Hej. vi har i lang tid haft problemer med meget svingende hastigheder og stor ustabilitet på vores netværk, flere teknikkerbesøg, flere udskiftninger af hardware og forsøg på forskellige indstillinger har ikke ændret det store. Lige indtil vi en dag fik pillet vores Ubiquiti unifi G3 IP kameraer fra, så forsvandt problemerne, vi konsulterede igen en yousee montør, som havde haft problemer hos sig selv privat med et mesh netværk som prøvede at lege router, og ligsom routeren, ville det mesh netværk åbenbart også gerne uddele IP adresser.... det fik netværket til at gå ned, dog uden at man på modemmet ville have nogen indikation af at UP / Down-Link og forbindelsen til nettet, ville forsvinde. Der kan ikke pinges til nogen som helst.
Vi kom frem til at vi måske skulle prøve med en anden router, så da vi har godt gang i Ubiquiti Unifi G3 cam's og Unifi AP's var det nærtliggende at tage en Unifi USG-Pro-4 Router, vi fik konfigureret USG'en, fik sat "F@st 3890V3" i Bridgemode, og hu-hej hvor det virkede..... hvertfald de næste 5 timer.... så kom fejlen igen.... et genstart af modemmet fixer fejlen, men den vil igen poppe frem efter alt fra 2 minutter til 2-3 timers brug, hvorefter du bare kan vente en time eller halvanden, eller power cycle modemmet for at få nettet tilbage.
Vi har der efter pillet G3'eren fra igen, og alt ånder fred, vi har restoret firmware i dem, det har ikke hjulpet, de tager nettet efter kort tid igen, men det kan simpelthen ikke passe at vi ikke kan have dem sat til mere.
Hele problemet er opstået efter at vi, hvor vi bor har fået opgraderet Coax udstyret i hele byen, både central og kasser ude på vænger og veje er blevet bygget om. men kan ikke se hvordan det lige pludselig kan få nogle kablede IP kameraer til at lukke ens net.
Har nogen et bud eller løsning,
Har set et lignende post fra en anden her inde, hvor der blev spurgt til "Status -> Connection" fra modemmet, så den har jeg lige vedhæftet et billede af her.
På forhånd tak.
Side 1 / 2
Er du sikker på at netværket er kablet rigtigt? Hvor mange netkabler går der til YouSee routeren?
Hej Mads. De fejl du beskriver minder meget om det jeg oplever. I mit område er Coax udstyret også opgraderet. Jeg har haft problemer lige siden. Jeg kører også i Bridge mode med fast IP. til forskel fra dig har jeg koblet en Pfsense Router på modemmet. Alle stik og fordelere er udskiftet via en Yousee tekniker. nyeste 2989 v3 modem. Mit modem opfører sig lige som dit, "DØR" og skal power cycles. Hos mig er der en sammenhæng med hvor meget jeg belaster up og download. Yderst irriterende. Tænker vi er nødsaget til at presse på hos Yousee. Nej det kan helt sikkert ikke passe at vi skal finde os i det..........
Jeg har haft samme problem, som Claus beskriver. I er nødt til at holde på med at fejlmelde. I mit tilfælde var det indstråling fra mobilnettet, der gjorde signalet ustabilt. Nu har jeg 1000/500, der køre så stabilt som det er muligt på coax. Jeg skal ikke længere genstarte jævnligt. Har også et 3890 v3 i bridge foran en OPNsense hjemmerouter.
til dit svar nr. 2, det lyder intrasandt, jeg har kæmpet med at montøren har målt AC spænding i vores Coax kabler, de skal siges at hele instalationen blev trukket om da huset er et gammel 70'er hus, og da vi flyttede ind rev vi alt gammel coax ud, da kablet nærmest smudlrede væk i dåserne.
det nye coax er YouSee godkendt Triax KOKA 600.
Men da han kunne måle vekslestrøm i det mente han vi havde ramt nogle strømkabler og kortsluttet instalationen, dog er der ingen steder at coax kablerne kan komme i kontakt med 230v. AC spænding, da det hele er trukket for sig selv i rør og op over et loft hvor alt går syneligt.
Men da montøren insisterede, rev vi alle 50 meter kabel ud, og startede forfra, dog uden resultat, der kunne stadig måles AC spænding.... han kan dog ikke forklare hvor det kommer fra, og det kan jeg godt nok heller ikke.....
Han mener det er spændingen der er problemet, dog har vi jo nu konstateret at det hele virker fint, når vi blot kobler vores Unifi G3 cam's fra, og lige så snart de bliver sat til igen så ryger hele skidtet....
Fast ip koster 49/mdr. Det er rent tyveri, men jeg har det også. Har fået sat rDNS op, det kræver fast ip.
