Svar

Opdatering af Sagemcom fast 3890v3 modem -HVORDAN slukkeS LED'er NU

Bag på modem kunne man tidligere få adgang til en gui ved at indtaste 192.168.0.1 og så kunne man slukke LED’erne , der jo blot står og brænder energi af vel 5 mA per diode. Og det er ikke bæredygtigt på nogen måde!  YOUsee opdaterede uden min viden firmwaren og så er den mulighed væk. Det  SKAL være muligt - kan jeg rulle firmwaren tilbage eller hvad kan jeg gøre - skal jeg ind og lodde dioder af?

billede af hvad der sker når man taster ip addressen

Det skal være muligt at slukke ellers må jeg ind og klippe bene. Så venligst fortæl mig hvor jeg kan slukke disse dioder.

Og en anden ting - lokalt sat password overskrives fra jeres server! DET ER IKKE GODT!

icon

Bedste svar af Kasper 21 June 2022, 12:56

Se original

Denne tråd kan ikke kommenteres

41 Kommentarer

Omdømme 7
Badge +10

Det er ikke din ejendom, der må ikke foretages indgreb i det. Dioderne fortæller jo også om Modemets tilstand. De få mA de bruger vil tage lang tid at registrere et forbrug på.

Det er jo derfor at Dioder bruges til så meget som de gør, forbruget er meget meget lille.

Angående FWen i Modemmet, så opdateres den selvfølgelig med mellemrum så det virker optimalt, det skal de ikke oplyse om.

ja men helt ærligt så skal man da kunne vælge at slå dem fra . hvis man ønsker det - hvis jeg blot bruger sagem som gateway  lyser de så stadig? . og Vil Du oplyse hvad forbruget er. Specification tak Så skal jeg til glæde for jer og andre fortælle hav det koster at have stående tændt

Omdømme 7
Badge +10

Der er ikke specifikationer på det, så det kan ikke oplyses. Når det er tændt, så er der et Max forbrug på 2,5 A, reelt er det mindre, da forsyningen kan levere mere end det faktuelle forbrug.

Man kan undgå at password og visse andre indstillinger overskrives med data fra YouSee hver gang router/modem genstartes ved at bestille “åben konfiguration”, også betegnet “trådløs sikkerhed fravalgt”, ved henvendelse til YouSee. Men så kan man ikke indstille password og netværksnavn gennem "Mit YouSee", man skal gøre det ved at logge på modemmet/routeren og indstille det direkte.

Hvis kontakt til modem/router mislykkes, så prøv kun at taste 192.168.0.1 og hjælper det ikke så prøv med http://192.168.0.1 (brug af https vil sikkert fejle). Hjælper det heller ikke, så prøv at slette midlertidige internetfiler.

Det vil være underligt om der ikke et eller andet sted er mulighed for at regulere lamperne.

I øvrigt vil man kunne spare meget mere strøm ved at slukke helt for modem/router når den ikke bruges. Der skal slukkes på vægkontakten eller elstikket skal trækkes ud. Strømforsyningen til modemmet/routeren bruger selv noget strøm, måske er den tilmed lidt lun at føle på.

Omdømme 7
Badge +10

Forsyningen afgiver varme, det gør alt udstyr i større eller mindre grad, hvad enten forsyningen er intern eller extern.

Man tænker næsten, at de har rullet en forkert firmware ud, men det kan jo ikke passe. 🙂 Hvad hedder din nuværende firmware?

Hej er et billede der viser routeren firmware version - og det er den opdatering er umuliggør at man kan styre LED’ere - som man jo kan i alle andre routere på markedet. YOUSEE kan optimere meget via sine kunder på energi aftrykket  (selve wifi bruger normalt 300 ma* 3,3 V) LED antages at sluge 5 mA gange 5 stk og 3,3 V det giver 0,0825 W -- men bliver til 722Wh på et år så der er langt vej til 2,5 A - hvis de vil  kan de oplyse specifikation på routerens dele - så man kan sammenligne.  Så jeg venter spændt!

Forsyningen afgiver varme, det gør alt udstyr i større eller mindre grad, hvad enten forsyningen er intern eller extern.

Ja og det er til fuglene - Hvis man er ansvarligt firma sørger man for at den er designet, så der ikke afsættes varme i selve spændingsforsyningen - Så hvad er specifikationerne på jeres router - det er der nogen hos YouSee der ved så op på hesten og find det frem

Hvordan får man så  “trådløs sikkerhed fravalgt”, ved henvendelse til YouSee. Er det support via tlf. eller hvem skal man skrive til

Omdømme 7
Badge +10

Det er teknisk support der skal ske henvendelse til.

Interessant.

@Kasper 

Det må du lige fortælle noget mere om. “Nuuday”-firmware… Hvad er tanken bag?

