Svar

Mister forbindelsen til internettet (Missing BP Configuration Setting)


Badge +1

Hej,

jeg mister dagligt min internetforbindelse (omkring 2-5 gange). 

Jeg benytter kun YouSee’s Sagemcom 3890V3 som modem (Bridge Mode), da jeg stiller store krav til mit netværk, og dermed ikke kan gøre brug af routerdelen i Sagemcom routeren. 

Jeg har 100 % styr på min del af netværket (Jeg er tidligere netværkstekniker 😀), men jeg er desværre ikke herre over hvad der sker i YouSee’s ende, og derfor er gode råd mere end velkomne. 

Når forbindelsen til internettet gå tabt, så logger Sagemcom følgende fejl:

Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.7;CM-MAC=34:49:5b:86:48:62;CMTS-MAC=48:d5:39:86:c9:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;     2023/2/07 19:35:44    4

Denne fejl er ikke en jeg selv kender fra mit tidligere virke, så jeg formoder at den må være relateret til coax forbindelser, men der er ren spekulation 😀).

Nu kan det sommetider være en smule vanskeligt, at få lov til at fejlmelde sit bredbåndsudstyr, specielt når man kører i bridge mode, så derfor ville jeg forhøre mig herinde, om der er nogen der har haft held til at få løst deres problem, og hvordan de har fået formidlet problemstillingen til YouSee.

icon

Bedste svar af Moondreamer 30 March 2023, 15:45

Se original

19 Kommentarer

Den besked dukker op, når modemmet går online. Den fortæller, at der ikke er angivet nogen værdier for opsætning af baseline privacy (kryptering af forbindelsen). Det er tilladt for operatøren at udelade dem. Modemmet bruger da nogle standardværdier.

Hvad kan loggen ellers fortælle?

Hvordan ser DOCSIS-kanalerne ud?

Badge +1

Hej Logan,

umiddelbart er der ikke noget i Sagemcom loggen der indikerer at der er problemer. Det eneste der logges er “Missing BP Configuration Setting”. Alle andre log-entries er normale.

Jeg må tage et kig på DOCSIS-kanalerne i aften. Hvad forventer du at kanalerne vil indikere?

De kan fortælle, om du har et direkte dårligt signal. Signalværdierne i den nye firmware er dog noget mangelfulde, så der er flere ting, man ikke kan se (bl.a. codeword-tællerne fungerer ikke p.t.).

 

Er dine problemer tilfældigvis opstået i forbindelse med opgraderingen til den nye nuuday-firmware?

Badge +1

Problemerne har stået på i laaaang tid. Der har været mange teknikkere indover, og jeg kører nu på 2-3 år med ustabilt internet. 

Grunden til at jeg gerne vil til bunds i sagen nu er den, at jeg netop har fået opgraderet hele mit netværk på hjemmefronten. Cat 7 samt Cat 8.1 kabler mellem kritiske enheder (fx. modem - router forbindelse), HP Gigabit Switche, Netgear Orbi RBKE853 osv. Det spiller maks., på nær de daglige udfald på YouSee’s del af netværket. 

Jeg må erkende, at jeg ikke er bekendt med hvad man kan forvente af sin coax forbindelse - måske er det normalt med daglige udfald? Typisk registrerer man dem jo ikke, så længe man fx. streamer video og har buffer nok i sine streaming-devices.

 

 

Har dit modem koblet sig på OFDM/OFDMA-kanalerne (bruges ved hastigheder over 300 Mbit/s)?

Der findes en anden fejl-variant, som de nærmest har opgivet at udbedre (ligger fejlen i udstyret?). Deres eneste redskab i de tilfælde er at deaktivere modemmets OFDMA-kanaler (som giver et kæmpe dyk i den tilgængelige kapacitet).

Badge +1

Hej Logan,

Tak for dit input. Jeg vil tage dykke længere ned i Sagemcom sagaen i aften. Jeg kan godt fornemme lidt på det hele, at det nok kunne ende op med en “lev-med-det-løsning”. 

Der er en længere tråd omkring det problem her: https://forum.yousee.dk/internet-78/sagem-3890-v3-ser-ogsaa-ud-til-at-vaere-ustabilt-104271

Det er ikke sikkert, at du er ramt af lige det problem.

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Moondreamer 

Hvis routeren mister signalet og at det ligesom er en regulær signalfejl, hvor signallamperne på routeren slukker/blinker, så tænker jeg godt, at det kan fejlmeldes til en tekniker, selvom routeren er i Bridge Mode. Men hvis afbrydelser sker på baggrund af noget udstyr, som er sat til routerne, så er det nok en anden snak. 

Havde du haft teknikere ude for nyligt og hvad har de sagt? 

Badge +1

Det er signallamperne på routeren slukker/blinker. Jeg har logget de sidste 24 timers udfald, og kan ved selvsyn konstatere, se at jeg har haft over 10 “nedbrud” i perioden, så jeg tænker tiden er inde til et opkald.

Mit gamle router setup var ikke nær så følsom som mit nyt setup, hvilket desværre bevirker, at min nye router ikke altid kan genetablere forbindelsen, medmindre routeren rebootes. 