Men ellers kan du lave dynamisk DNS hos f.eks. gratisdns og opdatere fra din usg.
Men ellers kan du lave dynamisk DNS hos f.eks. gratisdns og opdatere fra din usg.
Din kabling er ikke problemet. Jeg ville nok prøve og forfølge den ac spænding. Hiv fat i din egen elektriker. De er bedre, dygtigere og billigere.
Har du en video enhed i huset eller køre de til skyen? Hvis det er skyen, så vil der være belastning på din linie. Hvis den AC strøm giver støj, så kan det være din fejlkilde.
Har du prøvet at logge ind på Sagem routeren og se på statussiden for forbindelsen? Her kan du se om der opstår fejl på de enkelte kanaler...
Har du prøvet at logge ind på Sagem routeren og se på statussiden for forbindelsen? Her kan du se om der opstår fejl på de enkelte kanaler...
Det er præcis den jeg mener. Dine OFDM kanaler lider af rigtig mange fejl. Det er dem der sikre den høje båndbredde. De første 32 kanaler dækker ca. 1GBit i nettet, imens de to OFDM kanaler dækker 8GBit. Denne kapacitet deles af alle der er koblet på den ø, som du sidder på.
Men den interessante er selvfølgelig status på upstream kanalerne. Du kan forsøge at se om du kan få Sagem routeren til at smide forbindelsen, hvis du belaster linien.
Men den interessante er selvfølgelig status på upstream kanalerne. Du kan forsøge at se om du kan få Sagem routeren til at smide forbindelsen, hvis du belaster linien.
Har du et forslag til hvordan jeg kan belaste upstream tilpas meget? gætter ikke på det hjælper at sende noget tungt til min Synology, efter som den er på det lokale netværk. men jeg har ingen Cloud basserede services jeg kan sende noget til.
Inden jeg atter kontakter Yousee, vil jeg skifte min antenne forstærker, da den efterhånden har mange år på bagen. Jeg jhar hørt at den nye 3890 er ekstrem følsom overfor støj. jeg prøver med en Triax IFA 384. Jeg skriver her når jeg har afprøvet dette.
Modemmets statusside giver kun et halvt billede. Tallene (codewords) for OFDM-kanalerne er identiske. Det er en fejl, så vi ved faktisk ikke, hvad vi kigger på.
I tidligere udgaver af modemmet har jeg set transmit levels på over 100 dBmV. Tal, som slet ikke kan lade sig gøre. Det er med andre ord ikke med omhu, at de laver softwaren til modemmet.
I tidligere udgaver af modemmet har jeg set transmit levels på over 100 dBmV. Tal, som slet ikke kan lade sig gøre. Det er med andre ord ikke med omhu, at de laver softwaren til modemmet.
Gicl, hvad skulle der til for at skærme for indstråling fra mobilnettet hos dig?
Hej... jeg lovede at vende tilbage , når jeg havde fået skiftet min Kabel tv forstærker til en Triax IFA 384. Derudover er samtlige delefiltre stik i vægge skiftet til sidste nye skrig. De fejl jeg har set siden Yousee er påbegyndt en opgradering af Coax udstyret er nu tilsyneladende forsvundet. Kan det virkelig passe at knap 2 års. udfordringer nu er forsvundet. Hmmmm måske, jeg er forsigtig optimistisk. Den sidste time har jeg belastet både download og upload med ca. 40 mbit/s (Den anden ende kan ikke trække mere) Dette uden et eneste udfald
Min foreløbige konklusion:
Hvis Yousee har opgraderet i området, og man gerne vil have en stabil forbindelse så skift alle delefiltre stik i væg. Kontroller at kabel tv forstærker er af nyere dato.
Følger op senere, nå jeg har et større datagrundlag
Hvis Yousee har opgraderet i området, og man gerne vil have en stabil forbindelse så skift alle delefiltre stik i væg. Kontroller at kabel tv forstærker er af nyere dato.
Når jeg tester båndbredde og dermed belaster linien. DeIC har en fin server, som man kan makse en 1000/500 helt ud imod. En test løber normalt i 10 sekunder, men man kan forlænge den med -t parameteren.
Teknikerne skiftede filtre i gadeskabet og så stod den fornuftigt nok. Problemet er jo meget installationsspecifik, da skærmningen er meget forskellig.
Det er lidt sjovt.. har alle de ovennævnte problemer, altsammen kommet til efter en opgradering i skabet ude på vejen.
For 2 år siden fik jeg lagt nyt kabel ind fra vejen, ført ind på loftet, hvor alt nu er samlet og udgår fra,
Dernæst er der både trukket godkendte coax, samt netkabler ud i de rør hvor de gamle coax var.