Omdømme 4
Badge +4

Hmm den opdatering er ikke kommet her, men det måske meget godt :) 

Har lige genstartet, så plejer den at opdater hvis der kommet nyt.. 

Det er en firmware, som har en anden opbygning. Det kan man se på adresselinjen. Den virker ikke til at være helt færdigudviklet. Flere punkter i det danske interface mangler oversættelse. Andre (tillægs)features mangler tilsyneladende også.

...og efter FW update kan jeg ikke tilgå routeren via WIFI -KUN via kabel direkte ind i routeren! Irriterende som bare pokker!!!

Man kan heller ikke længere have separate SSID’er på de to radioer!

Omdømme 7
Badge +9

Interessant.

@Kasper

Det må du lige fortælle noget mere om. “Nuuday”-firmware… Hvad er tanken bag?

Hej @Forummanden 

Jeg er i tvivl om hvad du ønsker svar på? Det er blot navnet på firmwaren😊

Jo, men det er jo en helt anden firmware, med et helt andet webinterface. Firmwaren hedder normalt noget med “TDC”. Skal Nuuday-kunder til at have en anden firmware, end man får hos andre udbydere?

Ud fra det vi hører fra andre brugere (medfølgende skærmdumps), ligner det en ufærdig firmware.

Så hvad sker der? Hvorfor ruller I en ikke-TDC-branded firmware ud, og hvorfor virker den til at være ufærdig (manglende features og manglende oversættelse til dansk af mange punkter i webinterfacet)?

Omdømme 7
Badge +10

Hvad er problemet med at det hedder Nuuday, You See, TDC, Telmore, Fastspped  og flere er alle sammen en del af Nuuday som er det overordnede navn.

Det handler om almen nysgerrighed. Skal Nuuday-kunder til at have en anden firmware end f.eks. Fastspeed-kunder (Fastspeed hører ikke under Nuuday). Kommer det med nogle særlige features (multicast gateway?)? Og så handler om det der halvfærdige webinterface.

Omdømme 7
Badge +10

Fastspeed er kommet under Nuuday.

Næ. Hiper er blevet opkøbt. Det er sådan set også lige meget. Det handler ikke om det. 😀

...og efter FW update kan jeg ikke tilgå routeren via WIFI -KUN via kabel direkte ind i routeren! Irriterende som bare pokker!!!

ja og jeg har sat mig eget password med special tegn = strong. Hver gang yousee opdaterer hvad de gør ca. 1 gang om ugen - eller restarter modem - så skal jeg ind via kablet og sætte det stærke passwaord som mywifi ikke tillader!  Det ber bare ikke godt nok!!!!!!!

Hvor når kommer der en opdatering hvor vi kan styre via wifi???? og beholde vores unike password?????? Og selvfølgelig bestemme om lamperne skal være slukket .Det kan gøres bedre - og husk jeg vil omtale det til andre!

Hvor når kommer der en opdatering hvor vi kan styre via wifi???? og beholde vores unike password?????? Og selvfølgelig bestemme om lamperne skal være slukket .Det kan gøres bedre - og husk jeg vil omtale det til andre!

Man kan sætte sit eget password enten ved at gøre det via “Mit YouSee” - så bliver det ændrede password brugt ved opdateringer og genstarter - eller ved at anmode YouSee om at få “Trådløs sikkerhed fravalgt”, også betegnet som “Åben konfiguration” - så beholdes alle ændringer, der er foretaget direkte på routeren, og konfigurationen ændres ikke ved opdateringer og genstarter.

Omdømme 7
Badge +9

Jo, men det er jo en helt anden firmware, med et helt andet webinterface. Firmwaren hedder normalt noget med “TDC”. Skal Nuuday-kunder til at have en anden firmware, end man får hos andre udbydere?

Ud fra det vi hører fra andre brugere (medfølgende skærmdumps), ligner det en ufærdig firmware.

Så hvad sker der? Hvorfor ruller I en ikke-TDC-branded firmware ud, og hvorfor virker den til at være ufærdig (manglende features og manglende oversættelse til dansk af mange punkter i webinterfacet)?

Hej @Forummanden 

Jeg kan ikke svare omkring andre udbyderes firmware - jeg tænker heller ikke det er ligeså relevant her på YouSee Forum. Jeg skal dog ikke kunne udelukke om der er forskel i firmwaren, men jeg forestiller mig det egentlig ik😊 Men jeg ved det ikke. 

Der er tale om, at vi er i gang med at rulle en ny firmware ud, som er en firmware med mange ændringer i - det kan desværre nok ikke undgås, at der er fejl, men dem rapporterer vi så ind til fabrikanten af vores router. Den opdateres løbende og også mere hyppigt end hvis det var en firmware, der havde været ude længe i forvejen. ​​​​​