Svar

Modems internethastighed reduceres til 100Mbit efter få minutter


Omdømme 1
Badge

Hej @Kasper & @Louise + øvrige support team.

Jeg vil gerne melde mig køen af kunder der har problemer at min 1Gbit/s forbindelse kun leverer 100Mbit/s hastigheder fra YouSee modems ethernetporte. Angiveligt et firmware problem.

Jeg kan genstarte mit Sagemcom 3890V2 modem og kortvarigt opnå hastigheder på +8-900 Mbit/s, men efter få minutter er hastigheden igen nede på 100 Mbit/s .

Problemet har stået på i nogle måneder, og jeg troede (desværre) at det var min egen router. Jeg indkøbte derfor ny hardware, men problemet består. Derudover melder begge router producenters software om problemer på WAN link (se vedhæftede skærmbilleder nederst).

Jeg har forsøgt alle porte på YouSee modem, udskiftet cat5e / cat6 ethernetkabler og som beskrevet også hele mit routersystem.

Jeg kan læse adskillige kunders beskrivelser af dette problem her på forum, nogle op imod 4 måneder gamle.

YouSee anerkender flere steder her på forum, at det er et kendt problem, hvilket afleder følgende spørgsmål:

  1. Hvordan kan en fejl der forringer kunders løsninger med 90% throughput, få lov til at stå på i flere måneder?
  2. Hvorfor orienteres berørte kunder ikke?
  3. Hvorfor fortsætter man med at pushe fejlbehæftet firmware?
  4. Hvad er udsigten til en løsning?

Jeg skal beklage retorikken er lidt skarp, men jeg er selvsagt lidt bitter over at have indkøbt ny hardware for flere tusinde kroner, og stadig stå med et problem som YouSee åbenbart har kendt til i flere måneder.

Jeg har allerede brugt timer på at fejlsøge, så hvis der er noget jeg kan hjælpe med eller teste, så må YouSee endelig række ud.

Venlig hilsen
Rasmus

-------------------

Hardware:
Sagemcom 3890V2

eMTA & DOCSIS Software Version:
20.2

Firmware:
FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14

Avancerede services:
FAST3890V2-RDK

-------------------

Hastighed efter modem genstart:

Hastighed efter genstart

 

Hastighed kort tid efter:

Hastighed kort tid efter

 

Find herunder skærmbilleder fra router producenters software der identificerer problemer med WAN link. Routerne er henholdsvis Amplifi HD & TP-Link Deco XE75:
 


 

icon

Bedste svar af Kasper 30 May 2023, 10:32

Se original

12 Kommentarer

Der er flere groteske fejl i nuudayfirmwaren. Jeg forstår heller ikke, hvordan de kan rulle noget, der er så utestet, ud til deres kunder. Det er i hvert fald ikke professionelt.

De første kunder fik første udgave af firmwaren i foråret 2022. Allerede der begyndte folk at klage over 100 Mbit-problemet. Det siges, at de har adresseret portproblemet i version 77.15.17, som så småt er begyndt at blive rullet ud.

Spørgsmål: Hvad står der på strømforsyningen til Sagemcom 3890V2 (eller V3)? 

Der kan bl.a. stå 12V 2,5A, eller 12V 3A, eller 12V 3,8 A.

På min står der 12V 3,8A og LAN-porten er stabil på 1000 Mbit/s med firmware FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.14, også efter lang tids brug over flere uger uden genstart. Derfor mistanke om at strømforsyningen kan være medskyldig til hastighedsproblemet hvis man har en strømforsyning, der leverer 12V 2,5A. Der er måske simpelthen ikke kraft nok til behovet.

Omdømme 1
Badge

Hej @MS-ERIK 

Tak for dit indspark, jeg har herunder fotograferet strømforsyningen. Den skriver “desværre” 12V 3.8A output ligesom din.

Jeg må afvente en officiel melding fra YouSee.

Venlig hilsen
Rasmus

 

 

Omdømme 1
Badge

Har ved en fejl fået markeret min forespørgsel som besvaret. Afventer stadig status fra YouSee.

Omdømme 7
Badge +9

Der er sikkert en af de her til forummet knyttede som ser tråden på Tirsdag.

Så er det for lidt kraft fra strømforsyningen, der er en medvirkende årsag til langsom LAN-port. Nogle brugere mener at det skyldes at modemmet bliver for varm, men mit modem bliver også varm uden at det medfører fejl. Der er næppe andet at gøre end at afvente at YouSee kommer med en løsning. Men det er lidt mystisk at fejlen kun optræder på nogle modem, ikke alle, selv om de er samme type og med samme firmware. 