Vi havde en 150/30 ind og pludselig kunne man dårlig streame fra HBO/Viaplay osv, og alt kørte bare langsomt, det var her lige efter jul, i starten af januar...
Teknikeren har aldrig bestilt færdig gravning af kabel på offentlig vej, så det ligger jo bare der (2år), selv efter adskilligere rykkere er der intet sket der.
Jeg blev så træt af det, at jeg forhørte mig hos HIPER, da de jo lejer sig ind på TDC coax kablet (de er jo også samme firma i sidste ende), og da de kunne garantere 900 mbit på de kabler og YouSee ikke på det tidspunkt havde den pakke hos mig, valgte jeg at skifte, da jeg så ad den vejtænkte der ville blive gjort noget ved problemet da den hastighed ikke kunne opnås.
Vi har nu igennem længere tid testet og målt via Iperf osv og kunne højest nå 330 i dwl... og 70 i up.
Jeg havde så igår fornøjelsen af en tekniker, der ændrede lidt på opsætningen ude i vejskabet, og på mine stik målte 1.19gbit dwl og 6 -700 i up så ingen ko på isen...
Indtil vores Triax 384 blev sat til.... så kunne der ikke længere måles grundet retur strøm?
Hver gang vi koplede Triax'enfra virkede alt perfekt.
Så nu får jeg nok en fin regning på tekniker besøg da han jo kunne måle ingen fejl på deres leverance..
Han anbefalede så at jeg købte en AC/DC spærre og satte imellem samleledet og Triax'en... da han tror det er den der laver problemet.. eller (da jeg ikke længere var net kunde hos dem) bestilte en elektriker eller antennemand til at søge problemet...
For 2 år siden da jeg stadig var kunde i begge dele og været det i mere end 14 år, kunne alt lade sig gøre selv gratis træk af kabel, + kablet og div, nye stik og fordelere til 4 rum..
Har lige prøvet at købe en helt almindelig splitter der splitter tv op til 4 rum istedet for Triax'en, og umiddelbart har jeg ikke brug for den, selvom den første tekniker anbefalede den, men det løser sgu stadig ikke mit hastighedsproblem ... nu altimens jeg tester,uden noget udstyr på andet end min 5 år gamle pc der igår trak 78 dwl og 71 up, får jeg kun 26 dwl og 68 up hmmmm
Jeg uploader lige et billede af mit setup, kan nogen fortælle mig om deogså har den der første splitter der deler signalet udefra op i DATA og TV? eller de køre direkte i TRIAX hvis de har en sådan.
mvh
Claus
Hej @lindegaard Tror du glemte at uploade et billede. Jeg har en splitter der deler signalet op i DATA og TV. På TV siden er der monteret en Triax 384 , som fordeler ud til 4 tv.
Jeg har fornyelig skiftet til en Triax 384, da jeg "kørte" med en ældre forstærker. Som jeg tidligere skrev har dette i nogen grad stabiliseret mit setup. Jeg var vist lidt for optimistisk i mine tidligere kommentarer. Hulk oplever stadig at Moden skal power cycles. Til forskel fra før,sker det kun hvis
jeg belaster modem kontinuerligt (ud over normal brug) et stykke tid > 5 minutter
Jeg har fornyelig skiftet til en Triax 384, da jeg "kørte" med en ældre forstærker. Som jeg tidligere skrev har dette i nogen grad stabiliseret mit setup. Jeg var vist lidt for optimistisk i mine tidligere kommentarer. Hulk oplever stadig at Moden skal power cycles. Til forskel fra før,sker det kun hvis
jeg belaster modem kontinuerligt (ud over normal brug) et stykke tid > 5 minutter
Ups..her er de.
Lyder som samme setup her.
Har i dag dog byttet triax ud med en alm. Splitter..1 ind 4 ud..
Men kan ikke måle om der er retur strøm, det var teknikerens fine instrument der viste strøm..
Lyder som samme setup her.
Har i dag dog byttet triax ud med en alm. Splitter..1 ind 4 ud..
Men kan ikke måle om der er retur strøm, det var teknikerens fine instrument der viste strøm..
Hej @lindegaard . Ja det er samme setup. Så vidt jeg husker er min splitter til TV/DATA "nyeste version" Hos mig er det nødvendigt med en TV forstærker, da jeg har mange stik på alle 4 kabler rundt i huset. Jeg har tidligere kørt med en ældre forstærker med kun en udgang og derfor med en firvejs splitter. Den Triax 384 jeg kører med nu, ser som sagt ud til at stabilisere mit bredbånd en smule. Jeg tænker ikke den støjer så meget som den gamle.
Side 1 / 2
Besvar
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.