sendt dig en privatbesked, som du gerne må kigge på. 

Badge

Til YouSee Forum

Jeg har i mange år haft Router via telefonstik og TV via kabel. Samt også Mobiltelefon

Så fik jeg en mail fra YouSee at min Router var forældet og blev tilbudt en løsning med samlet internet og telefon abonnement med en Coax Router.

Jeg har i lang tid haft problemer med Streaming af YouSe til Tv-mediet udfald og frysning af billede. Så jeg tænkte at jeg med Coaxfik løst mine problemer.

Nu kan jeg se i Forummet at andre har samme problemer.

Nu tænker jeg : kunne mit problem have været løst med min gamle forbindelse med at tilkøbe Boostere, at det er min rækkevidde til Routeren der er det egentlige problem ??

Er min nye løsning jeg skal have installeret 3/5 og har endnu ikke fået Routeren tilsendt,  de siger Teknikeren  har den? Er det helt spildt eller er router kobling til telefonledning på vej væk? Laver YouSee også Fiberløsninger?

mvh arne

@Louise 
Hej Louise. Jeg kan desværre blive lidt knotten over at se dette.
Jeg har haft problemer med mit internet siden modemmet blevet opdateret 16. marts, til FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14.
Har været i kontakt til support og bedt om den opdatering af firmwaren, som jo tydeligvis eksisterer, når der bliver skrevet om den herinde.
Første gang får jeg fortalt, at jeg vil få den indenfor en time, og der sker intet, heller ikke den efterfølgende dag. Tager kontakt igen, og denne gang får jeg at vide, at FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14  er den nyeste firmware, og der ikke eksisterer en anden.

Har sågar fisket en separat router frem, og sat modem i bridge mode i dag, da nogle oplevede forbedring af deres problemer på denne måde. Men nej, det har ikke gjort en forskel her.

Så venligst send mig samme besked, så i kan få skubbet den opdatering igennem, tak.

Omdømme 5
Badge +8

Hej @Sindre 

Det er helt korrekt, at vores telefoniske Support ikke har samme mulighed for opgradering af firmware - og egentlig er FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14 også den seneste firmware, da den anden ikke ikke er sendt officielt ud endnu. 

Derudover, vurderer vi naturligvis ud fra de problemer man oplever, om en firmwareopgradering overhovedet vil løse problemet. 

Jeg har sendt dig en privatbesked. 

@Louise 
Hej Louise. Jeg kan desværre blive lidt knotten over at se dette.
Jeg har haft problemer med mit internet siden modemmet blevet opdateret 16. marts, til FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14.
Har været i kontakt til support og bedt om den opdatering af firmwaren, som jo tydeligvis eksisterer, når der bliver skrevet om den herinde.
Første gang får jeg fortalt, at jeg vil få den indenfor en time, og der sker intet, heller ikke den efterfølgende dag. Tager kontakt igen, og denne gang får jeg at vide, at FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14  er den nyeste firmware, og der ikke eksisterer en anden.

Har sågar fisket en separat router frem, og sat modem i bridge mode i dag, da nogle oplevede forbedring af deres problemer på denne måde. Men nej, det har ikke gjort en forskel her.

Så venligst send mig samme besked, så i kan få skubbet den opdatering igennem, tak.

Hej  @Louise 

Jeg vil MEGET gerne have den besked….Har på 4 mnd problemer med 100 mbit på portene

Har snakket med supporten nogle gange nu der bare fejer mig af med der kommer en ny firmware en dag….. Kører normalt i brigdemode og har flere gange(forskellige dage ) nulstillet, genstartet også videre…

Ellers må i sende mig et nyt modem der virker

 

“Venlig” hilsen

Christian

Omdømme 7
Badge +9

Det er FW'en der er skyld i at der kun er 100 Mb på LAN, det vil et andet Modem ikke ændre på, da det vil have samme FW.

Omdømme 5
Badge +8

Hej @seateadk 

Som Radiomanden rigtigt nok skriver, så vil et nyt modem ikke løse problemet da det ikke er på selve udstyret at fejlen ligger. 

Jeg har sendt dig en privatbesked. 

Til YouSee Forum

Jeg har oplevet stort set det samme, som de ovenstående nævnte udfordringer og det er først nu mit internet på 1.000 Mbit er begyndt at blive nogenlunde stabilt. 

Kundeservice er aldrig til nogen hjælp, da de kommer med forslag, som de helt basale ting; brug kabel, genstarte routeren, nulstille routeren, ændre kanal (hvilket jeg finder ud af, at man ikke længere har mulighed for selv) og i den dur. De gør helt sikkert deres bedste, men det er som om, at de ikke er klædt på og har fået den opdateret viden ift. hvad der evt. kan være galt. Eksempelvis i form af firmware opdateringer - det skal man selv finde her på YouSee Forum.