Omdømme 5
Badge +8

Hej @Moondreamer 

Jeg har sendt dig en privatbesked, så vi kan få set nærmere på de udfodringer du oplever. 

Badge +1

Hej Kasper,

desværre er mit problem endnu ikke løst. Jeg har en telefonaftale med en teknikker i morgen, så må vi se om det hjælper noget.

Jeg har brugt hele weekenden på at flytte mit YouSee modem ud af rackskabet, og det befinder sig nu oppe på loftet direkte ved YouSee’s kilde-indgang. Dette kæmpe stykke arbejde har desværre ikke haft den mindste effekt. 

 

I går aftes havde jeg i omegnen af 6-8 afbrydelser, som jeg observerede. Det er bare alt for mange udfald, specielt når hele ens hjem er et smarthjem.

 

Jeg har forstå på den korrespondance jeg allerede har haft med YouSee, at de mener at det er mit udstyr der “dræber” forbindelsen. Dette tror jeg ikke selv på, da jeg efterhånden har prøvet alt i routere, kabler mm. Nu har problematikken stået på i 4-5 år. Nogle gange værre end andre, men det er bare ikke helt godt nok i min bog.

Findes der ingen løsning på mit problem i morgen, så er jeg desværre nødsaget til at skifte til fiber. Måske er tiden til at erkende at coax nok ikke er vejen frem. 

Omdømme 7
Badge +9

Hej @Moondreamer 

Jeg er ked af at læse, at problemet endnu ikke er løst🤔

Jeg tror ikke det er Coax-forbindelsen i sig selv der er problemet, men det kan da være, at der noget signalfejl på den, som så skal rettes op. Så er det en tekniker der skal ud.

Vi må se hvad vores remote-tekniker siger og om han vurderer der skal en tekniker ud og fejlsøge på signalet. Det er set før at routeren kan stresses i sådan grad af tilsluttet udstyr, som gør af den genstarter pga. “overbelastning”, men det er jo svært at sige. Det kan jo testes af, hvid at køre med en enkelte enhed på routeren. 

Jeg krydser fingre for snarlig løsning!🤞🏻

Hej 

Jeg har præcis samme problem.
Jeg får Missing BP Configuration Setting på logs.
Har dog kun haft det et par uger nu, har haft 2 teknikker besøg og mange samtaler med kundeservice.
De har skiftet routeren 2 gange og jeg har skiftet kabler og har kørt med kablet direkte fra yousees router til min computer.
Får dog også FW.LANATTACK DROP , 6 Attempts, 2023/3/30 11:58:00 [firewall blocked]
Men har dog haft fint og stabilt internet før det. Syntes det er mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre og se hvad der har ændret sig siden det.

Mvh. Danni

Badge +1

Hej Danni, jeg har faktisk fået løst mit problem, så det er jeg mega glad for.
 

YouSee har været meget profesionelle og rigtig behjælpelige. De har målt signal værdier, udskiftet router mm. Så stor ros herfra til YouSee!

 

Teknikkerne kom frem til, at problemet måtte være på “indersiden”, altså på min del af netværket. Jeg må erkende, at jeg havde lidt svært ved at se, hvordan jeg skulle være i stand til at “dræbe” YouSee modemmet, specielt når jeg kun benytter modemdelen af routeren (bridge-mode).

Forhistorie: 

Jeg havde i en meget lang periode bøvlet lidt med en ustabil internet forbindelse. Det vil sige, at jeg dagligt oplevede udfald. Jeg vil tro, at 95 % af befolkningen ville vurdere mine udfald som værende acceptable, men har man flere hundrede enheder, så som overvågningskameraer, alarmer, dørlåse, belysning mm., og man så samtidig streamer alt i 4K, og har et par gamerbørn, så er udfald bare ikke noget man kan bruge til noget som helst.

På dette tidspunkt benyttede jeg mig af en Google Nest Mesh løsning, som bestod af en router, samt 4 såkaldte punkter. Denne løsning fungerende ok, men heller ikke mere. Google Nest løsningen er en rigtig fin løsning, såfremt det bare skal være nemt og bekvemt. Ønsker man en mere performance orienteret løsning, som kan håndtere rigtig mange enheder, uden at at påvirker stabiliteten så skal man vælge noget andet - det er blot min helt egen personlige mening. 
 

Jeg valgte derfor at udskifte min Google Nest løsning med et Orbi 853 Mesh system fra Netgear, i håb om at jeg kunne komme nogle af mine problemer til livs.
 

Det viste sig desværre ikke at være løsningen! Mit internet var nu mere ustabilt end før, og det var sådan set starten på min YouSee tråd, og mine samtaler med YouSee teknikkerne.

 

Løsning:

Jeg valgte simpelthen at tro på YouSee, og gik nu ud fra at de var 100 % sikre på, at deres udstyr fungere efter hensigten, og problemet dermed var blevet flyttet over på min side af netværket.

Efter at havde elimineret stort set hver enkelt enhed på mit netværk som værende en mulig “støjkilde” var konklusionen den, at problemet fortsat måtte være relateret til min egen router, selv om denne netop var blevet erstattet af en rimelig seriøs Netgear Mesh løsning.