Omdømme 1
Badge

Jeg kan ikke længere redigere mit indlæg, efter jeg fejlagtigt fik det markeret som besvaret.

Jeg kan tilføje at min coax forbindelse har fungeret tilfredsstillende med gigabit hastigheder på samme hardware i +2 år, indtil jeg for nylig kunne konstatere det beskrevne problem.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @rsmsdk 

Tak for at oprette din egen tråd om det problem du oplever. Nu svarer jeg dig i denne nye tråd, som du selv har oprettet i stedet for dine kommentarer i flere andre tråde om problemet.

Det er en kendt fejl efter opdatering af vores routerfirmware, at overførselshastigheden på LAN-siden drosles ned til 100 Mb/s. Men ikke på Wan, som du vedlægger hastighedstest test af her, og som i øvrigt er en hastighedstest på Wi-Fi? 😊 

Vi beklager naturligvis dette og arbejder i samarbejde med producenten af vores firmware på, at få rettet dette hurtigst muligt. 

Der er en ny firmware på vej inden ganske ganske længe, som løser dette problem med nedsat netværkshastighed på LAN-siden. 

Jeg kan godt forstå, at du er bitter over at have brugt penge på nyt udstyr, men har du inden da haft fat i os eller nærlæst forummet, inden du beskostede dette? Så burde du være blevet orienteret om fejlen. Igen, så er det på LAN og ikke på WAN, at problemet skulle være, så vidt jeg har fået fortalt. 

Hastighedsproblemer generelt kan skyldes andre ting.

Omdømme 1
Badge

Hej @Kasper 

Tak for svar.

Jeg har ikke være i dialog med YouSee om mit problem forud for udskiftning af eget udstyr, det er min fejl og ikke noget jeg bebrejder jer. Det er blot værd at fremhæve grundet problemstillingens karakter.

Omkring LAN/WAN, så er det forhold der begge er afhængige af ethernetportene på Sagemcom boksen. Det er jo den vej trafikken skal.

Når ethernetport på henholdsvis YouSee CPE & min router ser hinanden, bør de via ethernet auto-negotiation forhandle hvordan og hvor hurtigt de skal kommunikere. Efter genstart lader de til fint at landet på Gigabit Ethernet (1000Mbit/s) men falder derefter til Fast Ethernet (100Mbit/s). Dette bekræftes også uafhængigt af to forskellige producenters software.

Det er sandt at der på de vedhæftede skærmbilleder er testet trådløst, men det fremhæver fint problemstillingen, jeg forstår dog godt at du påtaler det. 
 

Hvad er mine muligheder? Kan du hjælpe mig med at komme i dialog med rette supportteam?

Venlig hilsen
Rasmus

Omdømme 7
Badge +9

Hej Rasmus 

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan få set på din routers firmware😊

Omdømme 1
Badge

Hej Kasper

Tak fordi du rækker ud, og engagerer dig i min problemstilling.

Jeg har fremsendt de oplysninger, som I har bedt om.

Venlig hilsen
Rasmus

Omdømme 1
Badge

Hej alle + @Kasper 

En kort status herfra:

YouSee kontaktede mig til formiddag, og tilbød at pushe en ny firmware til mit Sagemcom Fast 3890v2 modem.

Opdateringen blevet sendt ud kort efter middag, og medarbejderen var ovenikøbet så venlig, at han genaktivere bridge mode på modem, efter endt opdatering. Det var god service.

Jeg kan konstatere, at opdateringen indtil videre har haft en positiv effekt på situationen, og jeg ikke længere oplever 100Mbit/s problemet. Jeg kan samtidigt se at min routers software, heller ikke melder om uregelmæssigheder på ethernet, som jeg tidligere dokumenterede i mit indlæg. Det tegner godt.

Efter opdateringen er firmware følgende version:
FAST3890V3_NUUDAY-SIP-RDK_77.15.19

Jeg vender tilbage, hvis der sker yderligere udvikling i sagen 🙂

Med den viden jeg har nu, så ville jeg ønske, at YouSee proaktivt havde reagere overfor berørte kunder, men der kan selvfølgelig være omstændigheder der forhindrer dette.

Venlig hilsen
Rasmus

Besvar