Mit ustabile internet er stået på i et par måneder, hvor det virker i glimt og særligt når det bliver nulstillet, men kun for en meget kort periode, så kan det pludselig gå ned til 1mbit, med mindre man går helt tæt på routeren - men altid med en OK upload hastighed. Igen mener kundeservice, at det skal nulstilles eller få en ny placering, men det dårlige internet opstod efter at jeg var på ferie og væk i 14 dage fra hjemmet og hvor der altså ikke var rykket rundt på noget. De laver en reprovisionering fra YouSee’s side, men den hjælper heller ikke og I fællesskab kommer vi frem til, at det må være routeren, da den også virker til at være mere varm og efterhånden er et par år gammel. 

Det er Påske og der går en uges tid før jeg modtager routeren, men pludselig dagen før, så virker mit internet meget bedre og det er mere stabilt. Jeg modtager routeren og det er lige før, at jeg ikke orker at installere den og sætte alle mine enheder op, når nu det virker, men jeg tager den nye router i brug for en sikkerheds skyld og begge routere måles til samme internethastighed. 

Så sker der det, at mit TV, som kun kan gå på 2,4ghz fortsætter med at være ustabilt og jeg kan ikke længere adskille de 2 frekvensbånd og så begynder jeg ellers at google og finder frem til YouSee Forum, som jeg ikke før har benyttet og her bliver jeg glad for at se @clabauterman indlæg, da det har mange lighedspunkter til mit forløb. 

Det går op for mig, at YouSee har haft udrullet en firmware, som ikke fungerer som den skal og for mig at se er det særligt firmware FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14, som laver numre og endda gør routeren varm. Intentionen har været god - eksempelvis skal man ikke længere vælge en anden kanal, hvis der er for mange der er på den samme kanal, da det skulle ske automatisk og man behøver heller ikke længere tænke i hvilket frekvensbånd, der skal vælges, da det også bliver valgt automatisk. Problemet er bare, at det ikke fungerer og kunderne spilder en masse tid med kundeservice, der ikke har den fornødne viden og man overvejer at skifte udbyder.

Det er opdateringen FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.17, som går ind og løser mange af problemerne og sikkert også den som, @Kasper og @Louise opdaterer til… Jeg håbe bare snart, at den sidste udfordring med at få et mere stabilt 2,4ghz forbindelse fra mit TV også vil komme i nærmeste fremtid ellers er min tålmodighed efterhånden opbrugt. 

Det blev lidt langt, men måske er der andre som mig, som ser dette og har lignende udfordringer og det dermed kan hjælpe dem. Det bedste ville jo være, at man fik en update fra YouSee (eksempelvis via mail), hvor det nævnes, at en ny opdatering til ens router bliver udrullet og oplever man evt. problemer efter opdatering, så kan man tage kontakt til kundeservice, som vil være opdateret på viden ift. dette og ikke kun vil spørge til, om man kan prøve at teste sin forbindelse med et wifikabel etc. Det kunne også være rart, hvis der under “Driftsinformation” på YouSee’s hjemmeside kunne komme andre hjælpemuligheder op end blot om der er problemer på ens adresse. Eksempelvis en henvisning til et indlæg, der fortæller om seneste update og hvor man har muligheden for at komme i kontakt med kompetente medarbejdere som @Kasper og @Louise , der rent faktisk er opdateret ift. firmware updates mv. 

Det er forståeligt, at der ske fejl med nye opdateringer, men det kan vel ikke være rigtigt, at man som kunde selv skal være en Sherlock for at kunne få den rigtige og kompetente service og slet ikke når man samtidig sender en mail ud med prisstigninger. 

Det kan altså gøres bedre YouSee 🙂

Beste hilsner
Kian

Omdømme 2

Det bedste ville jo være, at man fik en update fra YouSee (eksempelvis via mail), hvor det nævnes, at en ny opdatering til ens router bliver udrullet og oplever man evt. problemer efter opdatering, så kan man tage kontakt til kundeservice, som vil være opdateret på viden ift. dette og ikke kun vil spørge til, om man kan prøve at teste sin forbindelse med et wifikabel etc.

Det kan altså gøres bedre YouSee 🙂

Beste hilsner
Kian

Jeg kan kun give CHENNER ret. . . . . Vores modem kører af “*øven” til med den “nye” software, faktisk har der været problemer siden nytåret.
Vi streamer radio fra DK & resten af verden, vores Yamaha RX-A1010 falder simpelthen af efter  10~20 minutters streaming, fejlkode: ACCES EROR fra INTERNET forbindelsen, vi kan genstarte servicen, for atter at falde af efter 5~10 minutter - det er vildt Belastende.

Men når vi streamer TV kanaler via Mobi & ChromeCast fungerer det upåklageligt - ikke et eneste udfald!!!

Fruens iPhone 12 ryger periodisk af nettet når hun spiller. . . .