Google var ikke til den store hjælp, og der var heller ikke meget hjælp at hente hos Netgear. Desværre er Netgears Orbi system ikke så konfigurerbar, som man godt kunne ønske sig, så der var ikke mange parametre at rode rundt med. Orbi systemet fungerer lidt som Google Nest systemet. Det vil sige, at man kører en lille opsætningsguide igennem, og så er det sådan set det. 
 

Jeg konstanterede dog ved en nærmere gennemgang af routerens opsætning, at der kørte en demo version af Amor fra Bitdefender på Netgear routeren.  
 

Da jeg valgte at deaktivere dette sikkerhedslag på min router, viste det sig lynhurtigt, at jeg nu var i besiddelse af en internet forbindelse med en oppetid på omkring 99,99 % af tiden. Jeg tror faktisk kun, at der har været et “nedbrud” siden jeg deaktiverede Amor på min router, og da jeg undersøgte dette nedbrud lidt nærmere, så viste det sig faktisk, at der var tale om en firmware opgradering af YouSee modemmet, frem for et nedbrud.

 

Jeg ved ikke om du kan bruge min historie til noget, men måske har YouSee ret i, at de har styr på deres udstyret, og at problemet måske er relateret til dit eget udstyr.

Her tænker jeg på firewall programmer, virustjekkene, mængden af enheder der er koblet på routeren via Wifi osv. Nu fremgår det ikke af dit indlæg, om du kører bridge-mode, eller om du kun benytter dig af YouSees modem. 

Personligt har jeg aldrig kunnet nøjes med YouSees routereren, og det samme før sig gældende for alle mine venner. Det tror ikke jeg fornærmer nogen, heller ikke YouSee, hvis jeg påstår at YouSee’s Sagemcom modem nok ikke er udstyret med verdens mest avancerede router.

 

Held og lykke. Håber det lykkes dig, at få en stabil internet forbindelse - Det er nemlig helt fantastisk 😀.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Hej

Super lækkert der er kommet styr på det, kan godt se bare små spikes kan ødelægge det for jer med sådan et setup.

Jeg kørte først igennem yousees router og så videre til en google nest med en "lan router" men efter mit internet begyndte at drille har jeg formateret min computer og kørt med yousees sage og med kabel direkte til PCen med samme problem og efter kl 18 er nettet nærmest ubrueligt. Jeg går fra at teste 900/500 til at teste 50/1 hvis jeg overhovedet kan åbne hjemmesider overhovedet.

Efter kl 16:00 er nettet ubrueligt hver 15-20min. Streams slukker og især gaming stopper brat, da gaming har brug for stabilt net hvis man spiller, som du 100% ved når du har børn der gamer. 

Men tak for svaret og håber dit net forbliver stabilt.

Mvh. Danni

Badge +1

Hej, er det korrekt opfattet, at du har en 1000/500MB coax forbindelse hos YouSee? Hvis dette er tilfældet, så kan jeg næsten garantere dig for, at dette er dit problem. 
 

Jeg har af samme grund valgt at få downgraderet min hastighed til 1000/100, da det ikke kan lade sig gøre, at køre en stabil 1000/500 forbindelse med de eksisterende protokoller YouSee benytter sig af. Det er støj fra 5G netværket der driller dem, og det har de endnu ikke fået styr på.

 

Har du en fiberforbindelse, så tænker jeg ikke hastigheden burde være et problem.

Havde 1000/500 coac og har lige downgraded det idag til 1000/100 da jeg læste mig frem til det kunne være problemet. Men det har desværre ikke løst det. :(

Badge +1

Øv, jeg var faktisk tæt på 100 % sikker på, at det var løsningen. Jeg er dog rimelig overbevist om, at ændringen i download hastigheden vil gøre noget godt for stabiliteten. 
 

Bonusinfo: Jeg har valgt at flytte min router ud af mit rackskab, og placeret den på loftet hvor mit coax kabel kommer ind i huset. Det var såvel for at eliminere nogle meter coax kabel, og undgå evt. støj fra mine Wi-Fi, Z-Wave, Zigbee gateways. Jeg benytter mig af et Ultra High Quality Antenne kabel mellem skillefilter og YouSee routeren. Alle mine radio og TV installationerne er blevet erstattet af YouSee godkendte kabler, forstærkere, stikdåser, stil mm.
 

Som du kan læse dig til, så har jeg gjort hvad der teknisk er muligt for at opnå så perfekt en internetforbindelse :-).
 

Coax er bare mere følsom overfor støj end fx fiber. 
 

Håber snart du finder en løsning!

Omdømme 2
Badge +3

Hej @Moondreamer 

 

Hvor er det dejligt at læse, at du fandt en løsning på problemet, og at forbindelsen nu kører stabilt! 🙌🏽

 

@Danni Klarlund 

Det lyder til gengæld ikke optimalt, at du oplever så store problemer med din forbindelse. 

Hvis ikke du har været i kontakt med os angående problemet, så vil jeg helt klart anbefale dig, at række ud til os. Så tager vi gerne et kig på det, hvis du har lyst. 

 

Besvar