VI glæder os til at YouSee tager disse klager seriøst og får RETTET MODEM software FEJL.

VH Lars

Til Yousee Forum

Jeg skriver her, fordi jeg kan se, at der er aktiv support herinde, og fordi der er en del andre brugere med lignende problemer.

Jeg har haft internet gennem Yousee og antennestikket i mange år, de seneste 2 1/2 år med et Sagemcom Fast 3890V3. Det har fungeret upåklageligt, indtil et tidspunkt i februar, hvor Yousee udrullede en eller anden form for opdatering. Siden da har intet virket.

Det begynder med periodiske udfald, som om modemmet leder efter kanal eller skifter mellem 2.4 GHz og 5 GHz (eller hvad ved jeg). Problemerne bliver værre og værre, indtil man slet ikke kan komme på nettet. Udfaldene ledsages af meldinger som “du skal logge på nettet” eller sikkerhedsadvarsler fra fx Firefox, dvs. man er stadig på nettet, men kan ikke få lov til at se siderne. På et tidspunkt kan man ikke komme på overhovedet. Lysene står stadig fint på modemmet.

En nulstilling af modemmet til fabriksindstillinger kan få det til at fungere i en dag eller to, men så begynder problemerne forfra.

Jeg har kontaktet teknisk support 5-6 gange, har haft teknikere ude to gange, har genstartet modemmet med fabriksindstillinger mindst 20 gange. Intet hjælper.

Siden marts har jeg heller ikke kunnet se mine indstillinger gennem webfladen yousee.dk, men er henvist til appen Mit Internet. Dér kan jeg dog heller ikke se min forbindelse. I stedet står der, at min router ikke er tændt, hvilket den jo er. Dette gælder også i de perioder, hvor nettet virker.

Generelt svarer Yousee, at der ikke er nogen problemer, når de ser på det fra deres side. Og nettet virker jo også periodisk, så der er måske et overlap, hvor nettet har virket, mens support har set på det. Kun én gang har en fra teknisk support kunnet se, at der var uregelmæssigheder i nettet, hvorefter han sendte en tekniker. Teknikeren kunne dog ikke finde noget galt, men indsatte en form for mellemforstærker eller transformator, der dog ingen forskel har gjort (så jeg har fjernet den igen).

Sidst jeg talte med en fra teknisk support tilbød han mig i stedet at få mobilt bredbånd, hvilket jo ikke rigtig løste problemet. Jeg syntes ærligt talt, at det var et underligt forslag.

Lige nu er jeg 90 % ude af døren for at finde en ny udbyder, men jeg håber på, at der måske kan findes en løsning herinde? Der er en del der nævner problemer med firmwaren, så det kan måske også være det. Men kommer der så snart en løsning?

Jeg kan få adgang til routeren gennem net-gateway’en (192.168.0.1) hvor jeg kan se, at min firmware er: FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Mvh
Lars
 

 

Vi har stort set samme problem. Nu gider vi snart ikke mere, kikker os om efter en ny udbyder. Nogen du kan anbefale.

Omdømme 1
Badge
 

 

Vi har stort set samme problem. Nu gider vi snart ikke mere, kikker os om efter en ny udbyder. Nogen du kan anbefale.

Hej Lis. Efter opdateringen til den nyeste Firmware (den med 17 til sidst som nævnes i tråden), har mit net fungeret fint. Men jeg har kun bredbånd og ikke fx tv, som ser ud til at give andre problemer. Mvh Lars

@Louise eller @Kasper er det muligt at få en privatbesked med opdatering af firmware til routeren? Vi har over den seneste tid haft problemer med udfald. Det minder om de andre tråde der er på forum. Lamperne i routeren lyser fint, men der kommer ofte udfald.

 

FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Omdømme 7
Badge +9

De opdateres ikke enkeltvis, men mange på en gang, det sker automatisk, der sendes ikke beskeder ud til brugerne om det.

@Radiomanden  tak for svar. Jeg tolker dog Louises svar fra 26. og 27. april som om det godt kan lade sig gøre. Jeg forbliver i hvert fald i håbet.

Selvfølgelig ville jeg håbe det pushede den ud for alle.

Omdømme 7
Badge +9

Der er mange der har være helt oppe at køre over hvorfor der ikke gives besked når der opdateres. De opdateringer sker løbende.

Enig @Suder. @Louise skriver bl.a.: “Nye firmwareversion bliver rullet ud løbende - men oplever man problemer, kan vi aktivt lægge den nye firmware på dit modem”.  

Omdømme 5
Badge +8

Hej @Suder 

Vi kan gøre undtagelser hvor vi kan opgradere modemmet manuelt, ja - vi vurderer dog fra sag til sag, om det reelt vil løse de problemer som kunden oplever 😊

Jeg har sendt dig en privatbesked.

Nu spørger jeg nok dumt, men hvor ser jeg hvilken version firmware modemet kører med?

Besvar